Forfatter Emne: Esbjerg Maskinemalje  (Læst 10222 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Esbjerg Maskinemalje
« Dato: 08. August 2006 kl: 22:29:50 »
Her er hvad jeg fik ud af en længere telefonisk snak med salgsdirektøren for Esbjerg Paints:

Der findes et par produkter til vores formål.

Nedenstående info er relevant når det bliver rullet på.

Han anbefalede Pur-Grund 0446 i 2-3 lag rullet på sandblæst overflade og derefter Pur-Emalje 0440. Dette iblandes en hærder Pur-610. Dette er bl.a. ifølge ham det som det danske forsvar bruger på deres køretøjer.

Esbjerg Paints har derudover en enkomponent emalje men han anbefalede klart 2 komponent løsningen til køretøjer p.g.a dens større kemikalie resistens end en-komponent.

Han nævnte dog at man kunne bruge en 10% tilsætning af Efadur hærder til deres 1 komponent emalje og derved gøre det til en slags 1 1/2 komponent  løsning.

Ifølge ham ligger grunder på 130 kr vejl pr liter og Pur-emalje på 200 kr vejl. Ved pårulning af 2-3 lag dækker 1 l 8-9 kvm.

Han var også så flink at vejlede i hvordan man bedst påruller Pur-emalje. Der var ikke noget nyt under solen for mig, men vidregiver info til dem der ikke har prøvet at rulle før:

Korthårsruller er det eneste der dur og når man har haft den helt neddyppet i maling (kontra hvad man gør når man f.eks maler en væg) presser man maling ind i rullen og luft ud med en gummihandske eller lign. Dette gentages en gang imellem under pårulningen hvis der kommer små luftbobler. Selve pårulningen kræver tålmodighed da det skal gøres så langsomt at malingen ikke skummer på rullen og laver selvsamme luftbobler.

Alle datablade kan ses i pdf på deres hjemmeside

http://www.esbjergpaints.dk/
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

transpeter

  • Gæst
Esbjerg Maskinemalje
« Svar #1 Dato: 08. August 2006 kl: 22:39:48 »
Skide godt initiv  :P  hehe

Plejer selv, at rullemale mine biler. Folk griner ad H....... til, men det må de osse godt. Jeg er da ligeglad...
Hvis man har prøvet det et par gange, er det faktisk let. Og det ser ikke så galt ud, som mange tror. Selvfølgelig, bli'r det aldrig som en sprøjte-lakering, men hva' så...
En fordel er, at bruge en maling som ikke er helblank.  :)  Men en halv-mat, eller hel-mat. Det skjuler jo en hel del. Osse hvis man ikke er prof til at spartle, og slibe.
Jeg selv, plejer at spartle, og slibe med korn 40. Og finslibe med korn 60. Og så rullemaler jeg med u-fortyndet maling. TO gange grunder, og TO gange dæk. Så ser det faktist rimelig fornuftig ud. Og da i hvert fald vældig fint ud, til "et transportmiddel", "so to speak"...
Så det kan man faktisk godt, det med at rulle sin bil.

TRANSPETER

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Esbjerg Maskinemalje
« Svar #2 Dato: 08. August 2006 kl: 22:43:28 »
Det lyder godt nok spændende, egentlig ville jeg ikke gå efter andet end autolak, da jeg gerne ville bibeholde farven på vognen. Men under databladet for PUR emalje 0440 står der at de kan mixe custom farver ved bestillinger ned til 4 L  :D

Egentligt havde jeg regnet med at det ville være nemmeret at dække af og sprøjte, end at male med rulle, men det lyder da til at jeg er way-off der. Det lyder til at det er noget du har prøvet sådan en rulle-show før, hvor land tid tror du det tager at rulle et lag på bilen ?, og hvad med alle de små kanter og falser rundt om vinduer osv. ?

Hvilken glans har sådan en PUR-emalje, det synes jeg ikke jeg kan finde noget og på deres site, er den mat, halv blank eller blank ?

Mht. til holdbarhed, så er den jo nok i top, hvis forsvaret bruger PUR-emalje til deres køretøjer
Mvh. Casper

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Esbjerg Maskinemalje
« Svar #3 Dato: 08. August 2006 kl: 23:06:33 »
Sad og skrev mit svar mens transpeter svarede,  jeg ville jo ikke spørge løs hvis der var svaret på halvdelen :-)

Men udover det kunne det være rart at vide hvor lang tid et lag tager at rulle på, på en t3´er og om blankheden bare vælges hos Esbjergpaints sammen med farven.

Måske man kunne sprøjte emaljen på, og få pris/holdbarthed kombineret med en bedere finish?
Mvh. Casper

transpeter

  • Gæst
Esbjerg Maskinemalje
« Svar #4 Dato: 08. August 2006 kl: 23:18:30 »
Hvor lang tid, er et godt spørgsmål. Kommer jo an på, hvor meget af bilen der skal ha'. Men en time gi'r en hel del...
Kanter om vinduer, m.m. He he... Jeg plejer at ta' det hele med rullen. Kan man godt.
Du skal jo bare lige huske, et det ikke er helt det samme, som sprøjte. Men ka' du leve med det, er det en ok løsning. Nogle har sagt, at de ikke troede at man kunne rulle. Og at de troede det så mere galt ud, end det egentlig gør.
Gør det gerne igen da.....

 :lol:






TRANSPETER

The Dude

  • Gæst
Esbjerg Maskinemalje
« Svar #5 Dato: 08. August 2006 kl: 23:33:42 »
Transpeter: Har du et billede af det færdige resultat?

Offline Arnaa

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 36
    • Vis profil
Esbjerg Maskinemalje
« Svar #6 Dato: 09. August 2006 kl: 21:26:44 »
Jeg malede en suzuki for snart 5 år siden i sort som også er den billigest farve den blev sprøjtet på med en sprøjte fra haral nyborg den blev rigtig fin blank og nu efter næsten 5 år er den endlig fin inu ikke helt så blank mere men den er heller ikke blevet poleret i de næsten 5 år så nu har jeg lige malet min t3 i en blå farve de havde ikke lige en som passede helt men så kom der lige en smule sort i og hovsa så var den meget tæt på og det pyntede helt vildt så maskin maling er helt ok for mig

Arnaa

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Esbjerg Maskinemalje
« Svar #7 Dato: 09. August 2006 kl: 22:06:29 »
Arnaa: Var det Pur-Emalje (2-komponent) blandede du hærder i?

Eller var det enkelt komponent emalje?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Arnaa

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 36
    • Vis profil
Esbjerg Maskinemalje
« Svar #8 Dato: 09. August 2006 kl: 22:18:33 »
Det var enkomponent uden hæder var færdig med at male kl1030 og kl 13 kørte jeg den ud i solen og kl 16 var jeg ude at køre iden da var den tør

Arnaa

Aabenhus

  • Gæst
Esbjerg Maskinemalje
« Svar #9 Dato: 14. August 2006 kl: 17:17:35 »
He He.. Jeg skal i forbindelse med min uddannelse som overfladebehandler, på besøg hos Esbjerg Paints i næste uge..

Synes bare lige at jeg ville dele det med jer..

Aabenhus

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Esbjerg Maskinemalje
« Svar #10 Dato: 14. August 2006 kl: 19:21:33 »
Hov hov!

Fyldigt referat ønskes!



 :D
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Kkrogsgaard

  • Gæst
Esbjerg Maskinemalje
« Svar #11 Dato: 27. September 2006 kl: 08:00:01 »
Kommer referatet Aabenhus?  :lol:

Kunne man bestille custom made farver?

Djursland

  • Gæst
Esbjerg Maskinemalje
« Svar #12 Dato: 27. September 2006 kl: 12:10:19 »
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Kommer referatet Aabenhus?  :lol:

Kunne man bestille custom made farver?


så vil jeg gerne ha 5 l knækket rød

Mvh Flemming  :lol:

Aabenhus

  • Gæst
Esbjerg Maskinemalje
« Svar #13 Dato: 27. September 2006 kl: 20:08:29 »
Der var ikke rigtigt noget der var relevant for dette forum..
Vi hørte lidt om forskellige malingssystemer, miljø, og så fik vi en rundvisning.

Men der er i stand til at lave maling på bestilling helt ned i små mængder..
Bare ikke til private..


Mvh.
Aabenhus

ludvig

  • Gæst
Esbjerg Maskinemalje
« Svar #14 Dato: 27. September 2006 kl: 20:26:11 »
Jeg har vist nok til en bil mere i ford blå.
hvis der er nogen der mangler.

der går godt to liter til en t3 hvis man ruller den..