Forfatter Emne: Køb af T3  (Læst 9102 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Køb af T3
« Dato: 16. Oktober 2007 kl: 18:18:38 »
Køb en diesel, så er du sikker på at få brug for dette forum.  :P

Prøv at søg lidt på diesel vs. WBX, der skulle være RIGELIGT med læse stof.

Start i T3's ABC

mvh.
Rasmus
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Køb af T3
« Svar #1 Dato: 16. Oktober 2007 kl: 18:40:55 »
Citat fra: "viclar"
Så tror jeg kæresten er med på at næste bil skal være en T3'er Han eller hunkøn ?  :lol:

Vil prøve at finde en i Tyskland. Kunne være fedt med en Carat, men ved ikke rigtig da vi helst skal kunne sove i bussen. Så vidt jeg ved er der ikke sove beslag i Carat. Men udstyrslisten tiltaler mig.
Er der ikke netop sovebeslag og madrasser i en Carat ?
Tyskland kan bestemt anbefales.


Ved ikke om det skal være diesel eller benzin. En rimelig økonomi vil være fedt da det skal være helårs primær bil.
Økonomi. Primær bil. Sig mig ved du det er T3NETTET du har skrevet på.  :?:
Diesel = Dyr vægtafgift.
Benzin = Billigere vægtafgift.


I de sidste årgange er det vel "almindelige motorer" (Ikke boxer).
Benzinere er boxer, Diesel er Golf motorer.
Hvilken er valgt som henholdsvis som benzin og dielsel. Min bagtanke er at opgradere motor.
Du køber altså en bil for at kunne opgradere motoren. ? OK Køb en Fed Benziner og få en 1,8 L Audi række 4 i, så har du en moderne motor og en fed karosse. Måske lidt dyrt men fint setup.Er det golf eller ?
Diesel er næsten Golf, benz er boxere, eller eftermonteret Audi/VW 4 eller 5 bens.

Hvor svært er det at f.eks opgradere en 1.6 TD til lidt større Kroner svært, vil jeg mene.

Er det ikke nemmest at opgradere diesel modellerne (motor mæssigt) ?
Næe det tror jeg da ikke, mon ikke det bliver det samme. Problemet er hvis du skifter mellem Benz og diesel.


Sæt dig nu grundigt ind i hvad du vil med din bil, hvorfor det skal være en T3, om det er klogt, eller bare en dille. De fleste herinde er smittet af en bacille, og det plejer at tage tid og penge. Men for pyffen da magen til charme, selvtillid og lækker udseende køretøj er svært at finde.

Generelt er Dieseldrengene solide mennesker, med ro i sjælen og brug for et transportmiddel, som de gerne skruer på. De betaler en større vægtafgift, og kører flere kilometer i deres stowte køretøj.
Generelt er Benzindrengene "Brian'er". Ikke meget for at bruge bilen, den skal bare pudses, tunes og have meget brede dæk på. De kører ikke ret meget for benzinen er dyr, og den sluger som en kamel. De betaler mindre i vægtafgift, men nyder da at have en T3.
Sådan er mine meget generelle betragtninger :lol:
VH Kurt Salvesen
Kurt - 25115788

Mads-kaa

  • Gæst
Køb af T3
« Svar #2 Dato: 16. Oktober 2007 kl: 19:01:33 »
Der er ikke sovebeslag i en Carat, der er tilgengæld 6 enkelt stole. Det bedst udstyrede T3 efter min mening er en Multivan, og hvis du køber en *star model har du stort set samme udstyr som en Carat. Men hvis du skal bruge den som camper, hvorfor så ikke gå efter en som er camper?

/Mads

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Køb af T3
« Svar #3 Dato: 16. Oktober 2007 kl: 20:45:52 »
Citat fra: "KHSalvesen"

Generelt er Dieseldrengene solide mennesker


Hentyder du her til deres høje BMI ? :lol:

Citat fra: "KHSalvesen"

Generelt er Benzindrengene "Brian'er". Ikke meget for at bruge bilen, den skal bare pudses, tunes og have meget brede dæk på.


Tjaa, kald os bare Brian'er
Jeg ville kalde os dem som holder af at køre mere end 120 km/t og værdsætter boxermotorens gangkultur, lyde og temperament.

Hvis man skal lave en hurtig +/- på 1,6 D/ TD og WBX kunne den se sådan her ud :

1,6 D/ TD:
Plus:
- billige og nemt tilgængelige reservedele
- mest brændstofbesparende
- nemt at finde et værksted som kan lave dem
- nemmest at få til at køre på alternativ og biobrændstof

Minus:
- arbejder hårdt i en T3, hvilket oftest medfører havarier på kostbare dele som motorblok, topstykke og turbo, hvis ikke meget særlige hensyn tages.
- forvendt ikke topfart over 100 km/t for en D og 125 km/t for en TD.
-10.000 i vægtafgift

WBX (WasserBoXer, vandkølet boxer)
Plus:
- mest kraftfulde, både hvad angår effekt, moment og ikke mindst hvor lavt krafterne leveres!
- mest holdbare (jeg kan ikke komme med beviser, men er sikker på, at hvis man tæller antallet af kørte km sammen på alle producerede T3'er, vil WBX'ern forholdsmæssigt have kørt flest km pr. motor)
- mindst vedligeholdelseskrævende.
- meget lavt vibrationsniveau.

Minus:
- dyr i brændstof (regn 7-10 km/l afhængig af motor model og kørselsmønster)
- svær at finde mekanikere til, som ved hvad de snakker om
- begrænset reservedelsleverandører
- forholdsvis dyr i reservedele (til gengæld skal du ikke skifte topstykke, som du skifter underbukser, ligesom dieseldrengene mm.)

Dette mener jeg er så tæt på fakta, at det ikke kan diskuteres!
Alt der her med om hvilken motor der lyder bedst, larmer mest og lugter grimmest, giver størst køreglæde mv. må være op til den enkelte.

Tilføj gerne, hvis der skulle være noget jeg har glemt !?

Mvh.
Rasmus
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Køb af T3
« Svar #4 Dato: 16. Oktober 2007 kl: 20:52:39 »
Sober beskrivelse Rasmus - lige med undtagelse af, at du tilsyneladende har en anden standard for, hvor tit man skifter underbukser end jeg  :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Køb af T3
« Svar #5 Dato: 16. Oktober 2007 kl: 20:54:14 »
Citat fra: "KHSalvesen"

Generelt er Benzindrengene "Brian'er". Ikke meget for at bruge bilen, den skal bare pudses, tunes og have meget brede dæk på.


Btw. jeg har i gennemsnit kørt 30.000 om året de sidste 13 år i en T3 med WBX  :wink:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Køb af T3
« Svar #6 Dato: 16. Oktober 2007 kl: 21:02:06 »
30.000 km : 9 km/l X 9,20 kr/l = 30.666 kr + vægtafgift

Et tilsvarende dieselscenarie:

30.000 km : 12 km/l X 8 kr/l = 20.000 + vægtafgift.

Hvilket viser, at der i alle tilfælde er økonomi til den højere vægtafgift, hvis man i øvrigt forudsætter at vedligeholdelsesudgifterne er de samme. Det kan man nok ikke - på den anden side er det svært at sige, da det jo helt afhænger af, hvor meget man selv kan og vil skrue.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Køb af T3
« Svar #7 Dato: 16. Oktober 2007 kl: 21:02:57 »
Nå drenge, skal i ikke en tur over i sviner tråden og hygge lidt? he he
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Køb af T3
« Svar #8 Dato: 16. Oktober 2007 kl: 21:31:34 »
tak til KHsalvesen for de altid meget nøjagtige betragtninger hahahahahaha  :D  vi elsker jer diesel drenge...    lugten af gammel ulmende oliefyr mmmmmm :D gaz og i kan ta det
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Køb af T3
« Svar #9 Dato: 16. Oktober 2007 kl: 21:37:19 »
Tilføjelser:

De 10.000 kr i vægtafgift er for T3ere på hvide plader over hvor meget er det nu?? 1500 kg??

Planteolie koster for tiden 5 kr literen dertil skal lægges drivmiddelafgift på 2,33. Der skal dog indregnes noget opstartsudgift til start på planetoliedrift.

Vil man nedbringe driftstemperaturen i en turbodiesel skal man punge ud med ca. 3000 til en ekstern oliekøler og et "wasserkit" (under 200 kr)

<bias>
Ved en EU harmonisering og dermed bortfald af drivmiddelafgiften og en større udbredelse af planteolie som brændstof kan man nærme sig 3-4 kr literen for co2 neutralt brændstof.

M.h.t. driftstemperatur kan man også bare droppe den skide hårtørrer  :twisted:  :twisted:
</bias>
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Køb af T3
« Svar #10 Dato: 16. Oktober 2007 kl: 22:30:37 »
Nogle gør alt op i penge og km/l .....

Det gør jeg ikke !  :P

ellers havde jeg nok købt en Lupo, T4 el T5 for lang tid siden.

Kører T3 fordi jeg synes det er en sjov vogn og fordi jeg synes boxermotoren er helt fantastik dejlig på alle områder :lol:

Derfor:
Er du ligeglad med hastighed, boxermotorens her(sær)ligheder og selv kan skue på bilen, så kjøv da endelig en diesel!

Hvis det at køre bil for dig, er at fragte dig fra A til B, så kjøv da endelig en diesel!
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Køb af T3
« Svar #11 Dato: 16. Oktober 2007 kl: 22:33:58 »
elsker boxerbulder i 2tommer rør....  :D  tror jeg alle gør inderst inde.
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

T3Anders

  • Gæst
Køb af T3
« Svar #12 Dato: 17. Oktober 2007 kl: 10:44:12 »
Jan skrev:
Ved en EU harmonisering og dermed bortfald af drivmiddelafgiften og en større udbredelse af planteolie som brændstof kan man nærme sig 3-4 kr literen for co2 neutralt brændstof.

Se lige den her: http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=3772&highlight=

PARKHAVE

  • Gæst
Køb af T3
« Svar #13 Dato: 17. Oktober 2007 kl: 10:52:41 »
Selv om jeg er diesel fanatiker ( for det meste) skal man ikke kimse af boxermotoren. Der er en grund til at porsche stædigt holde fast ved princippet.
Og ikke mindst det oversete mærke Subaru. De har sværget til boxermotoren i lang tid og har videreudviklet meget på den.
Det er jo fortræffeligheder som en fornem gangkultur, meget lavt tyngdepunkt m.m. som gør at de bruger den.
At den så desværre har en ulempe i et rimeligt højt brændstofforbrug må man tage med.
Det samme gør sig jo også gældende for den ultimative motor -- Wankel
Og desværre også den V8 jeg vil have i min personbil.
Men igen, det er en smagssag - individuelt - jeg giver gerne lidt mere pr. km for den køreoplevelse.
Men til rene fornuftsbiler, dvs. til og fra arbejde m.m. ville jeg altid vælge en diesel alene udfra km/l.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Køb af T3
« Svar #14 Dato: 18. Februar 2008 kl: 17:51:37 »
12 km/l og en march på 140 er efter mit bedste skøn ikke realistisk i en T3. Heller ikke med en TDI. Hvad mener I andre? En 2,1 benzin kan sikkert levere ydelsen, men brændstoføkonomien er snarere det halve.  


TDI er endnu mindre omdrejningsvillige end kammerdieseler, og derfor skal der pilles gevaldigt ved gearingen, før man kan udnytte deres moment.

De tre blå biler, du har fundet er TDI'er - altså med motorer, der stammer fra f.eks. Golf 3/4 eller Passat. Den røde er en almindelig 1,6 TD, der blot har fået eftermonteret ladeluftkøler. Den ville klart være mit valg - også fordi jeg anser bilen for at være den flotteste og mest velholdte.

TDI konverteringer er lækre, men ikke helt ukomplicerede. En række steder, kan man ikke bruge standard komponenter, men må selv konstruere noget. Der er selvf. en sjov og udfordrende ting, hvis man kan. Søg lidt på vores søgefunktion her - TDI konverteringer har været diskuteret tusind gange.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!