Forfatter Emne: Chokkerende oplevelse  (Læst 4704 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

adman

  • Gæst
Chokkerende oplevelse
« Dato: 21. April 2009 kl: 20:54:54 »
Var på vej hjem på motorvejen i dag, og pludselig lyder der et kæmpe knald og så var forruden i tusind stykker. Meget ubehageligt!!!

Frygtede at hele ruden ville blæse ind i hovedet på mig.

Og alligevel laver man en dumdristig kalkulation, der hedder: Skal jeg køre ind til siden og ringe efter Dansk Autohjælp eller skal jeg tage chancen og køre de 20 minutter, det ville tage at komme ned på værkstedet?

Klokken var omkring 18, så jeg ville lige kunne nå værkstedet. Og det ville jeg ikke kunne, hvis jeg skulle vente en time på Autohjælp. Og så ville jeg oven i det have risikoen for at ruden faldt ud, og den skulle stå på gaden natten over uden rude.

Så jeg valgte at trille på værksted.

Kom helskindet frem, og da jeg smækkede døren, faldt ruden ind.

Meget rystende oplevelse.

Offline Rabundus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.594
    • Vis profil
  • T3 model: doka syncro m.m.
  • By: 4733 Tappernøje
Chokkerende oplevelse
« Svar #1 Dato: 21. April 2009 kl: 20:58:25 »
dejligt at hører at ingen kom til skade. Men forstår dig godt, man bliver lige forskrækket hver gang.selv hvis det bare er en fugl. og der ikke sker skade.
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Chokkerende oplevelse
« Svar #2 Dato: 21. April 2009 kl: 21:02:07 »
wow - ubehageligt

Troede ellers at alle forruder i T3 var laminerede...
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Chokkerende oplevelse
« Svar #3 Dato: 21. April 2009 kl: 21:04:55 »
Pu-ha da! Godt, at der ikke skete noget yderligere.

Det er værd at være opmærksom på, at der findes to hovedgrupper af vindspejle: 1) Hærdet glas, som din ser ud til at være, og 2) lamineret glas, som de fleste nyere er. Den første type reagerer på slag - som det ses på dine billeder - ved at gå helt i opløsning og forvitre til en milloin små rektangler, der når som helst kan falde fra hinanden. Den anden type - den laminerede består af 3 lag: Inderst glas, i midten noget klæbende plastfolie og foruden glas igen. Den type reagerer med lange revner og stjerner ved slagstedet, men ofte er det begrænset til det yderste lag. Totalt kollaps af ruden sker næsten ikke, da klæbefolien i midten holder sammen på stumperne.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

adman

  • Gæst
Chokkerende oplevelse
« Svar #4 Dato: 21. April 2009 kl: 21:18:15 »
@ Jarl: Det var også hvad mekanikeren forklarede, og han gættede på at ruden sikkert har siddet i fra fødslen for snart 30 år siden. Og der kommer en ny rude i imorgen af den nyere slags, så jeg ikke kommer ud for den oplevelse igen.

Tør slet ikke tænke på hvad er var sket, hvis det var min kæreste som havde kørt bilen. Hun ville have været død af skræk ;)

Mads-kaa

  • Gæst
Chokkerende oplevelse
« Svar #5 Dato: 21. April 2009 kl: 21:18:54 »
Citat fra: "wilson"
wow - ubehageligt

Troede ellers at alle forruder i T3 var laminerede...


NEJ...Jeg har siddet med kæresten en kold januar omkring Ringsted med forruden fordelt i hele bilen, Det blæser fandme meget med 130 km/t...

/Mads

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Chokkerende oplevelse
« Svar #6 Dato: 21. April 2009 kl: 22:08:08 »
Godt, at ingen kom til skade.
Jeg troede faktisk ikke, at hærdede ruder blev brugt mere, - men hvis den har klaret 30 år, har den dæleme også haft et langt liv.
Prøvede noget lignende i min grønne ungdom, bare i en Amazon. Jeg så stenen komme lige imod mig, og af en eller anden refleks dukker man sig. BANG! og man kan ikke se en disse. Jeg slog selv ruden ind, og luskede hjem, men bestilte en lamineret. Den slags oplevelser tåler ikke gentagelse(r).

adman

  • Gæst
Chokkerende oplevelse
« Svar #7 Dato: 21. April 2009 kl: 22:32:58 »
Det underlige er atdet var på vej ud et par timer før, at det kom et lille stenslag på ruden. Ikke noget voldsomt, og kunne ikke se mærker efter slaget.

Og da "uheldet" så skete på hjemvejen lød det ikke som om der kom en ny sten flyvende. Det var bare et kæmpe brag, som om hele ruden gav efter for et stort spænd, og gik i tusind stumper.

Skulle aldrig have renset ruden grundigt i søndags, da jeg vaskede bil. Der var en sundt og naturligt lag film (snavs) som sikkert har holdt sammen på ruden  :wink:

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Chokkerende oplevelse
« Svar #8 Dato: 21. April 2009 kl: 23:13:09 »
Hej Flemming

Stenslaget har udløst store spændinger i ruden, som så bare har ventet på et lille vrid i karossen for at blive udløst - det er en klassiker.

Godt der ikke skete mere end der gjorde (selvom det var nok i sig selv der skete).

Goe hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

B3ac0n

  • Gæst
Chokkerende oplevelse
« Svar #9 Dato: 21. April 2009 kl: 23:54:49 »
Det  skete også engang for min far og mig i hans gamle t2 dage. var ikke så gammel så husker det ikke som slemt men kan huske min far var lidt rystet. det var også et tidligere stenslag der var skyld i det kan jeg huske han har sagt bagefter.
Godt der ikk var nogen der kom til skade.

//Ian

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Chokkerende oplevelse
« Svar #10 Dato: 22. April 2009 kl: 04:54:18 »
Jeg kan levende forestille mig det chok du har fået. Godt at du kom helskindet fra det!
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Chokkerende oplevelse
« Svar #11 Dato: 22. April 2009 kl: 09:24:47 »
Uha, det kan jeg også godt sætte mig ind i. Har prøvet noget lignende i en 1303; måtte rulle sideruden ned for udkik og køre "sikkert" hjem.

Er der stadigvæk "varme" i Hinze(Barbie)Bussen?

Hinze

adman

  • Gæst
Chokkerende oplevelse
« Svar #12 Dato: 22. April 2009 kl: 18:01:50 »
Så kom der NY rude i. 3100 inkl montering, det kan man vel ikke klage over? Jyderne behøver ikke kommentere :lol:

@ Hinze: Jo den holder varmen, men man skal stadig være lidt over den. Har luftet ud og gjort ved, men det virker dog som om den bruger lidt vand, omend det ikke er synligt på udstødningen. Men nu er der heldigvis længere intervaller imellem, så nu tør jeg godt have bagage i lastrummet. Men helt tip top er den desværre ikke.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Chokkerende oplevelse
« Svar #13 Dato: 22. April 2009 kl: 19:03:37 »
*HOST* 1500,- ved autoglas eller hvad den kæde nu hedder da jeg fik ny forrude monteret :D

Nårh nej, jeg er jo jyde så se lige bort fra hvad jeg skrev :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Chokkerende oplevelse
« Svar #14 Dato: 22. April 2009 kl: 19:30:47 »
1200 kr inkl. moms til selvmontering, for en tofarvet, - selvom han forsøgte, at bilde mig ind, at jeg skulle bruge et limsæt.