I bund og grund er gearkassen i T3'erne en overvintring fra boblen. Der er naturligvis sker ændringer og forstærkninger, men det kan volde problemer for den at håndtere kræfterne fra meget momentstærke motorer. Typiske fejl kan være:
1) Trægt gearskifte, som kan skyldes lange ledforbindelser og manglende smøring af dem.
2) Revnede synkronhoveder (som regel mellem de to højeste gear), der viser sig ved at den sættes sig fast i et af gearene. Fra modelåret '90 er der rettet op på denne fejl.
3) Dårlige lejer (specielt dobbeltrullelejet ved spidshjulet) kan forårsage at den springer ud af gearet.
4) Elendig legering - selve materialet huset er lavet af korroderer med utætheder (særligt ved differentialets lejeskåle) til følge.
Så ja, det er ikke det heldigste VW har begået, men med lidt omsorg går det. Omsorgen består i at skifte forsigtigt, holde ledforbindelserne velsmurte, checke oliestanden og så rustbeskytte (ja, jeg mener det faktisk!) selve huset med en god rustbeskyttelsesolie.
Hvad angår 1. gears placering, skyldes det ikke overvejelser om at starte i 2. gear. Det skyldes, at det eneste sted, der var plads til et ekstra sæt tandhjul, var i gearkassens forhus, hvor bakgearet i forvejen sad på 4-trins-modellerne. Derfor sidder 1. gearet i samme skiftespor som bakgearet - det betjenes af samme skifte arm. Kun os med AAZ kan ignorere 1. gear ved igangsætning (Der var lige lidt til fodboldkampen
)
Du skal bare køre med alm. gearolie.