Forfatter Emne: Ny T3 ejer - Et par basic spörgsmaal  (Læst 1208 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Ny T3 ejer - Et par basic spörgsmaal
« Dato: 13. Juli 2010 kl: 12:00:14 »
Hej allesammen.

Saa fik jeg endelig köbt min bus. Det er en Transporter fra '83 med 1,9 Wasserboxer motoren. Har kört ca. 160K og registreret til 8 pers

Jeg vil gerne skifte olie, kölerväske og lidt andet smaafix, men har et par spörgsmaal för jeg begynder.

Mht. olien - hvilken type "billigolie" kan I anbefale? Jeg tänkte at fylde 15W40 paa - nogen kommentarer?

Hvordan faar jeg den gamle kölerväske ud lettest? Og har forstaaet at systemet skal skylles gennem - hvordan gör jeg det?

Jeg vil ogsaa pröve at stille ventilerne da den tikker en del - er det korrekt forstaaet at der IKKE skal väre nogen afstand mellem ventil og löfter (eller hvad den nu hedder)?. Har gjort det paa en T1, er det samme princip?

Send gerne links - har skam prövet at söge, men fandt ikke noget.

Paa forhaand tak.

Mattias

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Ny T3 ejer - Et par basic spörgsmaal
« Svar #1 Dato: 13. Juli 2010 kl: 12:18:25 »
tillykke med den,

Olien lyder ok, husk det skal være den røde kølervæske. Skal det være "rigtigt" aftappes væsken med "aftapningsskruen" mellem stødstangsrørene. på med en have slange, måske i den øverste på køleren.

Ventilerne er hydrauliske, altså IKKE som den gode gamle boblemotor. Hvis den klikker kan der være de er trætte og ikke kan holde olietrykket. Prøv at tage ventildækslerne af og tryk på stødstangssiden af vippetøjet, hvis den kan trykkes/fjederes er den kaput, ellers skal den lige røre og så en ½ omgang mere.

 Ellers se denne tråd, der er også en manual du kan hente

God fornøjelse

Hinze

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Ny T3 ejer - Et par basic spörgsmaal
« Svar #2 Dato: 13. Juli 2010 kl: 23:56:20 »
Hej Hinze. Tak for dit svar.

Nu er olie + filter skiftet og ventilene er justeret. Ingen af dem kunne trykkes ind og derfor justerede jeg bare. Det tog lidt af ulyden, men den tikker stadig en del - måske skal jeg bare vænne mig til T3'erens lyd...

Mht. kølervæsken er jeg stadig lidt i tvivl om fremgangsmåden. Prøvede at læse lidt i manualen, der linkes til, men mit tyske er lidt rustent.
Som jeg forstår det skal jeg skrue bundproppen mellem stødstængerne ud... Og hvad så? Løber det hele bare ud dér uden videre?
Når det så skal i igen - hvad gør jeg så? Udluftningsventil skal åbnes, bilen hæves i bagen og så fylde på, starte motor???

Mattias

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Ny T3 ejer - Et par basic spörgsmaal
« Svar #3 Dato: 14. Juli 2010 kl: 00:29:57 »
Hæve bilen FORAN, løsne luftskrue i toppen af køleren, og løsne luftskrue på motorens termostathus, holde 2000 O/min indtil der kun kommer væske ud ved først termostathus, dernæst ved køler; det kan anbefales at have en hjælper med, så I ikke tømmer hele systemet inden skruerne lukkes.

Hinze