Forfatter Emne: Olie sprøjt og røg  (Læst 2098 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Arnaa

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 36
    • Vis profil
Olie sprøjt og røg
« Dato: 19. November 2006 kl: 15:17:44 »
Var lige i jelling for at hente en bus t2 med min t3 der var stiv modvind og jeg syntes at det gik op af bakke hele tiden så t3eren fik noget at bestille den blev ikke ret meget varmer end den plejer men den røg helt sort bag ud tror at de bagved kørene trode at det var blevet tåget og da jeg ankom til jelling var hele bagklappen sort af olie og trailerne også der var ikke noget forkeret at høre på motoren og det så ud som at olien kom ud ved oliepinden derfra dryppede det så ned på pottern  , jeg fik hældt 2 liter olie på så var den ved max igen og vi kørte hjem sammen med den anden bus det gik fint og med et stop undervejs for at tjekke olie standenden manglede ikke noget og så vider så da jeg kom hjem blev bilen vasket og nu har jeg køret en uge uden at den har grisset med olie den starter også rigtig godt man behøver ikke at vente til at lampen slukker så jeg ville mene at der er kompresion nok på men hvorfor grisser den så når den skal lave noget er der ikke en som kan svare på det er det topstykket der er defekt eller olieringeneer ikke lukker tæt nok mere

Hilsen Arnaa

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Olie sprøjt og røg
« Svar #1 Dato: 19. November 2006 kl: 18:10:06 »
Jo, men vil du høre svaret?

En motor, der skal bestille noget, som er slidt, laver underkompression. Når den gør det, kommer olien ud, der hvor det er nemmest. På en T3'er er det tit røret til oliepinden.

Da du kørte med tom autotrailer gav du den sikkert noget at leve af. Da du fik den anden bil på kørte du forsigtigt.

Sådan lyder mit gæt. Gollertest og kompressionstest giver svaret.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Arnaa

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 36
    • Vis profil
Olie sprøjt og røg
« Svar #2 Dato: 19. November 2006 kl: 18:58:27 »
jeg var bare sikker på at når der er underkomoresion så ville motoren ikke starte så godt som den gør da det jo er kompresionen der gør at den kan antænde eller er jeg helt forkert på den

Hilsen Arnaa

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Olie sprøjt og røg
« Svar #3 Dato: 19. November 2006 kl: 19:19:05 »
Det skal være rigtig slemt før den får rigtigt startbesvær.

Som sagt, så var det en god ide at få lavet en gollertest eller en rigtig kompressionstest - så ved man, hvcad man har med at gøre.

Andre fejlkilder, der også kan undersøges er:

Er der utætheder i vacuumsystemet? Er der det, så trækker vacuumpumpen store mængder luft ind i motoren, og det giver samme symptomer.

Er oiefælden i toppen af ventildækslet stoppet til af gammelt snask? Er den det, kan motoren ikke komme af med den underkompression, som alle motorer laver og derfor kommer symptomerne.

Erfaringsmæssigt er forløbet sådan med en slidt motor, at den vil finde alle mulige steder, hvor den kan komme af med underkompressionen.
I starten sker det kun, når den er presset - senere bliver det også ved daglig kørsel.
Det medfører, at mange folk i flere måneder i træk suser rundt og leder efter utætte paknionger og skifter alt, hvad der kan skiftes for at holde den tæt. Jeg har set biler, hvor røret til oliepinden var fyldt op med flydende pakning. Der er også mange mere eller mindre fantasifulde løsninger med strips og snørebånd til at holde oliepinden på  plads.

Man kan også tage oliepindsrøret op, og save det af lige under det sted, hvor det går ned i motorblokken. Det løser problemet en tid, men motoren bliver jo desværre ikke renoveret af det.

Selvfølgelig håber vi, at din ikke er så slidt, som det kunne tyde på, men jeg tror, at du skal begynde at spare sammen til 4 nye stempler og en opboring.

Hvor langt har maskinen gået?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Arnaa

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 36
    • Vis profil
Olie sprøjt og røg
« Svar #4 Dato: 19. November 2006 kl: 19:48:51 »
Jeg ved ikke hvor langt motoren har gået for da jeg købte den i marts månede fik jeg fortalt at der var kommet en anden motor i den omkring november da den tidliger ejer var på tur i polen og der fik han en anden motor i så det er lidt svært men jeg vil lige kikke på den vacumpumpe da jeg har en liggende er det jo det nemmeste der efter får jeg lavet en kompressions test  takker forløblig

Hilsen Arnaa

Mads-kaa

  • Gæst
Olie sprøjt og røg
« Svar #5 Dato: 20. November 2006 kl: 08:55:30 »
Det her er jo lige til WBX's nye forum, selvom der ikke er en entydig løsning er der jo masser af gode råd! Nogle af dem har vi jo også hørt før!

/Mads

Offline Arnaa

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 36
    • Vis profil
Olie sprøjt og røg
« Svar #6 Dato: 22. November 2006 kl: 18:00:59 »
Jarl du er min helt efter at jeg har skiftet den varcumpumpe sprøjter den ikke olie op på bagklappen mere og det er bare dejlig selv om at jeg var i tyskland efter 1 ton oventøret træflis til mit stokerfyr den kørte bare lidt røg ellers ingen ting supper lærkeret så nu kan jeg godt sælge den med god samvitighed da jeg har fået en vognmand til at hente 8 ton flis så er det ikke nødvendig med bussen mere da jeg har t0 andre biler på plader og en kone der er hjemmegående så er tre biler formeget men jeg siger rigtig mange tak til Jarl

Hilsen Arnaa