Forfatter Emne: Benzinfyr til forrudevarmer  (Læst 5569 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

krabat

  • Gæst
Benzinfyr til forrudevarmer
« Dato: 10. November 2011 kl: 20:43:30 »
Laaaaaaaang proces mod at få Røde Dværg gennem syn og hen imod at afgøre, om den stadig er en bil. et 5-cifret beløb senere er den ved status qvo: Der mangler stadig varme i dyret. Nu har den fået brugte varmekasser (Mølle), men resten mangler. Har ikke noget sted at stå med den, så det er mekanikerarbejde. Og mekanikerne kvier sig, fordi de frygter ikke at få den tæt, så jeg dør af kulilteforgiftning...

Har lånt et benzinfyr til evt. køb, men hvordan forbinder man det til forrudeblæsersystemet? Og løber man nogen risiko for at dø af kulilte? Eller hvad med varmen fra fyret - fiser det ud bestemte steder, som man skal lukke, for at få varme på forruden her til vinter, så Dværgen ikke skal stå dansen over, men kan komme ud og lege i sneen?!

Har nogen billeder af processen, eller letfattelig instruks?

på forhånd tak.
krabat

gustavsen

  • Gæst
Benzinfyr til forrudevarmer
« Svar #1 Dato: 11. November 2011 kl: 06:32:08 »
Nu er jeg ikke så gammel i denne T3 verden, men jeg har en luftblæser også, hvor der er fabriksmonteret fyr, det er at at mærke en camper, men mon ikke den ligner meget en Caravelle lige på det område...

Jeg har ikke varme fra maskinen koblet til, mufferne fra varmekasserne er fjernet, og røret ind i bilen lukket af, grunden hertil er jeg synes den varmer alt for meget, og er svær og skrue ned for :-) Det skal lige siges at de spjæld som kan lukke for varmen fra maskinen ikke er de bedste, og det nok bliver tilbageført når de er udskiftet... Med hensyn til og få gasser ind i bilen er det jo klart en vigtig ting og undgå, jeg bruger i dag mit fyr som sidder ude under bilen ved skydedøren, og har sit eget udstødningsrør i modsatte side af bilen, det kommer ud lige foran venstre baghjul... Jeg har ikke nogle problemer med at holde forruden fri for dug, har dog ikke prøvet i vintertid, men sådan et fyr giver en del varme fra sig, og blæseren i forruden hjælper så bare til med og røre lidt i varmen...

Du kan købe dig en gasalarm, så er du helt sikker på at blive advaret skulle der komme gas ind i bilen, de er ikke ret dyre, og kræver typisk bare 12 volt tilslutning...

Christian

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Benzinfyr til forrudevarmer
« Svar #2 Dato: 11. November 2011 kl: 09:58:38 »
Varmen bliver ledt frem gennem et centralt rør ( hvis det da er ligesom forgængeren ) og det burde da også kunne anvendes med et fyr ? Der er ganske rigtigt en fare for udstødningsgasser ved de kære varmekasser, ligesom der kan brede sig en umiskendelig hørm af brændt olie. Men det KAN laves, så bilen varmer som det var tiltænkt fra fabrikken. Har selv haft en T2 der varmede fortrinligt - måske fordi jeg havde isoleret røret hen igennem bilen ?  ( Et fif jeg fik af en gammel vw mekker )  eller du kan tilkoble fyrets udgang på røret med noget varmebestandigt flexrør. Vær omhyggelig med, at få afgangsrøret fra fyret ledt så langt væk som muligt fra luftindtag etc.

krabat

  • Gæst
Benzinfyr til forrudevarmer
« Svar #3 Dato: 11. November 2011 kl: 10:58:43 »
Det, jeg mente var: Hvordan tilslutter man et benzinfyr til forrudevarmesystemet? Idet jeg går ud fra, at det er bedre at bruge varmen dér end i kabinen generelt - og der ligesom ikke er mulighed for at få både varme i kabinen og ved forruden med ét fyr, uden at skulle bore i vognbunden eller have uanede mængder varmeslangemeter snoende sig under vognbunden?

Røde Dværg en en dame-bobil.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Benzinfyr til forrudevarmer
« Svar #4 Dato: 12. November 2011 kl: 19:41:37 »
Der hvor tilslutningerne fra varmekasserne går ind i centralrøret, kan du tilslutte fyret - og passende have det et sted i nærheden. Så bliver det ikke meterlange slanger, men selvklart skal der laves noget, og diameteren skal givetvis også tilpasses. Husk, at bruge varmebestandigt materiale.

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Benzinfyr til forrudevarmer
« Svar #5 Dato: 12. November 2011 kl: 19:47:26 »
Der har i en anden tråd været omtalt 411/412, som har en benzinbrænder til at hjælpe med varmen, vil der være noget derfra som kan bruges ?

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Benzinfyr til forrudevarmer
« Svar #6 Dato: 12. November 2011 kl: 23:03:16 »
Hvilket fyr er det? Har det en betegnelse - det vil gøre det meget nemmere
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

krabat

  • Gæst
Benzinfyr til forrudevarmer
« Svar #7 Dato: 12. November 2011 kl: 23:20:47 »
Citat fra: "Aran"
Der hvor tilslutningerne fra varmekasserne går ind i centralrøret, kan du tilslutte fyret - og passende have det et sted i nærheden. Så bliver det ikke meterlange slanger, men selvklart skal der laves noget, og diameteren skal givetvis også tilpasses. Husk, at bruge varmebestandigt materiale.


Hej Aran, problemet er, at jeg ikke har noget af rørsystemet fra varmekasserne til centralrøret, og centralrøret er vredet/klippet af få cm uden for forbroen (motorsiden). Jeg gætter på, at det forsvinder op bag benzintanken på forsiden af forbroen og således ikke er sådan lige til at komme til?

Der sidder resterne af et lignende eberlich (er det ikke det, det hedder?) benzinfyr i motorrummet, som engang har været tilsluttet til varmerørene i bunden af bilen. Jeg gætter på, at dén placering dels ville være for langt væk fra forruden til effektiv varme, plus at afriming ville afstedkomme saunavarme i resten af vognen, før ruden var afrimet, med mindre man fandt en måde at regulere varmestrømmen i de to rør på?

krabat

krabat

  • Gæst
Benzinfyr til forrudevarmer
« Svar #8 Dato: 12. November 2011 kl: 23:22:43 »
Citat fra: "jensjakob"
Hvilket fyr er det? Har det en betegnelse - det vil gøre det meget nemmere


Jeg ser på, hvad den præcise model er, når jeg kommer hjem.
tak.

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Benzinfyr til forrudevarmer
« Svar #9 Dato: 13. November 2011 kl: 00:18:27 »
http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=13862&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Prøv at se på ovenstående !
Kan se den er solgt, men kan måske være et fingerpeg !

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Benzinfyr til forrudevarmer
« Svar #10 Dato: 13. November 2011 kl: 00:27:27 »
http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=14093&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Fandt lige en tråd mere, nu skal jeg nok lade være at trætte jer mere. :wink:
Ved ikke om der findes mere om det emne !

Mvh. KH
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Benzinfyr til forrudevarmer
« Svar #11 Dato: 13. November 2011 kl: 12:06:21 »
Selvom "nogen" har været opfindsomme, og klippet i det stakkels rør, kan du relativt let genetablere varmesystemet. Det var også tilfældet på min, men den omtalte "mekker" havde en brugbar løsning: Hos en tæppeforhandler fik han fat i et langt plastrør, som blev passet til og isoleret med noget rockwool lignende, der blev fæstet med ståltråd ( Man havde ikke strips ved hånden dengang ) og behørigt ført ned til bagdelen. Man må kunne gøre noget lignende ved din. Fyrets blæser bør kunne sende varmen op foran, og formodentlig kan du så bruge den oprindelige varmeregulering ? Derved skulle du også kunne blande lidt frisk, kold luft i, når der bliver for hedt, og antageligt også lede varmen mod bunden. Det er en god ting, for der kan blive nederdrægtigt koldt i en luftkølet kan jeg huske noget om. Og du vil også kunne montere en ekstra blæser på sådan et uoriginalt rør ( F.eks. fra en gammel Morris Mascot, Morris 1000 e.l. ) og få sat fut i sagerne.
Der er jo ikke pladsmangel under en T3, så det må kunne lade sig gøre.

krabat

  • Gæst
Benzinfyr til forrudevarmer
« Svar #12 Dato: 14. November 2011 kl: 12:32:09 »
Citat fra: "krabat"
Citat fra: "jensjakob"
Hvilket fyr er det? Har det en betegnelse - det vil gøre det meget nemmere


Jeg ser på, hvad den præcise model er, når jeg kommer hjem.
tak.


Det er et B1-L

Offline pcdoctor

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 189
    • Vis profil
Benzinfyr til forrudevarmer
« Svar #13 Dato: 15. November 2011 kl: 01:57:54 »
Som et alternativ, bruger jeg i min camper en lille 220 volt varmeblæser via en inverter, som laver de 12 volt om til 220 volt.
Det fungerer perfekt, og der er varme på øjeblikkelig, men man skal selvfølgelig ikke lade det køre for længe, for strøm forbruget er ret stort.

Jeg bruger en rigtig varmeblæser, men man kan selvfølgelig fint nøjes med en god hårtørrer.

For at sikre driften af bilen, er systemet forbundet til forbrugs batterierne.

Preben