Forfatter Emne: 300 eller 400 amp sikring  (Læst 3506 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Milos camperbus

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 204
    • Vis profil
  • T3 model: 1983
  • By: 7100 vejle
300 eller 400 amp sikring
« Dato: 09. Februar 2016 kl: 17:48:15 »
Jeg vil have en sikring på mit batteri under førersædet. Men jeg er i tvivl om hvor stor den skal være.

Batteriet er forbundet med nogle meget tykke kabler, og batteriet bruges nogle gange som startbatteri.

Jeg har målt startstrøm med et tangampermeter. Starteren bruger ca. 250 amp inkl. Strøm til gløderør. Den er dog kortvarigt oppe på 380 amp lige når man slå starten i gang.

Er der mon kontant afregning på sådan en 300 amp ANL sikring, eller er der mon lidt forsinkelse på et par sekunder før den bliver varm og springer?

Er der nogen der ved hvordan det forholder sig, i følgende scenarium.

Batteriet er gammelt og slidt, er oplyst til 410 ampere i startstrøm, og er ikke fuldt opladt. En ledning bliver langsomt gnavet igennem ved en gennemføring på en sådan måde at der ikke sker en direkte kortslutning, men sådan helt langsomt. Hvordan mon sikringer reagere på sådan en situation?
« Senest Redigeret: 09. Februar 2016 kl: 20:28:03 af Milos camperbus »
Daglig t3 kører gennem 15 år. Stadig med original motor!

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Sv: 300 eller 400 amp sikring
« Svar #1 Dato: 09. Februar 2016 kl: 18:06:23 »
dit strøm forbrug ved start er meget normalt, det er dog ikke normalt at have en sikring på kablet til starteren, men det findes da hvis du virkerkelig gerne vil betalle for et sådant!

der er foreksempel heller ikke sikring på det kabel der gør fra batteri til sikringsboksen, det er først fra sikringsboksen og ud til strømforbrugerne, der er en sikring til beskyttelse.

smeltetiden for en sikring afhænger af strøm og tid, det er individuelt for hver sikring

du kan få automatsikringer til bilstereo og lign. der har en ret høj strømværdi, så du kan jo prøve at undersøge om der er noget der passer til dit projekt.
men igen, det er ikke normalt at have en sikring mellem batteri og starter
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Sv: 300 eller 400 amp sikring
« Svar #2 Dato: 09. Februar 2016 kl: 18:47:22 »

der er foreksempel heller ikke sikring på det kabel der gør fra batteri til sikringsboksen, det er først fra sikringsboksen og ud til strømforbrugerne, der er en sikring til beskyttelse.

Må lige fortælle om den her lille episode jeg havde for en måneds tid siden.

Jeg kører også golf2 diesel. På tyveri-udsatte steder hiver jeg ledningen til magnetventilen.

Spadestik på magnetventilen var så efterhånden kommet til at sidde noget løs.

Så under kørsel hoppede den af, og bilen gik i stå.
Og på min vogn er der åbenbart ingen sikring på den ledning,
for den kortsluttede til stel, og det havde næsten startet en ledningsbrand.
Alt isolering var brændt af ledningen fra spadestikket i motorrummet
og ind til den tykke sorte plade hvor ledningerne samles og hvor der sidder
forskellige relæer. Masser af stinkende røg.

Så enten er der en ledningsfejl på lige netop min vogn,
eller også er det altid sådan, hvilket kan undre.

Jeg har målt modstanden til ca. 7 ohm i sådan en magnetventil,
så den trækker ca. 2 ampere, hvilken jeg synes er meget.

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Sv: 300 eller 400 amp sikring
« Svar #3 Dato: 09. Februar 2016 kl: 19:30:13 »

der er foreksempel heller ikke sikring på det kabel der gør fra batteri til sikringsboksen, det er først fra sikringsboksen og ud til strømforbrugerne, der er en sikring til beskyttelse.

Må lige fortælle om den her lille episode jeg havde for en måneds tid siden.

Jeg kører også golf2 diesel. På tyveri-udsatte steder hiver jeg ledningen til magnetventilen.

Spadestik på magnetventilen var så efterhånden kommet til at sidde noget løs.

Så under kørsel hoppede den af, og bilen gik i stå.
Og på min vogn er der åbenbart ingen sikring på den ledning,
for den kortsluttede til stel, og det havde næsten startet en ledningsbrand.
Alt isolering var brændt af ledningen fra spadestikket i motorrummet
og ind til den tykke sorte plade hvor ledningerne samles og hvor der sidder
forskellige relæer. Masser af stinkende røg.

Så enten er der en ledningsfejl på lige netop min vogn,
eller også er det altid sådan, hvilket kan undre.

Jeg har målt modstanden til ca. 7 ohm i sådan en magnetventil,
så den trækker ca. 2 ampere, hvilken jeg synes er meget.

Var det ikke en anelse bøvlet at hive stikket af på ventilen hver gang? Kør spændingen til magnetventilen igennem en skjult kontakt et sted i kabinen. Det virker.. :-)
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Sv: 300 eller 400 amp sikring
« Svar #4 Dato: 12. Februar 2016 kl: 18:38:00 »
Var det ikke en anelse bøvlet at hive stikket af på ventilen hver gang? Kør spændingen til magnetventilen igennem en skjult kontakt et sted i kabinen. Det virker.. :-)

Ja, det burde jeg have gjort, for længst.

Offline Milos camperbus

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 204
    • Vis profil
  • T3 model: 1983
  • By: 7100 vejle
Sv: 300 eller 400 amp sikring
« Svar #5 Dato: 05. Marts 2016 kl: 14:37:00 »
Nå, så er der lidt opdatering.

Jeg prøvede med en 250 amp. ANL sikring til en 10'er fra ebay. Den spang ikke efter gentagende startforsøg uden at forgløde. Den bliver heller ikke det mindste varm. Tror jeg vil teste en der er lidt mindre. Jo mindre desto bedre i denne sammenhæng.

Jeg har boltet den på uden alle de der smarte holdere. Den er ret massiv i sig selv. Jeg tror nærmere det havde givet flere svage led og fejkilder, hvis jeg var begyndt ar mosle mine tykke kabler ind i de der holdere. Formentlig var jeg også blevet nød til at skære kobertråde af for at få dem ind i de små huller.
Så kablet er boltet solidt på sikringen, og sikringen boltet på kabelskoen i den anden ende. Så er det hele beskyttet af en modifiseret plastikkasse, som beskytter mod kortslutning hvis noget skulle gå løs.

Endelig er kablet stripset godt fast så det bliver hvor det er, uden af det kan ramme stel uanset hvad. Dette er meget vigtigt da sikringen godt kan smelte der hvor den er monteret i stedet for i det lille vindue. Hvis det sker er det super vigtigt at have styr på den løse kabelende.


du kan få automatsikringer til bilstereo og lign. der har en ret høj strømværdi, så du kan jo prøve at undersøge om der er noget der passer til dit projekt.
men igen, det er ikke normalt at have en sikring mellem batteri og starter

Det kan godt være det ikke et normalt med sikringer, med med op til 1500 startampere løbende hele vejen igennem bilen med kabler på størrelse med batteripoler er det nok ikke desto mindre en god ide.

Og de usikrede ledninger er nu sikrede :-)

Verner du bringer automatsikringer på banen. Har selv overvejet det, men har intet information kunne finde om dem på nettet.
- Kan de klare det antal amp de er opgivet til kontinuerligt? Er de sikre nok, også om 10 år? Hvor mange gange kan de slå fra inden de skal skiftes? Jeg har intet datablade kunne finde og har derfor valgt en almindelig sikring.

Brian, dit eksempel kunne måske forklares med at nogen engang har sat en forkert sikring i, i mangel på bedre... Sådan en fejl bliver jo aldrig rette op på.
Jeg fandt en 70 amp sikring til mit baglys i den ene side, og en 8 amp i den anden.
Daglig t3 kører gennem 15 år. Stadig med original motor!