Forfatter Emne: JX Turbo spørgsmål  (Læst 4581 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
JX Turbo spørgsmål
« Dato: 19. September 2012 kl: 22:51:51 »
Jeg har købt mig en Syncro diesel efter længere tids søgning.
Dog har jeg ikke forstand på dieselmotorer og kunne bruge lidt hjælp til at bestemme tilstanden på turboen.
Bilen er ombygget til en 1,9 TDK m. intercooler, men synes ikke den er så kvik som jeg havde troet. Der er ikke meget træk ved lave omdrejninger og jeg kan høre en tydelig udstødningslækage, specielt ved højere omdrejninger.
Ud over dette ser rør til intercooleren ud til at svede lidt olie i samlingerne.

I bilen er der også monteret turbotryk-måler, som viser at det maksimale turbotryk er ca. 0,5 bar. Det kommer dog først ved forholdsvis høje omdrejninger.

Mit spørgsmål er, om turboen kan være skyld i dette..? Kan den blive utæt og derved "miste pusten"?

Jeg tager gerne imod gode tips og evt. fejlsøgningsmetoder, hvis nogen har noget på lur.

Har prøvet at tage et billede af turboen - ved ikke hvor meget man kan udlede af det.

På forhånd tak.

Mattias

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
JX Turbo spørgsmål
« Svar #1 Dato: 20. September 2012 kl: 07:45:09 »
Udstødningslækagen stammer sansynligvis fra defekte pakninger mellem topstykke og manifold. Det i sig selv
 tar effekt. Hvis du fjerner slangen mellem turbo og intercooler kan du se om den er sølet i olie indvendig. Er
 den det kan det være indikation på en træt turbo. Det kan også være returrøret/slangen fra turbo til bundkar
 som ikke har den rigtige dimension. En 1.9 med turbo som er i orden vil ikke skuffe dig hvad effekt angår.
 Få lavet en kompressionstest af motoren så vi kan udelukke at det er alm. slid mellem stempel og cyl.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline Fynboen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 628
    • Vis profil
  • By: 5600 Faaborg
JX Turbo spørgsmål
« Svar #2 Dato: 20. September 2012 kl: 08:08:04 »
På det billede du har her, ser det ud til at turboen har et hul på udstødningssiden, og det kan da nemt være årsagen. Jeg har tidligere kørt med AAZ med ladeluftkøler, og det er den bedste dieselmotor jeg har kørt med i T3. Den havde 0,5 i ladetryk ved 2000 omdrejninger, og 0,7  i max ladetryk.
 Der vil altid være lidt olie i slangerne mellem turboen og til motoren. Hvis ikke der er væsentligt olieforbrug, er det nok OK.

Hilsen Fynboen.
Tidligere biler:1987 camper, 1988 Multivan  AAC motor. Rød med hybrid-gearkasse. 1 spær.
 T4 2,5 TDI Van. Desværre ingen T3'er i garagen mere.
Sommer: VW T4 ATLANTIS  2,5 TDI  2002
Hverdag: VW Polo BMT 1,0 TSI 95  2017

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
JX Turbo spørgsmål
« Svar #3 Dato: 20. September 2012 kl: 08:11:28 »
På billedet ligner det at selve turboen er utæt for udstødningsgas..?

EDIT: Hov, slået på målstregen af Fynboen.. :-)
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
JX Turbo spørgsmål
« Svar #4 Dato: 20. September 2012 kl: 09:53:39 »
Du kan se hullet på billedet ;) Kig i den øverste del af billedet når det er i fuld størrelse, der er en streg mellem udstødningshuset og "kernen" hvor du kan se en sprække der er kul sort...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
JX Turbo spørgsmål
« Svar #5 Dato: 20. September 2012 kl: 14:36:17 »
Tak for gode svar.
Betyder hullet i turboen at den skal skiftes?
Og kan der være tale om både lækage ved turbo og manifold? Synes det er meget svært at lytte sig frem til udstødningslækager da der er så meget larm. Er der en god fidus til at checke dette?

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
JX Turbo spørgsmål
« Svar #6 Dato: 20. September 2012 kl: 15:05:08 »
Citat fra: "chewie"

Betyder hullet i turboen at den skal skiftes?

Der er noget der kunne se ud som et hul,
men det er jo ikke sikkert at der er det.
Jeg har svært ved at forestille mig hvordan der kan blive hul på
turboen der.

Citat fra: "chewie"

Og kan der være tale om både lækage ved turbo og manifold?

Ja, det er klart at der kan være det.

Citat fra: "chewie"

Synes det er meget svært at lytte sig frem til udstødningslækager da der er så meget larm. Er der en god fidus til at checke dette?


Jeg ville ikke lytte mig frem til en lækage i den afdeling.

Hvis der er lækage mellem topstykke og udstødningsmanifold
er der tydelig sodafmærkning. Hvis det er fra den
cylinder der er tættest på tandremmen kan den varme udstødningsgas
få den til at smelte. Det har jeg været ude for.

Offline Fynboen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 628
    • Vis profil
  • By: 5600 Faaborg
JX Turbo spørgsmål
« Svar #7 Dato: 20. September 2012 kl: 15:12:09 »
Ja, turboen skal skiftes, og når du så har det skildt af, så vil jeg anbefale også at skifte manifoldpakningerne .
Hilsen Fynboen
Tidligere biler:1987 camper, 1988 Multivan  AAC motor. Rød med hybrid-gearkasse. 1 spær.
 T4 2,5 TDI Van. Desværre ingen T3'er i garagen mere.
Sommer: VW T4 ATLANTIS  2,5 TDI  2002
Hverdag: VW Polo BMT 1,0 TSI 95  2017

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
JX Turbo spørgsmål
« Svar #8 Dato: 20. September 2012 kl: 17:53:37 »
Hul kan man vist roligt sige at der er.. Faktisk sidder hele løst - har prøvet at illustrere med at sætte en skruetrækker mellem. Er det hele turboen som skal skiftes eller kan man udskifte den ødelagte del?

Har også prøvet at tage billeder af udstødningsmanifolden, men ved ikke hvor meget klogere man bliver af dem. Plastdækslet, der beskytter tandremmen ser ud til at være smeltet - måske det er det Brian beskriver???

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
JX Turbo spørgsmål
« Svar #9 Dato: 20. September 2012 kl: 18:41:58 »
Der mangler jo tydeligt 1 af de 3 "bøjler som holder turboens 2 dele sammen.
Man ser at hovederne er af de 2 små bolte der holder bøjlen.
(egentlig var det også tydelig på det første foto)

Det kræver nok afmontering af turbo, for de bolte er genstridige.


Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
JX Turbo spørgsmål
« Svar #10 Dato: 20. September 2012 kl: 19:02:30 »
Sådan skal det se ud:

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
JX Turbo spørgsmål
« Svar #11 Dato: 20. September 2012 kl: 19:07:18 »
Så du mener at hvis man piller turboen af, får boltene ud og skifter "bøjler" og bolte, at den vil fungere igen? Hvad sidder der inde i "huset" (altså den rustne klump der går til udstødningen)?

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
JX Turbo spørgsmål
« Svar #12 Dato: 20. September 2012 kl: 19:12:33 »
Citat fra: "chewie"
Så du mener at hvis man piller turboen af, får boltene ud og skifter "bøjler" og bolte, at den vil fungere igen? Hvad sidder der inde i "huset" (altså den rustne klump der går til udstødningen)?


Om det er nok at spænde den på igen ved jeg jo ikke.

Her er den gode oversigt:
http://jarlpaulsen.dk/turborenovering.html

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
JX Turbo spørgsmål
« Svar #13 Dato: 20. September 2012 kl: 19:19:17 »
Ok... Tusind tak for hjælpen, Brian.
Nu kender jeg jo ikke standen på turboen, men vil gå ud fra at den har været mere udsat når den ikke har siddet ordentlig på turbinehuset...
Skal vist have mig en snak med sælger...

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
JX Turbo spørgsmål
« Svar #14 Dato: 22. September 2012 kl: 23:26:06 »
Har fået et tip om at købe turbo ved VW Busbörse, som sælger på ebay.de, men synes de har en del forskellige: VW Busbörse

Hvad er forskellen på forskellige JX turboer? Motoren i min bil er en 1,9...