Forfatter Emne: temperaturføler i kølevandsbeholder  (Læst 1935 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline LBXeren

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 139
    • Vis profil
  • T3 model: 88´er Multivan med SCA hævetag og camperindretning, 2,1 DJ
  • By: Nord for Århus
temperaturføler i kølevandsbeholder
« Dato: 26. Juli 2015 kl: 17:43:28 »
Hej alle

Lige et hurtigt spørgsmål. I min jagt på løsning til en blinkende temperaturfølerlampe i instrumentbrættet er jeg kommet til selve "vandstandsføleren" i kølevandsbeholderen.

Det må vel være den der giver et on/off signal til dioden i instrumentbrættet, altså advarsel for lav vandstand? Og hvis stikket er trukket af føleren skal dioden vel tænde (ingen gennemgang)? Eller er dioden afhængig af en evt. modstand i føleren?

Selve følerspidserne ser fine ud, ingen ir eller kalk, se billede. Håber I kan hjælpe, den her driller sgu´noget :-)

mvh
Bjarne
Lykkelig ejer af Kamp´eren, årsag til mange glæder og enkelte grå hår....

Offline gasa139

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 225
    • Vis profil
  • T3 model: doka tristar 1989 2,1 ltr. dj/ Nu Subaru EJ22
  • By: 6092 Sdr. Stenderup
temperaturføler i kølevandsbeholder
« Svar #1 Dato: 26. Juli 2015 kl: 19:28:19 »
Havde samme problem , skiftede endda føleren. Problemet viste sig at være en utæt vandpumpe og dermed tab /lavt vandstand i ekspansion bebolderen hvor føleren sidder.

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
temperaturføler i kølevandsbeholder
« Svar #2 Dato: 26. Juli 2015 kl: 22:45:13 »
Det var jeg ude for i Amssterdam sidste år. Det kostede mig et par dage i vildrede. Lampen blinkede og jeg kunne ikke fatte hvad det var. Det viste sig at det holdt op, da jeg strammede møtrikkerne på topstykket.

Toppakningen på en vandbokser er bare en rund metalring. Hvis ikke topstykket er spændt ordentlig fast (50Nm) på hver møtrik i krydsspænding, så kan der slippe luft ud i kølesystemet, og danne bobler der forårsager en blinkende lampe.

Det kunne sagtens være det der er galt med din, men jeg er selvfølgelig ikke sikker.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline LBXeren

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 139
    • Vis profil
  • T3 model: 88´er Multivan med SCA hævetag og camperindretning, 2,1 DJ
  • By: Nord for Århus
temperaturføler i kølevandsbeholder
« Svar #3 Dato: 27. Juli 2015 kl: 20:48:28 »
Så blev den løst, og løsningen var i mit tilfælde ret ligetil. Den blinkende temperaturlampe har åbenbart drillet den tidligere ejer, så løsningen var ligefor....fjern den lille møtrik bag på omdrejningstællerhuset der danner forbindelse mellem diode og printet....problem løst :sick:  :sick: . Derfor at den kun blinkede meget svagt, knapt synligt, nu er der forbindelse og den blinker 5-8 gange ved opstart og slukker fint ved kontakt på temperatursensoren. Så alt vel der. Nu venter jeg på stumper så jeg kan få samlet og se om den også skaber sig ved normal drift  :P. Man lærer noget hvergang....

Fandt i øvrigt denne vejledning på nettet, interessant at se at for høj kølemiddelkoncentration kan få den til at skabe sig også, må være fordi ledningsevnen falder med højere kølemiddelindhold og dermed stiger modstanden i kølevandet så meget at de 2 pinde ikke kortslutter?

Technical Bulletin
Group: 90
Number: 92-03
Date: February 29, 1992
Subject: Coolant Indicator LED is Flashing at Normal Temperatures
Model(s): All Models

CONDITION
Coolant overheat / low coolant level indicator LED is flashing at
normal coolant temperatures.
SERVICE
Check the coolant indicator LED according to the list below.
The following applies IN ADDITION to tests listed in the Service
Microfiche. .

* refer to appropriate wiring diagram
* disconnect coolant level sensor electrical connector
* check coolant level in coolant reservoir
*** MUST be between MIN and MAX marks
* set digital multimeter, Fluke 83 (US 1119) to ohms function
* check resistance of level sensor with digital multimeter Fluke 83
(US 1119)
*** must be between 31K Ohm and 65K Ohm with correct COOLANT LEVEL
AND COOLANT CONCENTRATION.

NOTE
If coolant resistance is NOT within the above specifications, the
coolant MUST be drained and replaced with NEW coolant mixture of
50 percent water and 50 percent phosphate free coolant antifreeze,
Part No. ZVW 237 104. (In Canada, use Part No. G 001 100). The
mixing should be performed before filling vehicle cooling system.

*****************************************************************
* CAUTION *
* Coolant concentrations of 60 percent or higher will cause the *
* overtemp / low coolant LED to activate. *
****************************************************************

*****************************************************************
* CAUTION *
* Coolant antifreeze MUST NOT be reused. Properly dispose of *
* used coolant. *
****************************************************************

* reconnect sensor connector
* check coolant level control unit using wiring diagram

NOTE
The control unit is located on top of the fuse/relay panel on vehicles
up to 1989 model year and thereafter it is integrated into the multi-
processor of the instrument cluster circuit board.

* if wiring, coolant level sensor and coolant concentration are OK,
replace coolant level control unit or instrument cluster circuit
board
* refer to appropriate Service Microfiche Group 90 - Coolant
Temperature Gauge, checking and troubleshooting
* confirm proper operation of temperature gauge and blinking LED per
Service Microfiche Group 90

*****************************************************************
* CAUTION *
* Part Numbers are for reference only. Always check with your *
* Parts Department for latest parts information. *
****************************************************************

--------------------------------------------------------------------------------

Technical Information
Group: 90
Number: 87-03
Date: July 31, 1987
Subject: Coolant Temperature Gauge Light flashes
intermittently / continuously
Model(s): All Models, all Model Years

Flashing coolant temperature light may be caused by:
- Low coolant level.
- Coolant level indicator.
- Electrical connections on gauge.

* Check coolant level, top up if necessary.
* Check coolant level sensor for continuity.
* Check for loose connection of wiring at terminal 14 connectors of
instrument cluster, nuts of temperature gauge, ground connection
to body and engine ground. Repair if necessary.

If temperature gauge light still flashes:
* Replace low coolant level control unit
Lykkelig ejer af Kamp´eren, årsag til mange glæder og enkelte grå hår....