T3nettet og T3Klub Danmark forum

Vores biler. => Din bil... => Emne startet af: wilson efter 25. November 2007 kl: 16:27:29

Titel: Trambussen
Indlæg af: wilson efter 25. November 2007 kl: 16:27:29
Så er Trambussen gjort klar til maler. Alt udvendigt afmonteret + lister i dørene, så de kan forblive sorte  8)
Farven bliver mørk oliven grøn, tysk militær og vist også den nye danske.
Mekkeren skal have den i ca 2 uger, så bliver der lavet rust und alles  :D

Og til ære for Kurt:
(http://aycu29.webshots.com/image/36388/2002895424414085311_rs.jpg) (http://allyoucanupload.webshots.com/v/2002895424414085311)

(http://aycu07.webshots.com/image/33446/2002899043352303509_rs.jpg) (http://allyoucanupload.webshots.com/v/2002899043352303509)

(http://aycu04.webshots.com/image/33763/2002881987304752682_rs.jpg) (http://allyoucanupload.webshots.com/v/2002881987304752682)

(http://aycu40.webshots.com/image/34479/2002868311450229924_rs.jpg) (http://allyoucanupload.webshots.com/v/2002868311450229924)

(http://aycu12.webshots.com/image/34891/2002823032982812196_rs.jpg) (http://allyoucanupload.webshots.com/v/2002823032982812196)

(http://aycu40.webshots.com/image/35959/2002811663026425671_rs.jpg) (http://allyoucanupload.webshots.com/v/2002811663026425671)

(http://aycu24.webshots.com/image/34503/2002801296530393407_rs.jpg) (http://allyoucanupload.webshots.com/v/2002801296530393407)

Havde egentligt frygtet det var værre her end det er:
(http://aycu18.webshots.com/image/35977/2002822272859140680_rs.jpg) (http://allyoucanupload.webshots.com/v/2002822272859140680)

Specielt når man ser hvor meget skidt der var gemt oppe over påfyldningsstudsen - Inderskærme  :idea:
(http://aycu18.webshots.com/image/35977/2002811781374579333_rs.jpg) (http://allyoucanupload.webshots.com/v/2002811781374579333)

Når jeg kommer til montage kommer jeg bla til at mangle sådan en fætter:
(http://aycu12.webshots.com/image/33091/2002850536985025575_rs.jpg) (http://allyoucanupload.webshots.com/v/2002850536985025575)
Kunne ikke dreje den for bare skidt, så den revnede og fik hvide pletter under demontage  :evil:

Der er alle de klassiske steder + det løse.
Lågerne under ladet var færdige - havde svejst den ene fast under sidste syn  :P  - Jan Paaske havde to fine for go' pris  :)  takker

Og til flueknepperne - billederne er taget med mobil - det er jo den man har i lommen og ikke digikameraet  :o
Titel: Trambussen
Indlæg af: doka efter 25. November 2007 kl: 21:12:06
Dejligt projekt du har der.
Har selv en doka som skal males armygrøn,så er interesseret
i om du har farvekoden ???
Titel: Trambussen
Indlæg af: wilson efter 25. November 2007 kl: 21:17:27
Nope  :?
Ikke endnu, men arbejder på sagen.
Der er stadig en uge at løbe på, så er ved at være presset.
Har overvejet at kontakte Forsvarets Materiel Tjeneste.
Titel: Trambussen
Indlæg af: doka efter 25. November 2007 kl: 21:28:32
Jeg kan øgså lige prøve at høre den lokale Lakpusher.
Jeg mener han malede en gammel Jeep i den farve
og tror han fik koderne/farven fra en i Viborg der har
alle militær-farver.
Titel: Trambussen
Indlæg af: wilson efter 25. November 2007 kl: 21:38:02
Det lyder godt - venter i spænding :wink:
Titel: Trambussen
Indlæg af: Mølle efter 26. November 2007 kl: 19:42:14
Det er ikke helt lige til med de grønne farver. Vær opmærksom på, at det ikke er lige meget, om det er den grønne bundfarve, som bruges til camuflage, eller om det er en beregnet til "ren" grøn. Den grønne i bunden af camuflage liner l..., når den står alene.
Det smarteste vil nok være at spørge en mekaniker i forsvaret.
Skal jeg gøre mig lidt klog uden rigtig at vide noget om det, så kig efter:
SK80 -bundfarve til camuflage.
RAL 6018 -mat eller halvmat til ensfarvet grøn.
Nato oliven -tysk grøn til ensfarvet


Mølle
Titel: Trambussen
Indlæg af: wilson efter 26. November 2007 kl: 20:30:57
Tror du har fat i noget rigtigt / vigtigt der. Var ikke opmærksom på der var forskel på bundfarven til sløring og ren grøn.

Den jeg har i tankerne er den du kalder ren grøn. Er indtil videre kommet frem til den hedder RAL 6014 (neu)
et eksempel på den her:
(http://aycu14.webshots.com/image/33813/2002246313259919176_rs.jpg) (http://allyoucanupload.webshots.com/v/2002246313259919176)

(neu) pga af denne side:

http://militaerlacke.de/assets/s2dmain.html?http://militaerlacke.de/lack/kunstharzlacke/bundeswehr/index.html

Den du henviser til som bundfarve må være RAL 6031 (reflekterer IR - det du'r ikke, så kan jeg ikke snige i mørket 8) )

Det bliver vist for meget med fuld 3 farvet. Så kan jeg jo også risikere at den bliver væk for mig når jeg er på jagt  :shock:
Kan i huske scenen med Dirck Passer hvor han maler en jeep væk midt på en mark og de går i kæde over marken for at finde den *LOL*
Titel: Trambussen
Indlæg af: doka efter 27. November 2007 kl: 00:01:40
Jeg er meget i tvivl om min ikke skal være 4 farvet. måske hen ala dette.

Ps. Det er ikke mig der puster sig op på billedet  :evil:
Titel: Trambussen
Indlæg af: wilson efter 27. November 2007 kl: 00:09:57
Du har jo den hvide base farve, så det er bare at klø på.

Tror stregerne skal gå mere lodret og diagonalt ende vandret - det er jo ikke en båd du vil "sløre"
Titel: Trambussen
Indlæg af: doka efter 27. November 2007 kl: 06:52:12
Nu siger du sløring af båd hmmmmm...................
Måske skulle man lave en amfibie doka med tiplad.
Titel: Trambussen
Indlæg af: wilson efter 22. December 2007 kl: 22:23:38
Så er klapperne monteret og hullerne lukket  :lol:

Er næsten færdig med at montere op fra maler - men hvilket job  :D

(http://aycu31.webshots.com/image/37630/2003196955285274324_rs.jpg) (http://allyoucanupload.webshots.com/v/2003196955285274324)

(http://aycu04.webshots.com/image/35803/2003102460765587156_rs.jpg) (http://allyoucanupload.webshots.com/v/2003102460765587156)

(http://aycu03.webshots.com/image/39602/2003191943080337268_rs.jpg) (http://allyoucanupload.webshots.com/v/2003191943080337268)

(http://aycu01.webshots.com/image/35120/2003170289341326649_rs.jpg) (http://allyoucanupload.webshots.com/v/2003170289341326649)

(http://aycu10.webshots.com/image/37169/2003122920857803139_rs.jpg) (http://allyoucanupload.webshots.com/v/2003122920857803139)

Farven endte med at blive ral 6015 Schwarzoliv
med klar lak i sidste lag maling
Titel: Trambussen
Indlæg af: opelhaj efter 22. December 2007 kl: 22:31:47
hold da kæft hvor er den blevet fin det sku da helt vildt.  :D
Titel: Trambussen
Indlæg af: doka efter 22. December 2007 kl: 22:48:22
Tillykke med det fine resultat - bliver helt klar på at komme igang.
Skal "bare" lige have lavet/solgt de tre lig der står og fylder omme bag ved så der kan komme lidt mønt i kassen og så ..........
Titel: Trambussen
Indlæg af: opelhaj efter 22. December 2007 kl: 23:19:21
jeg ska sku oz ha rullet min hærger :D
Titel: Trambussen
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 23. December 2007 kl: 08:17:28
Det ser sq godt ud, også selvom den ikke er mat, nu hvor det er en militærfarve.

Jeg går også og drømmer om at få min malet, luftværnsblå og lichtgrau.
Titel: Trambussen
Indlæg af: Mølle efter 23. December 2007 kl: 09:36:15
flot job. Den bliver fed.
Titel: Trambussen
Indlæg af: Bo efter 23. December 2007 kl: 10:09:20
Kanon farve, glæder mig til at se den fuldt monteret og IRL
Titel: Trambussen
Indlæg af: Brutus efter 23. December 2007 kl: 12:12:01
Hej Wilson
Det ser hulme godt ud, glæder mig til, at se den live.
Titel: Trambussen
Indlæg af: wilson efter 24. December 2007 kl: 00:50:41
Tjo resultat er blevet ok, ift det bare er et vedligeholdelses projekt ikke en gennemgribende renovering.... Der er nogle steder maleren har haft lidt for travlt, men det regner jeg med vi får rettet op på i den nærmeste fremtid! Kunne desvære godt mærke han også var ved at få julestress, men er sikker på vi finder en ordning i starten af det nye år - no problemo.

Skal nok ligr love for sandblæseren, der har været i gang, lever op til sit ry i området som værende vild - der er sand overalt :shock:  

Inde i bilen og i luftkanalerne er hvad der er, værre er det med det der er kommet ind i instrumenterne. Kørte nogle gange over 190 km/t på vej til Fjerritslev her til aften  :?: Med 0 grader og tåge i en 1,6 TD med kun lidt højere gearing end standard - nej vel  :x
Begge sideruder har været rullet ned og har fået dybe mærker gennem hullet til dørhåndtaget  :evil:  og begge vindafvisere har også fået tur  af sandet :cry:

Har intet betalt endnu, så der er noget at forhandle om...

Må nok snart til at begynde at kigge efter nogle bøjlespejle - de andre har ikke haft godt af den motion jeg har givet dem - selv om fjederen er spændt i bund virker de noget løse i det selvom de godt nok ikke faldt ind under turen nordpå. Er ikke så pernittengryn om det er lt'ere, så er der et par til salg til en god julepris er jeg nok klar.

Tak til Jan Påske for handlen med nye låger under laddet - det er spitzen klass - nu kan jeg åbne i begge sider igen  8)

Tak for de pæne ord - jeg glæder mig til flere hyggelige stunder i det nye år og nu er trambussen klar til at tage en ny omgang i gamet.
Hvis selvf den bliver synet som den aller først i bjerringbro's nye synshal 2/2'08 kl 0700 (værkstedet den blev lavet på åbner synshal i det nye år - og de har selv reserveret tiden til den, selvom den skal være synet 27/12'07) Men mon ikke det går  8)
Titel: Trambussen
Indlæg af: DT63 efter 24. December 2007 kl: 08:00:31
Jeg har da et par side ruder der ikke er sandblæst
dem kan du da få til Jule pris
Og spejle har jeg også men det er godt nok
ikke bøjle spejle
Titel: Trambussen
Indlæg af: wilson efter 24. December 2007 kl: 10:50:04
Hej Jan
Det er ikke utænkeligt jeg giver et kald og kigger forbi engang mellem jul og nytår - jeg er jo i området.  :)

Spejlene er nogenlunde ok, så skal de skiftes bliver det til bøjler.

Om ikke andet så bare for at fremvise det grønne monster  :lol:
Titel: Trambussen
Indlæg af: DT63 efter 24. December 2007 kl: 11:05:31
Du er vel kommen til at komme at vise det nye luck
Titel: Trambussen
Indlæg af: wilson efter 14. Januar 2008 kl: 21:46:40
[size=24]Trambussen har fået kjole på  :D [/size]

(http://aycu15.webshots.com/image/38174/2005451903237030969_rs.jpg) (http://allyoucanupload.webshots.com/v/2005451903237030969)

(http://aycu15.webshots.com/image/38174/2005474348977975923_rs.jpg) (http://allyoucanupload.webshots.com/v/2005474348977975923)

(http://aycu01.webshots.com/image/38680/2005479887020691147_rs.jpg) (http://allyoucanupload.webshots.com/v/2005479887020691147)

Så er det nemmere at undgå undervognsbehandling andre steder end på bilen - og gulvet!

Desvære blev efter billederne ikke særligt gode, men I får dem alligevel:

(http://aycu17.webshots.com/image/41496/2005479231393533064_rs.jpg) (http://allyoucanupload.webshots.com/v/2005479231393533064)

(http://aycu29.webshots.com/image/41868/2005425632372518120_rs.jpg) (http://allyoucanupload.webshots.com/v/2005425632372518120)

(http://aycu09.webshots.com/image/40528/2005484991327678615_rs.jpg) (http://allyoucanupload.webshots.com/v/2005484991327678615)

(http://aycu39.webshots.com/image/41998/2005442613020092855_rs.jpg) (http://allyoucanupload.webshots.com/v/2005442613020092855)

Fremgangsmåde:

1: Grundig vask af bil.

2: Meget grundig vask af bunden med bilen på liften (dirty job)

3: Fyret blæser varm luft ind under bunden - 6 timer senere er den knastør :!:

4: der monteres plast gardiner

5: Vanger, huller, bund, skråstivere, ALT bliver sprøjtet ind i diesel - husk: åndedrætsmaske - handsker - malerdragt.

6: Dieselen får lov at trænge ind natten over - gammel undervognsbehandling bliver blød og modtagelig for ny behandling
+ den trænger ind overalt!

7: Dagen efter blandes 3 dele forvarmet undervognsbehandling med 1 del diesel. Vanger, hulrum, døre, ladsider + lettere angrebne steder behandles med denne blanding. Husk alle steder, hvis ikke behandlet før bores huller og proppes med karosseripropper.

8: Hele bunden inkl skærmkanter, inderskærme, gearkasserum, vanger udvendigt og kofangere sprøjtes med forvarmet fiberforstærket undervognsbehandling.

7 + 8 - husk udstyr fra punkt 5  :lol:

Det var det - lyder og er nemt men tager en del tid!

Gratis råd: Malerrens er godt til at fjerne uønsket undervognsbehandling men giver svien og røde øjne (erfaring fra tidligere behandling)

Mat liste:
Sprøjte pistol + slange med dyse til vanger
trykreduktionsventil - vigtig  :!:  3,5 bar
5+ liter diesel
4 liter tynd undervognsbehandling. Bruger biltema's voksbaseret opblandet med diesel 3/1 - andre sværger til olibaseret dinitrol ML (harald nyborg)
4 liter fiberforstærket undervognsbehandling
åndedrætsværn
briller
malerovertræksdragt
plast til inddækning
tålmodighed
motor / malerrens til rengøring
øl til halsen
karosseripropper + bor
sprøjteskema fra biblioteket
Titel: Trambussen
Indlæg af: Brutus efter 14. Januar 2008 kl: 22:52:08
Den ser hulme fræk ud og bliver dejlig fedtet forneden. Er du sikker på den skal ud her i vinter :D
Titel: Trambussen
Indlæg af: wilson efter 14. Januar 2008 kl: 22:54:08
Yep - den er jo klar til det nu ! og fyret holder den jo lunken  :wink:
Titel: Trambussen
Indlæg af: wilson efter 16. Januar 2008 kl: 21:52:37
Et lille stemningbillede fra aarhus havn.
ca 800 kg vådt træ på ladet og en triumph tr6 på autotraileren + mandskabsrummet fyldt med motorsav og blandet værktøj
glemte næsten de 150 kg sand i spande under ladet !

Hvordan kan man leve uden en doka ???

Grunden til jeg er havnet på havnen er at jeg har en kammi der havde købt et par biler i usa og tolderne syntes der var noget mistænkeligt i containeren! Men de ville ikke bare gå ind i den da bilerne stod i 2 lag ? Så den skulle tømmes inden den forlod havnen - fandt de noget - selvf ikke!

Hvad var deres kommentar - de mente han havde fortollet forkert ! Havde det været det, havde de sgu da knaldet ham!

Deres egentlige grund: De undrede sig over hvordan vi mon fik bilerne ud når de var stablet i 2 lag, manglede en container i statistikken og blev enige om en udflugt på havnen med kaffe - 4 toldere i 1½ time - gad vide hvad det har kostet ? + papir arbejdet!
Titel: Trambussen
Indlæg af: PARKHAVE efter 16. Januar 2008 kl: 23:10:26
Ja så fortsæt dog !!!
Hvordan fik i bilerne ud ???
Titel: Trambussen
Indlæg af: wilson efter 16. Januar 2008 kl: 23:28:08
Det er sgu egentligt meget nemt.

Den første bil stod lige inden for dørene - lige til at trille ud.

Den næste stod på langsgående brædder, med tværgående 3x3 som understøtning. Et par solide aluramper hævet med 2 paller i hver side et reb i enden og rundt om en 3x3 som anker da der kun var håndbremse og så var den ude.

Lidt arbejde med koben og hamre så var bilen under stativet klar til at komme ud - det var tre.

Nummer fire kom ud på samme måde som nummer to - ramper og paller. Denne kunne dog bremse selv.

Den sidste var en lille lav sag uden tag der kunne trille ud under rammen.

Så var der kun ca 200 resterende søm der skulle trækkes op af gulvet og fejes førend dørene kunne lukkes - træet blive skilt af, læsset på trambussen og bilerne på trailere, en kunne dog køre hjem selv.

Ikke så svært endda  8)
Titel: Trambussen
Indlæg af: wilson efter 29. Marts 2008 kl: 08:03:59
Havde lige en kammerat til at hjælpe med at montere dørk på laddet af trambussen...

(http://www.t3nettet.dk/album_pic.php?pic_id=863)

low noise model med små tern.

Det er bare lagt ovenpå det originale lad, med træ og ladlem fjernet og smurt godt ind i tynd dinitrol. Selve bunden er fæstnet med ladøjer fra biltema i hvert hjørne og den lodrette del bliver holdt på plads af de to skruer i hver side der holder øjerne til ladsidelåsene.

Næste dørk projekt må være dørtrinene, selvom jeg egentligt havde svoret jeg aldrig skulle have en antydning af dørk inde i kabinen  :twisted:  meeeen det er sgu lidt praktisk lige der....
Titel: Trambussen
Indlæg af: doka efter 29. Marts 2008 kl: 08:26:34
Jeg skal også have lidt plade på tipladdet så jeg er intereseret hvor tyk en plade du har brugt og hvor meget du har sluppet for den .
Titel: Trambussen
Indlæg af: wilson efter 29. Marts 2008 kl: 08:38:28
Da jeg bare har lagt den ovenpå det gamle lad har jeg bare brugt en 3/4 plade - dvs 3mm plade med 1mm toppe = 4 ialt

almindeligt storternet dørk er normalt, så vidt jeg husker 3/5 eller 5/7

Jeg har byttet mig til den, men ikke helt billigt det der dørk + lidt arb løn

Hvis du er virkelig er interesseret kan du pm mig med mål så kan jeg høre min kammerat om pris.
Titel: Trambussen
Indlæg af: verner efter 29. Marts 2008 kl: 22:39:21
hej, kan vi ik lige få nogle flere billeder af den fede dørk-bund 8)
man kan ik se mønsteret :(

btw: så har jeg fået grønt lys af IM til en doka som vinterbil 8)
så skal jeg ik undvære T3, når camperen bliver sat i vinterhi :D
Titel: Trambussen
Indlæg af: wilson efter 18. Juni 2008 kl: 01:49:09
Så fik jeg lavet lidt mere på den nye motor. Planen var en montering denne sommer, men det er udsat på ubestemt tid. Der er andre projekter der skal nåes også + Jx'eren bare kører og kører.

Men I skal da ikke snydes for lidt billeder:
Først en tur i vaskeren:
(http://inlinethumb36.webshots.com/10659/2534728380103394954S600x600Q85.jpg) (http://good-times.webshots.com/photo/2534728380103394954lbrUFP)

Rent vand, men varmt. Blokken har stået i blød i diesel i noget nær 2 mdr, så det var ved at være opløst :shock: :
(http://inlinethumb44.webshots.com/40299/2508752340103394954S600x600Q85.jpg) (http://good-times.webshots.com/photo/2508752340103394954CvGQtU)

Ren og sårbar for rust - cylindrene får en let tur med honer og olie når maling er hærdet:
(http://inlinethumb54.webshots.com/42485/2945578130103394954S600x600Q85.jpg) (http://good-times.webshots.com/photo/2945578130103394954MhnMPK)

(http://inlinethumb50.webshots.com/42865/2055554410103394954S600x600Q85.jpg) (http://good-times.webshots.com/photo/2055554410103394954FqqdNw)

Sandblæseren blev hidset godt op, gør en kæmpe forskel på udseendet:
(http://inlinethumb63.webshots.com/40766/2719828760103394954S600x600Q85.jpg) (http://good-times.webshots.com/photo/2719828760103394954MNGeMQ)

(http://inlinethumb61.webshots.com/42236/2895246590103394954S600x600Q85.jpg) (http://good-times.webshots.com/photo/2895246590103394954OWxNwM)

(http://inlinethumb37.webshots.com/41316/2666664900103394954S600x600Q85.jpg) (http://good-times.webshots.com/photo/2666664900103394954cKyLRL)

(http://inlinethumb04.webshots.com/21827/2323159980103394954S600x600Q85.jpg) (http://good-times.webshots.com/photo/2323159980103394954vNybej)

Til slut en gang motorlak:
(http://inlinethumb04.webshots.com/43715/2192854700103394954S600x600Q85.jpg) (http://good-times.webshots.com/photo/2192854700103394954YlwYCP)

(http://inlinethumb22.webshots.com/40917/2021244320103394954S600x600Q85.jpg) (http://good-times.webshots.com/photo/2021244320103394954SdTwRk)

(http://inlinethumb54.webshots.com/42421/2882816530103394954S600x600Q85.jpg) (http://good-times.webshots.com/photo/2882816530103394954ZnJhsx)

Stemplerne fik også en tur, så er det nemmere at give dem dødstødet! Det ene er noget medtaget efter en dryp dyse eller noget i den stil.
(http://inlinethumb09.webshots.com/42056/2321180050103394954S600x600Q85.jpg) (http://good-times.webshots.com/photo/2321180050103394954GkAFAZ)

(http://inlinethumb61.webshots.com/34364/2342225310103394954S600x600Q85.jpg) (http://good-times.webshots.com/photo/2342225310103394954nvUbhf)

(http://inlinethumb34.webshots.com/26721/2004196890103394954S600x600Q85.jpg) (http://good-times.webshots.com/photo/2004196890103394954qHOBgs)

og klar til evighedsopbevaring:
(http://inlinethumb01.webshots.com/42560/2290179610103394954S600x600Q85.jpg) (http://good-times.webshots.com/photo/2290179610103394954mxuJHF)

Blev meget overrasket over hvor sprøde stempelringene var ved demontage:
(http://inlinethumb55.webshots.com/36470/2104851530103394954S600x600Q85.jpg) (http://good-times.webshots.com/photo/2104851530103394954VXFfkV)

Det var alt for nu.
Har også en fin top til projektet, med to små revner ved forkammer som jeg har lavet et forsøg med. En metode vi bruger når noget revner i et formværktøj. Bore ned foran revnen for at tage spændingerne, fjerne revnen med fræser, fylde op igen med tig svejser og jævne ud med lidt pudse arbejde.
Hvis det virker er det et par timers arbejde kontra et par af de lange sparet, så det er værd at prøve.
Titel: Trambussen
Indlæg af: wilson efter 05. Oktober 2008 kl: 14:22:06
bum bum...

Trambussen skal måske ha ny bagkofanger og nyt træk....

(http://www.t3nettet.dk/album_pic.php?pic_id=977)
(http://www.t3nettet.dk/album_pic.php?pic_id=978)

BMW'en skal ha ny forlygte, tågelygte, frontgrill, kofanger, lister, rettet motorhjelm og hvad der ellers tog skade inde bagved!

Måske også et par nye bremser...
Titel: Trambussen
Indlæg af: Mølle efter 05. Oktober 2008 kl: 14:28:52
Citat fra: "wilson"
bum bum...

Trambussen skal måske ha ny bagkofanger og nyt træk....

BMW'en skal ha ny forlygte, tågelygte, frontgrill, kofanger, lister, rettet motorhjelm og hvad der ellers tog skade inde bagved!

Måske også et par nye bremser...


Vil det være for meget at bede en dreven T3N bruger om fotos netop her???????????
Titel: Trambussen
Indlæg af: wilson efter 05. Oktober 2008 kl: 14:56:24
nej egentligt ikke, glemte det helt i farten....
hvis i forstod sådan en lille en

Fik desværre ingen billeder af BMW'en - sorry
Titel: Trambussen
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 05. Oktober 2008 kl: 18:26:48
Hold kæft da jeg så de billeder af din kofanger, troede jeg det var fordi du havde trukket den hjem efter cykelen, den anden aften, da du ikke kunne køre bil.
Titel: Trambussen
Indlæg af: wilson efter 05. Oktober 2008 kl: 18:59:04
Hvem har påstået at jeg kan køre bil???

Det er så 3. gang jeg bliver påkørt bagfra...

2 x gange af uopmærksomme billister mens jeg har holdt stille for at skulle dreje til venstre. Første gang i den sorte corrado for 3 år siden og så nu.

En tredje gang (også i den sorte rado) af en der troede at hans golf 3 med masser af smarte skørter pludselig havde en mia heste, så han godt kunne overhale mig op af bakke, i tåge, om aftenen, med regnvåde veje i december måned og så selvfølgelig på store fine sommer dæk :roll:
Da han var halvvejs forbi dukker en modkørende op på fra anden side af bakken. Jeg bremser og trækker ud i rabatten - Han mister modet, bremser og trækker først ind i min bagskærm og dernæst trækker han den lige hen af kofangeren....

Lidt tankevækkende hvor meget det provokere folk til at køre tæt på / overhale når man tuller afsted i en lidt lav bil!
Lidt det samme, bare med modsat fortegn, når man kører T3. Så vil folk gerne køre ud foran en når de kommer fra en sidevej - de tror åbenbart fejlagtigt at en T3 ikke kan følge den almindelige trafik!

Tror måske ikke der er sket noget særligt med trækket, men skal ha det undersøgt nærmere i næste uge, skal ha undersøgt svejsninger og for skævhed. Kofangeren kan måske nok reddes, men den skal da ha lidt nyt farve og rettes lidt ud, så må vi se om hjørnerne kan reddes!
Titel: Trambussen
Indlæg af: Aran efter 05. Oktober 2008 kl: 23:43:23
Det siger noget om hvor solidt en T3 er konstrueret.
Ville godt have set den Bimmer......

Synes, at have gjort lidt modsatte erfaringer på de smalle veje. Når jeg kørte i T3`eren kunne "Smarte Hans" godt holde sig i hans egen vejbane, men derimod når Fruens lille Suzuki var "med på arbejde" kneb det gevaldigt med respekten. Jeg har mere end een gang måttet ud i rabatten, når der kom en gejlet Golf eller gammel pyntet Toyota farende, et godt stykke ude over de dobbelt optrukne linier. Nu er det HELDIGVIS ved, at være slut med motorcyklerne på pågældende strejkning, -
for det kan godt sætte reaktionstiden på prøve!
Titel: Trambussen
Indlæg af: wilson efter 01. November 2008 kl: 20:41:31
Så blev det trambussen's tur til at blive forkælet med lidt klar folie:

Før vask:
(http://inlinethumb24.webshots.com/42647/2192154430103394954S600x600Q85.jpg) (http://good-times.webshots.com/photo/2192154430103394954ZYcWCR)

Tørring:
(http://inlinethumb30.webshots.com/40669/2914540660103394954S600x600Q85.jpg) (http://good-times.webshots.com/photo/2914540660103394954uLVlvt)

Efter vask:
(http://inlinethumb32.webshots.com/2399/2921595350103394954S600x600Q85.jpg) (http://good-times.webshots.com/photo/2921595350103394954WyGZek)

Materialer:
(http://inlinethumb46.webshots.com/38893/2198725180103394954S600x600Q85.jpg) (http://good-times.webshots.com/photo/2198725180103394954fWqOYJ)

Resultat:
(http://inlinethumb10.webshots.com/35273/2499326160103394954S600x600Q85.jpg) (http://good-times.webshots.com/photo/2499326160103394954QYeuBF)

Der er en mere detaljeret fremgangsmåde i denne tråd:
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=5687&highlight=folie
Titel: Trambussen
Indlæg af: wilson efter 21. December 2008 kl: 23:26:06
Jeg har i længere tid døjet med at oliefyret gik ud i tide og utide med masser af røg til følge  :shock:

Idag ville det så slet ikke starte, først troede jeg det var termosikringen. Men lidt nærmere efterforskning viste dette:
(http://inlinethumb20.webshots.com/7251/2351744940103394954S600x600Q85.jpg) (http://good-times.webshots.com/photo/2351744940103394954AxDgVe)

[size=9]Beklager den dårlige billed kvalitet - kamera mobil[/size]

Ny sikring + holder blev monteret, så videre fejlsøgning kunne iværksættes.

Fejlen blev fundet og rettet - En utæt o-ring mellem fyr og brændstofpumpen gjorde at den tabte trykket og dermed tabte flammen / gik ud. Ny o-ring blev monteret og pumpen genjusteret efter gefühl. Kom vist til at justere på den inden jeg fandt den rigtige fejl  :?
Skal senere ha den justeret ordentligt 7-9 ml/minut - kommer senere.

Og der er kommet nye fælge på lager, mangler bare et par støvdæksler til dem, men jagten er gået ind.
(http://inlinethumb27.webshots.com/13594/2452278430103394954S600x600Q85.jpg) (http://good-times.webshots.com/photo/2452278430103394954aVfspC)
Titel: Trambussen
Indlæg af: wilson efter 12. Januar 2009 kl: 20:02:10
Så er der monteret skipper stol i trambussen:

(http://inlinethumb27.webshots.com/5978/2177563250103394954S600x600Q85.jpg) (http://good-times.webshots.com/photo/2177563250103394954HJCVat)

Dog kun midlertidigt...

Planen er at den anden skipper stol (med varme  8) ) og den ekstra bænk skal monteres med noget smart stof. Planen er indtil videre sort dellæder på sider og ryg og antrazitgrå alcantare på sidefladerne.

Har faktisk også et foldud armlæn fra et saab 99 bagsæde, der måske skal monteres i bænken....

alle de planer  :roll:
Titel: Trambussen
Indlæg af: verner efter 13. Januar 2009 kl: 23:18:34
stof og stil, er stedet du finder nappa og alcantara til små penge :)

vi lavede til hele camper delen inden vi tog på sommerferie, så det ku matche forsæderne 8)
mangler dog stadig at få lavet førersædet :wink:

skal du ha to pilot-stole eller?
Titel: Trambussen
Indlæg af: wilson efter 13. Januar 2009 kl: 23:35:21
Citat fra: "verner"
stof og stil, er stedet du finder nappa og alcantara til små penge :)

vi lavede til hele camper delen inden vi tog på sommerferie, så det ku matche forsæderne 8)
mangler dog stadig at få lavet førersædet :wink:

skal du ha to pilot-stole eller?


Min mutter er håndarbejds lærere så mon ikke hun har en kontakt eller to + jeg har en kammi der er teknisk designer på RMB - tidligere Rabami kontorstole... Men ellers tak for tippen - der findes også stof2000 hvis det er!

Nej der skal bare et skipper sæde og en bænk, evt med armlæn.
Den anden bliver "tilovers" når engang jeg får det andet klar.

Går også og fundere hvor svært det kan være at montere en isofix skinne og forstærke sædet til det! Det er jo bare en løs bøjle til €28 der sidder med to M8 bolte i sæde bunden... Det er nemmere at overskue når engang sædet er adskilt.

Har lige modtaget oliekøler dele  :D  
Oliekøler 25 rækker: 193 mm høj / 405 mm lang - umiddelbart den største der er plads til  :roll:  Men den er godtnok også gross!
Titel: Trambussen
Indlæg af: verner efter 14. Januar 2009 kl: 00:00:43
ok, men der købte vi nappa til 59kr pr meter i rigtig tyk kvalitet
og alcantara til 99kr pr meter. (brede ca 140-150).
det er os der nogle skoler køber deres stoffer  :wink:

stof2000 er enten dobbelt så dyre eller os har de ikke den kvalitet man ønsker, har kigget der flere gange...

den 25rækkers lyder nice, hva koster den?
mht. slanger er 4meter nok? så nemlig at p-lindberg har nogle billige slanger med ½" forskruninger.
Titel: Trambussen
Indlæg af: wilson efter 14. Januar 2009 kl: 00:15:22
Citat fra: "verner"
ok, men der købte vi nappa til 59kr pr meter i rigtig tyk kvalitet
og alcantara til 99kr pr meter. (brede ca 140-150).
det er os der nogle skoler køber deres stoffer  :wink:

stof2000 er enten dobbelt så dyre eller os har de ikke den kvalitet man ønsker, har kigget der flere gange...

den 25rækkers lyder nice, hva koster den?
mht. slanger er 4meter nok? så nemlig at p-lindberg har nogle billige slanger med ½" forskruninger.


Køleren alene kostede £117,58, inkl rabat og engelsk moms - dertil kommer fragt osv. Men pundet er i en gunstig kurs ift kronen.

Havde et helt sæt hjemme til Jes for omkring 2500,- inkl porto (vi var et par stykker om at dele den)
Bøf med termostat
forskellige forskruninger til bøf og køler
2 x lige, 2 x 45°, 2 x 90° pushlock fittings
12m højkvalitets slange
25 rækkers oliekøler.

Jeg har med vilje ikke lavet en tråd da jeg ikke havde handlet med dette firma før. Leveringstiden var lidt lang, men det har jo også været hen over jul  nytår, ellers er det gået gelände uden probs.

Medmindre du vil placere køleren under bunden på bilen tror jeg du kommer til at mangle en del slange med bare 4 meter  :o
Titel: Trambussen
Indlæg af: jensjakob efter 14. Januar 2009 kl: 01:08:55
Link til firmaet i UK?

Pundet er jo nede på ca 7,5 kr - så det er billy at købe op i UK for tiden :-)
Titel: Trambussen
Indlæg af: wilson efter 14. Januar 2009 kl: 08:46:01
http://www.thinkauto.com/
Titel: Trambussen
Indlæg af: wilson efter 18. Januar 2009 kl: 23:13:25
Oliekøleren er monteret:

(http://inlinethumb19.webshots.com/43730/2232040600103394954S600x600Q85.jpg) (http://good-times.webshots.com/photo/2232040600103394954tOKSTE)


Så er der vist ikke plads til en større model - 25 rækker serie 9:

(http://inlinethumb34.webshots.com/22433/2958861730103394954S600x600Q85.jpg) (http://good-times.webshots.com/photo/2958861730103394954ZRHhLe)

Nu mangler jeg bare at montere urerne til olie temp & tryk.
Dernæst finde noget tungt at trække rundt med så jeg kan se om den funker  8)
Titel: Trambussen
Indlæg af: Hawaiibussen efter 19. Januar 2009 kl: 09:10:47
wilson,

det ser lækkert ud. Jeg har selv en 25 rækkers og det er bare dejligt.

Den afgav så meget varme, da jeg var på sommerferie af speeder og gearstang og dens manchet blev mega varme.....
Titel: Trambussen
Indlæg af: jankjerbye efter 19. Januar 2009 kl: 13:00:39
Nice... den må sku ku køle svinet! Så slipper vi for at køre med åbne vinduer og bagklap næste gang jeg er med ude og trucke :D

Skal nummerpladen så flyttes?

/Jan
Titel: Trambussen
Indlæg af: wilson efter 19. Januar 2009 kl: 17:03:14
Citat fra: "jankjerbye"
Nice... den må sku ku køle svinet! Så slipper vi for at køre med åbne vinduer og bagklap næste gang jeg er med ude og trucke :D

Skal nummerpladen så flyttes?

/Jan


Nope - de flinke færdselsbetjente synes det ser smart ud med den "kvadratiske" foran  :roll:

Og tror nok luften skal komme rundt om den - den almindelige køler har i hvertfald ikke haft de helt store probs med at få luften igennem.

Tror egentligt mere på at luften bliver suget igennem end blæst igennem køler gitteret. Måske nok derfor der er en tunnel bag køleren på td standard.
Titel: Trambussen
Indlæg af: jankjerbye efter 19. Januar 2009 kl: 19:44:51
Det er jo heldigvis nemt at finde ud af .. Køre med læs på og nummerplade foran.. aflæse peak temperatur.

Køre med læs på med nummerpladen ude til siden.. (eller i forruden under testen) og aflæse peak temperatur.

/Jan
Titel: Trambussen
Indlæg af: wilson efter 01. Marts 2009 kl: 10:55:10
Efter en lang tur med præcis rute har jeg fået kontrolleret min trip tæller...

*Land rover event rules*  :lol:

rute på google maps (http://maps.google.com/maps?f=d&source=s_d&saddr=56.372618,9.627414&daddr=st%C3%A6rk%C3%A6rvej+27,+8850+bjerringbro+to:Himmestrupvej+6,+8850,+Bjerringbro,+Danmark+to:Rute+503%2FGamle+Viborgvej+to:Rute+15%2FSilkeborgvej+to:Ingerslevs+Boulevard+6,+8000+%C3%85rhus,+Danmark+to:Rute+170%2FO2%2FSkanderborgvej+to:Storager+to:Tirsb%C3%A6kvej+to:Tirsb%C3%A6kvej+135,+7120,+Danmark+to:Frederiksdalparken+28,+6070+christiansfeld+to:industrieweg+127,+24955+harrislee+to:Industrivej+to:storegade+10,+8765+klovborg+to:Himmestrupvej+6,+8850+Bjerringbro,+Danmark+to:Ukendt+vej+to:Vindumvej&geocode=%3B%3B%3BFdiEXQMdeqyXAA%3BFYzRWAMddNOZAA%3B%3BFTlbWAMdet-aAA%3BFQVRUgMd2KySAA%3BFY80UgMdKd6SAA%3B%3B%3B%3BFVZ7RAMdSsyOAA%3B%3B%3BFarzXAMdBJOTAA%3BFQVLXAMdQ8qSAA&hl=da&mra=dme&mrcr=0&mrsp=0&sz=15&via=3,4,6,7,8,12,15&sll=56.376682,9.632049&sspn=0.014496,0.045319&ie=UTF8&z=15)

Triptælleren viser 512,6 km ifølge maps er ruten 514 km - det må siges at være ok!

På turen fik jeg også afprøvet den nyligt installerede lyddæmpning.
Det virker!

Jeg har plastrer 1 kvm asfalt i de tre døre og sidepladen + lidt tungt skum. Taget har også fået en lille kvm asfalt + æggepakke skum i fuld længde/bredde. Resten af de 2 kvm asfalt er blevet fordelt på låger under lad + i rummet under laddet.
Derudover er der blevet monteret carat gummi vindafvisere foran dørerne - De virker overraskende godt!

Nu mangler jeg bare at få justeret dørerne lidt længere ind i toppen. Over 110 km/t trækker bøjlespejlene dem lidt ud så de blafrer lidt.

Plus jeg skal ha lavet en ny himmel på et tidspunkt, den gamle var mør og døde under nedtagningen  :twisted:
Titel: Trambussen
Indlæg af: KHSalvesen efter 01. Marts 2009 kl: 11:09:20
Nu må vi håbe det ikke drypper på varme solskinsdage.

Med asfalt, mener du så "bilstøjdæmpningsplader", tagpap, bitmen eller hva ?

Kurt
Titel: Trambussen
Indlæg af: BlackChart efter 01. Marts 2009 kl: 11:26:08
Hvad har du brugt til at få æggebakke skummet til at hænge fast??
Jeg har forsøgt lidt af hvert, men det falder sq ned når solen begynder at varme på taget...
Titel: Trambussen
Indlæg af: wilson efter 01. Marts 2009 kl: 12:37:11
Jeg har brugt lyddæmpnigs bitumen plader, men alt der er tungt kan i teorien bruges. Fordelen ved dette at der allerede er lim på og det er lavet til det.

Tagpap er til at sætte oven på taget. Dette ville sikkert virke men se en smule anderledes ud  :lol:

Jeg har inden aplikering afrenset overfladen med fortynder, sprøjtet kontaktlim på overfladen og ladet den tørre ind 10-15 minutter.

Imens har jeg klargjort stykkerne, sprøjtet kontaktlim på dem også, ovenpå den lim der allerede er der. Bitumen stykkerne varmede jeg inden montering så de var nemmere at forme efter underlaget.

Om det falder ned når solen bager må komme an på en prøve, men jeg tror indtil videre på det. Jeg satte en af banerne skævt op, da jeg rykkede den ned fulgte der maling med, så....  :twisted:
Titel: Trambussen
Indlæg af: wilson efter 08. Marts 2009 kl: 13:52:34
Så skulle der et nyt batteri til. Det andet var ikke dødt, men effekten var dalet en del. Pga problemer med oliefyret ville jeg udelukke strøm problemer, da det oftest er her den er gal.

Derfor skulle der monteres nyt batteri. Det blev et scan brit, i mine øjne et batteri i klasse med Varta og til dels Hancock.

En god indikator for kvaliteten er vægten, altså indholdet af bly på pladerne, og det er tungt. Det er nemt at mærke forskel på et billigt og dyrt batteri der.

Efter lidt opmåling og overvejelse blev der fundet plads til et 95Ah & 740 Amp batteri... Det er noget større end standard skal jeg lige hilse og sige. Der er lige akkurat plads til det i batterikassen.

Gammelt bosch batteri:
(http://inlinethumb32.webshots.com/43679/2998878320103394954S600x600Q85.jpg) (http://good-times.webshots.com/photo/2998878320103394954CQIVAo)

Forskel:
(http://inlinethumb33.webshots.com/43424/2264634600103394954S600x600Q85.jpg) (http://good-times.webshots.com/photo/2264634600103394954yuiDdd)

Label:
(http://inlinethumb51.webshots.com/44146/2240896180103394954S600x600Q85.jpg) (http://good-times.webshots.com/photo/2240896180103394954VvlsHM)
Titel: Trambussen
Indlæg af: verner efter 09. Marts 2009 kl: 00:32:03
scanbritt er det det samme som danbritt? for dem har jeg dælleme skiftet mange af, os inden for de 2 års garranti!

men ellers en god stor str :)  kan din generator overhovedet lade så meget :roll:  men ellers har du jo din c-tek til lidt vedligholdelses ladning :wink:
Titel: Trambussen
Indlæg af: wilson efter 09. Marts 2009 kl: 06:24:32
Citat fra: "verner"
scanbritt er det det samme som danbritt? for dem har jeg dælleme skiftet mange af, os inden for de 2 års garranti!

men ellers en god stor str :)  kan din generator overhovedet lade så meget :roll:  men ellers har du jo din c-tek til lidt vedligholdelses ladning :wink:


Det er vist det samme. Hvis det er inden for garantien er det jo ikke et problem - så får man jo bare et nyt  :P

mht generatoren så lader den 65A, den skal nok kunne få strøm på den lige så vel som på det gamle. Det vil jo bare tage længere tid end hvis det kun var et mindre batteri der skulle lades. Til gengæld når det store batteri ikke at falde så langt ned med mange småture og oliefyr aktiveret. Derfor burde det holde længere end et mindre, da det er de dybe afladninger der oftest dræber et blybatteri.
Titel: Trambussen
Indlæg af: Alp efter 09. Marts 2009 kl: 12:09:05
Smider lige et batteri link (med størrelsen)

http://www.scanbrit.dk/varekatalog_vis.asp?id=31
Titel: Trambussen
Indlæg af: wilson efter 16. Juni 2009 kl: 19:52:12
Trambussen er med på arbejde på site i Bjerregrav.

Og der er absolut ingen grund til at føle noget forkert i at være misundelig på den trailer...  :roll: for den ER lækker - desværre ikke min!

2700 kg's boggie trailer med alu sider, 0,8 tm Hiab kran med 2 x hydraulisk støtteben, 2 x hydr udlæg og 1 x man udlæg. Rækkevidde 3,8m v 230 kg.
Titel: Trambussen
Indlæg af: wilson efter 26. Oktober 2009 kl: 19:34:43
Så blev Trambussen da lige synet UB, med tillægskommentaren: "Det er en fornøjelse at køre i en gammel bil der kører så godt!"  8)

Det skulle den også gerne da det pt er mit ugentlige transportmiddel Bjerring - Kalundborg t/r + det løse. Den har kørt 49.000 km siden sidste syn 2. jan 08

Har lige skiftet ruller til: Toyo H09, de gamle Hankock'er nåede at rulle et godt stykke over 60.000 km før de døde. De var gode men er alligevel positivt overrasket over de nye!

Den har stadig den 5 trins ABN (3H gearing) på jeg satte på for snart 4 år siden og den æder bare kilometerne uden at kny, det være sig tom eller med fyldt lad og lastet autotrailer.

Den jx'er der sad i da jeg købte den på auktion sidder der stadig og trækker fint afsted med læs. Den følger fint med på motorvejen, specielt med de nye dæk!

En konservativ kørestil, 21 rækkers oliekøler og et gennemskyllet kølesystem må slåes om æren, men faktum er at den kører! Den bruger hverken olie eller vand på de 5000 km jeg har som interval for blodskift. Dog er den begyndt at svede lidt, jeg frygtede lidt at det måske var toppakningen men en motorvask leder min mistanke mod ventildæksel pakningen, måske en simmering...

Min plan med en 1,9TD (AAZ) er pt skrinlagt, dels pga nyt arbejde hvor jeg ikke er meget hjemme og dels fordi jeg måske har fået nye planner....

De nye tanker (drømme) går i retningen af mekanisk direkte indsprøjter.... I første omgang nok som M-SDi og senere M-TDi, grunden er at jeg har planer om at montere en VNT-turbo men ikke helt har styr på den mekaniske styringen af geometrien endnu!

Hvad skulle der laves inden syn (ud over den løbende vedligehold) anden udstødning og en motorvask!!! nåja og så nye forlygter, det blev pludseligt nødvendigt da jeg kom til at spule de tændte lygter i sidste weekend = revnet glas ;-S Det problem skule gerne være løst nu da de "nye" lygter var dem på hylden hvor jeg har monteret stenslags folie ;-D
Titel: Trambussen
Indlæg af: Bo efter 27. Oktober 2009 kl: 06:52:00
Tillykke med synet....og alt det andet  :D
Titel: Trambussen
Indlæg af: wilson efter 06. December 2009 kl: 16:16:39
Først ville blæseren ikke køre på trin 3.... Senere gik der et par minutter før den overhovedet ville køre... Nu vil den helst ikke!

Derfor var det tid til at få renoveret en blæserkasse fra lageret, som bonus kan man så montere en caravelle model der kan køre tvungen recirkulering  8)

Der bliver monteret en ny blæser fra hovwdi, varme elementet er i ok stand så det får chancen.

Et af de største hurdels har været at finde det "rigtige" skum til at lyddæmpe klapperne med. Jeg måtte opgive at finde noget der er ens med det originale og har monteret engangsvaskeklude! Det er det jeg har fundet der kommer tættest på.

Flere billeder følger.
Er desværre ret sikker på at jeg ikke når at finde tid til at montere det inden jeg skal trille østover igen.... men en uge uden blæser fra eller til hvad gør det  :roll:
Titel: Trambussen
Indlæg af: wilson efter 07. December 2009 kl: 17:33:53
Det kommer i stimer...
Nåede selvfølgelig ikke at skifte varmeapparatet og som straf så døde starteren så imorges... :?
Så jeg har privat chauffør på resten af ugen indtil jeg skal hjem fredag og ha den renoveret / skiftet  :roll:
Titel: Trambussen
Indlæg af: verner efter 09. December 2009 kl: 03:03:58
et godt råd er at lægge en strimmel vinduesbånd/tape (det der skumtape, fåes i metermål i jem&fusk til få kr) rundt langs kanten af den nye blæser, da den fra hovwdi ik er udstyret med det skum som den org.blæsermotor har!
det er kun for at dæmpe vibrationer, men nu gør du jo så meget ud af det andet....
Titel: Trambussen
Indlæg af: wilson efter 13. Januar 2010 kl: 23:25:14
Så døde dørhåndtagene pga slid velsagtens. Men det var frosten der gav dem dødsstødet. Først passagersiden torsdag og førersiden fredag...

Nye blev indkøbt ved hovwdiaudi og selvfølgelig skulle låsene kodes om for der er i forvejen rigeligt med nøgler i bundtet...
Men der skulle vise sig at være et par bump på vejen.

Allerførst havde jeg bare regnet med at kode de nye låse om, men da nøgle profilen er anderledes kunne dette ikke lade sig gøre!

Der er lagt lidt billeder med tekst op i galleriet:

http://galleri.t3nettet.dk/thumbnails.php?album=54
Titel: Trambussen
Indlæg af: poot efter 14. Januar 2010 kl: 00:03:00
Citat fra: "wilson"
Så døde dørhåndtagene pga slid velsagtens. Men det var frosten der gav dem dødsstødet. Først passagersiden torsdag og førersiden fredag...

Nye blev indkøbt ved hovwdiaudi og selvfølgelig skulle låsene kodes om for der er i forvejen rigeligt med nøgler i bundtet...
Men der skulle vise sig at være et par bump på vejen.

Allerførst havde jeg bare regnet med at kode de nye låse om, men da nøgle profilen er anderledes kunne dette ikke lade sig gøre!

Der er lagt lidt billeder med tekst op i galleriet:

http://galleri.t3nettet.dk/thumbnails.php?album=54


Fine billeder  :lol:
Titel: Trambussen
Indlæg af: wilson efter 15. Marts 2010 kl: 22:21:43
Så blev der tid til en ornli syg gang TLC til trambussen ;-) hele weekenden er gået med at lege med bil....

Nye dyser, nye gløderør, justering af pumpe, ny vandpumpe (kolbenschmidt selvfølgelig), lidt nye kabelsko og en gl type dieselfilter konsol er installeret.

Har skubbet noget af det alt alt for længe.... Nu bliver det spændende om jeg får et lidt bedre km regnskab igen :-P

Hvis der er nogle der mangler et beslag til den gl type konsol fandt jeg ud af at et 50x50 vinkel beslag fra HN passede perfekt i hullerne. Der skal bare skæres lidt af den ene ende så er det klar til montage med 4 bolte. Hvortil der kun skal bores to huller da de to andre passer i hullet fra spændebåndet til den nye type filter 8)

Mange tak til rette vedkommende for dyse hjælp  :wink:
Titel: Trambussen
Indlæg af: wilson efter 17. Marts 2010 kl: 20:36:08
AAAARGH

Var idag på værkstedet for at kontrollere pumpe timingen en ekstra gang!!!!
Syntes den trækker mindre godt end den plejer og ikke mindst er der kommet en del mere sod i udstødningen end normalt ;-((

Må ærligt indrømme at jeg justerede lidt på pumpen da jeg skiftede tandrem, men den stod SPOT ON på 0,90 efter justringen både den anden dag og i dag?!?

Mærket på svinghjulet er det trekantede hak ned i denne mellem de to firkantede forhøjninger....
Pumpehjulet er ud for centreringshullet til dornen
Og knasten er ud for det mærke jeg lavede mens den var fikseret med lineal.

Fatter det ikke... :-S

Vil helst ikke ud i noget justering uden for mærkerne, men et eller andet gør jeg galt.... ????

Hvorfor den indimellem sætter ud har jeg heller ikke helt gennemskuet, men det har den gjort on / off over de sidste par måneder,så det har umiddelbart intet med det andet at gøre. Føles lidt som en benziner med fugt i tændingen :-P
Titel: Trambussen
Indlæg af: jankjerbye efter 17. Marts 2010 kl: 22:10:33
Hmm.. de første tanker jeg lige får...

Luft i diesel tilførslen.. skidt i diesel tilførsel.. skidt i tank..

Rense tank og skifte fremløbs slange og spænde alt efter med fuldspændebånd?
Titel: Trambussen
Indlæg af: dokajønne efter 18. Marts 2010 kl: 00:25:07
Måske er en pumpetiming på 0,90 lidt for defensivt til din gamle motor?
Titel: Trambussen
Indlæg af: Hawaiibussen efter 18. Marts 2010 kl: 06:32:54
tjek evt dyserne......Jeg ved ikke hvor de er fra. Men jeg har haft samme syndrom, og der var der nogle dysenålene som havde sat sig. (skidt fra monteringen af dem eller???)
Titel: Trambussen
Indlæg af: wilson efter 18. Marts 2010 kl: 06:44:01
@Jan: Har lige monteret ny dieselfilter konsol, med nye slanger slangeklemmer und alles. Og skidt i tanken, narj for har ikke kørt på alternative brændstoffer og filteret jeg skiftede var helt rent....

@Jønne: Defensivt??? Hvis motoren ellers er iorden bør man vel ikke gå uden for specs? Og der er masser af kompression at mærke når man tørner. Problemet er nok at jeg ikke bare lod pumpen stå hvor den stod.... (fik selvf ikke skrevet det tal op :-()

@Morten: Dyserne tvivler jeg ikke på - de er fra en meget troværdig leverandør! Og jeg var meget påpasselig under montagen. Komplet motorvask inden adskillelse, alt blev blæst med trykluft inden demontage, propper på alle åbne tilslutninger, renblæsning af dyserør inden montage og en halv kasse plast handsker.....

Måske er det bare selektiv hukommelse? Men undrer mig bare over soden i udstødningen.....
Titel: Trambussen
Indlæg af: wilson efter 18. Marts 2010 kl: 22:11:40
SÅDAN!

Nu trækker den igen som et rangerlokomotiv på steorider!!!! eller næsten  :wink:

Godt nok var koldstarts håndtaget skubbet ind, men selve armen på pumpen kunne komme lidt længere tilbage med en skruetrækker!

Med møje og besvær fik jeg krænget pumpen rundt og den blev timet til 0,95.... Skal lige love for det gjorde en forskel!
Markant mere moment og mere omdrejningsvillig. En kende hårdere tomgang, men stadig smørblød  8)

Nu bliver det spændende om soden i udstødningen forsvinder og km regnskabet igen bliver lidt bedre!?
Titel: Trambussen
Indlæg af: Jarl efter 18. Marts 2010 kl: 23:12:44
Smukt Olsen! Sådan skal det være. Og hvis du så kan tøjle din højre fod, så skal brændstoføkonomien nok vise sig at være gunstig.
Titel: Trambussen
Indlæg af: wilson efter 18. Marts 2010 kl: 23:19:50
Tak!

Ja det med højre foden er så værre, når nu den kan og så gerne vil arbejde ;-)

Den trak snildt en lille sød Audi 60 fra Ans til Bronx på autotraileren - no problemo
Temperaturen er også faldet, hvilket er logisk nok når man tænker over det....
Titel: Trambussen
Indlæg af: Bluestar efter 19. Marts 2010 kl: 06:22:26
skide godt : ) og mange tak for hjælpen! Vi ses

mvh Jesper
Titel: Trambussen
Indlæg af: wilson efter 31. Marts 2010 kl: 18:25:59
Hvilken forskel det gør med nye dyser OG korrekt pumpetiming 8)
Blød motorgang og springer igang bare man kigger på nøglen

Men der har været en slange i paradis. Trambussen har lidt af periodevis toyota syndrom.... og det betyder IKKE 117% iorden for dem der skulle være i tvivl....

Nej istedet har speederen haft en kedelig tendens til at sætte sig fast. Efter lidt grundig fejlsøgning blev fejlen lokaliseret til speederkablet. Dette blev skiftet med et andet brugt fra lageret, der bare gik smooth. Det virkede - een dag så var det endnu værre !!!!


Et nyt uorg blev købt ved hovwdiaudi, men blev sgu lidt skuffet over kvaliteten da jeg kom hjem. Ingen inderliner over wiren, plastbeskyttelsen over endeklemmerne sød løst og sidst men ikke mindst ingen gummibælg til at beskytte den frie wire ende ved pumpen....

Fluks ind og kigge på hylden, der var vist et  nyt kabel til en passat på hylden med sådan en bælg, den måtte kunne flyttes over!

Stor var min overraskelse da jeg så fandt et originalt VW speederkabel - Nicenok  :wink:

Så nu er der nyt org speederkabel og ny yderliner monteret, så burde den være der!!!!
Titel: Trambussen
Indlæg af: verner efter 12. April 2010 kl: 10:44:28
ja det er sjovt ens egen amagerhylde kan overraske ;)
når bare man finder det rette system er det nemt at finde rundt i...
bruger selv HTB-System og har gjort der en del år, men syntes ik det fungere optimalt!
hvilken lager styring bruger du?
Titel: Trambussen
Indlæg af: wilson efter 12. April 2010 kl: 12:43:16
Jeg kører med bibelsk lager styring.

Søg og du skal finde  :lol:
Titel: Trambussen
Indlæg af: Fut efter 12. April 2010 kl: 13:08:22
Jeg har ellers læst et sted at speederkablet fra Rjes.com skulle være serdeles godt.
Titel: Trambussen
Indlæg af: jensjakob efter 12. April 2010 kl: 15:17:27
@Verner: HTB-System?????
Titel: Trambussen
Indlæg af: poot efter 12. April 2010 kl: 15:47:50
Det  er vel som mit lagerstyringssystem NLP  (nærmeste ledige plads) :D
Titel: Trambussen
Indlæg af: verner efter 13. April 2010 kl: 00:54:12
@jj. Hulter Til Bulter - System ;)
vi brugte det til rekl.dele på et par af mine tidl arb.pladser, der virkede det fint :D
Titel: Trambussen
Indlæg af: wilson efter 20. Oktober 2010 kl: 20:43:22
Så fik jeg målt de to blokke op jeg kan vælge imellem til projekt mTDI.

1Z TDI blok der på har maks slidmål på 79,52 x 79,54 (ny = 79,51)
Det må siges at være ok for en motor der har gået 180.000 km

AAZ TD blok der har maks slidmål på 79,52 x 79,57 (ny = 79,51)
Det er tydeligt at motoren er mest slidt i mod svinghjulsenden (cyl 4)
Den er slidt lidt mere end TDI'en men vil mene at den stadig er ok.

Så spørger den hurtige nok, hvorfor bruger du ikke bare tdi blokken så?
Af tre grunde.
1: 1Z blokken har lidt ekstra huller blandt andet til krumtap føler som jeg ikke kan se hvad jeg skal bruge til (men man ved aldrig - kunne bruges til fartpilot o.lign)

2: 1Z blokken kræver godkendelse fra VW eller SMC da den overstiger 20% reglen. Dog kan den retsskårne synsmand kræve det samme med AAZ blokken da den heller ikke er typegodkendt til vognen. Og da jeg jo skifter ALT er det jo reelt set mere en TDI end TD.....

3: 1Z motoren har 90 hk og JX'erens 70 hk + 20% = 84 hk. Dermed vil det automatisk udløse ny reg afgift..... Men da jeg betalte bilen fri for 4-5 år siden slap jeg omkring en tusse så det er ikke det der vælter budgettet. :-P

Jeg vil helst have tingene iorden. så jeg kan få den nye motor skrevet ind i reg attesten og på forsikringspapirerne (også fordi jeg gerne vil ha motor og ombygget gearkasse skrevet i policen, så jeg får den reelle sum udbetalt hvis uheldet er ude - 7 9 13)

Derfor må jeg nok gå den tunge gang og kontakte SMC om de vil godkende en 1Z motor i en gammel sur T3 :lol: og så betale ny afgift.

Hvor er det herligt at bo i et bureaukrati  :roll:
Titel: Trambussen
Indlæg af: nels efter 20. Oktober 2010 kl: 22:57:07
Send mig en PM med din email adr, så kan du få den typegodkendelse af mig..
Titel: Trambussen
Indlæg af: wilson efter 10. Januar 2012 kl: 18:43:47
Køretøjet er godkendt
Ved synet konstateredes ingen fejl ved køretøjet :-)

229.000 km + ca 100.000 pga skift af instrument. Det er sgu da meget godt klaret af en std JX'er der ofte får lov til at slæbe både tunge læs og store trailere ;-)

Der hænger stadig en delvis samlet mTDi'er i motorstativet, med nye lejer, stempelringe og alle de andre fine nye ting. Men hvorfor ha travlt når nu den gamle bare triller og egentligt klarer opgaven fint, selvom den måske ikke skyder op af vejlebakken med 120 km/t når der er en læsset autotrailer på krogen :-P

Fik dog en kæmpe forskrækkelse for en måneds tid siden, da kraven på en af de store pex rør under bunden knækkede, køleslangen hoppede af og pludseligt var der ingen vand på systemet -> temperatur mål i top og en meget agressiv bkinkende lysdiode :-O
Lidt araldit og håndarbejde så var Trambussen kørende igen :-D

Så jeg kan bare håbe på "two more years" med min uundværlige doka ;-)
Titel: Trambussen
Indlæg af: Jarl efter 10. Januar 2012 kl: 18:53:19
Tillykke! Det er belønningen til omsorgsfuld og kompetent ejer.
Titel: Trambussen
Indlæg af: buddha_uffe efter 12. Januar 2012 kl: 08:27:34
Altid lækker følelse med 2 år mere på kontoen.. :-)
Titel: Trambussen
Indlæg af: jensjakob efter 12. Juni 2012 kl: 23:06:57
Hvordan går det med Trambussen?
Titel: Trambussen
Indlæg af: wilson efter 12. Juni 2012 kl: 23:13:41
uhhh, den lever et hårdt liv. Men egentligt ikke fordi der er noget nyt i det og umiddelbart nyder den det jo i fulde drag :-b

Næste weekend hauler den til Hillerød med en 1000 kg's rundsliber på laddet :-P

Håber sommeren giver tid til oprensning af samlinger og de værste andre steder med stål orm :-O men pt ser den desværre temmeligt hårdt booket ud indtil engang i september ?!?!? Den fine nye motor sidder stadig i motorstativet med topstykket ved sin side og vnt turboen på hylden sammen med de tre pumper der engang engang engang forhåbentlig bliver til en!