Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Emner - Jarl

Sider: 1 ... 18 19 [20] 21
286
Diverse / Defekt pakdåse...??
« Dato: 04. September 2005 kl: 12:06:12 »
Hej

Kan du fornemme om det er motorolie(sort og tyndt) eller gearolie(gul-brunt/rødt - lugter karakteristisk). Sandsyneligvis er det motorolie, der kommer ud. Pakdåsen i enden af krumtappen går til fra tid til anden. Den er rimelig enkel at skifte og du kan nøjes med at trække motor og gear lidt fra hinanden. Det er ikke nødvendigt, at afmontere hverken motor eller gear helt.

Her er den:

http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=41715

287
Diverse / motor olie......
« Dato: 01. September 2005 kl: 19:52:10 »
Jeg bruger Dea Titan 15-40 fra Tyskland. En fin mineralsk olie til 12 kr/l uden væmmelige danske olieafgifter. Desuden skifter jeg 3 gange på 10.000 km. Jeg gider nemlig ikke lave mere motor på min egen bil end nødvendigt. Det er meget sjovere at køre i den :D

288
Diverse / Gearing vha. dæk
« Dato: 26. August 2005 kl: 18:10:41 »
Så har jeg lige købt 2 bagdæk 215/80 R14 til at sætte omdr.-tallet lidt ned. Det øger gearing med 7,6%. Og ja, ja,- jeg kender godt reglerne max 5% bla. bla.
Det bliver altså godt på min gamle 4 trins pick-up :D

289
Diverse / Hvilken moter passer??
« Dato: 23. August 2005 kl: 22:29:50 »
Op til 20% i effekt målt i DIN-hk må du øge uden at bilen taber sin afgiftmæssige identitet. Ændrer du samtidig andre ting på bilen - bremser, udstyr, hjuloph. eller andet kan det blive en afgift sag. For at udelukke enhver tvivl, er en kontakt til Told/Skat + synsstedet en god ide, før man går igang. Umiddelbart burde det ikke volde problemer at få en 1,9 D/TD i. De har hhv. 64 og 75 hk. Hvor meget du så skruer TD'eren op efterfølgende er jo din sag  :wink:
En oplagt mulighed er en AAZ (1,9 TD) fra f.eks. G3. En KY (1,7 D) med turbo-kittet fra en JX (1,6 TD) er også en slagkraftig og velkørende mulighed - endda indenfor en rimelig økonomisk ramme. De gængse 1,6'ere fra G1, G2, Audi 80, Jetta og Passat duer også. Mange af dem har hydrauliske ventilløftere, men det fungerer også fint i en T3. I Tyskland ser man også Audis 5-cylindrede 2,0 D'er i T3'eren, men den har jeg aldrig set godkendt i DK.

Søg lidt på http://www.vwbus-online.org/ - det er en fantastisk vidensbank.

290
Diverse / hvad må jeg svejse
« Dato: 18. August 2005 kl: 23:02:27 »
Det er et spørgsmål. som du bedst får klarhed over ved at kontakte synsstedet før du går i gang. Det fortolkes nemlig forskelligt rundt omkring. En bil er opdelt i zoner. De områder du nævner tilhører b-zonenog der gælder følgende regler: (Frit efter hukommelsen) Du må aldrig svejse på eller lige ved kantbukninger. Der skal være en vis afstand fra hjulførende elementer (ophæng, bærearme, fjederskåle mm.) til uoriginale svejsninger (mon det er 12 cm?) Kan man ikke opfylde det, må hele delen skiftes. Er der flere tæringer tæt på hinanden skal det laves med ét reparationsstykke.

"Detailforeskrifter for motorkøretøjer" samt vejledningen til bilinspektionen fra færdselsstyrelsen vedr. syn af biler er god læsning at blive klog af. Gad vide om ikke det kan findes på www.fstyr.dk eller www.retsinfo.dk

291
Diverse / Bærearme
« Dato: 14. August 2005 kl: 14:16:08 »
Bærearmene fra 2wd og Syncro har samme reservedelsnummer 251 501 401E. Derfor burde der ikke være forskel.

292
Diverse / hjælp? hvor skal jeg kigge efter rust på en T3 fra 89?
« Dato: 11. August 2005 kl: 16:52:44 »
1) Alle samlinger - som du nævner
2) Hvor deformationselementet møder frontpladen - på oversiden ved forkofangeren.
3) Bærearme bag
4) Ophængene til ovennævnte
5) Rudekanterne
6) Yderpanelerne
7) Den tværvange, som gearkassens forreste ophæng er fæstnet på
8) Bundstykket af de bagerste vanger
9) Hvor motorrummets sideplader møder bagvangerne
10) Ved "dørtrinnene" foran

293
Diverse / Gearskift..
« Dato: 11. August 2005 kl: 12:33:38 »
T3'ernes gearkasser er et kapitel for sig. De er i princippet arvtagere fra boblen og er derfor betydeligt mere sårbare, end en moderne kasse burde være. Samtidig havde ingen forudset, at de nogensinde skulle kunne holde til mange flere kræfter end en 1200 ccm LBX havde. Den lange skiftemekanisme + ofte en fortid som håndværkerbil gør også deres til gearkassernes levetid.

Specielt synkronhovederne og synkroringene belastes og slides over tid. Dine symptomer tyder på, at synkronringene nærmer sig efterlønstiden. Justeringen af skiftemekanismen bør være i orden, når du uden problemer kan skifte opad. Nedad skal synkronringene speede tandhjulene op, og det kræver at de ikke er slidte. Med rolige gearskift og om nødvendigt dobbelte udkoblinger kan du køre længe endnu. Begynder bilen derimod at sidde fast i gearene - typisk i de 2 øverste - så er synkronhovedet revner, og så forestår en hovedrenovering af kassen.

Sørg altid for at der er tilstrækkeligt med olie på kassen - ellers er dagene talte!

294
Diverse / Turbo tryk ???
« Dato: 09. August 2005 kl: 16:08:05 »
Det er korrekt, at turbotrykket originalt er indstillet på 0.65 bar. Dette kan kun måles, når bilen får fuld gas i en længere belastningssekvens - altså IKKE i frigear.

Et olieforbrug på 2 L /1000 km er ikke skræmmende på en JX. Slet ikke, hvis det er med en lidt frisk kørestil. 1½ l er tolerancen, så det er tæt på.

Turbotrykket har næppe forbindelse til dit olieforbrug. På en T3'er kan der være 700 gode grunde til højt olieforbrug. Et par meget sædvanelige er: Slidte cylindre/stempler/ringe, slidt turbo (der lænser olie ud ved akslens lejer), slidte ventilstyr/ventilkapper, generelt utætte pakninger (søer under bilen).

Turbotrykket justeres på wastegaten - der sidder en lille umbarchoskrue med en kontramøtrik.

Reservedele:
www.hovwdiaudi.dk
www.motorensuche.com
www.classic-parts-online.de
www.busschmiede.de

og mange andre - lidt afhængig af, hvad du skal bruge.

295
Diverse / Ny termostat... men hvilken?
« Dato: 02. August 2005 kl: 22:51:19 »
Du skal bruge denne:

http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=43294

Originalnummeret er 068121113H

296
Diverse / kan ikke få lukket for varmen
« Dato: 31. Juli 2005 kl: 15:05:34 »
Tag reservehjulet ud og læg dig med hovedet, der hvor det lå - så kigger du lige op på hanen.

297
Diverse / sænkning af t3
« Dato: 25. Juli 2005 kl: 21:42:18 »
Bluestar-, Whitestar-, Redstar- & Caratmodellerne flyver fra fabrikkens side 40 mm lavere end de andre. Samtidig er denne sænkning dermed godkendt og velsignet af alle de høje myndigheder. Fjedrene og evt. dæmperne finder du på en tysk ophug eller måske på www.ebay.de

298
Diverse / Problemer med \"klukken\" i kølevandsslangerne
« Dato: 04. Juli 2005 kl: 21:49:49 »
Hej med dig og velkommen til!

For at spore os ind på løsningen må vi nok have lidt flere data om bilen. Jeg forudsætter, at det er en diesel (det er jo dem, der bakser mest med toppene). Har du udluftet bilen grundigt vha. den lille bolt i toppen af køleren? Er der bobler i den forreste ekspansionsbeh.? Er der oliefilm på vandoverfladen? Går den jævnt på alle 4 ben?

Disk og med noget mere historie, - så skal vi gøre et forsøg

299
Diverse / Min vandkontrol lys blinker hele tiden !
« Dato: 15. Juni 2005 kl: 16:09:42 »
Hvis ekspansionsbeholderen faktisk ER fuld, når den blinker, så er det sikkert føleren i tanken- Træk stikket op af føleren, skru føleren ud og check den.

300
Diverse / Hjælp med motor nr
« Dato: 07. Juni 2005 kl: 21:03:35 »
Hej

Reservedelsnummeret er fra topstykket, og kan stamme fra enten en CS (1,6 D) eller en JX (1,6 TD). Du skal kigge på motorblokken lige under den vandstuds, der sidder mellem 3. og 4. dyse. Der er et lille fladt stykke, hvor motorkendingsbogstaverne er præget ind.

Sider: 1 ... 18 19 [20] 21