Forfatter Emne: 1,9 DG kompressor.  (Læst 2499 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Harry

  • Gæst
1,9 DG kompressor.
« Dato: 10. Juni 2009 kl: 22:01:40 »
Ad vanvare er en fortynder bil :lol: endt her på bordet for rep af maskine.Det var så her man(jeg) kom til kort. Filosoferer på om hjælpen er derude et sted?
 Dårlig motorgang.Kører på de to i højre side.Venstre bagerst er kold på udst.manifold og kun håndlun på forrest i venstre.
Med det som udgangspunkt prøves tændingssystem.Masser af gnist også til de venstre cylindre.
Kopressionstest,husker ikke tallet,men alle 4 er ens.Tænker ikke brændt ventil.Måske et par døde ventilløfter.Nye hjem og joe de er faktisk ca 2mm højere end de gamle. Må jo mangle ventilåbning resonerer jeg.
 Tro at mulen hænger nedad.Det hjalp..men ikke meget.Forrest i V. er nu fuld varm..men den bagerste nope..kun hånd lun og værst den lyder næsten som en kompressor iblandt god sund vw lyd fra de andre 3 cyl.
 Venstre bagerst:Tage tændkablet af...ingen forskel.
Hvad i hede osv. er man ude i??? på forhånd tak for gode ideer.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
1,9 DG kompressor.
« Svar #1 Dato: 10. Juni 2009 kl: 23:01:46 »
Der er jo næppe tvivl om, at den ikke tænder igennem på den haltende cylinder. Vi har før været inde på det besynderlige, at et tændrør gnistrer fint ved afprøvning, men er dødt når det sidder i med kompression på. Prøv et andet tændrør til at begynde med. Jeg har gode erfaringer med Bosch med tre elektroder. Evt. mål tændkablet igennem, og slut af med inspektion af fordelerdæksel og rotor. OGSÅ selvom det er lidet sandsynligt, at fejlen ligger her. Brændte og korroderede kontaktpunkter / slidt kulstift / dårlig rotor er af det onde. Ligesom revnede fordelerdæksler kan sende gnisten godt og grundigt på afveje. Har oplevet nogle besynderlige fejltændinger på en ellers sund og korrekt justeret DG motor p.gr.a. en næsten ubetydelig revne i selvsamme dæksel. Kunne ses i mørke som et blåligt glimt - ret uregelmæssigt.

Harry

  • Gæst
1,9 DG kompressor.
« Svar #2 Dato: 10. Juni 2009 kl: 23:22:55 »
Tak.Men lidt forbavset over det svar.Ikke at jeg mener du har uret..havde bare tænkt, at med nyt rør og masser af gnist...såvar den mulighed da elimineret. Nogen der har ide om en "mekker" der mod betaling tager en sådan sag ind. Slås..indrømmet.noget med de motorer med bløde tændkabler. En forhåbentlig lang lækker sommer venter.Så er han vel egentlig tjent med anden og bedre justering end alm. prøvelampe og bedste gehør. Lidt tidssvarende apparatur var måske på sin plads.
Gemmer lige mit motto af vejen et øjeblik ("visker" Intet er umuligt.Blot tager miraklerne lidt længere)
 Tak de herrer

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
1,9 DG kompressor.
« Svar #3 Dato: 10. Juni 2009 kl: 23:32:20 »
har du prøvet om du kan flytte fejlen ved at bytte lidt rundt med tændkabler og tændrør?
kan nemt være et dødt kabel eller rør som aran også er inde på.
samt alle de andre ting aran også nævner.
men hvis du kan flytte fejlen til en anden cyl. har du fundet roden og ikke købt de forkerte stumper da du bruger det der sidder der i forvejen :wink:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
1,9 DG kompressor.
« Svar #4 Dato: 10. Juni 2009 kl: 23:35:00 »
Jeg har selv engang monteret helt nye tændrør af mærket Beru. Den kørte af helvd..... til. Endte med at smide de gamle rør på igen og vognen kørte fint. Stor skuffelse.

Hinze

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
1,9 DG kompressor.
« Svar #5 Dato: 11. Juni 2009 kl: 00:33:49 »
Pudsigt. Den har jeg også prøvet. 4 stk nye BERU og ikke om lortet ville starte. Da det endelig lykkedes, gik den på to cylindre - og det endda dårligt.
Prøvede "lige" de gamle - og VUPTI! startede og gik som sådan en skal / skulle.
Har ikke meget til overs for Beru og Nippondenso.

Harry

  • Gæst
1,9 DG kompressor.
« Svar #6 Dato: 02. Juli 2009 kl: 16:20:20 »
Helt af H. til er det nu. Man burde nyde det skønne vejr...men nej man kampsveder så det løber ned i sparebøssen. Måske og sikkert nok er man bare fattesvag.Kommer til at bede VENTILSTILLE ekvilibristerne komme på banen med et punkt for punkt vink med vognstang.
  Leder i søg funktionen uden helt at få det forståeligt nok.Kigger i So wirds gemacht..Heller ikke helt fatte venligt. Syntes de har (på foto) cyl nr 1,et forkert sted. Mener det er højre foreste hjørne i kørselsretning? Men når så engang den er fundet..er det så kun nr 1 der kan stilles? Eller begge i den side? Og hvad så videre frem til alle er grundinstillet??
  Lige nu mærkes det tydeligt..forskellen på smed og vw specialist :cry:

Mads-kaa

  • Gæst
1,9 DG kompressor.
« Svar #7 Dato: 02. Juli 2009 kl: 20:17:52 »
Når du skal justere ventiler er det én ventil ad gangen. Om du starter med cylinder nummer et eller nummer fire er for så vidt lige meget, det vigtigste er at du drejer krumtappen til begge vippearme står "ubelastet" eller ens om du vil. Derefter justere du ud på justerskruen til du kan vippe vippetøjet. Så skruer du skruen ind til du kan mærke modstand i stødstangen når du drejer den, altså til der ingen ventilspillerum er. Når du har nået det punkt skal justerskruen have en halv omgang mere ind, og så spændes til. Fortsæt til den næste cylinder og drej krumtappen til det passer.

Når du så har gjort det, og den stadig ikke går som den skal, så kontrollere du lige at rotor og fordelerdæksel er i top stand, uden tydelige gnistgrater.

/Mads

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
1,9 DG kompressor.
« Svar #8 Dato: 02. Juli 2009 kl: 22:19:58 »
Citat fra: "Mads-kaa"
Når du skal justere ventiler er det én ventil ad gangen. Om du starter med cylinder nummer et eller nummer fire er for så vidt lige meget, det vigtigste er at du drejer krumtappen til begge vippearme står "ubelastet" eller ens om du vil. Derefter justere du ud på justerskruen til du kan vippe vippetøjet. Så skruer du skruen ind til du kan mærke modstand i stødstangen når du drejer den, altså til der ingen ventilspillerum er. Når du har nået det punkt skal justerskruen have en halv omgang mere ind, og så spændes til. Fortsæt til den næste cylinder og drej krumtappen til det passer.

Når du så har gjort det, og den stadig ikke går som den skal, så kontrollere du lige at rotor og fordelerdæksel er i top stand, uden tydelige gnistgrater.

/Mads


måske et lille yderligere bidrag, det er på kontramøtrikken der skal spændes.

Istedet for krumtappen, kan rotoren vise nogenlunde det samme, hvis du afmontere dækslet. Der er et ganske lille mærke på kanten i strømfordeleren ca "klokken 17:00", det er cylinder 1 tændingsposition. Så kan du jo følge dine tændkabler hvis du bliver i tvivl om hvilken cylinder du er kommet til.


Hvor meget "snakker" den
Hinze

Harry

  • Gæst
1,9 DG kompressor.
« Svar #9 Dato: 02. Juli 2009 kl: 22:49:43 »
Tak de herrer. Prøver imorgen...om det nu skulle være fattebart(selv for en bonder.. som mig) En cylinder af gangen og kl 17 med eller uden mærke..var vist lige de hint jeg stod og søgte.
Hmm.Har I andre ikke studset over det foto i so wirds gemacht.? Syntes det fejlagtigt kan få en til at tro cyl 1 er flyttet. Nok bare mig.
    Om infoen virker her.Det hører I om.
Det med tændkablerne: Nye plus nyt dæksel og rør.Fejlen flyttede med fra de gamle.De to udst.manifolde på venstre side er kun halvt varme.
Mere til føljetonen senere.God aften