Forfatter Emne: Gearkasseolie - levetid  (Læst 740 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Gearkasseolie - levetid
« Dato: 23. Marts 2012 kl: 14:45:06 »
I en manual til en moderne og unævnelig bil står der følgende tekst" Gearolien er påfyldt for hele bilens levetid, og skal hverken efterfyldes eller skiftes"

Jo, jo, tænker den gamle mavesure mand. Ganske vist er der tale om fin og dyr syntetisk GL-5 gearolie, meeeen alligevel. Selvf. har den gamle mand tjekket oliestanden, og den er 100%, og det ser ud og lugter som det skal. Er der andre end mig, der er skeptiske overfor, at en gearolie skal forestille at smøre perfekt i hele bilens levetid? Ekspertudsagn efterlyses.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Gearkasseolie - levetid
« Svar #1 Dato: 23. Marts 2012 kl: 15:53:20 »
Vi må jo formode at eksperterne står bag formuleringen i manualen.
Jeg mener dog også at have læst, at en bils levetid ifølge fabrikanterne er 12 år !
Så mon ikke man skal ofre den 500-lap til nyt olie, når bilen er "død" efter de 12 år.
Jeg har ihverttilfælde oplevet at det kan hjælpe på en tudse-gammel
og ifølge fabrikanten, forlængst afdød T3, så mon ikke olien bliver lidt slidt med årene.

Jeg har også lige købt en moderne og unævnelig bil, og vil helt sikkert skifte gearolien.....om 12 år.  :wink:

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Gearkasseolie - levetid
« Svar #2 Dato: 23. Marts 2012 kl: 18:27:01 »
En klog mand har en gang fortalt mig, at levetiden næppe ville være over 10 år, - uanset fabrikanternes guldrandede forsikringer. Han kørte med automat transmissions olie i en manuel gearkasse, der IKKE blev skånet ( kørte motorsport ) og da min viden om olier svarede til det der stod, at læse på oliedunkene, spurgte jeg lidt forsigtigt om ikke det var "forkert" ? " Hvis det er godt nok til en automatgearkasse er det vel også godt nok til min" - lød svaret. Såvidt jeg ved lever den gearkasse endnu uden indgreb, så det var måske værd, at tage med i overvejelserne ?!

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Gearkasseolie - levetid
« Svar #3 Dato: 23. Marts 2012 kl: 22:07:58 »
Lille indspark om levetid fra min tid med kuglelejer.

Levetiden for bakgearet i de fleste mercedes'er er......................... 3 til 5 timer.

Hvordan hænger det nu sammen, jo man bakker jo ikke ret længe ad gangen og ingenting i forhold til når man kører fremad.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk