Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Emner - Jarl

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 21
31
Diverse / Nye skærmkanter med sikaflex og plastpopnitter
« Dato: 25. Januar 2012 kl: 16:06:02 »
Jeg er ved at rustrenovere den gamle Carat. I den forbindelse vil jeg sætte nye bagskærmkanter på, og så blev jeg strejfet af en tosset ide, jeg gerne vil høre respons på:

Det er almindeligt kendt, at vi bakser med rust i samlinger - jeg tror, at årsagen er revner i fugen og gennemtrængning af fugt - bl.a. saltmættet vand fra hjulkasserne, og der er kun undervognssnask fra indersiden af hjulkassen til at holde det fra punktsvejsningen.
Her kommer så den forrykte ide: Jeg skærer de gamle skærmkanter af (vi snakker kun om bagenden), så pudser jeg kanten ren på karrosseriet og grunder både den kant og kanten på den nye skærmkant. Dernært får hele kanten en fed stribe karrosserilim - a la Sikaflex, og måske er det nødvendigt med nogle plastpopnitter til at holde kanten på plads under afhærdningen. Inde i mit hoved kunne det give nogle fordele: 1) jeg får en fuge, der udfylder hele "bredden", og ikke kun de yderste 2-3 mm, jeg undgår at skabe nye angrebssteder, fordi jeg ikke brænder grunderen af i svejsepunkterne og jeg slipper for at riste den indvendige maling på bagsiden.

Hvad tænker I om den plan?

(Og jeg er med på, at man skal undgå grunderen til mange typer karrosserilim, da de er rustbeskyttende i sig selv og ikke hæfter ordentligt på grunder)

32
Generelt / @lakeksperterne - udtoning
« Dato: 17. Januar 2012 kl: 14:33:29 »
Kære forum

Jeg har repareret rust i en ruderamme på den elskede bus. Sandblæst helt i bund, flusset, fortinnet, panserfilet, finspartlet, slebet, sprøjtet med filler og nu står det klar til grundning, basefarve og klarlak. Der er tale om metalliclak.

Nu opstår så problemet, for egentlig er lakken i det omgivende område fin, så jeg vil gerne slippe afsted med at lakere så lille et areal som muligt. Derfor er jeg interesseret i at drøfte gode/acceptable løsninger til at lave overgang mellem gammel og ny lak.

Det er indlysende, at jeg kan lave en kant - og måske endda et ikke synligt sted - så er problemet løst, men der er noget med, at dygtige lakfolk har nogle tricks til at lave en næsten acceptabel overgang. Dem vil jeg gerne have uddybet.

Her er, hvad jeg selv tænker:
1) Jeg starter med at grunde alt, hvad der har været blottet.
2) Jeg mellemsliber med meget fint vandslibepapir - både det grundede og et stykke ud på den oprindelige lak.
3) Jeg giver endnu en gang grunder på samme felt og mellemsliber igen.
4) Jeg sprøjter (med en fin lille dekorationssprøjte) basefarven (husk - det er metallic) på et område, der dækker et lille stykke ind på den oprindelige lak.
5) Jeg sprøjter klarlak i et endnu større felt i to-tre lag
6) Jeg afventer ophærdning og så sliber jeg "overgangszonen", hvor den nye lak ikke har fuld flydning, men snarere bare er tåge, med ultrafint vandslibepapir - korn 2000 -3000.
7) Jeg polerer hele svineriet blidt med et lakrenseprodukt a la Slipol.

Hvad siger sagkundskaben - og andre til denne plan? Jeg tager i mod alle gode råd med kyshånd, for jeg er virkeligt en klovn til lakering.

33
Generelt / Garmin 255WT kortopdatering
« Dato: 14. Januar 2012 kl: 19:17:42 »
Kære forum

Sådan nogle kort bliver jo forældede med tiden. Man kan jo købe et rasende dyrt abonnement på opdateringer hos producenten, men måske er der nogen, der kan foreslå billigere alternativer?

34
Gode rejsesteder/Rejsetips / Inspiration til sommerferiedestination søges
« Dato: 30. December 2011 kl: 23:28:45 »
Kære forum

Vores familie på to voksne og 4 unger i alderen 16 til 7 er ved at dyrke ideer til sommerferieturen. Konceptet er - selvfølgelig - kør selv i bussen, og vi projekterer med en uges ophold på destinationen + en overnatning på vej dertil og hjem. Vi foretrækker at være på samme sted ugen igennem, for det giver mere ro på og ungerne kan blive dus med slikkiosken ;-)
Vi er ikke så meget til teltcamping, men er mere hytte/sommerhus-folk. Umiddelbart kredser mine tanker om Østrig, Norditalien, Sydtyskland, nordlige halvdel af Frankrig, men der er garanteret nogle på dette forum, som har en erfaring eller en ide om et sted, der er super for både børn og voksne - et sted, hvor ungerne kan lege strandløver (eller pool/badelandsløver) og hvor mor og far kan se kultur og dejlig mad. Skyd løs - alle ideer modtages med tak.

35
Generelt / Hvem kender disse farver?
« Dato: 30. December 2011 kl: 20:47:33 »
Jeg er på jagt efter farvekoden på både den blå og den orange. Er der nogen, der kender dem?

37
Sjov und Spass !!! / Nyd billederne...
« Dato: 22. November 2011 kl: 19:04:11 »
... og join mig gerne i en lille nostalgitåre undervejs - det er jo som at se "Her er dit liv".... "Ganze Kindheiten prägte der kantige Transporter" - temmelig stor klump i halsen og lidt grødet stemme. Når man får en t3, så har man ikke bare fået en bil - nej, man er blevet én mere i familien...

http://www.n-tv.de/mediathek/bilderserien/auto/30-Jahre-VW-T3-article526053.html

38
Generelt / Lukke EGR-ventil på moderne diesel
« Dato: 20. November 2011 kl: 11:18:14 »
Erfaringer søges:

Jeg har som bekendt en lille Fiesta 1,4 TDCI. Den æder pt. sin egen afføring (EGR-ventil). Det er en traditionel vacuumreguleret ventil, som let kunne lukkes med en lille prop i gummislangen også uden at motorstyringen ville reagere på det..
Jeg er ikke interesseret i at høre foredrag om det juridiske i dette forhold - det er jeg bekendt med, men jeg vil gerne vide, om der er nogen med tilsvarende eller lignende motorer, der har gjort erfaringer med sådan en operation. Hvis det skal være diskret, så evt. på pm.

39
Generelt / Kan man lodde med almindeligt tin...
« Dato: 08. November 2011 kl: 20:06:37 »
... på varmgalvaniseret stål?

40
Diesel Fora / Erfaringer med Bosch VP44 dieselpumpe?
« Dato: 20. September 2011 kl: 23:42:40 »
Er der nogen her, som har erfaringer med levetid og bøvl med VP44 indsprøjtningspumper - de sidder eksempelvis i Opel 2,0 DI/DTI, Audi A6 og BMW 525?

41
Generelt / Hvilken fælgrens?
« Dato: 19. September 2011 kl: 16:02:54 »
Mine lakerede alufælge er efterhånden rigtig godt snasket ind i bremsestøv og andet trafikslam. Jeg er desværre blevet for doven og for velhavende til, at jeg gider at sidde og rense/vaske med grydesvamp og tandbørste. Jeg skal bruge et produkt, som jeg kan putte på og skylle af med det resultat, at fælgene er lækre rene. Hvad anbefaler I?

42
Generelt / Verdens bedste feriebil
« Dato: 24. Juli 2011 kl: 19:25:22 »
Så er årets udlandsferietur overstået. Vi var i Sirmione ved Gardasøens sydbred. Første stint gik fra Midtjylland til den tyske middelalderby Rothenburg ob der Tauber. Det er en usædvanligt "original" middelalderby med meget karakteristiske bygninger og en fantastisk stemning - klart anbefalelsesværdig og en hel ferie værd i sig selv. Efter en skøn overnatning på et Gasthaus med et overdådigt morgenbord blev kursen sat mod Italien. Det var smukt og sjovt at køre den gamle vej over Fernpass i Østrig fremfor den slagne vej ad E45 til Innsbruck. Videre over Brenner takkede man sin skaber for en ABS, der har hk nok og ikke lider af varmeproblemer. Endeligt ved Garda fik man fornemmelsen af, at hele Europa havde bestemt sig for at parkere på motorvejen ved østsiden af søen, for det tog 3 timer at køre 60 km :-(
Når ferien er slut, så vil man gerne bare hjem, så GPS'en blev bedt om hurtigste rute med mest muligt motorvej, og så kørte vi om natten. 1700 km inkl. en morfar på 1½ time og indkøb ved grænsen blev ordnet på 21 timer. Det bedste var at være alene ved rattet i måneskin over Alperne og Kassel bakker og så give maskinen noget at leve af.

Og hvordan bilen klarede det? Tjo, 6 mand, bagage som var det til en militær indsats i et års tid og 15 kasser drikkevarer forhindrede ikke, at bussen igen i år leverede varen til UG med kryds og slange - ikke et fejlslag! Og der var masser af T3ere på vejen.
Kæmpe antiklimaks at tænde for tysk radio ved Hamburg for at høre om Tour de France og så i stedet høre om den meningsløse tragedie hos vores venner i Norge. Vi sender alle gode tanker og medfølelse den vej!

43
Generelt / Skorsten - ekspertudtalelser søges.
« Dato: 08. Juli 2011 kl: 22:14:44 »
Kære forum

Min sommerferie går med at renovere skorsten. Vi har haft en gammel muret skorsten på ca. 8 meter. Den står inde i udhuset og går op gennem tagrygningen. De nederste 2,8 meter er sammenmuret med vægge i udhusets nederste etage. Så kommer et betonetagedæk, som skorstenen går igennem og støttes af. Herfra går den gennem udhusets 1. sal. og op til tagrygningen. Dette stykke er godt 5 meter. Her går den selvf. gennem taget (der er støttelægter fastgjort på spær), og så kommer piben på en lille meter.

De nederste 2,8 meter er super i murværket. Resten - alt over etagedækket - er raget ned, for der var for mange revnede sten og ussel mørtel.

Jeg fyrer med en gasogenkedel - Orlan 25 - altså en moderne trækedel.

Min plan er at sætte Isokern nedsænkningsrør i de nederste 2,8 meter (15 cm indv. Ø) og så fortsætte hele vejen op derfra med en Scancore 15 cm Ø Enkeltmodulskorsten.

Og nu - langt om længe - kommer spørgsmålet: Jeg kunne også vælge en dobbeltmodul skorsten på det øverste stykke. De findes desværre kun som 16 cm, men det betyder vist ikke alverden. Jeg har søgt som en gal på nettet efter fordele og ulemper ved hhv. enkeltmodul og dobbbeltmodul skorstene - og vi snakker altså om Isokern (Schiedel) og Scancore, men jeg har ikke fundet nogetr fornuftigt. Min skorstensfejer har åbenbart ingen mening om den sag. Er der nogen, der har en mening om, om jeg skal vægle det ene eller det andet?

44
Diesel Fora / Grøn plakette til dieselfolket kommer nu
« Dato: 09. Juni 2011 kl: 18:16:17 »
Så folkens - nu ser det ud til, at der er realiteter bag:

http://www2.vwbus-online.org/forum/forum_entry.php?id=1551861&page=1&category=0&order=time

Godt, at 1Y'eren står i reolen og Syncroen står og glæder sig med en KYJX ;-)

45
Generelt / Fortinning ? til de prof. karrosserifolk
« Dato: 27. Maj 2011 kl: 17:11:46 »
Min elskede Carat er ved at have lidt bobler i en underkanten af en ruderamme. Der er aldrig svejset så meget som fugleklat i dens 26 år gamle krop, og hvis det kan undgås, ville det være skønt.

Nu kommer så spørgsmålet til dem, der har forstand på karrosseriarbejde:

Der er små gennemtæringer - men intet over knappenålsstørrelse. Kan det lade sig gøre at lave en seriøs og holdbar løsning ved blot at fortinne området? Jeg er med på, at der skal være klinisk rent - (monstro sandblæsning er den rette vej der?) og at der skal noget varme til, så tinnen kan smøres ud. Jeg er også med på, at det bagefter skal have en ordentlig byge rustbeskyttelse på indersiden, men er det overhovedet en gangbar løsning, eller er jeg nødt til at tænde den ubarmhjertige svejser? Hvad siger panelet?

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 21