Forfatter Emne: Lupo 3L erfaringer søges  (Læst 25260 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Lupo 3L erfaringer søges
« Svar #60 Dato: 01. Oktober 2011 kl: 21:22:38 »
Dejligt med interesse for min lille øko-potte ;-)

Jamen der er mange omstændigheder, der gjorde, at det blev en Fiesta. Selvf. det konkrete tilbud, jeg mødte, men også en vis frygt for Lupoens urobuste økonomi. Med det mener jeg, at det selvf. er besnærende med en grøn afgift på nul og nix og mange km på literen, men der tales - på nettet - meget om potentielt store vedligeholdelsesomkostninger. - Gangsteller og gearkasse er eksempler på dyre enkeltkomponenter, der kan smadre et ellers superbudget. Jeg blev altså momentant ramt af fornuft, selvom jeg stadig har et blødende hjerte for Lupo.

Ændringen af gearkassen går helt korrekt ud på, at man ændrer den automatiske betjening via gangstelleren til gammeldags manuel betjening med koblingspedal og hele svineriet. Pointen ved det er, at man kan komme uden om et avanceret og måske lidt problematisk hydrauliksystem.

Den lille Fiesta leverer varen ud over al forventning. I dagligt brug for os - med et stor flok unger - er det et fortrin frem for Lupoen, at den har 5 døre og sagtens kan rumme 3 unger på bagsædet. Vedligeholdelsesmæssigt har den indtil videre været det letteste, jeg har ejet. Der har kun været alm. service, men selvf. har jeg ingen langtidserfaringer endnu.
Når man har sådan en lille potte går der tit sport i at køre fornuftigt, og siden sommerferien har alle mine tankninger vist et forbrug bedre end 24 km/l, men jeg kører heller ikke råddent. I sidste weekend var jeg i Stuttgart i den, og der blev den alvorligt blæst igennem. Jeg kan kun bekræfte tyskernes beskrivelse af den - Er macht Spass am Autobahn. Ingen raket - bevares, men 130 op ad Kassel-bakker er da ok for en lille "spardose".

Mit råd er virkeligt, at hvis du overvejer sådan en, så prøv den. Jeg tror ikke, du bliver skuffet.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

jesperyk

  • Gæst
Lupo 3L erfaringer søges
« Svar #61 Dato: 01. Oktober 2011 kl: 22:37:48 »
Hej CarstenAS

jeg har kørt lupo 3L i 3 år og har lige solgt min, en 99'er med 284 kkm på tælleren.
Du er mere end velkommen til at slå på tråden for at høre mine pro's & con's...

Jeg solgte min Lupo og min Land Rover serie IIA 109" diesel til fordel for en billig t3. En af de væsentlige begrundelser var usikkerheden for, om der ville komme dyre uforudsete rep...

Men som skrevet, slå endelig på tråden, hvis du vil høre den lange forklaring...

2122 1765
Jesper, Nørrebro

Offline CarstenAS

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 555
    • Vis profil
Lupo 3L erfaringer søges
« Svar #62 Dato: 17. Januar 2012 kl: 13:50:17 »
Jeg har stadig store problemer med at slippe Lupo tanken!  Klart det hjælper lidt når syncroen er på 6 kml!! Håber det var de 50 km med auto trailer der trak meget ned.

Nu har jeg fået tilbudt en lupo 1,7 sdi og søger derfor lidt erfaringer/ holdninger om den iforhold til en 3L ere??

1. Er det en turbo motro?

2. Ejerafgiften er på 1800 plus filter straf = 2800 kr.  så ved at købe en 3L har jeg allerede 1800 at reperere for!
Carsten

Offline Buskov

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 98
  • Bilgal Maskinmester fra det midtjyske.
    • Vis profil
Lupo 3L erfaringer søges
« Svar #63 Dato: 17. Januar 2012 kl: 14:08:40 »
Hej..

1,7 sdi er uden turbo..
Ja du har 1800kr at reparere for, men det rækker ikke langt, hvis først den går i stykker...

Jeg har selv stået med samme overvejelser da jeg kører næsten 240km om dagen til og fra arbejde. Jeg endte i første omgang med at købe en veludstyret Lupo 1,4 TDI, den havde alt det udstyr 3L mangler så som A/C, servo, læderinteriør, elsoltag, c-lås, sædevarme, manuelt gear og andre bekvemmeligheder til langturen.. Den gjorde det rigtig godt og gik 20-22km/l på motorvejen med 140km/t.. Men synes dog en lupo er for lille til motorvejen, så har idag en A6'er 2,5 TDI 5-benet motorvejslokomotiv.. Den går 18km/l ved forsigitg motorvejskørsel (120-130km/t), men koster desværre 8500kr i vægtafgift.. Men , uden sammenligning, den bedste langtursbil til under 100k..
Mvh. Buskov

Nu med
83'er SiKa 1,9 Wbx
81'er Bus 1,6 Lbx

90'er Merc. SL300
75'er Bmw E9 3,0 Coupé
3x 1983 Bmw E24 635Csi Coupé
96'er Bmw 323i Coupé

Daily Driver: Volvo V70 2,5 Tdi

Tidligere T3\'ere:
Syncro TD med HØJT tag
SiKa 1,6Td
SiKa 1,9 DG

jesperyk

  • Gæst
Lupo 3L erfaringer søges
« Svar #64 Dato: 17. Januar 2012 kl: 14:15:02 »
Motormæssigt vil 1,2 tdi og 1,7 sdi opleves helt forskelligt. 1,7 sdi har ingen turbo og 115 NM/60hk. 1,2 tdi har 60 heste og 140 nm. Da jeg kørte Lupo 1,2 tdi var jeg godt nok glad for den motor. Kvikt optræk, ingen bekymringer ved overhalinger. Direkte indsprøjtning = turboen skader ikke som på vores gamle t3'ere. Mange karosseridele på 3L'eren (1,2tdi) er lavet af alu - det er de vist ikke på 1,7 sdi'eren.

Se flere data her:

http://bilmodel.dk/Biler/VW/Lupo/Mk_I/Lupo_1%2C7_SDI_60HK_3d_34186

http://bilmodel.dk/Biler/VW/Lupo/Mk_I/Lupo_1%2C2_TDI_3L_Tiptr._61HK_3d_Aut._34128


Fordelen ved 1,7'eren er selvfølgelig et mere enkelt gearsystem = en væsentlig fejlkilde mindre. Hvis 1,7 sdi også har en mere enkel indsprøjtning, er det måske ved at være overskueligt for en kantstensmekaniker at mekke selv...? På den anden side. Tallene er jo ikke meget bedre end en golf 3 1,9 D... ? Jeg ville måske nok gå efter en golf 3 1,9 tdi, hvis jeg skulle skifte til noget mere økonomisk nu (efter at have kørt lupo i 3 år indtil i sommer)

held og lykke med beslutningen...

Offline Buskov

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 98
  • Bilgal Maskinmester fra det midtjyske.
    • Vis profil
Lupo 3L erfaringer søges
« Svar #65 Dato: 17. Januar 2012 kl: 14:19:15 »
Ps.. 1,4TDI har 75hk/195nm og manuelt gear.. Motor og gearkasse er som i polo, fabia og andre VAG produkter, så billig i dele.. :)
Mvh. Buskov

Nu med
83'er SiKa 1,9 Wbx
81'er Bus 1,6 Lbx

90'er Merc. SL300
75'er Bmw E9 3,0 Coupé
3x 1983 Bmw E24 635Csi Coupé
96'er Bmw 323i Coupé

Daily Driver: Volvo V70 2,5 Tdi

Tidligere T3\'ere:
Syncro TD med HØJT tag
SiKa 1,6Td
SiKa 1,9 DG

jesperyk

  • Gæst
Lupo 3L erfaringer søges
« Svar #66 Dato: 17. Januar 2012 kl: 14:48:31 »
1,4 tdi er efter min mening også det bedste set-up i lupo....

Ikke at jeg har kørt med det, men manuel gearkasse ville have været mere trygt at køre med. Man kan i øvrigt ikke få træk på en 3L'er... Og jeg kunne ikke nøjes med en trillebør.

Offline Arnaa

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 36
    • Vis profil
Lupo 3L erfaringer søges
« Svar #67 Dato: 18. Januar 2012 kl: 19:09:27 »
Mine forælder har haft 2 Lupo 3L og var meget ked af at man ikke kunne få sådan en af ny mere så det blev en polo bluemotion istedet de lupoer som de har haft har der aldrig været bøvl med
Arnaa

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Lupo 3L erfaringer søges
« Svar #68 Dato: 21. December 2013 kl: 19:37:50 »
Fruens Punto synger på sidste vers og vi tænker Lupo 3L som erstatning. Kan der tilføjes noget nyt til tråden om erfaringer. Tror ikke jeg er bekymret for skifte automatikken eller lidt dyrere reservedele. Hvis jeg selv skruer går det vel ikke helt galt med økonomien; eller hva? Eller skal vi over i en af de dersens nye mikrobiler

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Lupo 3L erfaringer søges
« Svar #69 Dato: 21. December 2013 kl: 20:23:42 »
når man kan få en ny Peugeot 107 i den mest skrabbede udgave til 65k, kan jeg ikke se nogen grund til at købe en 10år+ gammel lupo med 200km+ på tælleren til ca. 30k
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Lupo 3L erfaringer søges
« Svar #70 Dato: 21. December 2013 kl: 20:26:33 »
Citat fra: "verner" post=106066
når man kan få en ny Peugeot 107 i den mest skrabbede udgave til 65k, kan jeg ikke se nogen grund til at købe en 10år+ gammel lupo med 200km+ på tælleren til ca. 30k


ok, men, hvad er præcis argumenterne for og imod

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Lupo 3L erfaringer søges
« Svar #71 Dato: 21. December 2013 kl: 20:38:09 »
altså hvis du kører rigtig mange km hver dag, vil jeg anbefale en diesel, både pga økonomi, men også fordi den rotere med langt færre omdr. hvilket jeg syntes giver en mere behaglig kørsel.

og hvis man kører lange ture, skal man også lægge vægt på gode sæder mm.

det der taler for en ny økogris, er at du får en helt bil  :)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Lupo 3L erfaringer søges
« Svar #72 Dato: 21. December 2013 kl: 20:46:46 »
Har haft fornøjelsen at passe min svogers A2 3L med samme drivlinje som Lupo. Fin fin bil - god og relativt stærk motor. Masser af avantgarde teknologi - tydeligt mere moderne end 107/C1/Aygo. Eneste anke er forbruget. Den kørte ikke nævneværdigt længere på literen end vores Fiesta. Og det er ikke ammestuesnak - vi har kørt samme rute lige efter hinanden. Heldigvis er det jo ligegyldigt i forhold til grøn afgift, hvad virkeligheden siger, men jeg tror ikke man skal kalkulere med et årsforbrugsgennemsnit væsentligt bedre end et par og tyve km/l.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Lupo 3L erfaringer søges
« Svar #73 Dato: 21. December 2013 kl: 20:47:41 »
Citat fra: "Hinze" post=106067
Citat fra: "verner" post=106066
når man kan få en ny Peugeot 107 i den mest skrabbede udgave til 65k, kan jeg ikke se nogen grund til at købe en 10år+ gammel lupo med 200km+ på tælleren til ca. 30k


ok, men, hvad er præcis argumenterne for og imod


Jeg har kørt Peugeut 107 een gang.......kan ikke komme i tanker om nogen argumenter for den.
Derimod er der mange argumenter for at give 25k mere for de nyeste i10 - Picanto -Up.
Det er sikkert også de 25k man stadig kan få for dem, når 107eren er 0.- værd,
men så har man i det mindste haft en bedre køreoplevelse i 5-6 år......

Tøny
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Fynboen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 628
    • Vis profil
  • By: 5600 Faaborg
Lupo 3L erfaringer søges
« Svar #74 Dato: 21. December 2013 kl: 21:06:57 »
Har kørt 240.000 i min Audi A2, og har et gennemsnit på OVER 30KM/L.  Det skal da gå meget hårdt til hvis gennemsnittet skal ned på 20 km/l. Har ikke været under 24 km/l, og det var på en tur til nordjylland på motorvej  i modvind.

Hilsen Fynboen.
Tidligere biler:1987 camper, 1988 Multivan  AAC motor. Rød med hybrid-gearkasse. 1 spær.
 T4 2,5 TDI Van. Desværre ingen T3'er i garagen mere.
Sommer: VW T4 ATLANTIS  2,5 TDI  2002
Hverdag: VW Polo BMT 1,0 TSI 95  2017