T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Interiør => Emne startet af: porteren efter 11. Maj 2014 kl: 15:15:54

Titel: Støj/vibrationsdæmpning i varevogn??
Indlæg af: porteren efter 11. Maj 2014 kl: 15:15:54
Er der nogen der har viden, og meget gerne erfaring med støj/vibrationsdæmpning af kassevogne?

Jeg starter helt fra bunden af, med en bil, stort set uden vibrationsplader I.

Hvordan støj/vibrationsdæmper jeg nemmest, billigst og mest effektivt en bil med mange kvadratmeter nøgen plade?

Meget gerne specifikke produkter og købssteder. Hvor tykt er nødvendigt? Hvor stor en del af arealet er nødvendigt at dække pr sektion?

Selvklæbende?

Nogle af de vibrationsdæmpende materialer siges, at afgive usunde dampe og bilen skal bruges til beboelse??

Jeg skal efter støjdæmpning isolere bilen, formentlig med 20 mm skumplader, der limes udenpå støjdæmpningen
Titel: Støj/vibrationsdæmpning i varevogn??
Indlæg af: finnthor efter 11. Maj 2014 kl: 16:51:22
Jeg har købt Haral Nyborgs selvklæbende plader og limet i varerumet og dørene på Hippie Containeren. Det virker fint og de er nemme at arbejde med. Om de afgiver giftige dampe ved jeg ikke men jeg er af og til vågnet op med ondt i hovedet når jeg har sovet i bilen :-)

Mvh Finn T.
Titel: Støj/vibrationsdæmpning i varevogn??
Indlæg af: Aran efter 11. Maj 2014 kl: 20:02:54
Lignende produkter kan også købes i Biltema. Det er næppe så meget tykkelsen der er afgørende, når bilen skal isoleres yderligere.
Det handler om placering, så netop de store flader er dæmpede. Et eller andet sted i mine gemmer har jeg en bog om støjdæmpning i motorkøretøjer, der såvidt jeg husker giver et godt indblik i dæmpningens ædle kunst. Den kan jeg da gå på jagt efter, hvis interessen skulle være tilstede ?
I mine yngre dage havde jeg en Taunus der havde fået udskiftet døren i førersiden og var behørigt malet, men desværre ikke isoleret.
Det resulterede i, at døren smækkede med en ulidelig BOOIING lyd, indtil der blev klæbet isoleringsplade i.
Titel: Støj/vibrationsdæmpning i varevogn??
Indlæg af: porteren efter 11. Maj 2014 kl: 21:49:44
@ Aran

Tante Hansen har også nogle plader, der er 25 x 50 cm. Er det f.eks. en passende størrelse til en dørflade?

Jeg  er klart interesseret I lekture om emnet, så hvis du kan finde titlen og evt udgiver på den bog, så meget gerne.
Titel: Støj/vibrationsdæmpning i varevogn??
Indlæg af: skildpadden efter 11. Maj 2014 kl: 22:47:45
I min gamle Sprinter var der nogen rumlen, men når først der kom inventar, sæder, skabe, osv forsvandt meget af rumlen.
Titel: Støj/vibrationsdæmpning i varevogn??
Indlæg af: jbjerrum efter 12. Maj 2014 kl: 08:02:08
Den gode, men omstændige indsats med tilpassede rockwool-batts pakket i plastposer i hulrummet mellem karrosseripladen og den indvendige plade (krydsfiner??) er også temmeligt virksomt. Selve karrosseripladen kan rigtigt nok dæmpes med blygummi og hvis man finder det nøjagtige sted, hvor det resonerer, kan man faktisk nøjes med relativt små stykker blygummi.

Jeg har et frekvessweep, som du kan afspille i bilen og det vil afsløre, ved hvilke frekvenser, resonansen er fremherskende og dermed kan du bestemme, hvor på karrosseripladen blygummiet skal placeres - simpelthen ved at holde en finger på pladen og "forvirre" resonansen... Hvis du har interesse i det, kan du få en MP3 med den... Bare giv lyd... ;-)

Det er nu i grunden også en stor opgave med sådan en stor bil...

Pøj-pøj med det...
Titel: Støj/vibrationsdæmpning i varevogn??
Indlæg af: porteren efter 12. Maj 2014 kl: 11:12:02
@ Jeppe.

Mange tak for tilbuddet om frekvenssweep, men jeg tror at det overstiger mine kompetencer, ligesom  jeg ikke har noget at afspille MP3 på, for at generere lyden.

Jeg har I dag været I Harald N og købt 3x4 plader I 50 x50 cm. Min plan er at skære dem I mindre stykker og så placere dem midt på fladerne mellem spanterne. Det må da tage det værste "musik".

Spørgsmålet er bare hvad størrelse stykker, der er mest formålstjeneligt.

Med hensyn til varmeisolering, har jeg også overvejet metoden med plasticindpakket Rockwool. Den metode er klart billigere end at lime 20 mm lukket specialskum på karossen, og sikkert også nemmere, men jeg er lidt bekymret for kondens, de steder hvor pakkerne ikke slutter helt tæt til pladen.

Jeg vil så vidt muligt bruge de beklædningsplader der sad I bilen. De er lavet af 2 lag plastic med en honnycomb struktur I mellem.

I bagagage arealet er de fine som de er, og I beboelsesarealet har jeg tænkt mig at beklæde dem med det højtalerfilt, som du tidligere har anbefalet mig, eller med nålefiltsgulvtæppe. Det sidste brugte jeg I en gammel motorsejler som vi boede I et halvt års tid.

Glasfibeerskroget ved vores køjer, havde jeg først pålimet 10 mm liggeunderlag, derefter gulvtæppe nålefilt. Det gjorde at man faktisk I frostvejr kunne ligge op af skrogsiden uden at mærke kulde, og det så godt og hyggeligt ud.
Titel: Støj/vibrationsdæmpning i varevogn??
Indlæg af: T3sen efter 12. Maj 2014 kl: 12:11:02
Citat fra: "porteren" post=111156

Med hensyn til varmeisolering, har jeg også overvejet metoden med plasticindpakket Rockwool. Den metode er klart billigere end at lime 20 mm lukket specialskum på karossen, og sikkert også nemmere, men jeg er lidt bekymret for kondens, de steder hvor pakkerne ikke slutter helt tæt til pladen.


Madsens metode med plasticindpakket Rockwool udnytter al plads til isolation, er billig, er let at udføre og gøre om,
kan tages ud for inspektion, er ikke brandbar, afgiver ikke potentiel sundhedsfarlige stoffer  osv.

Efter min vurdering vil det være svært at få et lige så godt resultat med 20 mm skumgummi materialer.

Dyrt er ikke altid bedst.

Mvh. T3sen, Bygningsingeniør med speciale i fugt og varmetransport.
Titel: Støj/vibrationsdæmpning i varevogn??
Indlæg af: jensjakob efter 12. Maj 2014 kl: 13:13:47
Lidt tråde:
http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?t=12611

http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?t=228864



Lidt inspiration;:
https://www.google.dk/search?q=t4+soundproofing&source=lnms&tbm=isch&sa=X
Titel: Støj/vibrationsdæmpning i varevogn??
Indlæg af: porteren efter 12. Maj 2014 kl: 13:38:27
Citér
Madsens metode med plasticindpakket Rockwool udnytter al plads til isolation, er billig, er let at udføre og gøre om,
 kan tages ud for inspektion, er ikke brandbar, afgiver ikke potentiel sundhedsfarlige stoffer osv.

 Efter min vurdering vil det være svært at få et lige så godt resultat med 20 mm skumgummi materialer.

 Dyrt er ikke altid bedst.

 Mvh. T3sen, Bygningsingeniør med speciale i fugt og varmetransport.


.....og så slipper jeg endda for alt det dyre og besværlige klisterarbejde. Det gode ved den metode er også, at man inden man fylder op med Rockwool pakker kan rustbeskytte hulrummet, da der jo ikke skal limes. Sådan bliver det sgu :cheer:
Undtagen ud for køjerne, hvor hulrummet ved de bagerste vinduesrammer skal udnyttes optimalt. Der bliver der limet skum på.

@Jensjacob.

Tak for links. Problemet med udenlandske sider er bare, at der ofte refereres til materialer, som man ikke umiddelbart kan få I Danmark, og som man derfor ikke har mulighed for at bedømme før et evt. køb.

Jeg har købt en netbaseret selvbyggerbog for Sprintere, men igen hjælper det ikke meget når det er Amerikanske materialer der henvises til.

Bogen hedder: The Sprinter RV conversion Sourcebook og har mange tips der også kan bruges på andre biltyper.

http://www.sprinter-rv.com/sprinter-rv-conversion-sourcebook/


[attachment=17569]h644aa91.JPG[/attachment]


[attachment=17570]hd3643ff.JPG[/attachment]
Titel: Støj/vibrationsdæmpning i varevogn??
Indlæg af: Mary efter 12. Maj 2014 kl: 14:39:05
Hvad med at lave Ulven om til en ægte GTI model?
altså Gulv-Tæppe-Indlagt.

Det virker rigtig godt. Jeg gjorde det for ca. 25 år siden i mine forældres Land Rover og det holder stadig.

Jeg kan også godt lide din egen metode med liggeunderlag i lukkede celler og beklædt med nålefilt.
Titel: Støj/vibrationsdæmpning i varevogn??
Indlæg af: porteren efter 12. Maj 2014 kl: 19:20:09
Citér
Hvad med at lave Ulven om til en ægte GTI model?
 altså Gulv-Tæppe-Indlagt.

 Det virker rigtig godt. Jeg gjorde det for ca. 25 år siden i mine forældres Land Rover og det holder stadig.

 Jeg kan også godt lide din egen metode med liggeunderlag i lukkede celler og beklædt med nålefilt.



Fordelen ved det 3 mm nålefilt, jeg brugte er, at det ikke optager nævneværdig fugt, i modsætning til gulvtæppe med gummibagside, som dog lyddæmper bedre.

Jeg har I øvrigt været rigtigt glad for at jeg valgte at lægge "stengulv" I Arnold. Ofte har jeg tænkt på hvor ulækkert og fugtigt, der havde været I bilen, hvis jeg havde valgt at lægge gulvtæppe.
Venylgulvet tørrer lynhurtigt, og så skal det bare fejes, og evt tørres over med en klud.

Jeg skal helt sikkert have et lignende gulv I Ulven.
Titel: Støj/vibrationsdæmpning i varevogn??
Indlæg af: kh efter 12. Maj 2014 kl: 19:32:32
https://picasaweb.google.com/domagalski.maciej/T3WYCISZENIEOCIEPLENIEARMAFLEX

Jeg kom til at tænke på ham her Kim, kunne det være en løsning til noget af bilen ?

Mvh. Kurt.
Titel: Støj/vibrationsdæmpning i varevogn??
Indlæg af: porteren efter 12. Maj 2014 kl: 21:56:11
@ Kurt

Jeg tror at det er en rigtig god ide at pakke Rockwoolen ind i tæt plastic. Jeg har set billeder af gamle VW campere, der er meget rustne pga. Rockwool, der har suget fugt til sig.
Titel: Støj/vibrationsdæmpning i varevogn??
Indlæg af: jbjerrum efter 12. Maj 2014 kl: 22:01:12
;-)
Titel: Støj/vibrationsdæmpning i varevogn??
Indlæg af: Mort_K efter 12. Maj 2014 kl: 22:31:11
Prøv og kontakt Vendelbo Vans, de har stor erfaring med at isolere kassevogne til camping brug, kan helt sikkert hjælpe, og har de matrialer der skal bruges så det bliver rigtig godt. :)
http://www.vendelbo-vans.dk
Adressen er Damhusvej 23, 9830 Tårs og deres nummer er 98 96 21 88  :)
Titel: Støj/vibrationsdæmpning i varevogn??
Indlæg af: porteren efter 13. Maj 2014 kl: 15:23:18
Hold op hvor har det allerede hjulpet på rumklangen, og så mangler jeg stadig skydedøren, begge bagdøre og loftet.

Nu lyder den jo som en rigtig bil når jeg lukker døren, og ikke som en Trabant :P

[attachment=17576]hbd0ae3b.JPG[/attachment]


@ Morten

Tak for forslag.
Jeg har handlet en del med Vendelbo, som forhandler Reimo I Danmark, men jeg tror at jeg holder mig til indpakket Rockwool.
Titel: Støj/vibrationsdæmpning i varevogn??
Indlæg af: Aran efter 13. Maj 2014 kl: 21:43:44
Ja, det gør sin gavn når rumleriet dæmpes. Jeg ville også holde fast i indpakket rockwool, da mange ejere af ældre Ford sikkert har erfaret, at det modbydelige skum der blev sprøjtet med i de glade 70'ere ( da mor var dreng ) havde en sjælden evne til, at holde på fugt og møg.
Resultatet var ofte, at lige på en gang brød rusten igennem fra bagsiden, og så forsvandt alt hvad der kunne minde om plade.
I min læretid blev det forebygget ved, at hive disse elementer ud og tørre dem grundigt, samt sprøjte med tynd tectyl i alle samlinger inden genmontering. Desværre havde det også en tendens til, at havne i hovedet på den der sprøjtede - det var dengang man havde hår på hovedet - og det kunne være et sandt helvede at få vasket ud igen. Men forebyggelsen var der intet at udsætte på.

Jeg kigger i gemmerne i morgen, Kim. Den omtalte bog bør være i samlingen, men jeg kan ikke lige huske hvem udgiveren er, eller hvordan den ser ud for den sags skyld.
Titel: Støj/vibrationsdæmpning i varevogn??
Indlæg af: verner efter 13. Maj 2014 kl: 23:02:07
husk at "nuldre" godt på det betylplade, evt. med og lille gummirulle, ellers kan det godt falde af igen..

har du ikke også planner om at dæmpe taget?
Titel: Støj/vibrationsdæmpning i varevogn??
Indlæg af: finnthor efter 14. Maj 2014 kl: 08:24:30
Kunne man ikke også bruge indblæsnings flamingo i poser som isolerings materiale? Jeg tænkte at det har lettere ved at flyde ud i hjørne og kanter.

Vh Finn T
Titel: Støj/vibrationsdæmpning i varevogn??
Indlæg af: porteren efter 14. Maj 2014 kl: 19:33:37
Citér
Kunne man ikke også bruge indblæsnings flamingo i poser som isolerings materiale? Jeg tænkte at det har lettere ved at flyde ud i hjørne og kanter.

 Vh Finn T



Det kunne virke fristende, men Flamingo kan brænde, og jeg tror ikke, at det støjdæmper så godt som Rockwool.