0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
Startmotor har nogle gange været et til 2 sekunder om at reagere på startnøglen. og en enkelt gang helt næget at reagere. med direkte kotslutning til startlelæ kom den til live igen. hvad er oftest problemet ? startrelæ, bøsning, tændingslås kontakt eller ?Der var ok størm til startrelæ, og bøsningen er ikke synlig oval slidt.
Citat fra: "wbx-winther"Startmotor har nogle gange været et til 2 sekunder om at reagere på startnøglen. og en enkelt gang helt næget at reagere. med direkte kotslutning til startlelæ kom den til live igen. hvad er oftest problemet ? startrelæ, bøsning, tændingslås kontakt eller ?Der var ok størm til startrelæ, og bøsningen er ikke synlig oval slidt. Nu ved jeg ikke hvordan en WBX-starter ser ud, men har du testet starteren i afmonteret tilstand?Går det lille tandhjul let frem og tilbage på akslen,eller går det trægt?
jeg har en 3 måneder gl. starter til en wbx liggende hvis det går helt galt 500 + porto
På en ældre starter er det ofte brændte kontaktflader i solenoiden / startrelæet, der giver en træg eller uvirksom starter. Da brændte flader yder en voldsom modstand bliver strømmen omsat til varme i stedet, og el motoren ( som det jo i bund og grund er ) kan ikke slæbe motoren i gang.Heldigvis kan man demontere det defekte relæ ( Hvis ikke det hele er korroderet sammen ) og tage med til det lokale Bosch værksted / autoelektriker. Så er man sikker på, at få det rigtige, - og så kan den igen.Det kan også være kullene i selve starteren der er slidt ned eller "hænger" i støv og skidt, så det er også værd lige, at kaste et blik på.
Citat fra: "Aran"På en ældre starter er det ofte brændte kontaktflader i solenoiden / startrelæet, der giver en træg eller uvirksom starter. Da brændte flader yder en voldsom modstand bliver strømmen omsat til varme i stedet, og el motoren ( som det jo i bund og grund er ) kan ikke slæbe motoren i gang.Heldigvis kan man demontere det defekte relæ ( Hvis ikke det hele er korroderet sammen ) og tage med til det lokale Bosch værksted / autoelektriker. Så er man sikker på, at få det rigtige, - og så kan den igen.Det kan også være kullene i selve starteren der er slidt ned eller "hænger" i støv og skidt, så det er også værd lige, at kaste et blik på.Så er starteren gennemgået og der er ikke fundet tydelige fejl i startrelæet, som dog er rengjort og gensmurt mellem glider og spolehus. Flot håndværk idet indersiden af spolehuset viste sig at være messing belagt, og glideren uden korrosion. man kan dog ikke skille enden af og komme til at inspicere kontakten. Var ligeledes imponeret at kullenes fine længde og tilstand. så efter lidt endedæksel rengøring og smøring af endeleje som heller ikke virker slidt, er den nu samlet igen og ryger på i aften. Må nok søge videre.