Forfatter Emne: Motorvalg  (Læst 2867 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Motorvalg
« Dato: 21. Juni 2010 kl: 21:49:22 »
Hej allesammen.

Efter længere tids søgen efter en T2 uden held, har jeg besluttet at jeg skal ha' mig en T3...
Jeg har kigget på en masse forskellige, men er meget i tvivl om hvilken type motor jeg skal se efter.
Er der en, som kan fortælle mig lidt om plusser og minusser ved hhv. 1,9 benzin, 2,1 benzin og 1,6TD?
Her tænker jeg også på almindelig vedligehold. Jeg går ud fra at de tidlige benzinmodeller er lidt lettere at skrue i.

Bilen kommer til at køre som daily driver, men har også tænkt mig på langtur engang i løbet af sommeren.

Hvis nogen skulle have noget spændende til salg er de også meget velkomne til at skrive. Prismæssig ligger jeg på ca. 15K.

Med Venlig Hilsen Mattias

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Motorvalg
« Svar #1 Dato: 21. Juni 2010 kl: 22:52:58 »
Der er plusser og minusser på begge sider. Benzinere er dyrere i brændstof, da literprisen efterhånden er nået astronomiske højder, - og udnyttelsen ikke er på højde med dieselmaskinerne.
Til gengæld er vægtafgiften lavere end ved dieseldrift, og der er endnu ikke afgift for manglende partikelfilter (men det kommer nok en dag ).
Mekanisk vil jeg påstå, at en benziner er yderst stabil ved almindeligt vedligehold, men selvfølgelig afhængigt af, hvordan den er blevet passet. Korrekt kølervæske og jævnlige olieskift er et must. Hvis olien er sort som tjære, og oliefilteret ligner noget, der har siddet der fra ny, er det nok ikke værd, at kigge mere på.
Men er den ellers ok, er det nok valget mellem indsprøjtning og karburator, du skal overveje. Jeg ville vælge "sprøjt". Karburatoren er såmænd go` nok, men hvorfor risikere, at skulle bøvle med automatchoker, hvis man kan finde noget med elektronisk styring. Det er nok også det mest besparende i forhold til de dyre dråber.
Diesel maskinerne giver en høj udnyttelse, og brændstoffet er knapt så dyrt i indkøb. Nogle sværger til turbo, og andre ikke. Hvis jeg har forstået det ret, og med fare for, at få et smæk over nallerne, er turbodiesel forbundet med problematisk varmeafledning, turboer der opgiver ævret, og til tider også topstykker, der p.gr.a. revner og deslige kommer i betragtning som "sliddele".
Det sidste du skal tage stilling til, er valget mellem gule eller hvide plader dvs. varevogn kontra bus / camper. Held med det.....

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Motorvalg
« Svar #2 Dato: 21. Juni 2010 kl: 23:13:10 »
Godt indlæg Aran....

Jeg har og har haft 3 udgaver på begge typer brændstof.

Benzin'eren var en 1,9L med en tørst som en kamel efter en ørkenvandring. Forbrugstal er her helt forbudte at tale om.

1,6 sugediesel - adræt som 2 ben der sover - men en meget rolig og pålidelig maskine med acceptabelt forbrug. Overhalinger skal tilrettelægges over nogle kilometer og er sjældent en option.

1,6 turbodiesel - meget omtalt hadet og elsket maskine. Kræver absolut rolig kørsel ved koldstart og er ganske rigtigt en maskine, der kan overraske ved lang holdbarhed ift topstykker. Turboen giver heftig varme udfor den bageste cylinder, der ovenikøbet "mangler" en kølevandskanal til at lede varmen væk. Konstruktionsfejl ift brug i T3'ens motorbrønd omme bagi - men motoren kommer også oprindeligt fra Golf, hvor den ligger på tværs og får masser af køling fra fartvinden.

Uanset hvilken motor du ender med, så er de alle ældre maskiner, der kræver omsorg, tålmodighed og en financiel back-up til store eller mindre nedbrud/slidtage...

Dejlige biler med dejlige motorer...
Velkommen til en verden af uforudsigeligheder - T3'ens verden.... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Kkrogsgaard

  • Gæst
Motorvalg
« Svar #3 Dato: 22. Juni 2010 kl: 05:27:55 »
Så vil jeg gerne fortælle om min 1,9 DG forbrugstal, når nu Jeppe ikke tør ;-)

Et snit ved blandet kørsel 9-10 km/l Det synes jeg er yderst rimeligt for en gammel bil i den vægtklasse.

Og så er der ikke noget der slår lyden af en bokser, sålænge vi snakker 4 cyl. motore.

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Motorvalg
« Svar #4 Dato: 22. Juni 2010 kl: 06:51:05 »
Mary har en 1,9L turbodiesel og hun kører ca. 10 til 10,5km/L. Men det er jo også med en kampvægt på mellem 2,5 og 2,7tons.

Hun er bevidst valgt som diesel, men det er af årsager, der ligger langt fra hverdagsbrug. Hun er jo på en ekspedtion. Den vigtigste årsag er at det er nemmere at køre mange hundrede km med diesel løbende ned over motoren eller udstødningen inden man når til et sted hvor det kan ordnes (men dette gør man jo ikke derhjemme).
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Motorvalg
« Svar #5 Dato: 22. Juni 2010 kl: 08:35:30 »
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Motorvalg
« Svar #6 Dato: 23. Juni 2010 kl: 19:29:03 »
Hej igen.

Tak for de gode svar. Har efterhånden kogt det ned til at jeg prøver at undgå dieselmotoren. Desværre er der både flere af dem og noget billigere end benzinen.

Nu har jeg set mig omkring og har fundet nogle interessante annoncer:
Den ene er en 1990 Caravelle C, 2,1 Benzin med 185.000 på tælleren. Kontaktede sælger i dag, som kunne fortælle at den var begyndt at tikke en del i motoren efter længere tids stilstand, men at det forsvandt efter et olieskifte og bilen fik lov til at strække ben. Lyder dette bekendt?
Link: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22999277

En anden mulighed er denne: Transporter fra 1983 i en herlig grøn farve. 160.000 km og med karburatormotor, som jeg har fået fortalt det.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22674908

Sidst men ikke mindst: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22809229

Nogen gode fif/forslag?

Mattias

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Motorvalg
« Svar #7 Dato: 23. Juni 2010 kl: 21:02:44 »
Tikkeriet er fra hydroløfterne, og bestemt ikke unormalt efter længere tids stilstand. Hvis det forsvinder efter et par minutter, er det ikke alarmerende. Men kig også efter hvilken kølervæske der er i systemet. Boxeren kan ikke li` de forkerte typer i længden, og lige pludselig er der ingen pakninger ( eller worst case scenarium: Det har "ædt" af aluminiumen ) og så får den køleproblemer. Kig også lige efter oliespild under motoren: Er den så man kan røre den, eller sejler den i "tjære" ? Olieudsivning fra stødstængerne kan forekomme, som regel fordi pakningerne er blevet stive og utætte, eller ved skade på yderrørene.
Der er flere tråde om rust og hvad du skal være på vagt over, men søg og du skal finde.....