Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - Jens Flensborg

Sider: [1] 2 3 ... 130
1
Mekanisk / Sv: Det knaser med gearskiftet
« Dato: 29. April 2024 kl: 22:56:58 »
Jeg kigger på billederne og tænker på priserne. Reservedele og primært krone- og spidshjul.

Jeg er tilfreds med 110kmh i mine 2 syncroer med 5.83 diff. Og min LLE klarer de 130, men hvorfor.. alle tre kører med jx og nå der er kraftig modvind, er der 90 km op ad bakke.

Måske skulle I køre en T1 Samba med 34 heste, det virker.

2
Diesel Fora / Sv: Pakning til varmeelement under bænk (doka)
« Dato: 29. April 2024 kl: 22:49:29 »
Rabbit Field Repair ..
Få fat i en sødmælk og tøm for indhold. Skære en pakning ud af dens specielle pap og fiks den ind i ventilet med flydende pakning på begge sider.
Jeg kender problemet, har løst det på den måde. Alternativt måske klippe en cykelslange og flydende pakning på begge sider. Det kan være for varmt til cykelslange.. En dygtig mekaniker på værkstedet har altid sådanne pakninger liggende der kan klippes i form.
Du finder vejen..
Jens

3
Vi har her vores Bullistammtisch Nord i Tarp, den findes på Facebook. Der er enkelte som kører TDI AFN i deres busser. Flere har dog igen skiftet til original.

Det er tæt på Sønderjylland, måske er der nogen der har noget liggende fra en slaughterbil Golf3 etc..
Sådan en ny ventil findes online, de koster ikke meget.
Jens

4
Interiør / Sv: Clips til dør
« Dato: 12. April 2024 kl: 07:42:37 »
Foto fra 2004 hvor jeg købte min T1 Samba 1961 hos BOB i Holland. Købte nye paneler og sædebetræk fra TMI USA hos CSP i Bargteheide. Fik monteret panelerne med chromrosetter og skuer nirosta fra Bauhaus.
Alt har sind tid :-)
Jeg savner kun min gamle SO34 camper T1 fra 1963, dog har jeg nu 5 fine veteranbiler. Og en LLE klarer 130, en samba kun 95kmh. Det er dog kun sekundært af betydning.
Type 2 .. yes :-)
Jens

5
Syncro Fora / Sv: Kliklyde fra formodentlig en trækaksel for
« Dato: 12. April 2024 kl: 07:13:06 »
Er drevakslerne foran rigeligt blevet smøret med det sorte fedt?
Her har jeg en fedtsprøjte med 25 cm gummikanyle, som jeg trækker ind under manschetterne. Dertil skal spændring yderst på manschetten åbnes og gerne skuftes efterfølgende. Massere det sorte fedt ind i kuglelejer, ikke spare med fedtet. Nødløsning er 2 straps til at spænde manschetten efterfølgende. Skal dog snarest skiftes til standard sprængring.
Det kaldes rabbit field repair, klassisk nødløsning hos tyske syncrofolk.

Og måske slidt (fast) bremsekaliber, der ikke løsner sig korrekt. Kan medføre enorm varme og deformering af bremseskiver.. kalibre kan købes ny, skæver bremseskiver skal skiftes.

Visco.. det med et den "rykker" under accelering kan være viscoproblem. Normal slid efter 10-25 år. Ikke noget hekseværk, dog intensiv og krævende arbejde.

Og lad være med at bruge kinesisk billig kvalitet på manschetter. De blå pakker med dragen på designet. De duer ikke, klarer næppe 500 km uden at revne. Den tyske Loebroe kvalitet (tk-carparts.de) eller efter hørende kan VW Touran være kompatibel. Der findes også silikonmanschetter.. Spar ikke det forkerte sted. I tyske kredse anbefales fine brugte manschetter, såfremt de ser ok ud. Der findes for meget kin.. skrammel på markedet, især i forbindelse med benzinslanger, manschetter og billig repro der ikke fitter 100%.
Vedlagt min visco visdom.
Skriften på væggen .. snakkes :-)

6
Klubsnak / Sv: Et grynt fra formanden
« Dato: 11. April 2024 kl: 14:38:09 »
Så står jeg ikke til valg 2025 :-)

Må vedkommende - der agerer udenom bestyrelsen - overtage arbejdet.

Jens

7
Syncro Fora / Sv: Kliklyde fra formodentlig en trækaksel for
« Dato: 09. April 2024 kl: 22:01:19 »
Mon viscoen er halv død? Hvpr gammel er dens silikonolie og er den nye diff monteret med den visco fra den gamle diff.. silikonolie har en garanti på maks 8 år husker jeg. Måske er viscoens oring og xringe slidt og den har tabt silikonolie ind i gearkassens olie. Så skal den nok renoveres. Et stort arbejde, materiale kan købes i Tyskland til ca. 100 euro.
Jeg kender et eller flere "ryk" i accelering, når viscoen er slidt. Den værste fejl er dog, når frontdiff ikke har samme tand- og spidshjul som bagerste gearkasse. Har selv prøvet 5.83 bagerst og 5.43 foran i gearkasser, så svømmer syncroen med over 40/50 kmh i timen. Og efter kort tid er viscoen så sprængt i dele.. har jeg testet.. ikke stole på folk, nå de siger 5.43 og det viser sig, at den nye bagerste gearkasse så er en 5.83 .. skriften på væggen

8
Elektrisk / Sv: Tændingslås springer ikke tilbage
« Dato: 09. April 2024 kl: 21:43:06 »
Du er heldig, den ligger i en kasse her.. tjek this out.. der skal fikses en skrue t.h. måske mangler lige denne detalje pga brud eller forkert reservedel osv.

9
Elektrisk / Sv: Tændingslås springer ikke tilbage
« Dato: 09. April 2024 kl: 21:38:21 »
Det er et for teoretisk spørgsmål.. den skal monteres korrekt, måske har nogen allerede fikset rundt med det i fortiden og glemt en lille skrue. Kan ikke huske, om lille skrue kan fikses sådan monteret nedefra.

10
Elektrisk / Sv: Tændingslås springer ikke tilbage
« Dato: 09. April 2024 kl: 21:17:47 »
Den sidder løs? Det må den ikke.. den skal fikses med skrue, er den væk.. derfor er den død.. tjek this out, ikke spare det forkerte sted.

11
Elektrisk / Sv: Tændingslås springer ikke tilbage
« Dato: 09. April 2024 kl: 21:15:12 »
Lige et foto, den findes der hvor pilen viser. Tændingslås under nøglelås. Kan ske, at rattet er monteret med riveskrue, så skal der tang til.

12
Elektrisk / Sv: Tændingslås springer ikke tilbage
« Dato: 09. April 2024 kl: 21:08:07 »
Husker jeg rigtigt.. 24 år med samme oplevelser..
Den nederste hvide lås unter nøglelåsen skal nok skiftes. Slid formoder jeg, denne hvide lås har kontakterne til ledningsnetter, de kan trækkes af denne lås med stik.
Husker jeh rigtigt.. at rattet skal løses med de 2 sikringsskruer v/h for at kunne tage lås komplet ud.. så skal nøgle side i låsen, da den ellers ikke kan trækkes pga sikringsbolt. Og så skifte den hvide dims.
Prøvet første gang for 24år siden, anden gang for 14år siden.

13
Syncro Fora / Sv: Kliklyde fra formodentlig en trækaksel for
« Dato: 09. April 2024 kl: 17:25:53 »
Hej. Kører selv med to 14er jx diesel syncro.

Min fremgangsmåde ville være op i luften med forreste hjul og dreje en del med hænderne, føle og lytte til systemet. Kigge på bremdeskive og kaliber, ser den ok ud. Ellers først ned med hjulet. Hvor gammel er kardanledet i midten under bussen? Er der slid eller rust i ledets krydslejer foran eller bag, måske løse kardanledet og kigge nærmere på det.
Nu hvor frontdiff og drevaksler foran er skiftet, kan der nok udelukkes fejl i det? Eller er viskoen måske skadet indvendig?
Jeg har oplevet sprængt visko, sprængt forreste hjullejer, endda et nav foran der gik i to dele på mine 3 busser.
Et nyrenoveret kardanled fik jeg købt her i Tarp hos syncrofolket, det er et par år siden.
Jeg ville starte med hjullejertjek, bremseklodser, ujævn symetri i drejningen og så kardanled, såfremt diff og aksler er 100% ok.

Måske med

14
Interiør / Sv: Clips til dør
« Dato: 07. April 2024 kl: 09:11:44 »
Hej. Da jeg læste dit indlæg, kom jeg mere i tanker om de originale clips til T3. Jeg husker dog fra 2004 min T1 Samba 1961, hvor jeg arbejdede med chromrosette og nirostaskrue fra Bauhaus. Havde de sidste uger en del problemer med vores side her, min google nægter adgang (blank), dog kommer jeg nu online med MS edge.

15
Klubsnak / Sv: Fremtiden for T3Klub Danmark og FYN’s træf
« Dato: 11. Marts 2024 kl: 16:14:44 »
Jeg har meldt mig frivilligt om at overtage kassererposten. Dette indebærer for mig T3 klubbens regnskab, pengestrøm og faste aftaler.
De andre ting som træfudvalg, T Shirts, booking på Carlsberg osv. har vi talt om i går.. det kan jeg ikke klare, da jeg har et full time job.
Vi  effektiviserer vores træf.. Jeg kan og vil ikke være Showmaster til træfaktiviteter, dog vil jeg med min erfaring gerne hjælpe som kasserer.

Til de nysgerrige:
Jeg sliber en interessant diamant på facebook som jeg kalder "Type 2 og LT klubben osv."  Jeg tænker på fremtiden og på inspiration.
Primært den tanke at "lusche" til Nordisk Type 2 klubben på facebook, for at samle inspiration til fremtidens vej der nok vil udvikle sig.
I disse tider har T3 ånden forandret sig, folk fiser ind på nettet og benytter sig "kun" af erfaring og viden.
Til gengæld er T3 klubben ikke interessant for dem, ikke den bedste tendens og inspiration for flere af os.
Denne udfordring har mange andre grupper / foreninger mm også i flere sociale medier.

Ellers er jeg total afslappet :-)

Sider: [1] 2 3 ... 130