Forfatter Emne: Topstykke med/uden hydrauliske løftere  (Læst 1275 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Topstykke med/uden hydrauliske løftere
« Dato: 10. Januar 2007 kl: 15:04:13 »
Jeg har som bekendt en golf motor i min 2wd´er, men jeg er kommet lidt i tvivl om hvilket topstykke der sidder på. Årsagen er:

1) I vognen er der monteret en JP blok med T3 pumpe og turbo, jeg blev oplyst af sælger at den var med hydrauliske løftere.

2) Jeg købte en ekstra motor sammen med bilen, sælger sagde at det var en golf motor af de tidligere årgange med mekaniske løftere, derfor samme topstykke som til en CS motor(reserve motoren er uden turbo)

Igår tømte jeg så bilen, og stille motoren på lageret, inden den kom ind pudsede jeg dog ID pladen af for at se motoren kode. Og til min overraskelse stod der JP ?????

1) og 2) kan jo så tydeligevis ikke begge være sande, med minde samme motor "JP", alt efter årgang kan have både hydrauliske eller mekaniske løftere.


Nå, lang intro, men er der en der kan fortælle, gerne med et billed hvordan man kan se på et topstykke hvad det har af løftere ?
Mvh. Casper

Offline Arnaa

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 36
    • Vis profil
Topstykke med/uden hydrauliske løftere
« Svar #1 Dato: 10. Januar 2007 kl: 16:52:07 »
Hej Casper motoren som ligger i sage du selv at det var en golf motor og det var din kamarart det sagde at den var med hydraliske løftet jeg kender jo ikke noget til hvilken motor den tidliger ejer har puttet i vogen og den anden motor som du fik med har jeg selv pillet ud af en golf tror den var fra 83-84 da den ikke kunne synes det ekstra topstykke som du fik med er fra en golf fra 8 månede 88 ved ikke om du kan bruge det til noget men nu kan du da se på skrift hvad jeg ved og hvad vi talte om over i odense

Hilsen Arnaa

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Topstykke med/uden hydrauliske løftere
« Svar #2 Dato: 10. Januar 2007 kl: 16:55:48 »
Før 8/85 havde alle VW/Audis rækkemaskiner mek. løftere. Efter denne dato fik alle - dog minus T3 maskinerne CS/KY/JX - hydrauliske.

Derfor passer tidlige Golf 2, Passat, og Audi 80 umiddelbart topstykker med T3. Hvis du har et motornummer (cifrene efter kendingsbogstaverne) kan jeg - med hjælp fra min "onkel" fastslå, hvorvidt der er tale om hydro eller mek.

Du kan også kigge på toppen, men du må have ventildækslet af. Et topstykke med mek.løftere har kun én "åndekanal" (en stor boring der sidder i en udposning på topstykket, som leder underkompression og olietåge) i den side, hvor dyserne sidder, og den sidder mellem cyl. 2 og 3.



Med hydroløftere har den 2 "åndekanaler" - Den sammen som det mek. tokstykke + en ekstra placeret en cyl længere henne.



(Ja, sorry - det er genbrugsbilleder, men jeg håber, at du kan se det - jeg har lige "stadstøjet" på, så jeg er forbudt adgang i værkstedet...)

Når du kigger ned ovenfra, kan du se denne eventuelle ekstra kanal i hydrotoppen.

Du kan også kigge på selve løfterne. Mek.læftere har to "hak" ind øverst, så man kan få ved justerskiven - hydroløftere er helt runde.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Topstykke med/uden hydrauliske løftere
« Svar #3 Dato: 10. Januar 2007 kl: 19:07:42 »
@Arnaa, jeg er helt med på hvad vi snakkede om i Odense, det er en golf motor der ligger i den. Motorkoden JP altså ikke CS/KY/JX, den fik dommen hydraliske løftere grundet en udposning på toppen, ud for cylinder 2

@Jarl, jeg kan fint se forskellen på billederne, problemet er jo bare at JX toppen også har en udposning ud for cylinder 2, bare en massiv udposning.

Skifter de også motorkode i 8/85, eller kan man risikere at 2 forskellige motore med samme motorkode har forskellige løftere, alt efter årgang ?
I en anden post beskrev du at man kunne kende et  JX topstykke på den de nubrede "panser ventiler" på udstødningssiden, er der nogen forskel på selve topstykket i fx. en CS top og en JX top. Jeg tænkte på om man kunne sætte 4 JX ventiler i et CS topstykke om dermed lave et JX topstykke ud af det ?

Og hvorfor egentlig JX ventilerne, hvis man nu havde en CS top og lagde den på en JX blok, og gav den noget bisset, fx. 1-1,5bar tryk i WG, hvad ville der så kunne ske ? Kunne man fx. smelte en ventil?

For at finde ud af hvad der sidder på maskine er det nemmeste jo nok bare og tage ventildækslet af og kigge på løfterne, om de er med hak til shimms eller helt runde
Mvh. Casper

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Topstykke med/uden hydrauliske løftere
« Svar #4 Dato: 10. Januar 2007 kl: 19:33:40 »
Citér
@Jarl, jeg kan fint se forskellen på billederne, problemet er jo bare at JX toppen også har en udposning ud for cylinder 2, bare en massiv udposning.


Nemlig - og derfor er du nødt til at flå ventildækslet af.

Citér
Skifter de også motorkode i 8/85, eller kan man risikere at 2 forskellige motore med samme motorkode har forskellige løftere, alt efter årgang ?


Nej, motorkoden kan godt være den samme - så der f.eks. er JP'ere både med hydro og mek. - Derfor skal jeg kende serienummeret for at kunne slå den eksakte motor efter.

Citér
er der nogen forskel på selve topstykket i fx. en CS top og en JX top


Ingen forskel på selve toppen. - Sætter du turboventiler i, så har du et turbotopstykke. I mange eftermarkedstopstykker - AMC/Mahle/Kolbenschmidt er ventilerne glatte på bunden og anvendes både til suge og turbo.

Ang. turboladning med sugeventiler, så tror jeg da, at ville gå uproblematisk langt henad vejen, men set i lyset af det minimale arbejde med at skifte, så ville jeg aldrig løbe risikoen. VW's ventiler har en trist tendens til at tabe hovedet - altså knække, så ventiltallerkenen falder af ventilstammen - med fatale konsekvenser til følge - forestil dig et ventilhoved, der på højkant kommer i klemme mellem stempel og topstykke...

Det behøver man ikke at se så mange gange, før man beslutter, at det er meget rart at tænke på, at man har de rigtige ventiler i...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!