Forfatter Emne: 5\' gear  (Læst 2907 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline basseoghund

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 386
    • Vis profil
  • T3 model: 88' Caravelle 1.6td
  • By: 6623 Vorbasse
5\' gear
« Dato: 27. Oktober 2007 kl: 23:28:06 »
har hørt noget om at man fra en golf gearkasse kan bruge 4' gear som højere gearet 5' gear i en T3 ......... ville gerne have lidt lavere omdr på hende på motorvejen
Mvh
Søren P Dalegaard


"SMØRKLATTEN"
88\'er JX

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
5\' gear
« Svar #1 Dato: 27. Oktober 2007 kl: 23:47:38 »
Svaret er nemt og entydigt:
Nej, der er ingen tandhjul, lejer, syncromesher eller skiftemuffer fra en Golf-gearkasse, der passer i en T3. Mne prøv at søge på ordet "gearing", så finder du sikkert andet du kan bruge.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline basseoghund

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 386
    • Vis profil
  • T3 model: 88' Caravelle 1.6td
  • By: 6623 Vorbasse
5\' gear
« Svar #2 Dato: 27. Oktober 2007 kl: 23:51:57 »
Jarl
takker for oplysningen , kan man købe et sæt der evt så kan smides i en 5 trins kasse med højere udveksling
Mvh
Søren P Dalegaard


"SMØRKLATTEN"
88\'er JX

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
5\' gear
« Svar #3 Dato: 28. Oktober 2007 kl: 00:00:51 »
Ja, men du vil ikke vide, hvad det koster! Man kan faktisk både få et forlænget diff og et forlænget 5. gear, men begge dele koster formentlig mere end bilen. Kig lidt på de sider der linkes til fra www.vwbus-online.org . Derfor er den eneste gangbare vej til gearkasseforlængelse at tage en 4. gear fra en gammel 4. trins gearkasse og benytte som 5. gear i en 5. trins. Man kan bruge et gear på f.eks. 0,77 eller 0,78. Kig på www.t3-infos.de efter en gearkassetabel, så kan du sidde og lege med forskellige kombinationer. Og husk lige: Det der med at ændre et gear i en t3 gearkasse, det er ikke noget man bare lige gør en sødag eftermiddag i halvlegen i en fodboldkamp. Du skal fremstille en specialaftrækker og have adgang til en værkstedspresse. Dertil skal du have et måleur og en ordentlig røvfuld rutine, hvis du går ind ad differentiale vejen. Og når man er der inde, så kan man sikkert lige så godt skifte alle syncromesher og de to fremadgående skiftemuffer samt dobbeltkeglerullelejet - de dele plejer nemlig notorisk at være slidt op, når man kigger på dem.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline basseoghund

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 386
    • Vis profil
  • T3 model: 88' Caravelle 1.6td
  • By: 6623 Vorbasse
5\' gear
« Svar #4 Dato: 28. Oktober 2007 kl: 00:04:09 »
Okay ...... så må det være noget for mig  :lol: gider ikk se fodbold
kan være jeg skal se om jeg kan løbe et par " kasser" op engang og så til at lege lidt med tandhjul  :D
men på forhånd en stor tak jarl
Mvh
Søren P Dalegaard


"SMØRKLATTEN"
88\'er JX

Mølle

  • Gæst
5\' gear
« Svar #5 Dato: 28. Oktober 2007 kl: 09:53:53 »
du kan jo også bruge gearkassetabellen til at finde ud af, hvordan netop din bil er gearet, hhv. højeste gear, og diff.udvekslingen. Det kan jo være, at du for 1500,- kan finde en brugt 5 gears gearkasse, som opfylder dit behov. Måske er en 4 gears bedre for dig end en 5 gears. Det afhænger af kørselsbehov. Kører du fx. aldrig fuldt læsset eller med tung trailer, så har du ikke meget at bruge det lave 1. gear til. Så er løsningen måske bare en høj 4 trins kasse. De vokser på træerne. bare et forslag.

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
5\' gear
« Svar #6 Dato: 29. Oktober 2007 kl: 16:13:55 »
Citat fra: "AustinPower"
kan man se ud fra et nr e.lige. på gearkassen hvilken gearing den har?


Jeps!
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
5\' gear
« Svar #7 Dato: 29. Oktober 2007 kl: 16:34:51 »
Citat fra: "basseogco"
Okay ...... så må det være noget for mig  :lol: gider ikk se fodbold
kan være jeg skal se om jeg kan løbe et par " kasser" op engang og så til at lege lidt med tandhjul  :D
men på forhånd en stor tak jarl


her kan du lege lidt....

http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?p=33932#33932
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

pawel

  • Gæst
5\' gear
« Svar #8 Dato: 07. Marts 2008 kl: 15:04:29 »
for noget tid siden gik min aas 5trins gearkasse og jeg skiftede  til en abh 4trins. egentlig er jeg faktisk mere tilfreds med  abh da jeg synes at de to første gear på ass var irriterende til mit kørselsbehov.. 1.gear var blot til at rulle i gang de første to meter og så skulle man straks skifte til andet gear, og det med at få den i gang i 2.gear var håbløst (slid på kobling)
derfor synes jeg meget godt om første gear i abh-kassen, den er sådan lidt imellem de to andre.
det jeg egenlig ville høre om er hvorvidt en gearingstabel skal forståes. når abh'ens 4.gear er 0,78 og ass 5.gear er 0,816 vil det så sige at abh tager færre omdrejninger i slutgearet end aas?? kan det virkelig være sandt? hvis det stemmer, hvad er så grunden til at åbne op for de femtrinskasser for at skifte tandhjul ind fra det sidste gear i en abh??  :?:
for os der ikke lige mestrer den teknik er det jo noget lettere at skifte hele gearkassen.. :wink:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
5\' gear
« Svar #9 Dato: 07. Marts 2008 kl: 17:40:39 »
Der er 2 udvekslinger i en T3-gearkasse. Først er der selve gearet og så er der udvekslingen ved differentialet. De to tal skal ganges med hinanden for at få den totale omsætning af motoromdrejninger til hjulomdrejninger. Videre kan man jo så forlænge eller forkorte den tilbagelagte distance af en hjulomdrejning ved at sætte hjul i andre størrelser på, men det er en helt anden historie.

ABH udveksler 0,78 i fjerde gear og 5,5 i differentialet. Dvs, at den samlede udveksling er 0,78*5,5=4,29 - altså skal motoren rotere 4,29 omdr. før hjulene roterer én omgang.


AAS udveksler kun 0,816 i femte gear, men tilgengæld udveksler den 4,83 i differentialet. Regnestykket hedder altså 0,816*4,83=3,94 - altså skal motoren kun rotere 3,94 omdr. for at hjulene roterer én hel omdr.

Derfor er AAS en højere gearet gearkasse.


Og når nogle - heriblandt mig selv sagde hunden - foreslår at sætte fjerde gear fra en ABH ind som femte gear i en AAS (eller tilsvarende) så er det for at få et regnestykke, der hedder 0,78*4,83=3,76 - til glæde og gavn for levetid, støjniveau og brændstofforbrug.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

pawel

  • Gæst
5\' gear
« Svar #10 Dato: 07. Marts 2008 kl: 19:18:48 »
ok, så er uvidenheden fejet langt væk på dette område..
Nu mangler blot kyndigheden og erfaringen i at udføre denne proces.
-måske er der nogen derude som kunne tænke sig at udføre operationen på flere gearkasser ad gangen?? Så kunne man få lidt mængderabat.
T3ejere må da være interresserede i at få sådan én i deres vogn.. jeg vil med glæde aftage to stk..  :wink: