Forfatter Emne: Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?  (Læst 27980 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?
« Dato: 22. September 2009 kl: 14:49:07 »
Der kører flere tråde - bl.a. "Miljøtiltag", der på en eller anden måde er forløber for denne tråd.

Jeg vil gerne prøve at liste op, hvad forudsætningerne er for denne tråd:

Mange af os benytter vores T3 til daglig kørsel i vores hverdagsliv. Ja - OK - den er sjov, old-school, en kommende klassiker osv., men basalt set har jeg min T3, fordi jeg har 4 børn i spændet mellem 4 og 13 år, jeg er en fattigrøv og så jeg tror ikke en skid på "autoriserede" mekanikere, så jeg skal have noget, jeg kan håndtere selv. Lægger man hertil det faktum, at en T3 driftøkonomisk har været rimelig billig at omgås, så tegner der sig mange gode grunde til at man har kørt i sådan en i mange år.

MEN.... Hvad byder fremtiden på? Nu kigger vi lige lidt i krystalkuglen:

1)
Det ligger allerede fast, at en T3 på hvideplader og diesel koster en bondegård i vægtafgift - ligegyldigt, om man er på den ene eller anden side af de 1500 kg. Sammenholdt med grøn afgift på en moderne 6prs MPV, så snakker vi om dobbelt op.

2)
Til nytår får vi en tudse ekstra i afgift, fordi vi ikke har partikelfilter, og lur mig - vi har ikke set det sidste på den fløj endnu...

3)
Miljøministeren har netop givet lov til at de gamle dieselvarebiler må smides ud af byen. Lige nu snakker vi om KBH, og Bondam har rejsning over det, men det er kun et spg. om kort tid, før det også omfatter andre større byer og sikkert også hvidplade biler.

4)
Flere og flere tyske storbyer er langt foran Bondam og konsekvensen heraf er, at jeg snart kan kigge mine børn i øjnene og konstatere: Glem alt om KBH, Berlin, Hamburg, Paris... Ingen Tivoli - ingen Reberbahn - fars bil må ikke køre derind...

5)
Og så er der selve bilen... Køreegenskaber og vejbeliggenhed, der var helt fine i 80'erne, men som forekommer lidt bedagede i 2009. Præstationer, der får smilet frem på læben hos de fleste, der hører to T3-ejere diskutere, om den kan køre 112 eller 118 km/h. Brændstoføkonomi, der egnede sig fint til en verden, hvor det kostede en flad femmer literen - og så er de kære vogne - ligegyldigt, hvordan man vender og drejer dem ved at være nogle gamle slæder, hvor rusten pibler og teknikken er slidt.

Så hvad så? Skal man prøve at knække problemerne, eller skal man sige nok er nok? Man kunne jo smide en 2E i og så fortsat have adgang til bykærnerne og endda få nedsat vægtafgift og mere tidssvarende præstationer - så er der kun lige den der med brændstoføkonomien, og at det stadig er en gammel spand - selvom den nok er mindre rusten end de fleste 3 år gamle Kia'er...

Siger man nok er nok, så skal der jo findes alternativer, og hvis nogen har erfaringer og på den baggrund kan kommentere følgende biler, så hører jeg det gerne.
Alternativer til storfamilien i min prisklasse kunne være:

Trillingerne Alhambra, Galaxy, Sharan

Trillingerne Evasion, Ulysses, 806

Renault Espace

Toyota Picnic

Dark horse: Peugeot 307 SW

Endnu mere dark horse: Far tager D-kørekort og køber en 10 pers. Caravelle T4
 

Ballet er åbent - byd ind! Er jeg tåbeligt sortseende, fordi jeg stadig har tømmermænd efter weekendens udskejelser, eller er det på tide at afskedige T3'eren som familiens primære bil? Hvad tænker I? Jeg ved, at flere er i samme storfamiliesituation, som jeg...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Crapz

  • Gæst
Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?
« Svar #1 Dato: 22. September 2009 kl: 14:59:28 »
Trunde har også skubbet på at vi måske skulle finde os en anden primær bil :S, men nu elsker jeg at stille rundt i bussen og det gør ondt i mit hjerte at tænke på den bare skulle stå der hver morgen og kigger på mig med dens forlygter som tikke mig om at kommer ud at tille :S

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?
« Svar #2 Dato: 22. September 2009 kl: 15:26:29 »
Citat fra: "Jarl"
er det på tide at afskedige T3'eren som familiens primære bil?


Er auktionen startet på en fin Carat... :lol:

Er det med vilje du undlader Previa?

Skal det være diesel? eller for benz lov at være med i diskussionen?

Hinze

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?
« Svar #3 Dato: 22. September 2009 kl: 15:54:24 »
Ingen auktion på nogen Carat. Bliver beslutningen, at der skal en anden "hovedbil" til, så triller jeg stille og roligt Caraten ind i det bagerste af værkstedet - så kan den stå der indtil den engang er blevet "sjov" (læs: dyr;-).

Benz. eller diesel - intet er helligt, men afgørelsen inkluderer naturligvis en totaløkonomisk afvejning. Jeg har ikke spor imod Previa, men er den ikke nooooget tørstig at køre i sammenlignet med f.eks. en Sharan TDI?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.268
    • Vis profil
Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?
« Svar #4 Dato: 22. September 2009 kl: 16:14:33 »
Husk at der kan købes en Euro3 partikelfilter til ombygget AAZ 1,9 hos Busschmiede her hos tyskerne. Kravet er en ESP med 155 bar og den såkalte AAZ, jeg kom foreløbig ikke videre. Det er måske en alternativ tror jeg.
Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?
« Svar #5 Dato: 22. September 2009 kl: 16:23:19 »
Tja - det er er en katalysator, der giver "gelbe Plakette". Det er jo som at pisse i bukserne om vinteren... - med andre ord ikke en langtidsholdbar løsning.

http://www.busschmiede.de/shop/T3-BS-EURO-3-KAT-gelbe-Plakette-fuer-19TD-AAZ-geflanscht
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?
« Svar #6 Dato: 22. September 2009 kl: 16:56:50 »
Citat fra: "Jarl"
Tja - det er er en katalysator, der giver "gelbe Plakette". Det er jo som at pisse i bukserne om vinteren... - med andre ord ikke en langtidsholdbar løsning.

http://www.busschmiede.de/shop/T3-BS-EURO-3-KAT-gelbe-Plakette-fuer-19TD-AAZ-geflanscht


Ventildeckel JX  ----    Hvad menes med det.  
og der står trykket på dyserne skal være 170

Forstår jeg det rigtigt at den gule merkat udstedes af bussmiede

 :!:  :!:  :?: Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Mads-kaa

  • Gæst
Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?
« Svar #7 Dato: 22. September 2009 kl: 17:21:23 »
Jeg mener at de nyere Previaer også kan fåes som diesel i Danmark.
Faktum er at du kun har nævnt en bil som pladsmæssigt kan matche T3'eren, så selvom du kender navnet på mange biler er der indtil videre kun et reelt alternativ :wink:

/Mads

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?
« Svar #8 Dato: 22. September 2009 kl: 17:28:31 »
Busschmiede har ofret en test af katalysatoren og kan derfor dokumentere, at biler, der er udrustst efter hans standard opfylder betingelserne. For at kunne opnå den (fra nytår værdiløse) gule plakette, skal et antal forhold være opfyldt. Blandt andet skal motoren være monteret med et AAZ-topstykke, der er omfræset til ventildækslet fra JX. Derved kan den oprindelige (effektive) oliefælde fra JX bevares - og frem for alt sikrer han, at folk køber et topstykke hos ham til 700€!!! http://www.busschmiede.de/shop/T3-Zylinderkopf-19TD-AAZ-umgefraest-auf-JX-Ventildeckel

Andre steder kan topstykker til AAZ købes til ca. 1/3... På den anden side, så kan han også levere et sæt ombytningsdyser til JX/AAZ til - hold nu fast: 270€ http://www.busschmiede.de/shop/T3-Einspritz-Duesen-Vorstahl-170-bar-fuer-JX-AAZ-im-Tausch

Hvis nogen vil give mig det halve for et sæt dyser, så rødmer jeg...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?
« Svar #9 Dato: 22. September 2009 kl: 18:06:48 »
Igen må vi sande det er op til medierne at skabe en folkestemning som politikerne kan lovgive efter. :roll: .

Har tyskerne noget med "klassisk" og "veteran" eller sådant. Fanme tyndt hvis man aldrig skal møde en gammel bil på gaden mere. Hvor ofte har man ikke set et eller andet vetaran optog i en by. ? Hvad med bryllups eller studenter biler skal de så også væk.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?
« Svar #10 Dato: 22. September 2009 kl: 18:16:45 »
Lige et indput herovre fra den anden side af Atlanten. Her er partikkelfilter og miliø m.m. ren fremtidsmusik som har lange udsigter.
F.eks. når vi er bare oppe i 2.500m højde så oser alle dieselmotorer forfærdeligt.
I går kørte jeg bag et par lastbiler læsset med sten. Deres sorte røg ville gøre selv Futkarl i Rasmus Klump misundelig  :lol:
Jeg sad nu mest af alt og ønskede at jeg havde invisteret i Theodor Fælgens indbyggede radar som han i sin tid byggede i sin berømte racerbil til Bjergkøbing Grand Prix  :lol:  Der var simpelthen umuligt at se en hånd for sig igennem alt det sorte røg. Og en overhaling var ikke sådan lige mulig pga. alt det røgslør at lastbilerne lagde ud.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?
« Svar #11 Dato: 22. September 2009 kl: 18:38:51 »
Ja, tyskerne har særlige registreringsformer, der kan undtage gamle originale biler, og peruvianerne er tilsyneladende heller ikke alt for belastede med miljøkrav. Men jeg er nødt til at navigere efter de vilkår, der gælder i Danmark, for det er her, min bil skal gøre hovedparten af sin tjeneste.

Jeg har endnu ikke hørt nogle lempelser for klassiske eller veteranbiler. Til gengæld kan jeg konstatere, at det de facto er hovedløst at importere flere T3'ere fra S eller D, da de får gevaldige tæsk af de nye registreringsafgiftregler. "Stk. 3. For benzindrevne personbiler forhøjes afgiften efter stk. 1, nr. 2, med 1.000 kr. for hver kilometer, bilen tilbagelægger mindre end 16 km pr. liter brændstof. For dieseldrevne personbiler forhøjes afgiften efter stk. 1, nr. 2, med 1.000 kr. for hver kilometer, bilen tilbagelægger mindre end 18 km pr. liter brændstof." Præcis samme regelsæt gælder for varevogne. Det betyder, at en ny benz. bus med MV motor (den eneste, der originalt kan opnå grøn plakette) stiger 6-8000 i afgift. Gad vide, hvad en JX'er anslås til? 11 km/l? Så er bilen altså 7000 dyrere end før i afgift...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?
« Svar #12 Dato: 22. September 2009 kl: 18:50:27 »
Glem alt om import Jarl, nu er det export der bliver målet for de her "møgkasser" Hvad med Peru... Kan Dennis ikke lave et par forhåndsaftaler om 500 kassebiler der kan køre på vand  :twisted:
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

PARKHAVE

  • Gæst
Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?
« Svar #13 Dato: 22. September 2009 kl: 19:31:45 »
Lobby'isterne omkring veteranbiler ( de rigtige m/ 35 år på bagen) har den højre fod indenfor i beslutningsprocessen og sidder med ved bordet når kravene skal opstilles - både nationalt, i norden og europæisk samarbejde.
Så de skal nok klare sig.

Vedr. Jarl bilønsker.

Nu ved jeg jo ikke hvor nye du regner med at ville investere i, men mine meniger tager udgangspunkt i dem der i dag er 5-10 år gamle.

Trillingerne Alhambra, Galaxy, Sharan
( Galaxy er den kedlige, sharan den dyreste og Alhambra den oversete. Der kører en del sharan og derfor sælger vi en del stumper også. Mange ting er sliddele på samme måde som på en T3, bare meget meget dyrere.
Der er ikke ret meget der er plug'n play imellem de forskellige årgange og modeller, meget er  "navngivet" til lige præcis det stelnummer bl.a spindler. Trækaksler og gearkasser er et ømt punkt. viskertræk findes i mange mange versioner og går rimelig tit. osv osv )

Trillingerne Evasion, Ulysses, 806
( ups, der gemmer sig også en Lancia i dette selskab!!
Sjældne fugle på det danske landskabskort med deraf færre muligheder for stumper. Designmæssigt skal man kunne lide dem, ellers er de kedelige, til gengæld er de sikkert min favorit rent køreglædemæssigt, der ligger et par fine turbo motorer samt ikke mindst hvis den ligger i den lidt mere luksuriøse lancia)

Renault Espace
( Jamen for fanden da, det er sikkert en fin bil hvis man vil betale overpris for noget fransk lala gummibil. Medmindre man opper sig og køber en af de nyeste. IMO kan du lige så godt kigge efter voyager og lign.)
Ps. den er fransk!!!!

Toyota Picnic
( fornuften sejrer helt vildt her. De ligger godt på vejen, er ok udstyret, en af de kønneste rent designmæssigt, og så kører de stadig, når alle de andre har fået skiftet motor og gearkasser flere gange. Den er til at gå til for hjemme mekkeren, da meget er hyldevarer fra andre toyota.)

Dark horse: Peugeot 307 SW
( Den er fransk!!!, men derudover sikkert et glimrende køretøj hvis du vil have plads og samtidig have personbilskomfort også nedover stepperne til schweiz. Alt koster kassen til den, alt skal omkring peugeot og kodes ind hvis der skal skiftes noget. Som med alle nyere franske biler koster småting kassen. fx. kan man ikke få en ny ratlås uden at skulle skifte hele låsesættet incl. inj.computer, transponder osv. osv osv. og bagefter med falck en tur til peugeot for at blive kodet)

Endnu mere dark horse: Far tager D-kørekort og køber en 10 pers. Caravelle T4
(Den ville jeg også kigge på, i en overlæsset udstyrsversion med vr6 motor med katte. eneste ulempe er at fruen så ikke kan overtage rattet på noget tidspunkt. ps. jeg har kørekortet og den indgår stadig som en faktor i mit bilprogram, sammen men en lillebitte spritny konependler bil til 79.995)

Previa ??? Hold dig fra den gamle, de nye derimod er ufattelig lækre at køre i, men der findes ikke mange på hvide plader og ingen stumper i dk samt de holder ikke tilbage med brændstofforbruget.

Hmmm, just my 10 cents, muligvis lidt farvet af min aktuelle arbejdssituation
 :lol:  :lol:

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?
« Svar #14 Dato: 22. September 2009 kl: 19:38:57 »
Tidsskriftet Veteranposten har forlængst påpeget nogle af de urimeligheder ændringerne af afgiftsberegningerne medførte. Også her er det blevet uforholdsmæssigt dyrere, at importere f.eks. en Ford A. Man forelagde udregningerne for "den ærede" skatte og afgiftsminister, men han kunne selvfølgelig ikke se problemet. Hans syn og forståelse var hæmmet af de "kr" der stod i hans øjne. Det må kategorisk ikke være sjovt, at være skattetynget dansker. Bliver smilene løftet lidt for langt op mod ørerne, falder der prompte en ekstra afgift. Vi har skattestop, javist, men IKKE et afgifts stop, og det benytter man sig så af. Facit bliver det samme, men det lyder så "pænt" med skattestop.
En anden sag er så, at T3 efterhånden nærmer sig den alder, hvor den kan komme i betragtning til klassisk forsikring / veteranforsikring. Sidstnævnte vil betyde en halvering af den forhadte vægtafgift, hvilket vil gøre det en del mere attraktivt, at holde bilen kørende. Da man ikke ligefrem kan samle et flertal for, at forbyde ældre køretøjer, gør man det så med hensynet til miljøet, men uden smålig skelen til fly og færger, der er de helt store syndere i den sammenhæng.
Bondam er en karnevals figur, der burde figurere i en tegneserie iført narrehat, der ville symbolisere hans rolle i offentligheden.