Forfatter Emne: Højttalere og placering  (Læst 2078 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Højttalere og placering
« Dato: 14. Maj 2014 kl: 10:40:07 »
Jeg vil gerne have noget god lyd i Lille Blå (ud over motoren selvfølgelig  :P ), men er ikke så oplyst på dette emne. Ideen er at jeg skal have 4 højttalere og en forstærker. Jeg gider ikke subwoofer, både pga. plads og pris. Men så kommer spørgsmålet omkring forskelle på komponentsæt og 6x9" højttalere... Det virker som om at den gængse metode er at have 6x9" bag og komponentsæt foran, men er der noget i vejen for at have 6x9" både foran og bag? I så fald tænkte jeg at placere højttaleren samme sted som originalt (ved benene) med en vinkel så den peger en smule mere op.

Kort sagt: Komponentsæt foran og 6x9" bag eller 6x9" for og bag?

Jeg vurderer disse højttalere: http://www.jbl.com/estore/jbl/us/products/GTO938/GTO938_JBL_US  Nogen, der har erfaringer med dem?

Alternativt har jeg et sæt af disse liggende: http://www.bossaudio.com/auto/car-audio-sound-system-auto-stereo-speaker-boss-audio-pc65-2c/ som jeg evt. kan bruge som fronthøjttalere...


Nogle tanker?


Mattias

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Højttalere og placering
« Svar #1 Dato: 14. Maj 2014 kl: 12:02:01 »
du kan godt sætte en 6x9" i fordøren , det er set før, dog spiller en 6,5" rigeligt til de fleste, der er dog mere bas i en 6x9"

jeg ville i alle tilfælde vælge at bruge flest penge og kræfter på det forreste sæt, da man jo ikke står med ryggen til en koncert ;)

afhængig af hvilken headunit du har og dit lyd behov kan du vælge en forstærker

men mange laver det fejl at bruge bilens standard ledningsnet til at strømforsyne radioen, men det er slet ikke dimensioneret til at trække de strømme der er brug for, så jeg plejer at erstatte dette med en min. 4Kv ledning med sikring direkte fra batteriet, samt en tyk (min. samme kv. som plusledning) og så kort som muligt stelledning direkte i karossen.

dette er en billig tuning af din headunit så den kan trække nogle ok højt uden at lyset i displayet står og blinker  B)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline finnthor

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 313
    • Vis profil
  • By: Vejle
Højttalere og placering
« Svar #2 Dato: 14. Maj 2014 kl: 12:49:11 »
Jeg har lige monteret de der JBLer i dørene i sidste uge, det fungere meget godt kræver lidt skæren i pladen.

MVH Finn

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Højttalere og placering
« Svar #3 Dato: 14. Maj 2014 kl: 13:31:47 »
Tak for jeres svar.

Jeg regner faktisk med bare at have et mini-jack stik direkte til en forstærker. Har ikke lyst til at pille min radio ud, da det er den originale.. Derimod kunne det være utrolig fedt, hvis man kunne koble org. radioen til forstærkeren og høre radio/kassete på et ordentlig anlæg. Kan det lade sig gøre?

@verner: Tror du at det ville ødelægge lydbilledet at have ens højttalere foran og bag? Ellers tror jeg at jeg går for 4 stk. af JBL'erne og hellere prøver at komme af med BOSS'ne

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Højttalere og placering
« Svar #4 Dato: 14. Maj 2014 kl: 19:36:34 »
Det er til syvende og sidst et spørgsmål om, hvad du synes lyder godt i dine ører. Du kan skele nok så meget til tekniske specifikationer og imponerende data, men ret beset siger de INTET om hvordan det færdige resultat lyder.
Jeg monterede engang et sindsygt kostbart anlæg i en Golf med forstærkere og elektroniske delefiltre og jeg skal komme efter dig, men det lød ærligt talt ikke specielt godt. Vi blev enige om, at højttalerne foran nok spillede i modfase eftersom der ikke var meget bas i dem. Det burde jo så være klaret med en ombytning af det ene sæt ledninger, men ak og ve: Det blev endnu værre. Så tilbage igen, og så regulere faderen til bagi. Det lød papkasseagtigt, men til gengæld ulideligt højt. Fyren var rasende. Han havde købt for en formue, men syntes egentlig at det standard anlæg der sad i vores Ford spillede meget bedre - uden forstærker - uden delefiltre og andet hokus - pokus.

Så lad dine ører rådgive dig. Selvom mange rynker på næsen ad det, har Harald Nyborg faktisk nogle glimrende højttalere til en overkommelig pris, og mulighed for at høre dem " in action "  før man køber.
Hvis du vil kombinere en original radio med en forstærker kræver det sandsynligvis et liniesignal - det vil sige radioen skal have et line out i en eller anden forstand. Hvis den har det i phono / RCA stik er det ligetil. Er det ikke tilfældet, skal du ud i noget adapterering f.eks fra højttalerudgangene. Du må for alt i verden ikke bare fyre et højttalersignal ind i en følsom indgang. Så har du ikke meget glæde af den forstærker ret længe.

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
Højttalere og placering
« Svar #5 Dato: 14. Maj 2014 kl: 21:35:08 »
Jeg vil sige 6x9 bestemt kræver en go kraftig forstærker....før man se om, nye kraftiger dørsider, kraftigt kabeler osv...
Men det er udelukkende dig der skal lytte og finde ud af hvad du syntes lyder bedst, 6" kan også fåes i udmærket kvalitet til noget nær orginal monterings huller og dem kan en '50w' headunit bedre spille op (eller en mindre forstræker)

[attachment=17582]h675ba79.jpg[/attachment]

Jeg faldt for Franske Focal