Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - chewie

Sider: 1 ... 29 30 [31] 32 33
451
WBX/LBX Fora / Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
« Dato: 10. Oktober 2010 kl: 22:23:51 »
Hehe... Det lyder absolut som noget jeg sagtens kunne finde på, men rotor er på... Den gnistrer jo også. Fordeleren har jeg flyttet på utallige gange, men har grundindstillet den j.f. Haynes. Så den burde vel starte, om end ikke gå perfekt.

452
WBX/LBX Fora / Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
« Dato: 10. Oktober 2010 kl: 22:07:22 »
Ja, det lyder plausibelt. Men what to do?

Tjekkede som sagt gnisten i dag. Der er benzin i karburatoren - det må vel betyde at pumpen fungerer.

453
WBX/LBX Fora / Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
« Dato: 10. Oktober 2010 kl: 21:59:08 »
Ja, det var også min teori! Der er benzin ved tændrør, gnist og starteren går okay (med lidt hjælp). Kompression har jeg ikke testet, men den forsvinder vel ikke bare natten over...?
Der sker INTET.

454
WBX/LBX Fora / Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
« Dato: 10. Oktober 2010 kl: 20:35:35 »
Hmmm... I dag fik jeg konstateret at alle tændrør gnister. Så nu må jeg indrømme at det hele virker meget mærkeligt for mig.
Tjekkede oliepinden og syntes at olien igen lugtede meget af benzin - derfor tog jeg ventildækslerne af, hvor olien endnu engang var blevet meget tynd og benzinlugtende. Nu har jeg jo lige skiftet pumpen, så det er vel udelukket, at det kan være den, der driller igen.

Så nu er jeg tilbage ved Aran's forslag i en af mine andre tråde om en nåleventil, der driller og derfor oversvømmer hele møget. Pillede derfor karburatoren af og byttede den ud med en tilsvarenede, jeg havde stående... men ak - stadig ingen start.

Kan det nu være fordi den simpelthen er druknet i benzin? Selvom det lyder alt for simpelt.
Ellers er jeg godt nok ved at løbe tom for ideer.

Mattias

455
WBX/LBX Fora / Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
« Dato: 09. Oktober 2010 kl: 23:46:13 »
Hmm... Så vidt jeg ved står det ikke i Haynes ihvertfald.
Men jeg må få set det ordentlig igennem i morgen.

Du skal ihvertfald have tusind tak for hjælpen så lang!

Mattias

456
WBX/LBX Fora / Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
« Dato: 09. Oktober 2010 kl: 23:24:38 »
Aha... Er det muligt at teste den? Eller har du evt. et tip til fejlsøgning på fordeleren generelt?

457
WBX/LBX Fora / Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
« Dato: 09. Oktober 2010 kl: 23:20:08 »
Måske et dumt spørgsmål, men hvad er en hallgiver?

458
WBX/LBX Fora / Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
« Dato: 09. Oktober 2010 kl: 23:05:32 »
Hehe... Ja, been there, done that. Har dobbeltchecket det, for derefter at dobbelchecke det igen.

459
WBX/LBX Fora / Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
« Dato: 09. Oktober 2010 kl: 22:47:27 »
Jeg tog ledningen fra tændspolen af ved fordelerdækslet og testede, at den gnistrede ved stel. Så det må jo nødvendigvis betyde at den også får strøm. Har ikke tjekket noget ved tændingslåsen.
Efterhånden har tændkablerne været af og på nogle gange.
Tændrør blev skiftet for kort tid siden - de er dog allerede godt sorte, så skrabede det værste sod af dem.

Så umiddelbart er mit gæt at fejlen kan ligge mellem fordeler og tændrør - eller har jeg overset noget andet?

460
WBX/LBX Fora / Tændingsproblemer efter skifte af benzinpumpe
« Dato: 09. Oktober 2010 kl: 21:54:29 »
Hej alle.

Så er den gal med problembarnet igen.
Jeg havde efter lange overvejelser besluttet at sætte min bus til salg. Tidligt næste morgen ville den ikke køre længere end nogle få hundrede meter, og da olien var blevet meget tynd og lugtede fælt af benzin var jeg overbevist om at pumpen måtte skiftes.
Forleden fik jeg så en ny pumpe. Begge studser vender dog ind mod strømfordeleren, så der er meget knebent med plads til slangerne. Fik under alle omstændigheder monteret den, men nu vil den ikke starte.
Havde karburatoren af, som var fyldt med benzin, så den må vel få noget saft -selvom slangerne sidder lidt bøjede.

Har målt tændspolen gennem, som holder sig inden for tallene opgivet i Haynes. Kan det være noget så simpelt som fordelerdækslet og/eller rotor, som er slidt? Og kan det sætte så brat en stopper for videre kørsel?

På min gamle Bobbel sad der i fordeleren såkaldte "points", hvad sidder der i min nuværende? Og kan dette måske være en årsag til manglende tænding?

Nogle forslag/links til fejlsøgning.

Bilen er selvfølgelig en 1,9 wbx DG/DF combo med Pierburg karb.

På forhånd tak

Mattias

461
WBX/LBX Fora / DF Motor VS. DG Motor + diverse
« Dato: 22. September 2010 kl: 19:07:54 »
Hei igen. Tak for dit svar Aran, men tror (læs:håber) jeg fandt problemet.
Da jeg prøvede at finde fejlen pillede jeg tilfældigvis ventildækslerne af, og den tykke olie, som normalt drypper lidt ud var pludselig meget tynd, meget sort og lugtede kraftigt af benzin. Checkede oliepinden, hvor niveauet pludselig var steget. Derfor tror jeg min benzinpumpe er blevet utæt og har lækket langs stødstangen og ned i motoren.
Havde samme problem på en Bobbel for et stykke tid siden, og symptomerne var de samme.

Derfor har jeg nu sat en anden benzinpumpe på og tømt olien - nu mangler jeg bare en dunk frisk olie, og så håber jeg at der kommer liv i dyret igen.

Lyder dette ikke som en rigtig diagnose, eller kan det være andet/mere?

Mattias

462
WBX/LBX Fora / DF Motor VS. DG Motor + diverse
« Dato: 22. September 2010 kl: 14:01:41 »
AARRRGGGHHHH!!! Nu gik det ellers lige så godt.
Havde fået puttet rigtig kølervæske. ny olie og nye tændrør i maskineriet, og den kørte ganske fint. Var blevet lidt friskere, men havde dog stadig lidt problemer ved kold motor... Da jeg skulle køre i dag var den meget sløv i starten (som altid), men den kom aldrig rigtig over det. Da jeg havde kørt nogle hundrede meter gik motoren ud og ville ikke starte igen. Først troede jeg, den var druknet eller jeg var gået tom for benzin. Fik endelig lidt liv i den igen og kørt den ind på en P-plads. Her ville den absolut ikke starte. Lod den stå et stykke tid og fik lige knap starten den igen - den går virkelig dårligt, og vil ikke gå i tomgang. Lugter meget af benzin - og fandt da også ud af at der kommer benzin ud af en lille utæthed ved udstødningspakningen. Havde samtidig de nye tændrør ude, som allerede er fuldstændig sorte.

Nogen som har en ide om, hvad dette kan skyldes? Evt. tips eller links?

Mattias

463
WBX/LBX Fora / DF Motor VS. DG Motor + diverse
« Dato: 18. September 2010 kl: 02:03:53 »
Hehe, det er vel også det primære heroppe, men skal jo lave et eller andet indtil sneen kommer. Folk gloede godt nok også den del da jeg lå ude og skruede i Bobbel i -15 sidste vinter. Hvis nogen herinde fra kommer forbi i vinter bytter jeg gerne lidt snowboard-undervisning for lidt T3 viden :)

Jeg fik fat i en rigtig god nedstryger i dag, så udstødingen er fortid. Efter en masse dumheder og dobbeltarbejde fik jeg endelig sat det hele sammen igen - og utrolig nok startede dyret i første forsøg.
Da bilen havde den forkerte kølevæske da jeg købte den, besluttede jeg mig for at fylde systemet med rent vand og få skyllet det hele igennem før jeg hælder den rigtige væske på. Det gik ikke helt som jeg havde ventet - efter den havde slugt ca. 12 liter vand ville den ikke ha' mere... Kan det være en kombination af at der var lidt rester tilbage af det gamle, samt at der er pillet en del af systemet af? Jeg har heller ingen udluftningsskrue i motorrummet - hvad gør jeg så?

Mattias

464
WBX/LBX Fora / DF Motor VS. DG Motor + diverse
« Dato: 17. September 2010 kl: 00:40:17 »
Så er projekt "Split bilen ad" startet!

På papiret er det jo beskrevet som en ganske overkommelig operation, men jeg har godt nok bøvlet noget... Alle udstødningsbolte kom af uden at knække - dog skulle der noget fingerspitzgefühl til, men da jeg skulle ha' udstødningen af var den selvfølgelig rustet fuldstændig fast i samlingerne. Efter et par timer måtte jeg give op. Har desværre heller ingen vinkelsliber, så jeg må finde en løsning i morgen.
Jeg fortsatte ufortrødent videre og alt gik efter planen, indtil jeg skulle have toppene af. I højre side hang én foring fast i toppen, men slap dog ret nemt. I venstre side sad den ene foring noget så ind i h....... godt fast i toppen. Så jeg stod og tævede løs i flere timer indtil den endelig gik løs.

Begge toppe var meget medtagede med et tykt sort lag på ventilerne, og samtidig bar de meget præg af at have været fyldt med den forkerte kølevæske. (Tør næsten ikke tænke på, hvordan mit kølesystem ser ud indvendigt...). Derfor besluttede jeg at ta' et sæt toppe fra en af de andre motorer, jeg har liggende. De har været med hjemme i bad nu og ser forholdsvis rene og pæne ud.

Så i morgen står den på smadring af udstødning på en eller anden måde og derefter så småt begynde at få samlet det hele igen.
Update følger når jeg, 7 -9 - 13, har fået samlet skidtet igen.

Tak til alle, der har hjulpet med svar og tips.

Mattias

465
WBX/LBX Fora / DF Motor VS. DG Motor + diverse
« Dato: 12. September 2010 kl: 13:41:24 »
Her fandt jeg et rigtig godt link til præcis den operation jeg overvejer - tænkte der var andre, som også ville kigge med:

http://www.xa.no/stein/topplokk.html#inn

Den er godt nok på Nissesprog, men det ligger jo tæt op af et rigtigt...

Mattias

Sider: 1 ... 29 30 [31] 32 33