T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Carsten efter 02. November 2007 kl: 20:36:51
-
Hejsa,
Fløj over fyn med 140 og temp nålen midt i dioden (og et forbrug på ca 8 Km/l)...men det var satme fedt :D :D havde forinden skiftet kulbroen i generatoren (en af kullene var faldet af...). Ladelampen småflimrede lidt i starten men forsvandt så helt. Da jeg skulle starte i morges var batteriet tomt.....pis. Burde ladelampen ikke have lyst og indikeret at generatoren ikke ladede batteriet?
Jeg har et voltmeter og havde tænkt mig at måle på generatoren senere i aften - hvad skal den give i output?
Carsten
-
ok. tak - er det ligemeget hvormange ampere? :oops:
-
ok. fedt nok. har du et bud på hvorfor ladelampen ikke lyste?
-
Undskyld jeg lige Hi-Jack´er tråden lidt, men jeg har også lidt fikumdik med min ladelampe, den lyser flimrende, når jeg slukker for lyset på bilen, men ved lidt gas, slukker den igen???
Er det også generatorrelateret?
-
140.. i en 1,6TD Syncro?? :shock:
-
Det har jeg endnu til gode at se :D
Prøver jeg ret meget mere end 100 - 110 så er det sq med motorens helbred som STOR insats :D
-
den er sku god nok :D :D :D
i forhold til "vejside speedometer - du kører nu så og så hurtigt" - så passer mir speedometer godt ved 50 og 70 km/t
til dagligt kan jeg få den op på 130 uden de store problemer og uden at den altså bliver varm - lige i dioden -
Over fyn må jeg have haft medvind - for 140 det stod der - lige fra Middelfart til Nyborg - på broen prøvede jeg at styre det lidt og sænkede farten til de 110 de angiver som fornuftige....den fløj sku afsted
vi bruger den mest til ferie - og overvejer kraftigt at få et 5. autobahn gear monteret i stedet for Gelände gearet som jeg aldrig har brugt. og det eneste tunge jeg kører med er rødvins rovet fra ferie sydpå :D
-
men lige nu kører den slet ikke - kan ikke få generatoren til at du - 0,0000 Volt.....pis
-
du måler på batteriet, ikke ?
-
øh nej....på generatoren.......skal ledningerne fra voltmeteret på batteriet?
-
over på batteriet, multimeter på (V), rød ledning på plus, sort på minus og bilen i tomgang.
Hvad viser den så ?
-
super!!! tak for tippet - jeg prøver i morgen tidligt - det små regner...
-
satans også - når jeg måler på batteriet i tomgang står der 0,0000 på display'et - ladelampen lyser ikke når jeg kører (og ladelampe ledningen sidder korekt på generatoren) - er det ikke sært?
foreslag ?
-
satans også - når jeg måler på batteriet i tomgang står der 0,0000 på display'et - ladelampen lyser ikke når jeg kører (og ladelampe ledningen sidder korekt på generatoren) - er det ikke sært?
foreslag ?
Når jeg tænder for TV'et kommer T3NETTET ikke, er det ikke sært.
Nej det er ikke sært, hvis der ikke er en sammenhæng.
Hvis du måler på batteriet og den viser 0,0000 så er det en målefejl. Jeg skrev målefejl. Et blysyre batteri skal godtnok have været sygt i mange år før det når 0,0 med eller uden generator.
Muligheden foreligger at du ikke helt har styr over dit måleapperat, men der kan ikke være 0,0000
? hvad er problemet, altså udover måleapperatet. :lol:
-
Måske det er en fejl 40 vi er ude i her ? :wink:
Hvad er det for et multimeter du har, gerne link og billed. Og hvadhar du stillet det på af indstilling ?
-
Der er en multimetermanual her
http://www.umd.umich.edu/casl/natsci/slc/slconline/IDIG/DigiMeter.htm
Den er på englandsk.
-
ja ok - det kan jeg sku godt se....har ikke super styr på det, men prøvede de par indstillinger jeg regnede med kunn evære de rigtige. øhmmm - det er vekselstrøm right? :oops:
-
ja ok - det kan jeg sku godt se....har ikke super styr på det, men prøvede de par indstillinger jeg regnede med kunn evære de rigtige. øhmmm - det er vekselstrøm right? :oops:
Nej det Nanofarad :lol:
Det er Jævnstrøm 12 V
-
:-D
-
forsatan da også....lidt nervøs over den strøm jeg lige har lavet i køkkenet...
hvordan er det nu det er - skal ladedioden lyse når tændingen drejes
-
Hvis din generator fungerer korrekt, så skal den lyse fra du sætter tænding på og til den er begyndt at lade (lidt efter motoren er begyndt at snurre)
-
I køkkenet ?
Der er ingen Ladelampe, der skal du Lade konen være. Helst med 230V :lol:
-
jeg fandt en ikke afprøvet stilling (tøhø) og fik 12.60 V i tomgang.
ladedioden lyster ikke på noget tidspunkt (måske dioden er i stykker..?)
er 12.6 V nok?
-
Stiger det ikke når du giver den omdrejninger? Jeg plejer at lægge noget tungt, en hammer eller et koben, på speederen, så den holder omdrejninger mens jeg måler.
-
Der sidder også en arm på pumpen, der sørge for at den kan tage omdrejninger, den vil jeg mene, man kan nå, mens man måler på batteriet. Med mindre det er en Benziner...
-
den giver 12.5 V i tomgang og ved fuld gas.
er det nok?
hvad kan fejlen skyldes - har lige sat ny kulbro i
-
Måske har du samme fejl som mig. Delvist knækkede kabler. Prøv at udskifte de kabler der går til generatoren (3 stk.). Eneste problem i det, er så at kablerne måske ikke har den originale farve. Nå, anyway, jeg udskiftede et par af mine kabler, og det gjorde en forskel!
-
12,5v ved fuld gas er ikke nok, du skal gerne op tæt på 14V
-
ideer ud over at skifte kabler?
-
er der nogen i kbh området der har en generator til salg?
-
kontroller lige den tynde ledning, ikke w-klemmen, men den anden. Hvis er knækket eller ikke sidder på, så lader generatoren ikke og ladelampen virker heller ikke.
-
super - jeg checker ledninger lidt senere idag
-
så har jeg været ude og rode - kunne ikke umiddelbart se fejl på nogen af ledningerne, men fordi at ladediopden ikke lyser når jeg drejer tændingsnøglen så må det vel være en ledningsfejl og ikke fejl på selve generatiren???? -
alt hjælp modtages fortsat med kyshånd - sådan rimeligt svært at "lave" bil når man ikke aner en skid om det...
-
hej peder,
tak for hjælpen over telefonen!
hos mig hedder ladelampeudgangen "W" - bosch generator.
kan jeg checke udgangen fra generatoren ved at sætte en ledning fra voltmeteret på "W" udgangen og den anden på stellet?
-
Din W klemme er til din omdrejningstæller...
Lampen hedder D+ så vidt jeg husker...
-
ok - det havde jeg vist også fået forklaret.....på D sidder der to kabler: et lille blået og 2) det halv fede kabel der løber ud foran - det er lade kablet - right - sort. når jeg sætter voltmeter i mellem kablet og generator udgang D så burde der løbe strøm - det gør der ikke. kan jeg teste om det er udgang eller kabel?
-
kan jeg feks sætte et lade apparat til ladelednineg og ??? for at se om lade dioden så lyser :oops:
-
mange tak for svarene - men fhar ikke fattet det ikke helt endnu...
så hvis jeg vil checke om pæren/ledning virker skal jeg sætte hvad for en pol på ledningen og hvor skal den anden pol sættes?
jeg har ladet batteriet helt op med en lader - og så burde dioden vel lyse når jeg drejer tændingsnøglen (hvis dioden altså virker, og der er forbindelse) men det gør den ikke.
kan det udover knækket ledning/dårlig diode skyldes nogen med udgangen på generatoren?
-
du har 3 ledninger på din generator
1; en W klemme = omdr tæller der sidder med et 6,3 mm spadestik
2 ; en tynd blå ledning = lade lampe der sidder fast med en 5 mm møtrik der skal løsnes med en 8 mm nøgle
3; en tyk rød ledning der sidder fast med en 8 mm møtrik der skal løsnes med en 13 mm nøgle
prøv at tag en stump ledning og sætte fra 2 til 3 så skulle den gerne begynde at lade hvis ikke så gi den lidt gas så den kommer igang
bare hold ledningen på med fingerne du få ikke stød af 12 V
tag et volt meter og sæt det på 20=V jævnstrøm og sæt måle pindene på pluds og minus på dit bateri gi lidt gas ikke vildt gas bare max halv gas så skal den gerne vise 14 volt ca
så ved du om din genrator virker
ellers kør ud til en auto elektro mand og få ham til det så ved du helt sikket at det bliver gjort rigtig
Mvh Djurs :lol:
-
ok - det prøver jeg.
-
Hejsa,
Jeg fik forbundet de to ledninger - den fede røde der går til batteriet med den tynde blå - der skete ikke en skid på voltmeteret (som jeg nu har fundet ud af hvordan virker :D ).
Jeg prøver at finde en ny brugt generator (anyone i KBH, og er i Århus tirsdag-torsdag...).
Tak for tips'ne - som sædvanligt super brugbart for en klovn som mig :D .
Carsten
-
Hej igen
Du slår tændingen til, går om og tager den lille ledning ud der sidder med en enkelt kabelsko eller en lille 6 mm møtrik i D+ på generatoren og giver den en stelforbindelse uden nogen prøvelamper m.m. bare sæt den direkte til stel og så skal din ladelampe lyse hvis den ikke er røget og forbindelserne ellers er i orden, og da det er en diode er det ikke ret sandsynligt at den er brændt af. Hvis den ikke lyser skal du tjekke ledningerne i begge ender og om der er genemgang med et ohmmeter. Bag på dit instrumentbrædt sidder et stort multistik i højre side ( venstre side set fra bagsiden af panelet ) der kan have korrosion, så fisk stikket ud og giv det lidt kontaktspray eller lignende og bearbejd det lidt så der kommer god forbindelse igen. Der kan også være det galt at du ikke har fået den laderegulator (den nye) sat rigtigt i. For at en generator overhovedet kan give 1 volt ud skal den primes med en lille variabel strøm der reguleres af denne regulator, strømmen opbygger et magnetfelt i rotoren, der når den snurrer inducerer den strøm der lader dit batteri op. uden denne strøm gennem rotoren snurrer den rundt uden at være magnetiseret og inducerer derfor ingen strøm. Den lille sag du kalder kulbroen (laderegulatoren) skal løbe med begge kullene mod de to baner på selve rotoren. Disse baner skal være nogenlunde flade og ikke ligne en bjergbane med toppe og dale, derfor drejer man dem ned i en drejebænk ( aldrig med sandpapir ) ved en eventuel renovering. Altså, tjek at de to kul løber på de baner og at de kan nå der ind med mindst fem mm. overskud og at den ene af de to skruer der holder laderegulatoren (kulbroen) fast på generatoren er ren og har metalisk forbindelse til den lille plade eller øje der skal forbinde regulatoren elektrisk med stel. Sidst kan det være din diode-bro der er stået af ( den sidder inden i generatoren ). Det sker hvis man kører uden at generatoren har forbindelse til et batteri og det tager kun et par minutter før den damper af hvis den ikke har en solid + forbindelse til batteriet. Sådan en diodebro kan man købe i som reservedel og den kan snildt loddes på plads af mindre øvede, blot skal man lige notere sig hvor de 4 - 6 ledninger sidder inden man lodder dem af den defekte del. sæt eventuelt lidt tape på og kald dem A B C osv. Sidst skal man lige være sikker på at man ikke sætter en diodebro der er beregnet til en 65 Amp. generator i en af dem der giver 90 Amp.
Nu kan jeg ikke finde på mere ! :roll:
Venligst Julius
Fremragende sagligt og fagligt indlæg! Det er bl.a. den slags bidrag, der gør dette til et godt forum. Tak Julius.
-
Julius, har du et foto af diodebroen, og evt. en tegning af hvor den sidder og hvordan man kommer ind til den?
Det ku' da være for sejt selv at renovere en generator!
:D
-
hej hej,
så er jeg kørende igen - og den kører satme godt!!! hentede brænde i skoven i week-enden. heldigvis var det godt mudret :D
købte en brugt generator hos huggeren. mystikken har dog bredt sig lidt - den lader (14.4V) men ladedioden lyser aldrig - oh well - den kører jo....
generatorrimmen glidder lidt i sarten - hvor stram skal den være. Hvomange cm (eller hvor få) skal den kunnes flyttes op og ned?
carsten
-
hej carsten
godt at du har fået den til at virke igen
på det sted hvor der er længst imellem 2 hjul dvs genratoen og et andet hjul skal remmem kunne gi sig ca 1 cm så er den som den skal være
hvis du strammer den mere ødelægger du lejrene i generatoren da de så får et stort tryk i den ene side og hvis mindre hyler remmem
så ca 1 cm er passende
Mvh Djurs
:lol:
-
uhada - lige nu har den slæk på 3-4 stykker.....jeg strammer op på den front!
tak,
carsten
den kørte bare så FEDT her til morgen - kommer der ikke snart noget sne vi kan lege i?