Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Emner - Jarl

Sider: 1 ... 17 18 [19] 20 21
271
Diverse / Sådan laver vi en ny motor
« Dato: 18. Februar 2006 kl: 00:09:12 »
Kære forum

Måske er der nogen, der vil følge med i mit projekt "ny motor" i Caraten. Løsningen blev en gennemrenoveret JX'er.

Først tager man en gammel motorblok og får cylindrene boret op til en passende overstørrelse. Blokken planslibes og udkoges.



Når nu den er så fin skal den næsten have lidt maling



Så skal der nye lejer i - først til mellemakslen:



Så kommer hovedlejerne:



og når krumtappen så er spændt fast skal de nye stempler i



Bagefter kommer toppen



Der selvfølgelig får en ny pakning og nye strækbolte



Så håber vi sandelig snart, at vi skal ud at suse igen...

272
Diverse / Hvor lang tid lever en turbo og hvad med service på en 1.6TD
« Dato: 16. Februar 2006 kl: 13:24:47 »
Citér
1. Hvor lang tid/km lever en turbo?


Det hænger helt sammen med dine øvrige spg. Frisk, kølig og rigelig olie er altafgørende. Jeg kan anbefale at skifte mindst for hver 5000 km. Derudover er en oliekøler en god ide. Når du alligevel laver service på bilen, så kig lige kritisk på olierørene til turboen. De er nemlig udsat for betydelig korrosion.

Citér
2. Hvor tit skal man lave service? Og hvilken olie er at foretrække?


Olie for hver 5000. Filter hver anden gang. Ventiljustering for hver 30000 Tandrem (inkl. pumpetiming) for hver 60000. Luft- & dieselfilter afhængig ved behov. Jeg kører selv på en 100% mineralsk 15/40 Heavy Duty olie, der selvfølgelig overholder VW 50500. Kan købes i Tyskland for 13 kr/l i 60 liters tromler.

Citér
3. Skal bilen stå lidt i tomgang efter lang tids kørsel, jeg tænker her på tuboen?


Ikke ved normal kørsel. Turboen roterer ikke mange sek. efter du har slukket motoren. Kommer du ind på en motorvejsrasteplads med 120 km/h og slukker motoren før du har standset bilen kan det selvfølgelig give problemer med smøring.

Varmeophobning er der taget hånd om vha. den elektriske cirkulationspumpe, der sender vandet rundt i kølesystemet, når det er over 106 grader - også selv om bilen er slukket.

273
Diverse / Pis!!!
« Dato: 15. Februar 2006 kl: 12:50:49 »
Øv, øv øv! Søndag aften var badelandsferien i Gråsten slut. Tvillingerne og de 2 store unger var proppet ind i Caraten sammen med alle dåserne fra Tyskland og feriebagagen. Alle i familien var snotforkølede og nu ville vi bare hjem. 1,9 TD'eren fik noget at leve af på motorvejen og vi kom da også fremad med en anstændig fart. Pludselig blå røg og effekttab. jeg slukkede straks og rullede ind til siden. Skarp metallisk lyd ved startforsøg. Faqlck kom med dobbeltkabine ladbil og kørte os hjem. 3 timer i en støjende rystende MAN med syge og trætte unger -  :x

Diagnose: Et stempel er flækket på tværs - revnet ved udfræsningen til olieringen. "Bunden" af stemplet kører op og ned med plejlstangen - resten sidder bare stille i øverste del af foringen. Topstykket er uskadt, men der er selvfølgelig fede dybe ridser i foringen - lort!

Afhjælpning: Først aflyses alle sociale aktiviteter i resten af ferie - øv! Tre muligheder for ny motor. 1) at tage en JX, som jeg har liggende klar - meeeen 1,6 er sgu ikke meget. 2) at renovere en KY, jeg har stående -  skal have et nyt stempel. 3) at finde en AAZ blok - hvem har sådan en til salg?

274
Diverse / Servostyring - problemer
« Dato: 31. Januar 2006 kl: 22:12:59 »
Kære forum

Min servostyring volder problemer. Symptomerne er, at den er træg "midt på". Der er ligesom om at servovirkningen er meget lille fra lige-ud-stilling og 1/8 omdr. til hver side. Samtidig er selvopretningen næsten fraværende i det samme område. I resten af styrebevægelsen er servovirkningen fin.

Jeg har checket hardyskiver, kardanled, remspænding, olie, styre- bærekugler og manchetter. Øv.

Hvem har et godt bud?

275
Diverse / afgift
« Dato: 25. Januar 2006 kl: 18:02:23 »
Afhængig af stand, model osv. mellem 10 og 20K

276
Diverse / Spænding
« Dato: 22. Januar 2006 kl: 00:12:28 »
Hvor mange Volt har I på forlygterne med bilen i tomgang og lyset tændt?

277
Diverse / hjul
« Dato: 07. Januar 2006 kl: 21:26:16 »
5 x 112 (det har alle T3)

Ældre Mercedes passer også med ET, men du skal være forsigtig med bæreevnen. T4-fælge har samme boltcirkeldia. men passer ikke i centerhullet og ET

278
Diesel Fora / ..>blow-off ventil...
« Dato: 05. December 2005 kl: 21:28:39 »
Nope! Det bruges på benzinbiler til at undgå en voldsom deceleration i turboen når gasspjældet pludselig lukkes f.eks. ved gearskift. men vi dieselfreaks har slet ikke noget spjæld mellem turbo og indsugningsventil, så vores turbo hviner bare videre, mens vi skifter gear. :D

279
Diesel Fora / ......>konvertering(kobling)
« Dato: 01. November 2005 kl: 21:31:14 »
Den fungerer prima til formålet, hvis den i øvrigt er OK.

280
Diverse / Blue star multivan
« Dato: 11. Oktober 2005 kl: 16:40:13 »
Slag på tasken: ml. 15000 og 23000

281
Diverse / Hvad kan jeg få?
« Dato: 25. September 2005 kl: 10:20:05 »
Hej Tito

Det er meget svært at svare på det spørgsmål. Vores biler har nået en alder, hvor den kontrete stand spiller en større rolle end årgang og andre data. Der er alligevel ingen, der kan redegøre for historien på en 15-20 år gammel bil. På samme måde er kilometertallet som regl kun et spørgsmål om hvilket speedometer. der kom i, da det gamle gik i stykker.

Jeg ville lægge mærke til ruststanden - undervogn/karosserisamlinger/ruderammer/dørtrin mm.

Så ville jeg fokusere på motor - underkompression/turbo/trækkraft/oliespild/jævn gang

Dernæst gearkasse - momentreaktioner/synkromesh/skiftebevækelse/støj

Til sidst ville jeg kigge på interiør/eksteriør - model/stand/pletter/slidte sæder/lak.....

Alt dette udgør basis for at prissætte bilen. Prisintervallet for vores busser på hvide plader ligger - ifølge min fornemmelse - fra 0 til 30.000 måske 40.000 for en topvedligeholdt Carat/Bluestar/Whitestar/Redstar/Camper.

Nu har jeg fulgt med i din egen beskrivelse af din bil og jeg citerer:

Formodet km-stand 455.000
Olieforbrug langt over tolerencen
Rust i vanger - der måske er udbedret?
Defekt udstødning og dyse
Trænger til lakering

Se, jeg vil ikke sætte tallet på, det kan du vist bedre selv gøre. Jeg ved ikke, hvad du forestiller dig, men det er vigtigt at være realistisk.

282
Diverse / Forstand på elektronik?
« Dato: 14. September 2005 kl: 17:09:55 »
Hej

Jeg har et elektronisk problem. I vores bus er der 2 højtalere for & 2 bag. De forreste har hver et + og et - kabel. Til højtalerne bagved går der 2 + kabler og et - kabel. Minuskablet til baghøjtalerne er altså fælles.

Når jeg spiller højt, er det som om radioen (Blaupunkt DAB 106) slår fra. Samme problem opstod med min tidligere radio (JVC). Har det forbindelse til at der kun er et fælles minuskabel? Når jeg fader over på fronthøjtalerne, er problemet væk. Baghøjtalerne er originalt monterede fra VW, og altså også den besynderlige kabling. Jeg har målt alle kablerne igennem for at afsløre et brud eller utilsigtet stelforb. De er OK. Hvad gør jeg?

283
Diverse / CD-veksler
« Dato: 09. September 2005 kl: 08:29:42 »
Hej

Jeg har fået fat i en Blaupunkt radio med tilhørende CD-veksler. Den veksler er jo en en halvstor madkasse at få anbragt. Må den gerne monteres stående, eller skal den ligge? Hvor har I andre fundet plads til den? Jeg skal måske lige sige at jeg har gennemgang mellem forsæderne - det udelukker jo desværre en del gode placeringer.

284
Diverse / Problemer med lyset i bussen - I Spanien!
« Dato: 06. September 2005 kl: 16:49:38 »
Hej

Hvis du ikke har kørelys, er det sikkert kontakten, hvor du tænder lyset. Den er notorisk elendig og ingenøren, der har lavet den skulle hænges op i bollerne! - Men let skiftet :D

285
Diverse / Forvarmer....
« Dato: 06. September 2005 kl: 14:37:32 »
Voltmeter mellem kobberbroen på gløderørene og stel. Konen ind at dreje nøglen mens motoren er kold. Nu skal der stå ca. 12 V på viseren.

Ellers check sensoren der sidder på vandstudsen i endegavlen af toppen. Den ene er til termometeren - den anden er til gløderelæet.

Duer det stadig ikkke, så åben den sorte boks i motorrummet. Check den store bladskiring og gløderelæet.

Sider: 1 ... 17 18 [19] 20 21