Vi snakkede lidt om emnet igår, vi var omtrent 30 busfolk til vores Stammtisch. Primært var det fælleshygge med lækker mad i et velkendt restaurant i Tarp, sekundært var der snak om alle mulige t3 EMNER.
En CO tester med nævnte egenskaber den såkalte "Truebung" på diesel udstødningen. Sådanne store apperater til CO bruges næsten aldrig hos T3 folket i Tarp. Når man kører til syn, så testes denne såkaldte "Truebung" efter faste programmer i computeren, der henvises til "Abgasgutachten" - her henter computen sine data til syn til de forskellige motorer. Dette "Abgasgutachten" har faste rutiner i sådan en CO og "Truebungs" testløb.
I enkelte tilfælde har der været fejlfinding (Subaru 2,5 i syncroen) på ekspertniveau, fejlen var efter lang søgning en forkert loddet ledning, det kom frem efter en tur til syn, hvor bussen dumpede i første omgang. Motoren blev tilsluttet på værkstedet et eller andet sted i landet, så dybt er jeg ikke inde i det.
Syncrodirk fortalte mig, at denne "Abgastest" i princippet ikke må være noget problem hos syn, da programmet er uden for stor belastning (bilen kører ikke, der er ikke last på ladet). SÅFREMT MOTOR ER JUSTERET KORREKT og ingen slitage.
Der var enighed om, at en dumpet test nok mest har sine årsager i slidt motor eller forkert justering. Dysser kan da også være slidt, der er mange muligheder.
Måske kan Søren bruge noget af ovennævnte til sin visdom.