Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Emner - Jarl

Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 21
61
Diverse / Styretøjstanker - servo? Ja, definitivt!
« Dato: 05. Juni 2010 kl: 23:01:57 »
Kære forum - lige lidt strøtanker og oplevelser fra livet med T3 som daily-driver.

På vej hjem fra skole begyndte den pludseligt at brumme, når jeg drejede kraftigt. Øv - tænkte jeg - jeg havde længe haft mistanke til servopumpen, så i mit hoved var den dødsdømt. Jeg havde helt glemt barnelærdommen om, at en brummende pumpe, er en pumpe, der ikke kunne finde ud af at styre sit tryk - eksempelvis på grund af en lækage.
Den lektie fik jeg til gengæld hurtigt genopfrisket, da jeg kiggede på tandstangen:



Så var gode dyr rådne. Wilson trådte øjeblikkeligt til med velvillig hjælp i form af en tandstang, jeg kunne låne mens jeg renoverede min egen. Tak for det! Men jeg nåede aldrig at få den på, for jeg blev overtalt af mit KISS-gen. Motor uden turbo, ingen bling-bling - bare rå driftsikkerhed. Derfor kiggede jeg lidt på amagerhylden. På den lå der en spritny manuel tandstang fra gamle dage, hvor mænd havde overarme og kvinder faldt for hår på brystet. Det fristede over evne, og jeg kylede den manuelle tandstang på - herregud, jeg har kørt mindst et årti i T3 uden servo i gamle dage, så det kunne vel nok gå igen.
Faktisk var jeg opmærksom på, at spindelleddene er forskellige mellem servo og ikke-servo, men herregud, hvor stor forskel kunne det gøre? Kig forskellen her:



På servospindlerne sidder boringen til styrekuglen langt inde på armen, mens



de sidder meget mere yderligt på spindelleddene til ikke-servo - med andre ord er der mere momentarm på de sidstnævnte, hvilket selvf. gør styringen lettere, men også mere inddirekte. MEEEN - kan den smule virkeligt betyde så meget? You bet! Men manuel tandstang og servospindeler styrer den simpelthen som en formel 1 bil - sådan noget i stil med at et lille vip med rattet giver en enorm styrerespons. Der er rigtigt lækkert ved høj fart, men i guder, hvor er den umulig ved tætte manøvre. Man får simpelthen King-Kong-arme på en formiddag, så det eksperiment er der ingen grund til at efterligne.

Nu står jeg så i dilemmaet: Skal jeg gå hele vejen og sætte ikke-servo-spindler på, eller skal jeg renovere min servotandstang. Første løsning implicerer total justering af fortøjet, anden løsning er noget frygteligt pillearbejde, der koster mindst en hel pakke King's og kræver oprydning på værkstedsbordet.

Og Hinze - ja, ja "den skal holdes original bla bla", men et dejligt primitivt og ultra vedligeholdelsesfrit manuelt styretøj er dælme tillokkende, når den skal køre Europa tyndt i den kommende sommer...

Jeg er i tænkebox, og imens sparer jeg pengene til styrketræning...

62
Diesel Fora / Ekstremt billige AAZ-stempler (på tysk)
« Dato: 03. Juni 2010 kl: 17:14:46 »
Hvis nu man gjorde i at renovere motorer, så kunne dette måske være interessant:

http://cgi.ebay.de/Kolben-VW-Audi-Golf3-Passat-T4-AAZ-80-50-PK-19002-/120574182603?cmd=ViewItem&pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item1c12c804cb

Ingen ide om kvaliteten, men det er denondelynemig billigt

64
Generelt / Konfirmandkørsel søges 2. maj
« Dato: 21. April 2010 kl: 22:28:43 »
Jeg har en knægt, der bliver konfirmeret d. 2. maj om formiddagen i Gl.Hvam ved Ålestrup. Jeg skal have fundet noget bling-bling-kørsel til ham fra kirken og til Skive, hvor festen skal holdes (ca. 35 km).

Kørslen kunne foregå i et hvilket som helst særpræget og sjovt køretøj - en supersej 4x4, en smuk T1, en smart engelsk sportsvogn, en Karman Ghia - kun fantasien sætter grænsen.

Hvis der er nogen, der har et sjovt/specielt/iøjnefaldende køretøj, og som gider at køre den tur, så vil jeg forgylde vedkommende økonomisk og samtidig være dybt taknemmelig.

Meld ud her i tråden, hvis du kunne have en ide. På forhånd tak.

65
Diverse / Stempler og ringe - Kan det her gå an ?
« Dato: 21. Februar 2010 kl: 10:27:33 »
Allervigtigst er formen på cylindren. Sliddet i sig selv er større end jeg ville lade passere, men for en  nænsom mand, der passer på ved kold motor og ikke går i panik over at den kan komme til at bruge lidt olie, der er det vel acceptabelt. Men formen på cylindren er meget afgørende. Hvis cylindren er udpræget omvendt-kegleformet, så risikerer man et stempelringsbrud, da den uafbrudt skal ekspandere og trække sig sammen. Er cylindren oval, så risikerer man en dårligere tætning med nye ringe, da de jo er skabt til at tætne en rund cylinder.

No matter what, så skal du sørge for at deglassere cylinderen, så den kan tage imod de nye ringe, så skal det såmænd nok gå med at få den hæderlig tæt. 100.000 km vil jeg ikke love dig. Det vil jeg heller ikke på en ny JX... Og på spørgsmålet om, hvor mange JX'ere, der kører rundt med klirrende stempler ... tja vel lige i omegnen af 99%...

Kommer du i tanke om, at du vil have en anden blok med mindre slid, så har jeg en på hylden, men du har sikkert motoren siddende i bilen og planlægger at trække stempelringe der drevet af dovenskab... ;-)

67
Generelt / Glem alt om Volvo\'en - det blev en Deutz
« Dato: 13. Januar 2010 kl: 19:13:33 »
Er der nogen, der har erfaring med ovenstående? Er det en stor proces, eller hvad? Jeg gætter på, at den skal skilles ad på midten?

68
Diesel Fora / Forskel på dyserør?
« Dato: 23. December 2009 kl: 08:47:31 »
Umiddelbart tror jeg godt, at du kan bruge dyserør fra JX, men de kommer til at sidde i en stor grim bøjning, der hvor de er beregnet til at passere den liggende LDA-dåse. Til gengæld må verden da flyde over med Golf-rør, der passer. Din SB passer rør med ME, MF, RA, JR og 1V.

69
Diesel Fora / 1Y i -10 grader
« Dato: 19. December 2009 kl: 11:40:10 »
Isnende morgen. Termometeret viser -10,5. I det fjerne høres naboen, der forsøger at bringe sin trætte Fiat til live. T3eren er et koldt syn.



Falck meddeler, at de har haft rigtigt travlt med at starte vinterkolde biler til morgen. Monstro en 25 år gammel slæde med en grænseløst forældet primitiv sugediesel kan vækkes sådan en morgen? Vi prøver sgu :-):

http://www.youtube.com/watch?v=g1YYlERNuPE

72
Diesel Fora / Overflødig koldstartsvideo af 1Y.
« Dato: 15. Oktober 2009 kl: 08:48:17 »
Så har 1Y'eren taget sine første 35.000 km. Det er jo her omkring turbomotorer begynder at tabe pusten  :wink: , så jeg tænkte, at jeg lige ville undersøge, om der stadig var kompression til at lave en koldstart...

http://www.youtube.com/watch?v=CovmCg-RDCM

Prøv at tælle - mon ikke den kommer på den 3. kompressionstakt ;-)

73
Diverse / Syncro starter ikke :/
« Dato: 10. Oktober 2009 kl: 17:52:58 »
Puha - den er grim. Lyder den som om den har kompression? Kører startmotoren i normalt tempo?

Prøv at tage gummislangen fra turbo til indsugningemanifold af og se, om der er jord i. Hvis der er det, så er der kommet jord ind i cylindrene, og så er "rætt til helvete" nok den rette beskrivelse...

74
Diesel Fora / Man kan blive så træt af det forbandende påfyldningsrør..
« Dato: 07. Oktober 2009 kl: 21:58:48 »
.. så man til sidst vælger en radikal løsning.


75
WBX/LBX Fora / @JJ vedr. 4-i-r
« Dato: 01. Oktober 2009 kl: 13:07:06 »
Hej JJ

Du er jo foregangsmanden, og det forpligter... ;-)

Nej - jeg har en bredside af spg., som jeg godt kunne fyre af i en pm, men måske er der flere, der kunne have glæde af svarene.

Det står efterhånden klart, at 4-i-r er en af de overkommeligste og mest gangbare veje til at give T3'eren nyt liv. Jeg afskriver ikke diesel og ej heller *BX, men for mig med mine ultimative krav om at kunne bevæge mig frit, er 4-i-r oplagt.

I den anledning har jeg konsulteret min lokale synsmand, der udtaler, at hvis bilen er udstyret med en benz.-motor med reguleret KAT (lambdasonde), så vil han tildele mig grøn plakette. Det indebærer også (jeg spurgte konkret til dette), at jeg ikke er begrænset til 2E, men kan benyte en masse forskellige 4-i-r benz.-maskiner. Mest interessant og nemmest tilgængelige er måske ABS (multipoint 1,8/90), ABT (monopoint 2,0/90) eller 2E (multipoint 2,0/115).

Og nu kommer du med din viden så ind i billedet. Du kører ABS, så vidt jeg husker.

Er der lavet karrosseritilpasninger ved indsugningsmanifold? Gerne billede ;-)

Du nævner en brændstoføkonomi omkring 10 km/l. Kan du specificere det lidt - hvis nu man kørte bilen som om den "kun" havde JX-præstationer, hvad så?

Har du et indtryk af motorens (oliens) temperaturniveau? Er oliekøler nødvendig?

Oplever du motoren "presset" i almindelig kørsel?

Hvilken gearkasse har du?

Har du KAT på?

Ja, du har sikkert svaret på disse spg. 17 gange før, men arveprins Knud skal altså lige have det igen...  :oops:

På forhånd tak!

Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 21