Forfatter Emne: koblingspedal/ cylinder  (Læst 7864 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline goffy

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 81
    • Vis profil
  • T3 model: div t3 :)
  • By: 9700 brønderslev
koblingspedal/ cylinder
« Dato: 18. Oktober 2015 kl: 16:38:28 »
Hej
vi har her i weekenden skiftet gearkasse og kobling på trunte :)
men er støt ind i det problem at koblingspedalen ikke kommer op igen, først troede vi det var cylinderen oppe ved pedalen så den blev skiftet (det er satme svært) og det virkede 1 til 2 gange og så var det slut  :(

trunte køre fint og kan sagtens skifte gear uden koblingen (kørte den hjem fra værkstedet ca 11 km)

det er som om at pedalen sidder fast eller noget er i klemme? er der nogen der har erfaring med dette problem så sig meget gerne til  :)

(jeg overvejer seriøst at hugge den gamle lorte spand op)  :sick:

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
koblingspedal/ cylinder
« Svar #1 Dato: 18. Oktober 2015 kl: 19:55:29 »
Prøv at beskrive det nærmere. Jeg har været udsat for at kobvlingspedalen ikke kunne trykkes en millimeter ned, fra topposition, men du beskriver det modsatte (måske, jeg kan ikke helt forstå problemet)
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
koblingspedal/ cylinder
« Svar #2 Dato: 18. Oktober 2015 kl: 20:24:29 »
Jeg har oplevet, at den pind som koblingscylinderen trykkes ned af, var slidt over i gaflen der sidder i koblings pedalen, ------  hvis du kan få en hånd ind, og op bagved, og ruske lidt i pinden kan du mærke om den er løs.

Pøj pøj med operationen :-)
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline goffy

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 81
    • Vis profil
  • T3 model: div t3 :)
  • By: 9700 brønderslev
koblingspedal/ cylinder
« Svar #3 Dato: 18. Oktober 2015 kl: 20:56:36 »
hej pinden er skiftet og det er spliten også er det skulle være ok vi havde hele instrument bordet ude og bremsecylinder og hele pisset ude i går aftes og i igen
problemet er at pedalen ikke går retur til normal position dvs som bremsepedalen
den sidder nede i bunden og kan ikke komme op igen så den kan lave tryk på koblingscylinderen  lidt som når et kabel springer så går pedalen også helt i bund men det er jo hydralik og ja fatter ikke en skid lige pt :(

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
koblingspedal/ cylinder
« Svar #4 Dato: 19. Oktober 2015 kl: 08:14:12 »
Jeg er ked af at være pessimist, men det lyder som om det er sat forkert sammen.

Kan i løfte pedalen op med håndkraft eller sidder den fast?
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
koblingspedal/ cylinder
« Svar #5 Dato: 19. Oktober 2015 kl: 09:52:01 »
Citat fra: "goffy" post=123187
Hej
vi har her i weekenden skiftet gearkasse og kobling på trunte :)
men er støt ind i det problem at koblingspedalen ikke kommer op igen, først troede vi det var cylinderen oppe ved pedalen så den blev skiftet (det er satme svært) og det virkede 1 til 2 gange og så var det slut  :(


Jeg synes selvfølgelig det vil være spændende at høre grundene til at der blev skiftet motor+gearkasse.

Bor set fra den nysgerrighed, så er det vel sådan at hvis koblingen virkede FØR skift af motor+gearkasse,
og den så ikke virker EFTER, så skal fejlen jo nok findes nede hvor du har lavet ændringer, altså nede
ved motor-gearkasse, og IKKE oppe i kabinen hvor du vel ikke har lavet ændringer?

Citat fra: "goffy" post=123187
trunte køre fint og kan sagtens skifte gear uden koblingen (kørte den hjem fra værkstedet ca 11 km)


Gearkasser til T3 er noget skrøbelige og det er vel næsten 25 år siden den sidste forlod samlebåndet,
så det er nok ikke helt galt at betragte det som en af de mest kostbare dele i sådan en bil.
Derfor ødelæg ikke gearkassen ved at køre uden kobling.


Citat fra: "goffy" post=123187
(jeg overvejer seriøst at hugge den gamle lorte spand op)  :sick:

Rolig, det er bare bil-stress, det her burde være let at løse.


Citat fra: "goffy" post=123192
hej pinden er skiftet og det er spliten også er det skulle være ok vi havde hele instrument bordet ude og bremsecylinder og hele pisset ude i går aftes og i igen
problemet er at pedalen ikke går retur til normal position dvs som bremsepedalen
den sidder nede i bunden og kan ikke komme op igen så den kan lave tryk på koblingscylinderen  lidt som når et kabel springer så går pedalen også helt i bund men det er jo hydralik og ja fatter ikke en skid lige pt :(


Så vidt jeg husker, så er det ikke nødvendig at tage instrumentbordet ud for at skifte de her dele.

Generelt, spørg hellere et par gange for meget, end en gang for lidt.

Den bedste arbejdsmetode er nok at diskuterer tingene her i forum før og undervejs gennem reparationerne.

Offline Tica

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 955
    • Vis profil
    • Skalammodeskibe
  • T3 model: T3 Panel 1.6TD
  • By: 4632 Bjæverskov
koblingspedal/ cylinder
« Svar #6 Dato: 19. Oktober 2015 kl: 12:05:12 »
Det lyder som om der er et problem nede ved gearkassen, er den lille fine pind falddet ud af cylinderen ned ved gaerkassen ?
Har i lufttet ud og checket at der ikke ryger væske af ved forbindelsen ned ved gearkassen ? hvad med armen på gearkassen presser den tilbage på cylindren ?
Vh Carsten P

Rullende T3 projekt aka Appelsinen
Location 4632 Tlf: 22613937
http://www.linkedin.com/in/carstenpaulsen

Offline t3brian

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 271
    • Vis profil
koblingspedal/ cylinder
« Svar #7 Dato: 19. Oktober 2015 kl: 12:12:27 »
Luft i systemet eller def koblings cylinder ved pedal eller gearkasse. Prøv at pump væske i bagfra.

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
koblingspedal/ cylinder
« Svar #8 Dato: 19. Oktober 2015 kl: 14:53:45 »
Hvad vil der ske hvis ikke der har været et udrykkerleje på den nye gearkasse?

Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline goffy

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 81
    • Vis profil
  • T3 model: div t3 :)
  • By: 9700 brønderslev
koblingspedal/ cylinder
« Svar #9 Dato: 19. Oktober 2015 kl: 18:56:04 »
pedalen vil ikke opad igen den vil kun bevæge sig ca 5cm op og ned?
der er skiftet gearkasse pga den gamle havde defekt 2 gear koblingen er ny udrykkerleje er nyt slave cylinder er ny

og den gamle cylinder oppe ved pedalen kunne ikke lave tryk nok til at lufte ud derfor skiftede vi den og tro mig vis akslen på den cylinder skal med af (den sidder med en pind og en split) skal hele lortet løftes op og ud ved instrument bordet.

vi troede vi kunne løsne den klump og sænke det ned så vi kunne komme ind bagved men niks den gik ikke.
og går ikke ud fra man må trække den stang ud gummifidusen på cylinderen oppe ved pedalerne ellers er den nem nok at skifte og der er ingen luft i alt er ude og den har kunne koble ud 2 gange så aner ikke hvad der skulle være galt andet end den pedal eller den ny (brugte) cylinder vi satte i

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
koblingspedal/ cylinder
« Svar #10 Dato: 19. Oktober 2015 kl: 20:31:59 »
Citat fra: "Jønne Ukendt" post=123201
Hvad vil der ske hvis ikke der har været et udrykkerleje på den nye gearkasse.

Ja det var jo en interessant tanke. Der vil vel ikke være meget modstand i koblingspedalen.

Men er det ikke sådan, at koblingspedalen kommer op igen, selv når  udluftningsskruerne er taget af?

Der sidder vist en fjeder et sted og trækker den op. Enten inde i hovedcylindren, eller et sted uden på.
Jeg har desværre ikke lige en pedalerne ved hånden så jeg kan se efter.

Citat fra: "goffy" post=123203

og den gamle cylinder oppe ved pedalen kunne ikke lave tryk nok til at lufte ud derfor skiftede vi den.


Der skal jo ikke noget tryk af betydning til for at lufte ud, så jeg kan godt tro at udskiftning af hovedcylinder var unødig. Har I glemt at sætte en fjeder på igen?

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
koblingspedal/ cylinder
« Svar #11 Dato: 19. Oktober 2015 kl: 20:51:16 »
Jønne spurgte hvad der vil ske hvis ikke der er et udrykkerleje på ved gearkassen.

Det har jeg ikke prøvet, men jeg har prøvet at udrykkerlejet er faldet af i den ene side, hvilket resulterede i at koblingen var fuldstændig stuck helt i top. Jeg vil tro det samme sker hvis ikke der er et udrykkerleje i. Man skubber stangen helt ud i yderposition. Når den ikke kan komme længere er systemet fyldt med bremsevæske og koblingen går stuck i topposition. Det er klart ikke det der er sket her.

Jeg kunne godt forestille mig at det var akslen til udrykkerlejet der var knækket, så fjedervirkningen fra koblingen ikke presser væsken tilbage. Det kan man tjekke ved at se om man kan løfte koblingen ved at tvinge slavecylenderen tilbage. Hvis man kan det, så er der noget galt inde mellem gearkasse og motor. Altså koblingssammensætningen.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline goffy

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 81
    • Vis profil
  • T3 model: div t3 :)
  • By: 9700 brønderslev
koblingspedal/ cylinder
« Svar #12 Dato: 19. Oktober 2015 kl: 22:01:20 »
vi har haft gearkasse og kobling af og på 3 gange og det fejler intet troede også det var udrykker leje der sad forkert men alt er som det skal være
jeg tror det er noget oppe ved pedalen men gider pt ikke rode med den men lysten kommer vel igen men jeg har købt endnu en T3 dog fra 79 så tror jeg vil lege lidt med den og lade den gamle lorte spand stå :)

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
koblingspedal/ cylinder
« Svar #13 Dato: 22. Oktober 2015 kl: 13:22:19 »
Hvis du frakobler slavecylinderen nede på gearkassen burde pedalen og hovedcylinderen kunne arbejde frit?
Hvis pedalen går uhindret tilbage er der sandsynligvis noget i eller omkring slavecylinderen der holder igen.
Evt. prøv at åbne udluftningsskruen og se om det ændrer ved noget i pedalvandringen.

Offline goffy

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 81
    • Vis profil
  • T3 model: div t3 :)
  • By: 9700 brønderslev
koblingspedal/ cylinder
« Svar #14 Dato: 22. Oktober 2015 kl: 18:06:51 »
pedalen går desvære ikke tilbage så tror det er noget med pedalen
jeg har et par gange med lidt held trådt på bremsepedalen og så er koblings pedalen gået tilbage
så det må være noget med den aksel pedalerne sidder på

men orker ikke lige pt at skille hele instrument brættet igen og hive det hele op så trunte står og venter til jeg får lyst igen eller bytter hende væk med en anden

såhhh vis nogen søger en camper og de er friske på selv at lave den så sig til
bytter evt med en T3er fra 79-82 (har en fra 79) og gerne et vrag til dele :)