Forfatter Emne: CO2 og gamle biler  (Læst 1035 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
CO2 og gamle biler
« Dato: 24. November 2008 kl: 13:09:10 »
kan sikkert også læses herinde


http://vwnettet.dk/forum/topic/448325




Spørgsmål:
Hej

Alle sider der fortæller om miljø siger:

Sig hvor langt din bil går på literen og vi fortæller dig hvor meget CO2 du udleder, og her er det nævnt i gram pr km.
Der er jo stor forskel på hvor høj en procent CO2 du udleder i dit system
Jeg kører i en Volvo 960 årg 1995 3,0 med en hel masse energivenligt udstyr på.
Den har lige fået en motortest hvor alt blev tjekket herunder CO2 og lambdasondetal ved tomgang og 2500 omdr.
Selv om bilen må svine 0,5% var den faktisk under 0,05% under hele testen
Hvor mange gram CO2 udleder den pr liter benzin?

Svar:
Spørgsmålet er en total misforståelse, hvor kunden forveksler den samlede mængde af CO2 (kultveilte) i udstødningsluften pr. km med den forholdsmæssige andel af CO (kulilte-procenten) i udstødningsluften, som måles ved syn.

CO-molekylerne udgør den ufuldstændigt forbrændte andel af benzinens kulbrinter, der mangler kemisk binding til endnu et ilt-atom pr. molekyle for at blive til CO2-molekyler. (Brintatomerne forbinder sig også til ilt og bliver til vanddamp)
Hvis omdannelsen fra CO til CO2 ikke sker i motor og katalysator, sker den senere ude i atmosfæren. Den ustabile CO er kun en midlertidig tilstand, der er meget giftig for nærmiljøet, indtil CO i naturen omdannes til den stabile CO2, der er en ugiftig og helt naturlig andel af atmosfæren, men som desværre medfører øget drivhuseffekt, hvis andelen forøges.

Med andre ord ender en liter afbrændt benzin praktisk taget altid med at blive til en bestemt mængde CO2 ude i det globale miljø, uanset hvor effektivt den afbrændes i første omgang.

Man kan beregne brændstofforbruget pr. km ud fra CO2-mængden pr. km, men CO2-mængden kan vi desværre ikke måle ved syn.
Man kan overhovedet ikke beregne brændstofforbruget ud fra CO-procenten.

Som nedenfor oplyst af Færdselsstyrelsen svarer 17,1 km pr. liter benzin til ca. 140 gram udledt CO2 pr. km. (19 km/l for dieseldrevne biler).

17,1 km pr. liter benzin svarer til ca. 0,058 liter benzin pr. km.

0,058 liter benzin svarer altså til ca. 140 gram udledt CO2, hvilket vil sige at 1 liter afbrændt benzin svarer til ca. 2,4 kg udledt CO2.

At afbrænding af en liter benzin, der kun vejer 0,72 kg medfører udledning af ca. 2,4 kg CO2, skyldes at CO2-molekylerne dannes ved at hvert kul-atom binder sig til 2 ilt-atomer, som tages fra indsugningsluften. Kulstofs atomvægt er 12,1 og ilts atomvægt er 16,00. Kulstoffet i en liter benzin vejer altså ca. 2,4 kg x 12,1 / (12,1+16+16) = 0,66 kg af de 0,72 kg, dvs. ca 91 % af benzinens vægt.

Men, kort og godt: Mængden af udledt CO2, som den til sidst ender ude i det globale miljø ved benzinforbrænding, afhænger uanset avanceret motorteknik kun af mængden af forbrugt benzin.
Det er altså ikke forkert, når alle sider, der fortæller om miljø, siger: "Sig hvor langt din bil går på literen og vi fortæller dig hvor meget CO2 du udleder, i gram pr km." Det gælder fx http://www.hvorlangtpaaliteren.dk/sw97161.asp.

Man kan som benzinforbruger kun reducere den samlede mængde af udledt CO2, som den til sidst ender ude i det globale miljø, ved at reducere sit samlede benzinforbrug ved at bruge en økonomisk bil, eller køre mindre, og hvis man som borger forbruger en vis benzinmængde, er det fløjtende ligegyldigt for drivhuseffekten, om man brænder benzinmængden af i en topmoderne bil, i en veteranbil, i en plæneklipper eller i en benzinvarmer.

Avanceret motorteknik kan mindske forbruget og kan sammen med katalysatorteknik være afgørende for, hvor meget dette forbrug skader nærmiljøet, men katalysatorer er ikke energibesparende biludstyr, der kan modvirke øget CO2-indhold i atmosfæren. .
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966