Forfatter Emne: Hjælp til skift af forhjulslejer  (Læst 12279 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MortenH

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 389
    • Vis profil
Hjælp til skift af forhjulslejer
« Dato: 16. Juni 2009 kl: 16:36:41 »
Vores stadig "nye" T3'er har udviklet en ubehagelig mislyd gennem de sidste par hundrede kilometer. En snurren der langsomt er blevet værre og en svagt pibende forbremse i højre side. Navkapslerne og til dels hjulene bliver også lidt varme efter kørsel. Mit umiddelbare bud er at det er forhjulslejerne der trænger til udskiftning, så jeg bestilte lejer, bremseskiver og -klodser i Tyskland.

Så: Er der nogen der har erfaring med skift af lejer, der (evt. mod betaling) vil hjælpe mig med at skifte dem + bremser? Jeg kan en del, men det er en bil jeg ikke kender endnu, og det er noget jeg ikke har prøvet før (jeg har ellers haft gamle engelske biler, og der lærer man altså at reparere...).

Jeg kunne selvfølgelig sende til en mekaniker, men så lærer jeg jo ikke rigtigt noget af det. Det er vist også temmelig dyrt har jeg hørt  :wink:

Så er der nogen der bider på? Scenariet forværres en smule af at jeg skal køre til Jylland næste fredag....  :roll:

VH
Morten
tlf. 61 78 74 02
VH
Morten
61 78 74 02

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hjælp til skift af forhjulslejer
« Svar #1 Dato: 16. Juni 2009 kl: 16:44:47 »
På basis af din beskrivelse, tror jeg, at du også skal sikre dig, at dine calipre arbejder, som de skal.

Umiddelbart er der ingen særlige ben i at skifte lejer, skiver og klodser, så hvis du alligevel fatter mod, så er det ikke en umulig operation at kaste sig over.

Lejerne presses ind i bremseskivens nav, og fedtes godt op. På med shimmerringen forinden og på med svineriet. Spænd lejerne mindre end du har lyst til, så holder de. Spænder du dem op til "slørfri", så kvadrer du dem, første gang du kører hurtigt, længe og med høj vægt. - Der skal være "plads til begejstring".

Tjek selvf., at det er de rigtige lejer, skiver og klodser, du har fået - der er flere generationer, men det har du sikkert styr på.

Tjek også, at ankerpladerne ikke er helt formuldede - det sker!

Klodser og calipre er som på de fleste andre biler - ikke noget særligt her.

Slut af med at give speedometerkablet en klat Sika-Flex eller lignende, hvor det går igennem fedtkoppen, så du ikke inviterer snask og lort ind til lejet.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline MortenH

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 389
    • Vis profil
Hjælp til skift af forhjulslejer
« Svar #2 Dato: 24. Juni 2009 kl: 21:03:36 »
Aarrgh.

Jeg fik endelig pillet forhjulene af og kigget på det. Det så ud til at være stemplerne i calibrene der ikke kunne glide tilbage.

Af med dem og på med funktionerende calibre fra Mølle og nye bremseklodser. Udlufte systemet. Den bremser perfekt og det virker som om at lyden er væk. Hjulene og navet er bare stadig varme. Rigtig stegepande-varme efter en kort tur på 3-4 km.

Nogen der har bud på hvad det kan være? Det ser ud til at ferien er aflyst....
VH
Morten
61 78 74 02

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Hjælp til skift af forhjulslejer
« Svar #3 Dato: 24. Juni 2009 kl: 22:04:51 »
Hej,

Lyder surt. Er der slør i forhjules-lejerne som Jarl beskriver? Der skal være lidt.

Jeg plejer:
0. Løsn hjulet
1. Op på buk med forenden.
2. Af med hjulet
3. Nu hvor hjulet er af, er det meget nemmere at mærke om lejerne kører for stramt.
4. Spænd blidt til der er modstand, og løsn 1/4 til ½ omgang så der er lidt slør.
5. Lås forhjulsmøtrikken
6. På med hjulet.
7. Sænk og spænd hjulbolte

Gode hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline MortenH

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 389
    • Vis profil
Hjælp til skift af forhjulslejer
« Svar #4 Dato: 24. Juni 2009 kl: 22:37:04 »
Tak Jens Jakob.

Det er bare ikke det.... Der er en smule slør i lejerne, og de siger heller ikke noget. Endnu da.

Jeg kørte en tur for at se om jeg kunne lokalisere noget, og det lader til at den bare bremser på forhjulene hele tiden. Vi satte de nye klodser + calibre på og den bremsede perfekt (jeg fik hjælp af en mekanikerven der pudsigt nok kører Syncro). Men det er som om den ikke har sluppet igen. Og så tænkte jeg: Defekt hovedcylinder måske? Hvordan finder jeg ud af det? Og er det til at lave? Og er det en ny eller kan jeg nøjes med at finde en brugt?

Jeg har udskudt ferien nogle dage foreløbig :(
VH
Morten
61 78 74 02

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Hjælp til skift af forhjulslejer
« Svar #5 Dato: 24. Juni 2009 kl: 22:38:31 »
Stegepandevarme på hjulene plejer da vist at være noget med hængende bremser.

Er det med flydende caliper eller to stempler.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline MortenH

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 389
    • Vis profil
Hjælp til skift af forhjulslejer
« Svar #6 Dato: 24. Juni 2009 kl: 22:43:44 »
Det er jo netop hængende bremser - men hvorfor hænger de....

Det er et-stempel girling calibre som kører fint frem og tilbage - når hjulet er pillet af og den står på en buk altså.....
VH
Morten
61 78 74 02

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Hjælp til skift af forhjulslejer
« Svar #7 Dato: 24. Juni 2009 kl: 22:47:38 »
Og det er begge forhjul ?

Hvad med baghjulene. ?

Er det lige meget på begge sider ?

Kurt
Kurt - 25115788

Offline MortenH

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 389
    • Vis profil
Hjælp til skift af forhjulslejer
« Svar #8 Dato: 24. Juni 2009 kl: 22:49:52 »
Begge forhjul - mest i højre side.

Baghjulene er der ikke noget galt med.
VH
Morten
61 78 74 02

PARKHAVE

  • Gæst
Hjælp til skift af forhjulslejer
« Svar #9 Dato: 24. Juni 2009 kl: 23:37:27 »
Hovedcylinder, eller 2 defekte bremseslanger.

Tjek lige at der ikke er lavet fusk med den lille forgrening af bremserørerne der sidder ude foran et sted., Den er skide træls at komme til når man skifter rør, men om der kan fuskes medden ved jeg ikke. Der er set meget i tidens løb :wink:  :wink:

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Hjælp til skift af forhjulslejer
« Svar #10 Dato: 25. Juni 2009 kl: 00:04:41 »
Mon ikke to nye bremseslanger kan løse problemet ?
Af en eller anden grund er det et udbredt problem på Ford Escort. Når de bliver gamle fungerer de som en "envejsventil" dvs. man kan sagtens bremse, men de vil ikke slippe igen.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hjælp til skift af forhjulslejer
« Svar #11 Dato: 25. Juni 2009 kl: 07:58:25 »
Mine bud:

Klodserne har ikke tilstrækkelig bevægelsesfrihed i deres spor. Rens af med grovfil og smør med kobberfedt.

Caliprene klemmer. - Kan du presse stemplet tilbage med et vedvarende pres med fingrene? Hvis nej, så er der et problem.

Er det spritnye klodser? Så må det forventes, at de lige skal slides lidt til, men det medfører ikke "stegepandevarme".

Må vi se billeder af calipre, skiver, slanger og klodser?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mads-kaa

  • Gæst
Hjælp til skift af forhjulslejer
« Svar #12 Dato: 25. Juni 2009 kl: 13:14:33 »
Citat fra: "Aran"
Mon ikke to nye bremseslanger kan løse problemet ?
Af en eller anden grund er det et udbredt problem på Ford Escort. Når de bliver gamle fungerer de som en "envejsventil" dvs. man kan sagtens bremse, men de vil ikke slippe igen.


Er det ikke fordi slangen kolapser eller klapper sammen, så lukker den jo af for returløbet.

Men Jarls bud er (må jeg desværre indrømme) også meget godt. Med mindre det altså er helt nyrenoverede kalipre vi taler om...

/Mads

Offline MortenH

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 389
    • Vis profil
Hjælp til skift af forhjulslejer
« Svar #13 Dato: 25. Juni 2009 kl: 21:58:05 »
Tak for budene. Jeg må indrømme at jeg hælder mest til teorien om slangerne eller hovedcylinder. Calibrene fungerede perfekt inden vi monterede dem, der blev smurt med siliconefedt og kobberfedt de rigtige steder, og klodserne kunne bevæge sig. Men jeg skal kigge efter i morgen - så kommer der også fotos.

Jeg fik ikke lavet noget i dag - der var begravelse i familien. Men i morgen prøver jeg at skaffe slanger og hovedcylinder - hvor får man fat i det med kort varsel i københavnsområdet?
VH
Morten
61 78 74 02

Offline MortenH

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 389
    • Vis profil
Hjælp til skift af forhjulslejer
« Svar #14 Dato: 26. Juni 2009 kl: 19:25:20 »
AAARRRRGHH For fanden. Ingenting virker, og sommerhusregningen tikker bare afsted :x

Jeg fik fat i et par nye slanger, men vi skiftede dem ikke, for de gamle ser gode ud (og jeg ville ikke overbelaste min med-mekker, som er min gamle far og som begravede sin kone i går...).

Vi prøvede at sætte de gamle klodser i, der er masser af gods i endnu. Da vi fik pumpet lidt på bremsen, sad stemplet bare længere ude. Og klodserne slap ikke.

Citér
Caliprene klemmer. - Kan du presse stemplet tilbage med et vedvarende pres med fingrene? Hvis nej, så er der et problem.


Nej, jeg kan ikke rokke dem. Men det kunne vi inden vi satte dem på. Kan varmen have sat dem fast? Og hvad gør jeg så?

Billeder lykkedes ikke - min telefon-kamera er også stået af.
VH
Morten
61 78 74 02