Forfatter Emne: tredie batteri  (Læst 11944 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
tredie batteri
« Svar #15 Dato: 04. August 2009 kl: 20:50:08 »
Det er jo heldigvis et "frit" land Dennis,  men du vil få to batterier der deler ladestrømmen så skævt at det ene vil være halvfladt konstant. Når batterier bliver ældre stiger deres indre modstand på grund af sulfatering, og strøm er som vand, den vælger den letteste vej til målet. Det er et fænomen der ikke er til at undgå uanset hvor god man er ved sine batterier, så batterier af forskellig alder og kapacitet lagt sammen uden dioder er at smide sine penge ud af vinduet.  Du vil sikkert få et system der kan holde køleskabet kørende natten igennem, men det holder ikk´....  Jeg har haft båd i de sidste 18 år og har prøvet alt for at få et system der kan klare vores hang til komfort .... ikke nemt i en sejlbåd !!!! men med 600 Amp/timer batteri-kapacitet går det med en daglig opladning... (ca. 200 Amp-timer)

Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
tredie batteri
« Svar #16 Dato: 05. August 2009 kl: 06:54:10 »
Ja, der er mange, der siger det samme som dig, og med 18 år i sejlbåd ved du nok mere om hvad du snakker om end mig (som ikke ligefrem fik mine højeste karakterer i fagene der har med ledninger og batterier at gøre :idea:

En anden ting er også prisen sammenholdt med "fedtmulemetoden" hvor vi lader Mary tøffe lidt i tomgang for at lade op. Lad og sige at vi gør det 2 gange om ugen og vi har et år tilbage af rejsen og at hver tøfning bruger ca. 1L diesel. Så vil vi bruge ca. 100L diesel til det, og med en gennemsnitspris på omkring 5kr/L. For denne pris kan vi slet ikke skaffe et ekstra batteri m.m.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
tredie batteri
« Svar #17 Dato: 05. August 2009 kl: 23:05:41 »
Ja du har ret Dennis, regnestykket kan ses fra mange sider, måske skulle du se efter en lille brugt Honda EX350 generator, den bliver du så glad for at du aldrig vil af med den igen... vejer under otte kilo, og har Eco-inverter så den kun kører med de omdrejninger der er nødvendigt, hvilket medfører at den med en lille 15 Amp swichmode lader kan køre i fire timer på 0,8 liter blyfri. Den er så stille at hvis den står under bilen og du sætter en meter gummislange på udstødningsrøret (der er ca 2cm rør)  kan du kun lige høre den hvis du lytter godt efter. Den vil du blive helt syg med det lover jeg dig. De starter hver gang ved første træk i snoren, og jeg siger hver gang, ikke som de der kinageneratorer hvor det er 50/50 om man får dem i gang eller ej....

Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
tredie batteri
« Svar #18 Dato: 06. August 2009 kl: 05:20:52 »
Tak for info. Ja, vi overvejede allerede i Ausralien at skaffe en saadan lille generator. Men den blev fravalgt af to grunde, det en var prisen dernede, og det andet var pladsen. Dem vi saa dernede (af Honda modeller) var rimelig store. Og da vi bor 5 personer i bilen og har alt med til 2 aar, saa er der ikke alverdens plads. Desuden var der mange campingpladser, hvor vi ikke maatte bruge generatorer (af hensyn til stilheden ude i bushen), men det var ok at lade sin bil gaa i tomgang :?  Da vi saa kom til New Zealand var problemet ikke saa stort da det var koldere i vejret og dieselen billig. Nu i Peru koster diesel igen ca. 20kr pr Gallon (den lille gallon) og der er ikke lige til at finde smaa stoejsvage generatorer.

Men jeg vil holde et vaagent oeje med den du sendte paa billedet.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
tredie batteri
« Svar #19 Dato: 06. August 2009 kl: 06:26:10 »
Den lille generator har opnået kult status over hele planeten og ikke uden grund,  den har selvfølgelig ikke kræfter til at trække microbølgen eller et par 40 Amp ladere.... men den rækker altså fint til at lade 50 - 80 Ampere-timer/dag og trækker fint et 240 volt køleskab hvis det ikke lige er en type der har ekstrem stor startstrøm (nogle trækker over fire gange normalstrøm for at komme i gang) men det er jo et 12 volts køleskab du har i bilen så spidsbelastninger er uden den store betydning ved batteridrift.  Selvfølgelig kan den nemt klare TV - lys og PC uden problemer. Jeg har dog set nogle kiksere hvis man vil tænde 230 volt neonrør  (induktiv belastning)  men det er nu meget normalt for mindre generatorer. Du skal nok regne med at give hvad der svarer til mindst 1500 Dkr. for et velholdt eksemplar, men du vil garanteret aldrig fortryde den handel.

Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
tredie batteri
« Svar #20 Dato: 20. August 2009 kl: 06:25:05 »
Er der nogen der ved hvad det spanske ord for marine/deep cycle batteri er?
Jeg har proevet lidt via nettet men er kun kommet frem til foelgende "marina batterias de ciclo profondo"
Hvor mange "plader" skal der vaere paa et godt marinebatteri paa ca. 65 Ah?

Vores marinebatteri er ved at staa helt af nu. Solfangeren kan holde koeleskabet nogenlunde koerende om dagen i hoej solskin, men om natten gaar der ca. 5-10 minutter fra vi slukker motoren til koeleskabet ikke koerer mere pga. manglende stroem.

Derfor bliver jeg noedt til at anskaffe et eller to nye marinebatterier til erstatning for det gamle. Jeg har vaeret inde om et par batteriforhandlere, men jeg har ikke vaeret i stand til at forklare med sikkerhed hvad jeg oensker. De vil hele tiden saelge mig et alm. bilbatteri, og herovre er det helt ok at snyde kunderne, saa jeg vil ikke koebe noget uden at vaere helt sikker.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Crapz

  • Gæst
tredie batteri
« Svar #21 Dato: 20. August 2009 kl: 10:04:24 »
Noget i den her stil siger google :D   

marinos / de ciclo profundo batteri
marinhos / profundo ciclo batteri
profundo ciclo batteri
de ciclo profundo batteri

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
tredie batteri
« Svar #22 Dato: 20. August 2009 kl: 10:39:22 »
Hey!

Håber du får løst strømproblemet.

Dernæst vil jeg bare sige hvor fantastisk jeg synes jeres tur er. Rigtig fed ide at køre jorden rundt med børnene i bilen - håber jeg kan gøre det samme en dag! FEDT. Må ind og kigge videre på jeres spændende side.

...og fortsat rigtig god tur

Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
tredie batteri
« Svar #23 Dato: 20. August 2009 kl: 12:46:08 »
Hej Dennis,

Med et konstant forbrug på bare 5 amp. i ca 15 timer uden ladning, hentet fra almindelige startbatterier skal du have ca 300 Amp/timer kapacitet før batterierne kan holde til mosten i et års tid eller mere.  Forbruget på ca. 75  amp/timer per cyklus skal ifølge diverse tommelfinger regler ganges med fire før alm. startbatterier holder (max 25 % afladning)  og det bliver jo et lidt stort og tungt et af slagsen. Deep Cycle kan tåle at blive afladet lidt over 50-60 % så her skal du kigge efter et eller to der sammenlagt har ca. 150 amp/timer og de koster kassen,  et sted midt i mellem startbatterierne og deep-cycle ligger så semitraction batterierne som er væsentligt billigere en Deep Cycle batterierne og stadig kan tage en del afladning uden at gå til grunde på kort tid ( 35 – 40 % afladning) mellem hver opladning,   valget er dit,  men at køre batterierne helt tomme som du beskriver er det rene MORD……

Ps.  Husk at hvis du bruger alm. startbatterier skal pladerne i batteriet være placeret på tværs af det plan som bilen forventes at tage mest krængning, så hvis du kører eller parkerer meget på store stigninger skal pladerne placeres så de går fra side til side af bilen... ellers kan du nemt risikere at hjørnerne af batteripladerne står over syren i perioder og det der har stået over syreniveau i mere end ti minuter kommer aldrig rigtigt til sig selv igen . Minder lidt om koraler ikk´........
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
tredie batteri
« Svar #24 Dato: 20. August 2009 kl: 22:01:50 »
så ville det måske være en god ide ar kigge efter et gele eller agm batteri!?
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
tredie batteri
« Svar #25 Dato: 21. August 2009 kl: 00:30:40 »
That'll be "bateria de ciclo profundo. But, if it's a marine deep cycle
battery, "bateria de aplicacion marina" should work.
siger Hector fra Vanagon.com
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
tredie batteri
« Svar #26 Dato: 21. August 2009 kl: 03:50:19 »
Tak for hjaelpen

ja, vi har totalmyrdet vores eksisterende marinebatteri med vores naesten daglige afladninger. Men saa har jeg jo ogsaa loest mit dillemma om jeg skal noejes med at koebe et ekstra batteri eller to helt nye :?

Jeg vil gaa efter et af gele eller AGM typen. Et saadan paa 170Ah koster ca. 900kr herovre.
Hvis det da var et marinebatteri at hende seniorita med de store batterier viste mig :P
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
tredie batteri
« Svar #27 Dato: 21. August 2009 kl: 12:20:29 »
170AH lyder som et meget stort batteri, har du plads til det bag sædet? eller har du placeret forbrugs batteriet et andet sted? prisen er vist ok, et 88AH semitraction fra varta koster ca 800 - 900kr netto (fed rabat)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
tredie batteri
« Svar #28 Dato: 21. August 2009 kl: 15:41:48 »
Hej Dennis,

Lyder som et godt valg, og 170 amptimer er passende til dit aktuelle behov.
Gele batterier klarer stor afladning, så hvis det er sådan et du kan få for 900 ville
jeg ikke tøve et sekund.... husk at hvis du køber to, skal de være ens som to dråber
vand, og forbindes på en måde så ladestrømmen skal løbe lige langt for at lade de
enkelte batterier.

God tur....

Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
tredie batteri
« Svar #29 Dato: 02. September 2009 kl: 05:47:17 »
Det store batteri paa 170Ah jeg saa, kan ikke vaere under saedet, det kan saadan maaske lige vaere i det bagudvendte saede, men saa mister vi jo en del plads der. Saa jeg gaar nok efter 2 stk. der kan vaere under hvert sit forsaede.

Tak for diagrammet. Jeg havde egentlig taenkt mig at forbinde dem som vist at man ikke skal goere :oops:  Altsaa bare traekke en ekstra ledning over til det tredie batteri fra andetbatteriet.

Men lige et dumt spg. Naar nu ladelednigen til det eksisterende batteri er trukket op til batteriet under foeresaedet, skal jeg saa have ca. 1m ledning liggende "loest" der omkring batteriet for at opveje afstanden over til batteriet under passegersaedet? Altsaa for at have naermest to ens "vandledninger"
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk