Stedet for os alle
Hjem
Forum
Hjælp
Søg
Kalender
Medlemmer
Vis medlemslisten
Søg efter brugere
Log ind
Registrér
T3nettet og T3Klub Danmark forum
»
Off topic
»
Generelt
»
Trykluft kompressor til værkstedet.
Udskriv
Sider: [
1
]
Gå ned
Forfatter
Emne: Trykluft kompressor til værkstedet. (Læst 4798 gange)
0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
Aakerman
Hero Member
Indlæg: 618
Trykluft kompressor til værkstedet.
«
Dato:
15. Oktober 2013 kl: 22:17:02 »
Hej alle
Jeg går og funderer lidt (meget) på at anskaffe en "ordentlig" kompressor til værkstedet. Som ganske ung (det føles som var det i går
), arbejdede jeg i et par år i et værktøjsfirma der solgte Stenhøj kompressorer, så jeg ved egentlig godt hvad god kvalitet er.
I mit hoved skal en god kompressor kunne levere noget der ligner 300 liter luft effektivt pr minut. Den skal have en fornuftig tank 2-300 liter, dette indebærer vel noget i retning af en 4-5,5 hk motor.
I forbindelse med indkøbet af mit svejseanlæg, har jeg fået trukket nyt 3 faset kabel (60 meter gisp, jeg har ikke fået regningen endnu :woohoo: ) til værkstedet og der er opsat 2 nye stik sikringerne er 16 amp, men det er ikke "træge sikringer" altså de gamle tykke.
Hvad skal jeg så bruge denne trykluft til ?
1) blæsepistol
2) rensepistol
3) lidt sandblæs af småartikler, samlinger, evt i minikabine (den der ligner en gammeldags skrivepult).
4)Malesprøjteri
5) lidt mejselhammer og møtrikspænder
6) diverse antirust sprøjt
Hvad gør i, hvad har i og hvad er i godt tilfreds med ?
Årsagen til mit spørgsmål er, at jeg til tider har det "med at overgøre tingene", så det muligvis er korrekt efter bøgerne, men i reglen er et "overkill".
Og ja jeg kikker på blå avis og gul og gratis
Jeg vil være glad for nogle indspark med jeres daglige erfaringer fra hobbyværkstedet.
Venlig hilsen
Bent
Logget
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"
verner
Hero Member
Indlæg: 5.472
Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
By: Nord for Vejle
Trykluft kompressor til værkstedet.
«
Svar #1 Dato:
16. Oktober 2013 kl: 00:45:38 »
Jeg har en 5,5hk med 150l tank købt fra ny, lavet i Spa i Italien, hvor stort set alle andre end stenhøj kommer fra.
jeg vil ikke mene at mindre kan gøre det, jeg ville gerne ha en større tank.
du skal være opmærksom på at hvis kompressoren bliver større end 5,5hk, skal der en stjerne trekant starter på, hvilket koster et par tusinde ekstra
Logget
Hilsen Verner
2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D
Aakerman
Hero Member
Indlæg: 618
Trykluft kompressor til værkstedet.
«
Svar #2 Dato:
16. Oktober 2013 kl: 00:52:09 »
Verner
Jeg har læst om "soft starter" som afløsning for stjerne trekant, det skulle være en Danfoss ting ?
Og ja jeg kan også "se" min gamle chef Hr Holmstrøm sige: "300 liter beholder unge mand"
Venlig hilsen
Bent
Logget
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"
verner
Hero Member
Indlæg: 5.472
Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
By: Nord for Vejle
Trykluft kompressor til værkstedet.
«
Svar #3 Dato:
16. Oktober 2013 kl: 00:57:01 »
Det er korrekt at du os kan bruge. En softstarter, men den er jo heller ikke. Gratis
dog er de blevet billiger, men det ikke. Noget jeg har roddet med endnu, der skal vi nok ha 4x4 på banen for at svare:)
Logget
Hilsen Verner
2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D
4X4
Sr. Member
Indlæg: 371
Trykluft kompressor til værkstedet.
«
Svar #4 Dato:
16. Oktober 2013 kl: 07:38:38 »
En 5,5 kW softstarter koster ca. fra 2000,- +momme.
Du burde sagtens kunne slæbe en 5,5 hk (4kW) motor igang på en 16 A sikring.
Logget
Mvh Peter
Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.
gunnar6690
Hero Member
Indlæg: 1.584
Trykluft kompressor til værkstedet.
«
Svar #5 Dato:
16. Oktober 2013 kl: 07:38:39 »
Jeg har en Reno FF der efter sigende skulle give mellem ca.850-950, ihvertfald omkring 650-700 l/min effektivt med 300 L tank. 7,5 HK motor. Anlægget kørte med 10 bar ubesværet hvor jeg købte det og tanken er godkendt til max 14 bar. Har dog ikke tænkt mig at afprøve det Det kører her med max 8 bar til daglig og kan reguleres op skulle behovet ændres, men dækker rigelig fint mit behov som nok meget ligner Aakermans. Jeg ved ikke om kontrolkravet for trykluftbeholdere gælder private, men ellers er der en grænse på 90L for tilsynspligt ved erhvervsdrivende. Det kan så løses ved at slangekoble en "række" af separate beholdere så man kan øge sit lager efter behov, men den løsning er lidt dyr.
NB. Min 5,5KW motor kører fint på 400V/16A, men ved ikke om den er lavet med stjerne/trekant start. Er ikke elektriker
Logget
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"
VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug
gunnar6690
Hero Member
Indlæg: 1.584
Trykluft kompressor til værkstedet.
«
Svar #6 Dato:
16. Oktober 2013 kl: 11:21:10 »
Her er storebroderen til min, den har ihvertfald 10HK motor og 500L tank, men blokken ligner på en prik :
http://www.dba.dk/ff-buster-kompressor-500l-ff/id-1001374316/
Logget
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"
VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug
FrankBinau
Hero Member
Indlæg: 3.228
T3 model: En på vej
By: 5600
Trykluft kompressor til værkstedet.
«
Svar #7 Dato:
16. Oktober 2013 kl: 15:54:39 »
Måske jeg har en Stenhøj her i Bøjden finder lige manden en af dagene, Og skriver noget data/billeder/pris ,-) Så kan du da se om det har intresse ? . Mvh Frank
Logget
Med vwenlig hilsen. Frank Berg Binau :-)
2006-VW-T5-Transporter-Kassevogn-lang-2,5-TDI-191HK-6gearTræk-M/Bremse-2175Kg-U/Bremse-750kg
2015-VW-Golf-VII-1,6-TDI-110HK-Bluemotion-Variant-Træk-1300K
1996-VW-Golf-III-CL-60HK-Benzin
jensjakob
Hero Member
Indlæg: 10.416
Trykluft kompressor til værkstedet.
«
Svar #8 Dato:
16. Oktober 2013 kl: 22:55:36 »
Den nemme vej:
Jeg har en 2 cyl Harakdskrald på 220v. Ca 359 l/m og op til 8 bar. Men ikke samtidig.
Jeg har 2x25 liter tanke fra de billige hobbykompressorer, forbundet med 1/2" vvsfittings og pexrør. Princippet kan bruges til at bygge så stor buffertank som ønsket. Tit er de små 25l tanke gratis.
Logget
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA: 1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus. 2014 -
Tlf 28260167
"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."
Aakerman
Hero Member
Indlæg: 618
Trykluft kompressor til værkstedet.
«
Svar #9 Dato:
16. Oktober 2013 kl: 23:37:52 »
Tak for nogle indspark :cheer:
Frank: du har min mail, så send noget info der.
JensJakob: Jeg har faktisk, luret lidt på den løsning. Jeg diskuterede det med Hinze på et tidspunkt og han havde så vidt jeg erindrer, lavet noget der ligner, da han skulle male carat'en. Men den vej har jeg besluttet, at jeg ikke vil gå. Jeg vil finde noget med 4-5,5 hk, og 2-3 hundrede liter beholder.
Venlig hilsen
Bent
Logget
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"
fætter
Full Member
Indlæg: 164
Trykluft kompressor til værkstedet.
«
Svar #10 Dato:
17. Oktober 2013 kl: 13:37:50 »
Købte en gammel 1 cyl med 4hk motor og 200 l tank og købte så et nyt 3 cyl hovede på Ebay.de og satte på, levere nu 400/500 l/m og ganske fint til mini sliber - møtrikspænder - Malesprøjter osv.
slutpris under 2000kr.
Og gud hvor er det dejligt at ha luft nok :silly:
Logget
Vh Fætter
Den stolte ejer af 2 Golf 1 GTI + Ford Taunus Coupe + Ford capri + Talbot Samba Cabriolet
rallye + Datsun king cab 720 4x4
og sidst og ikke mindst T3 kassevogn 1,6 td fra 1990 og en T3 Camper fra 1980
Nu også med en T3 bus fra 1991
Udskriv
Sider: [
1
]
Gå Op
T3nettet og T3Klub Danmark forum
»
Off topic
»
Generelt
»
Trykluft kompressor til værkstedet.