Her tales der om Pöl - ikke RME.
Men, der spørges til, hvilke blandinger, der kan køres på ukonverteret:
Svaret er, at det afhænger fuldstændig af motorens generelle tilstand og af udendørstemperaturen i koldstartsmomentet.
I en dieselmotor er der én og kun én ting, der får den til at køre: Varme.
Hvis der er dårlig kompression, dårlig ventiltiming-/justering, dårlige dyser og -justering og dårlig pumpetiming, så kan den jo ikke engang starte på diesel.
Hvis alle disse elementer er fine, så kan den formentlig starte på 50% raps om sommeren.
MEN: Som sagt masser af gange før: Kør på raps og lær, hvordan man renoverer dieselmotorer helt fra grunden af - det bliver aktuelt, I promise.
Et hurtigt kig nedover sandsynlige fejl ser sådan ud:
1) Utæt dieselpumpe. 20 år gamle pakninger bliver utætte, når de udsættes for et nyt medium og højere tryk. Og nej - det er ikke kun de små lette-at-skifte-pakninger, der bliver utætte. Man kan lige så godt indstille sig på at lære at skille en dieselpumpe ad i atomer og kunne samle den igen.
2) Smadret højtryksstempel i dieselpumpen. Tykflydende raps kan ikke komme ind i højtryksstemplets smørespalte -> manglende smøring ved koldstart -> pumpedød
3) Luftindtag overalt i dieselsystemet. Træg olie er langt sværere at suge gennem slangerne end letflydende diesel - også med tykke slanger. Derfor suges der luft overalt, hvor den kan.
4) Knækket tandrem. Når dieselpumpen skal præstere kraft til at åbne dyserne ved et markant højere tryk, så fordres der mere arbejde af tandremmen. Hvis den ikke er 100% - jeg ved jo at denne tråds ejer ikke ynder at skifte tandrem
- så er det good-bye til mindst 2 ventiler.
5) Tilklistrede stempelringe. Når man kører på raps på en ikke optimalt trimmet motor slammes stempelringenes spalter til med raps. Denne suppe forkokses og stempelringene mister deres ekspansionsmulighed - > manglende kompression.
6) Polymerisering af motorolien. Raps er - som andre biologiske olier - nogle kolosalt lange molekyler. Når de iblandes motorolien (og det gør de, fordi forbrændingen er ufuldkommen i koldstartsmomentet - især, hvis bilen ikke er fuldt konverteret) starter en polymeriseringsproces. På godt dansk betyder det, at motorolien får konsistens som budding, og så ophører al smøring i motoren.
7) En sidste fejlkilde er de skader man forvolder på motoren, når man eksperimenterer med dyser og timing. Det kan synes elementært, men det er det ikke. Med rapsdrift har man effektivt sat sig i en position, hvor man er ude over alle specifikationer, og så er det øret, der bestemmer. Good luck!
Igen er det ikke mit ærinde at være lyseslukker - det kan godt lade sig gøre - især hvis ovenstående liste ikke skræmmer, men det, der ser lyserødt ud, når man sidder og leger med tankerne - blandt andet inspireret af min egen hjemmeside og rapsbil.dk - får pludselig nogle helt andre farver, når man får konkret kontakt med virkelighedens empiri.