Forfatter Emne: Benzin-motor i gulplade-JX  (Læst 989 gange)

0 Medlemmer og 3 Gæster læser dette emne.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Benzin-motor i gulplade-JX
« Dato: 24. Februar 2024 kl: 12:05:13 »
Hej

Det er længe siden jeg har været på T3 nettet.
Og lang tid siden jeg har haft plader på min T3.
Og jeg har ikke rigtig fulgt med i hvad der sker på området.

Min T3 er en gulplade med JX motor.

Sådan en 1989'er kan vel veteran-registreres.

Er der enighed om hvad der er den bedste/enkleste/billigste binzinkonvertering?

En 1.8 RP motor fra en golf2 må man vel ikke lægge i, pga. for stor motorkraft?

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Sv: Benzin-motor i gulplade-JX
« Svar #1 Dato: 24. Februar 2024 kl: 16:19:17 »
Hej Brian

ja.. det er godt nok længe siden du sidst har været aktiv, så vidt jeg husker... Din bil kan Veteran registreres når den er 30 år gammel. Når den er registreret kan du selv gøre det via MitID på DMR-hjemmesiden. Hvis du alligevel skal til registrerings syn, kan du bede synsmanden om at gøre det med det samme. Du opnår længere synsintervaller, men forpligter dig samtidig til lejlighedsvis kørsel. Når den bliver 35 år gammel sker vægtafgift magien, idet du automatisk, uanset hvordan bilen ellers er registreret, falder til 1/4 af det oprindelige beløb.

Det er ikke så nemt at få godkendt motor ombygninger uden at skulle forbi en prøvnings-instans (læs: Autoconsult). Du kan dog altid skifte til en anden T3 motor, idet der her blot skal dokumenteres en typegodkendelse hvor den pågældende motorkode er nævnt. Du har ret i, at der er en 20% regel, idet en større overskridelse udløser ny registreringsafgift. Hvis du vælger en anden VW motor, fx fra Golf eller Passat kan du skrive til SMC og få en egnetheds erklæring på motoren i en T3. Her kan jeg anbefale den lille fine 1,8, 75 hk fra Golf/Vento... Den gør det efter min opfattelse rigtigt fint i en T3, og den er dæleme nem at holde kørende for meget små penge..

God fornøjelse med projektet. PS: En frisk JX i en gulplade er nu ikke så tosset..

hilsen Mølle
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...