Forfatter Emne: Hvordan skal jeg forstå dette?  (Læst 1016 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Hvordan skal jeg forstå dette?
« Dato: 26. November 2012 kl: 14:22:13 »
Jeg har lige fået nedvejet min gulplade Ford Galaxy med VW1,9 tdi motor, til 2000kg, og har dermed fået ny reg attest.

På den står der, at største effekt(kW) er 156,4. Omregnet til hk er det over 200hk, så vidt jeg kan regne ud.

Så hvordan skal jeg forstå det, når min udgave af 1,9 tdi motoren angiveligt kun har 115 hk.

Har de lavet en fejl, der lovligt giver mig mulighed for at chippe min maskine? Eller hyr?
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Hvordan skal jeg forstå dette?
« Svar #1 Dato: 26. November 2012 kl: 18:44:25 »
Med fare for, at der lyder et ramaskrig: Det er og bliver ulovligt, at chiptune !
Hvis man søger lidt kan man også få Færdselstyrelsens begrundelse som bygger på, at højere ydelse = højere
forurening, større slid etc. etc.

En anden ting er så, om " man " vil acceptere ilægning og evt. ombygning med større maskineri fra Ford / VW ?
Hvis attesten siger, at bilen er godkendt til en given effekt må det være muligt og indenfor rimelighedens grænser
at øge effekten,  men i et hvert tvivlstilfælde kan man altid spørge i synshallerne / synsvirksomhed.

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Hvordan skal jeg forstå dette?
« Svar #2 Dato: 26. November 2012 kl: 20:03:16 »
Jeg tror at jeg nu har regnet ud hvad der er sket: 1 kw = 1,36 hk

Jeg tror, at der i den gamle attest har stået at største effekt var 115hk.

 Hvis man skal opgive det i kW, så skal man dividere 115 hk med 1,36 og får dermed  det rigtige resultat ca 85kW.

Hvis man derimod fejlagtigt ganger 115hk med 1,35 får man netop tallet 156,4

Omregnet er det ca 213HK. Og det står der nu i min  registreringsattest, at min bil må have. Såååååå ....  ??? :P
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
Hvordan skal jeg forstå dette?
« Svar #3 Dato: 26. November 2012 kl: 21:54:31 »
Hvor lækkert. Det skulle da bare have været med en T3.
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.