Forfatter Emne: Nye skærmkanter med sikaflex og plastpopnitter  (Læst 2468 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Nye skærmkanter med sikaflex og plastpopnitter
« Dato: 25. Januar 2012 kl: 16:06:02 »
Jeg er ved at rustrenovere den gamle Carat. I den forbindelse vil jeg sætte nye bagskærmkanter på, og så blev jeg strejfet af en tosset ide, jeg gerne vil høre respons på:

Det er almindeligt kendt, at vi bakser med rust i samlinger - jeg tror, at årsagen er revner i fugen og gennemtrængning af fugt - bl.a. saltmættet vand fra hjulkasserne, og der er kun undervognssnask fra indersiden af hjulkassen til at holde det fra punktsvejsningen.
Her kommer så den forrykte ide: Jeg skærer de gamle skærmkanter af (vi snakker kun om bagenden), så pudser jeg kanten ren på karrosseriet og grunder både den kant og kanten på den nye skærmkant. Dernært får hele kanten en fed stribe karrosserilim - a la Sikaflex, og måske er det nødvendigt med nogle plastpopnitter til at holde kanten på plads under afhærdningen. Inde i mit hoved kunne det give nogle fordele: 1) jeg får en fuge, der udfylder hele "bredden", og ikke kun de yderste 2-3 mm, jeg undgår at skabe nye angrebssteder, fordi jeg ikke brænder grunderen af i svejsepunkterne og jeg slipper for at riste den indvendige maling på bagsiden.

Hvad tænker I om den plan?

(Og jeg er med på, at man skal undgå grunderen til mange typer karrosserilim, da de er rustbeskyttende i sig selv og ikke hæfter ordentligt på grunder)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Nye skærmkanter med sikaflex og plastpopnitter
« Svar #1 Dato: 25. Januar 2012 kl: 16:18:46 »
Tjoo    Er spændt på om fugen kan holde,  men hvis underlaget er godt nok skulle det vel godt kunne gå..   jeg har da limet mange bygnings plader,   så   klø på. :)  

Mener man bruger en speciel type fugemasse inden for sejlsports folkene.   de må kende det rigtige, og der er jo ikke noget der vrider mere end en båd.

Mange hilsner Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Nye skærmkanter med sikaflex og plastpopnitter
« Svar #2 Dato: 25. Januar 2012 kl: 16:19:55 »
Præcis på den måde, med tilskæring og færdiglakering af delene inden samling med sikaflex OG stål/alu-popnitter, har jeg lavet dørtrin på Whitestaren.
Det er vist OG godkendt i synshallen !!! Metoden er også fuldt ud gangbar til skærmkanter og andre "ikke bærende" pladestykker.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Nye skærmkanter med sikaflex og plastpopnitter
« Svar #3 Dato: 25. Januar 2012 kl: 16:23:23 »
Det lyder sgu godt. Og pointen er jo netop, at skærmkanterne ikke bærer noget som helst ud over sig selv og en stænklap. Måske kunne man bruge dette: http://www.metalinas.dk/index.php?id=275&tt_products=1267&backPID=275&cHash=9761fc4f16
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Nye skærmkanter med sikaflex og plastpopnitter
« Svar #4 Dato: 25. Januar 2012 kl: 16:47:51 »
Denne her brugt vi  til plader af tombak..

http://www.metalinas.dk/index.php?id=274&tt_products=652&backPID=274&cHash=4fc2369ae9

   afspritning, og så på med pladen,   mener det kan ses ved operaen..   ellers var det DR konsertsal vi brugt det på..

Det der er i det, der skal være et tilstrækkeligt fast underlag, samt at fugemassen skal kunne optage vibrationer uden at sprække
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
Nye skærmkanter med sikaflex og plastpopnitter
« Svar #5 Dato: 25. Januar 2012 kl: 17:52:52 »
Jeg har limet frontpladen mellem øverste kølergitter og kofanger fast med konstruktionsklæber, er spændt på hvordan det ser ud om et års tid. mindes også et link til en udenlandsk hjemmeside, hvor bagskærmen under skydedørsskinnen bliver limet fast..
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Nye skærmkanter med sikaflex og plastpopnitter
« Svar #6 Dato: 26. Januar 2012 kl: 00:20:24 »
Jeg havde en kollega, der ikke kendte til punktsvejsning i indvendige skærmkanter. Han brugte noget hvid fugemasse ( noget frygteligt klistret stads ) og så svejsetænger til hærdning havde fundet sted.
Det rustede ikke, men til gengæld var styrken næppe heller den samme ved påkørsel.
Det gik gennem syn masser af gange.
Men da der jo ikke på samme måde er en samling på T3 i kanten, kan det da sagtens være en brugbar løsning. Det er jo altid de ¤%&// svejsninger der begynder, at koge op, når fugt og ælde melder sin ankomst.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Nye skærmkanter med sikaflex og plastpopnitter
« Svar #7 Dato: 26. Januar 2012 kl: 00:29:19 »
Tjek dette projekt hos Ben, han limer sidepanelerne fast:
http://www.benplace.com/panel1.htm

med dette produkt:
http://www.benplace.com/85rouge/rouge41.JPG
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."