T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => R4i Fora => Emne startet af: Hinze efter 31. Oktober 2011 kl: 22:10:58

Titel: R4i AAC fra T4
Indlæg af: Hinze efter 31. Oktober 2011 kl: 22:10:58
er det en EA827 udgave, er der nogen der har puslet med sådan en på en dieselgearkasse. Den står til at have 84HK, 156Nm/2200omdr. Data fra wiki (http://www.t4-wiki.de/wiki/Motorkennbuchstabe)
Titel: R4i AAC fra T4
Indlæg af: gunnar6690 efter 31. Oktober 2011 kl: 22:14:03
Det var den som Jarl nævnte havde oliepinden på den forkerte side såvidt jeg husker. Har ikke hørt om nogen der har brugt den...
Titel: R4i AAC fra T4
Indlæg af: Jarl efter 01. November 2011 kl: 15:46:49
Jeg har lige hugget nogle billeder fra ebay, hvor nogle mennesker prøver at sælge en AAC. Hvis vi hjælpes ad med at bruge øjnene, så kan vi sikkert også blive enige om, at det definitivt er en EA827'er, og at oliepinden sidder i den gale side. Det kan der rådes bod på.

Tilbage står spørgsmålet om, om det er besværet værd sammenlignet med en næsten plug'n'play 1,8er med den helt guddommeligt enkle og stort set ufejlbarline Monomotronic.
Titel: R4i AAC fra T4
Indlæg af: gunnar6690 efter 01. November 2011 kl: 17:28:12
Hvor adskiller AAC sig mht slagvolumen fra ABS ? Boring ell. slaglængde eller måske begge dele ? Jeg har ikke kunnet finde data på det, så vil gerne have link på kilde med specs. Er lidt nysgerrig på den besværlige måde :D
Titel: R4i AAC fra T4
Indlæg af: Jarl efter 01. November 2011 kl: 18:46:17
ABS er en 1,8 l motor - den har en slaglængde på 86,4 mm og en boring på 81. Den yder 90 hk, og - hvis jeg husker ret - 145 nm. Den har en tvillingesøster, der hedder ADZ. De er mekanisk identiske, men ADZ er den nyere variant, og har anden software, andn (opvarmet) lambdasonde og et andet gaspotmeter.
AAC er en 2,0 med en slaglængde på 95,5 mm og en boring på 81. Der er altså tale om en rigtig underkvadratisk sejtrækker, som er skabt til tunge biler uden fartbehov, men masser af overarm. Den yder lusede 84 hk, men smider tilgengæld et moment på 159 nm allerede ved 2200 rpm. Den har en flok søstre i alle 2,0'erne fra Golf og Passsat, men de har en boring på 82,5 og er dermed mere kvadratiske.
Men alt handler om ambitionsniveau. Jeg kører selv med ABS og er ovenud tilfreds - Den har en vidunderlig simpel motorstyring Monomotronic, mens AAC har en - på papiret fed, men i virkeligheden besværlig Digifant - motorstyring med multipoint, mapsensor, tomgangsmotor og alt det bøvl, som altid giver besvær.
Min drøm er engang at lave en hybrid en 2,0 shortblock med Monomotronic - KISS.
Drehzahl bei maximaler Leistung   4300 1/min    
Drehzahl bei maximalem Drehmoment   2200 1/min    
maximales Drehmoment   159 Nm    
Hub   95,50 mm    
Bohrung   81,00 mm    
Ventile pro Zylinder   2      
Kompressionsdruck   10,0 - 13,0 bar    
Verdichtungsverhältnis   8,5 :1
Titel: R4i AAC fra T4
Indlæg af: gunnar6690 efter 01. November 2011 kl: 22:06:37
Jeg ser vi svæver i samme tankebaner omkring sådan en sej-trækker benziner ide ;)
Titel: R4i AAC fra T4
Indlæg af: Hinze efter 01. November 2011 kl: 22:46:43
det er vel den overkommelige løsning til alle med 20% udfordringen på en diesel vogn. At den så har et moment der sparker røv er yderligere på plus kontoen. jeg synes at læse et sted, at motorkoder på de yngre motorer bliver "ætset" med små prikker i stedet for de ældre der får med en mukkert på stålbogstaver/tal i blokken.

Helt enig i at mono-motronic på en AAC bund vil være lækkert, måske især i syncro.
Titel: R4i AAC fra T4
Indlæg af: Jarl efter 01. November 2011 kl: 23:07:50
Citat fra: "Hinze"
jeg synes at læse et sted, at motorkoder på de yngre motorer bliver "ætset" med små prikker i stedet for de ældre der får med en mukkert på stålbogstaver/tal i blokken.


Du har helt ret. Det startede faktisk allerede på de seneste 1,6 TD'er - a la SB, RA og den generation. Sådan er det også på min ABS. På den måde har man jo heldigvis gjort det mere besværligt for eventuelle umoralske svindlere, skatteunddragere og dokumentfalsknere. De er nu overladt til dorn frem for præfabrikerede bogstaver.
Titel: R4i AAC fra T4
Indlæg af: Hinze efter 01. November 2011 kl: 23:13:41
min reducerede hjerne forstår ikke helt at blokken kan være forskellig i udformning (oliepind) hvis det er en "ægte" EA827; men det er måske en grandfætter. Så længe boltmønster til gearkassen er identisk, kan den såmænd, for min skyld, også være mormor.
Titel: R4i AAC fra T4
Indlæg af: svalen efter 02. November 2011 kl: 10:25:11
Spændende motor
Er der plads til indsugningsmanifolden i en T3
Titel: R4i AAC fra T4
Indlæg af: gunnar6690 efter 02. November 2011 kl: 12:13:53
Jeg ville nok bruge den monopoint med manifold fra en ABS som jo er afprøvet til at passe i en T3, og så bare tilpasse om nødvendigt. En langslager som AAC har ikke nødvendigvis større huller i toppen. Gad vide om reservedelsnummeret på et AAC topstykke matcher andre motorer ?
@Hinze: Er oliepinden ikke "bare" ført i en boring i blokken ? EA827 er jo blokstøbningens typenr. og ikke den efterfølgende bearbejdning med huller hist og pist




" så skulle fejlene være redigeret ud, håber der ikke er flere :D "
Titel: R4i AAC fra T4
Indlæg af: Fynboen efter 02. November 2011 kl: 20:44:14
Der vil nok forsvinde noget af momentet, hvis der bruges en ABS manifold/indsprøjtning, og lidt HK`er. Til gengæld, vil jeg tro at AAC har flere HK`er til rådighed ved omdrejningstal under 4200 omdrejninger, end en ABS, hvis den kan monteres i T3 som den er.

Hilsen Fynboen
Titel: R4i AAC fra T4
Indlæg af: gunnar6690 efter 02. November 2011 kl: 21:07:32
Hvis indvendig dimension og længden på indsugningen er nogenlunde ens på ABS og AAC skulle det jo være samme moment uanset udformning... Nogen med erfaring i flowdynamik må jo kunne komme med input eller eksempler her ?
Titel: R4i AAC fra T4
Indlæg af: jensjakob efter 03. November 2011 kl: 01:17:38
Amerikanerne hygger sig meget med at sætte 1.8 topstykker på 2.0 blokke med gode resultater.

Noget af koden er efter sigende velafstemte udstødninger med rette dimension og længde til at der er er et optimalt åndedræt.

Jeg kan prøve at opsnuse mere info.
Titel: R4i AAC fra T4
Indlæg af: Holger efter 28. Januar 2012 kl: 12:30:14
Jeg er igang med sådan en AAC men har dog ikke ECU og ledningsnet til den. Hvordan vil den opføre sig med motorstyring fra en 2E?
Titel: R4i AAC fra T4
Indlæg af: Holger efter 28. Januar 2012 kl: 13:08:47
Der skal lige bores hul til oliepind.
Billeder af oliepind:
Titel: R4i AAC fra T4
Indlæg af: Holger efter 28. Januar 2012 kl: 13:10:28
Ventildæksel skal nok udskiftes med et fra en JX. JX øverst, AAC nederst:
Titel: R4i AAC fra T4
Indlæg af: Holger efter 28. Januar 2012 kl: 13:18:17
Eller et ventildæksel fra 2E. Her en JX med 2E ventildæksel:
Titel: R4i AAC fra T4
Indlæg af: Holger efter 28. Januar 2012 kl: 13:20:40
Indsugningsmanifolden er den samme som 2E, dog med små afvigelser. Pladsproblemet må være det samme som ved 2E,AGG mfl. dvs. det går lige. AAC i baggrunden, 2E forrest:
Titel: R4i AAC fra T4
Indlæg af: Holger efter 28. Januar 2012 kl: 13:24:08
Jeg tror ikke man kan kombinere AAC med monopoint pga. indsugningsåbningens udformning. Ret mig hvis jeg ta´r fejl, jeg har ingen monopoint jeg kan sammenligne med.
Titel: R4i AAC fra T4
Indlæg af: Holger efter 28. Januar 2012 kl: 13:45:48
........... Gad vide om reservedelsnummeret på et AAC topstykke matcher andre motorer ?
048 103 373 : 2E og AGG
044 103 373 D : AAC.
Titel: R4i AAC fra T4
Indlæg af: Hinze efter 28. Januar 2012 kl: 15:05:32
det ser rigtig spændende ud Holger, gode muligheder
Titel: R4i AAC fra T4
Indlæg af: Holger efter 29. Januar 2012 kl: 21:45:39
Citat fra: "Holger"
Jeg er igang med sådan en AAC men har dog ikke ECU og ledningsnet til den. Hvordan vil den opføre sig med motorstyring fra en 2E?

Ingen?