Forfatter Emne: Fejlfinding omdrejningstækker til diesel  (Læst 1915 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

ivan

  • Gæst
Fejlfinding omdrejningstækker til diesel
« Dato: 07. Januar 2008 kl: 19:56:13 »
Jeg er rendt over et komplet instrumentpanel med omdrejningstæller som jeg har prøvet at montere i min bus, men omdrejningstælleren virker tilsyneladende ikke.

Både bilen og instrumentet er til diesel.

Er der nogen der ved om kan måle sig frem til fejlen?

Jeg forestiller mig at det må være muligt at måle noget på generatorens W-klemme.

mvh
Ivan

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Fejlfinding omdrejningstækker til diesel
« Svar #1 Dato: 08. Januar 2008 kl: 00:24:55 »
Har du ledningen ført igennem til omdrejningstælleren ?
Der skulle komme en impuls fra generatoren ud af w klemmen. Derudover skal instrumentet formodentlig have en + og en stelforbindelse, for at fungere ?
Det er ialtfald det mest almindelige.
(Jeg kører ikke diesel, så derfor ved jeg det ikke 100%)

ivan

  • Gæst
Fejlfinding omdrejningstækker til diesel
« Svar #2 Dato: 11. Januar 2008 kl: 17:21:35 »
Hej Aran,
Ledningerne er der i begge ender, dvs på generator og i instrumentpanel med farvekoder som i diagrammet, men instrumentet giver ikke udslag overhovedet.

Jeg tænkte om man kan måle en spænding eller strøm fra generatorens W-klemme når motoren kører for at kontrollere om den der impuls som du nævner er der.

Hvis du ikke kører diesel går jeg udfra du får signalet et andet sted fra end genereatoren, er det ikke rigtigt?

mvh
Ivan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Fejlfinding omdrejningstækker til diesel
« Svar #3 Dato: 11. Januar 2008 kl: 17:33:44 »
Jo, man kan godt måle et signal, men det er noget bras med nutidens digitale instrumenter. W-klemmen får signal fra statorvindingerne, og leverer derfor en pulserende spænding, hvor frekvensen varierer i takt med generatorens omdr. tal. Digitale metre har det med at gå amok over pulserende spændinger, hvorimod gode gammeldags analoge med viser kan vibrere "nervøst", og derved indikere en frekvens.

Men W-klemmen plejer at være umådelig stabil, så monstro fejlen ligger i ledningsnettet. Har du tjekket, at ledningen (Den skal være grøn, og sidde på pos. 9, synes min autistiske hjerne, den kan huske :wink: ) sidder det rigtige sted i multistikket? Har du i stedet for en sort på pos. 9 i multistikket, så har du det gamle kabeltræ, hvor der ikke er forberedt for DZM.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Fejlfinding omdrejningstækker til diesel
« Svar #4 Dato: 11. Januar 2008 kl: 19:29:46 »
Et ord... AUTIST :D
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Fejlfinding omdrejningstækker til diesel
« Svar #5 Dato: 11. Januar 2008 kl: 22:37:00 »
Ja, min benz`er får impulsen fra sekundær siden af tændspolen. Men til en uoriginal tæller.
Hvis du skal måle impulser er et oscilloskop det absolut bedst egnede, men et analogt voltmeter kan også give et prej.

ivan

  • Gæst
Fejlfinding omdrejningstækker til diesel
« Svar #6 Dato: 13. Januar 2008 kl: 11:37:05 »
Tak for tippene, jeg vil fluks finde mit gamle selvbyggede analoge instrument fra teknisk skole frem,  og se om det reagere på varierende omdrejninger.
mvh
Ivan