Forfatter Emne: startmotor wbx  (Læst 1578 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

wbx-winther

  • Gæst
startmotor wbx
« Dato: 28. August 2012 kl: 23:13:31 »
Startmotor  har nogle gange været et til 2 sekunder om at reagere på startnøglen. og en enkelt gang helt næget at reagere. med direkte kotslutning til startlelæ kom den til live igen. hvad er oftest problemet ? startrelæ, bøsning, tændingslås kontakt eller ?
Der var ok størm til startrelæ, og bøsningen er ikke synlig oval slidt. ???

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
startmotor wbx
« Svar #1 Dato: 29. August 2012 kl: 06:43:20 »
Citat fra: "wbx-winther"
Startmotor  har nogle gange været et til 2 sekunder om at reagere på startnøglen. og en enkelt gang helt næget at reagere. med direkte kotslutning til startlelæ kom den til live igen. hvad er oftest problemet ? startrelæ, bøsning, tændingslås kontakt eller ?
Der var ok størm til startrelæ, og bøsningen er ikke synlig oval slidt. ???

Nu ved jeg ikke hvordan en WBX-starter ser ud,
men har du testet starteren i afmonteret tilstand?

Går det lille tandhjul let frem og tilbage på akslen,
eller går det trægt?

wbx-winther

  • Gæst
startmotor wbx
« Svar #2 Dato: 29. August 2012 kl: 15:03:48 »
Citat fra: "brian"
Citat fra: "wbx-winther"
Startmotor  har nogle gange været et til 2 sekunder om at reagere på startnøglen. og en enkelt gang helt næget at reagere. med direkte kotslutning til startlelæ kom den til live igen. hvad er oftest problemet ? startrelæ, bøsning, tændingslås kontakt eller ?
Der var ok størm til startrelæ, og bøsningen er ikke synlig oval slidt. ???

Nu ved jeg ikke hvordan en WBX-starter ser ud,
men har du testet starteren i afmonteret tilstand?

Går det lille tandhjul let frem og tilbage på akslen,
eller går det trægt?


Tja umiddelbart virker den velsmurt, så må jo nok i gang med fejlsøgningen og adskillelse. var på jagt efter den erfarings mæssigt mest sandsynlige årsag, for at starte fra den vinkel.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
startmotor wbx
« Svar #3 Dato: 29. August 2012 kl: 18:16:49 »
På en ældre starter er det ofte brændte kontaktflader i solenoiden / startrelæet, der giver en træg eller uvirksom starter. Da brændte flader yder en voldsom modstand bliver strømmen omsat til varme i stedet, og el motoren ( som det jo i bund og grund er ) kan ikke slæbe motoren i gang.
Heldigvis kan man demontere det defekte relæ ( Hvis ikke det hele er korroderet sammen )  og tage med til det lokale Bosch værksted / autoelektriker. Så er man sikker på, at få det rigtige, - og så kan den igen.
Det kan også være kullene i selve starteren der er slidt ned eller "hænger" i støv og skidt, så det er også værd lige, at kaste et blik på.

Offline Rabundus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.594
    • Vis profil
  • T3 model: doka syncro m.m.
  • By: 4733 Tappernøje
startmotor wbx
« Svar #4 Dato: 29. August 2012 kl: 18:33:39 »
jeg har en 3 måneder gl. starter til en wbx liggende hvis det går helt galt 500 + porto
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864

wbx-winther

  • Gæst
startmotor wbx
« Svar #5 Dato: 29. August 2012 kl: 20:00:50 »
Begynder med startrelæet, idet det virkede som om det var forsinket eller hang den ene gang (de 1-2 sek). når det trak virker startmotoren frisk som normalt. Den ene gang der ingen reaktion var, (relæ trak ikke) kom den til live ved direkte lus mellem hovedkabel og klemmen til startnøglen.  Derefter virkede alt fint igen men der var et par dage efter stadig en fornemmelse af forsinket aktivering fra tændnøgle (derfor er kontakten i tændingslåsen også under mistanke, men ved kontrol måling var der 12 spænding frem til klemmen, dog uden amp belastning). må finde fejlen for næste gang strejker den måske hos brugsen, og det vil ikke være godt for bilens image.

wbx-winther

  • Gæst
startmotor wbx
« Svar #6 Dato: 29. August 2012 kl: 20:29:01 »
Citat fra: "rabundus"
jeg har en 3 måneder gl. starter til en wbx liggende hvis det går helt galt 500 + porto

Tak for info. er det en ø 11 mm aksel til bøsning i gear hus, og er det en bosch ?

Offline Rabundus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.594
    • Vis profil
  • T3 model: doka syncro m.m.
  • By: 4733 Tappernøje
startmotor wbx
« Svar #7 Dato: 29. August 2012 kl: 22:50:23 »
tjekker imorgen  men jeg købte den til min egen dj maskine som ny og kørte kun 3 md. inden maskinen gik sønder derfor ved jeg hvad det er jeg handler  :wink:
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864

wbx-winther

  • Gæst
startmotor wbx
« Svar #8 Dato: 30. August 2012 kl: 16:46:12 »
Citat fra: "Aran"
På en ældre starter er det ofte brændte kontaktflader i solenoiden / startrelæet, der giver en træg eller uvirksom starter. Da brændte flader yder en voldsom modstand bliver strømmen omsat til varme i stedet, og el motoren ( som det jo i bund og grund er ) kan ikke slæbe motoren i gang.
Heldigvis kan man demontere det defekte relæ ( Hvis ikke det hele er korroderet sammen )  og tage med til det lokale Bosch værksted / autoelektriker. Så er man sikker på, at få det rigtige, - og så kan den igen.
Det kan også være kullene i selve starteren der er slidt ned eller "hænger" i støv og skidt, så det er også værd lige, at kaste et blik på.


Så er starteren gennemgået og der er ikke fundet tydelige fejl i startrelæet, som dog er rengjort og gensmurt mellem glider og spolehus. Flot håndværk idet indersiden af spolehuset viste sig at være messing belagt, og glideren uden korrosion. man kan dog ikke skille enden af og komme til at inspicere kontakten. Var ligeledes imponeret at kullenes fine længde og tilstand. så efter lidt endedæksel rengøring og smøring af endeleje som heller ikke virker slidt, er den nu samlet igen og ryger på i aften.
Må nok søge videre.

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.766
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
startmotor wbx
« Svar #9 Dato: 30. August 2012 kl: 21:28:40 »
Hej har prøvet noget ligende , da var det stelforbindelsen der var dårlig , det endte med at brænde styrebox og en del af ledningsnettet af , så tjek stelfobindelsen .
hilsen poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline Tica

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 955
    • Vis profil
    • Skalammodeskibe
  • T3 model: T3 Panel 1.6TD
  • By: 4632 Bjæverskov
startmotor wbx
« Svar #10 Dato: 30. August 2012 kl: 21:53:03 »
Som Poul skriver check din stelforbindelse.

Du kan evt. sætte et start kabel mellem et godt stel punkt (bedst direkte på batteriet men det sidder jo oppe under forsædet) og starterens stel punkt og se om det hjælper = hjælper det så er det dit stel der er dårligt.

PS: Hvad med bundstykket i tændingslåsen ??
Vh Carsten P

Rullende T3 projekt aka Appelsinen
Location 4632 Tlf: 22613937
http://www.linkedin.com/in/carstenpaulsen

wbx-winther

  • Gæst
startmotor wbx
« Svar #11 Dato: 07. September 2012 kl: 23:26:22 »
Citat fra: "wbx-winther"
Citat fra: "Aran"
På en ældre starter er det ofte brændte kontaktflader i solenoiden / startrelæet, der giver en træg eller uvirksom starter. Da brændte flader yder en voldsom modstand bliver strømmen omsat til varme i stedet, og el motoren ( som det jo i bund og grund er ) kan ikke slæbe motoren i gang.
Heldigvis kan man demontere det defekte relæ ( Hvis ikke det hele er korroderet sammen )  og tage med til det lokale Bosch værksted / autoelektriker. Så er man sikker på, at få det rigtige, - og så kan den igen.
Det kan også være kullene i selve starteren der er slidt ned eller "hænger" i støv og skidt, så det er også værd lige, at kaste et blik på.


Så er starteren gennemgået og der er ikke fundet tydelige fejl i startrelæet, som dog er rengjort og gensmurt mellem glider og spolehus. Flot håndværk idet indersiden af spolehuset viste sig at være messing belagt, og glideren uden korrosion. man kan dog ikke skille enden af og komme til at inspicere kontakten. Var ligeledes imponeret at kullenes fine længde og tilstand. så efter lidt endedæksel rengøring og smøring af endeleje som heller ikke virker slidt, er den nu samlet igen og ryger på i aften.
Må nok søge videre.

kontakt i start kontakt skiftet. olie fra lås ovenfor havde fundet vej ned i kontakt og reducerede ssv forbindelse.
Tak for hjælpen til at lokalisere problemet.