61
Diverse / Styretøjstanker - servo? Ja, definitivt!
« Dato: 05. Juni 2010 kl: 23:01:57 »
Kære forum - lige lidt strøtanker og oplevelser fra livet med T3 som daily-driver.
På vej hjem fra skole begyndte den pludseligt at brumme, når jeg drejede kraftigt. Øv - tænkte jeg - jeg havde længe haft mistanke til servopumpen, så i mit hoved var den dødsdømt. Jeg havde helt glemt barnelærdommen om, at en brummende pumpe, er en pumpe, der ikke kunne finde ud af at styre sit tryk - eksempelvis på grund af en lækage.
Den lektie fik jeg til gengæld hurtigt genopfrisket, da jeg kiggede på tandstangen:
Så var gode dyr rådne. Wilson trådte øjeblikkeligt til med velvillig hjælp i form af en tandstang, jeg kunne låne mens jeg renoverede min egen. Tak for det! Men jeg nåede aldrig at få den på, for jeg blev overtalt af mit KISS-gen. Motor uden turbo, ingen bling-bling - bare rå driftsikkerhed. Derfor kiggede jeg lidt på amagerhylden. På den lå der en spritny manuel tandstang fra gamle dage, hvor mænd havde overarme og kvinder faldt for hår på brystet. Det fristede over evne, og jeg kylede den manuelle tandstang på - herregud, jeg har kørt mindst et årti i T3 uden servo i gamle dage, så det kunne vel nok gå igen.
Faktisk var jeg opmærksom på, at spindelleddene er forskellige mellem servo og ikke-servo, men herregud, hvor stor forskel kunne det gøre? Kig forskellen her:
På servospindlerne sidder boringen til styrekuglen langt inde på armen, mens
de sidder meget mere yderligt på spindelleddene til ikke-servo - med andre ord er der mere momentarm på de sidstnævnte, hvilket selvf. gør styringen lettere, men også mere inddirekte. MEEEN - kan den smule virkeligt betyde så meget? You bet! Men manuel tandstang og servospindeler styrer den simpelthen som en formel 1 bil - sådan noget i stil med at et lille vip med rattet giver en enorm styrerespons. Der er rigtigt lækkert ved høj fart, men i guder, hvor er den umulig ved tætte manøvre. Man får simpelthen King-Kong-arme på en formiddag, så det eksperiment er der ingen grund til at efterligne.
Nu står jeg så i dilemmaet: Skal jeg gå hele vejen og sætte ikke-servo-spindler på, eller skal jeg renovere min servotandstang. Første løsning implicerer total justering af fortøjet, anden løsning er noget frygteligt pillearbejde, der koster mindst en hel pakke King's og kræver oprydning på værkstedsbordet.
Og Hinze - ja, ja "den skal holdes original bla bla", men et dejligt primitivt og ultra vedligeholdelsesfrit manuelt styretøj er dælme tillokkende, når den skal køre Europa tyndt i den kommende sommer...
Jeg er i tænkebox, og imens sparer jeg pengene til styrketræning...
På vej hjem fra skole begyndte den pludseligt at brumme, når jeg drejede kraftigt. Øv - tænkte jeg - jeg havde længe haft mistanke til servopumpen, så i mit hoved var den dødsdømt. Jeg havde helt glemt barnelærdommen om, at en brummende pumpe, er en pumpe, der ikke kunne finde ud af at styre sit tryk - eksempelvis på grund af en lækage.
Den lektie fik jeg til gengæld hurtigt genopfrisket, da jeg kiggede på tandstangen:
Så var gode dyr rådne. Wilson trådte øjeblikkeligt til med velvillig hjælp i form af en tandstang, jeg kunne låne mens jeg renoverede min egen. Tak for det! Men jeg nåede aldrig at få den på, for jeg blev overtalt af mit KISS-gen. Motor uden turbo, ingen bling-bling - bare rå driftsikkerhed. Derfor kiggede jeg lidt på amagerhylden. På den lå der en spritny manuel tandstang fra gamle dage, hvor mænd havde overarme og kvinder faldt for hår på brystet. Det fristede over evne, og jeg kylede den manuelle tandstang på - herregud, jeg har kørt mindst et årti i T3 uden servo i gamle dage, så det kunne vel nok gå igen.
Faktisk var jeg opmærksom på, at spindelleddene er forskellige mellem servo og ikke-servo, men herregud, hvor stor forskel kunne det gøre? Kig forskellen her:
På servospindlerne sidder boringen til styrekuglen langt inde på armen, mens
de sidder meget mere yderligt på spindelleddene til ikke-servo - med andre ord er der mere momentarm på de sidstnævnte, hvilket selvf. gør styringen lettere, men også mere inddirekte. MEEEN - kan den smule virkeligt betyde så meget? You bet! Men manuel tandstang og servospindeler styrer den simpelthen som en formel 1 bil - sådan noget i stil med at et lille vip med rattet giver en enorm styrerespons. Der er rigtigt lækkert ved høj fart, men i guder, hvor er den umulig ved tætte manøvre. Man får simpelthen King-Kong-arme på en formiddag, så det eksperiment er der ingen grund til at efterligne.
Nu står jeg så i dilemmaet: Skal jeg gå hele vejen og sætte ikke-servo-spindler på, eller skal jeg renovere min servotandstang. Første løsning implicerer total justering af fortøjet, anden løsning er noget frygteligt pillearbejde, der koster mindst en hel pakke King's og kræver oprydning på værkstedsbordet.
Og Hinze - ja, ja "den skal holdes original bla bla", men et dejligt primitivt og ultra vedligeholdelsesfrit manuelt styretøj er dælme tillokkende, når den skal køre Europa tyndt i den kommende sommer...
Jeg er i tænkebox, og imens sparer jeg pengene til styrketræning...