T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: jankjerbye efter 27. December 2007 kl: 23:11:04

Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: jankjerbye efter 27. December 2007 kl: 23:11:04
Nå.. på vej hjem fra svigermekanikken blev jeg opmærksom på en ny lyd fra bagakslen.. lidt helikopteragtigt.. når man kørte op af bakke og accelererede.. Koblede man ud.. og lod den rulle var lyden væk..

Lyden var periodisk men tydelig op af bakke med pedalen i bund.

Det ene baghjul har en anelse spil når man rykker i det.. men det burde ikke være det når man ikke kunne høre noget trillende ned af bakke?

Jeg kender ikke stand på trækaksler.. hvordan tjekker man dem når de er monterede?

Jeg har også lagt mærke til en tiltagende rysten.. når man kører op af bakke og den skal arbejde for at trække sig op (f.eks i modvind) man kan også mærke rystelser i gearstangen...

Er koblingen mon ved at stå af? Det håber jeg sku ikke.. jeg har aldrig prøvet at skifte kobling før..

Jeg kan komme under bilen i morgen og rykke i gearkasseophænget.. hvor meget må man kunne rumstere med den?

Andre muligheder?
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: doka efter 28. December 2007 kl: 00:18:25
Mht feks et løst hjul opleves det oftes ved at lyden kommer når der kobles ud og ikke under acc. ( hvis det er et af de trækkende hjul der er løse ) Men tjek dem for ingen regler uden undtagelser.Det skal her nævnes at det ikke er nok at rykke i hjulet-der skal en nøgle på.

At kontrollere et trækakselled der er monteret er ikke nemt.  Hvis det var en af de forreste  aksler kan det evt gøres ved at dreje med fuldt udslag under kørsel og på denne måde frembringe kloklyden.
Dette er jo ikke så nemt bagpå så den bedste måde er at skille leddet ad og tjekke at der ikke at slidt et spor i det og at kuglerne er helt runde uden slidmærker.
Mht gearkasseophæng - Der er kun begrænset slup i ophængene men jeg tror ikke at det er det.
Det lyder mest som om du har en defekt trækaksel evt pga defekt manchet.

Problemet med at leje "Net doktor" er jo at man ikke kan høre lyden så  det kan jo være noget helt andet.
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: jankjerbye efter 28. December 2007 kl: 12:42:22
Hvis nu det er trækaksler.. er det så noget man får et renoveringssæt til? Hvad kaldes det og hvor leder man? Ebay? Eller finder man en brugt og håber det bedste eller hvordan tjekkes den?
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: BlackChart efter 28. December 2007 kl: 13:00:54
Du nakker da bare de trækskaler der sidder på 'vellen :)

Hov, var der ikke en der snakkede om at hvis trækakslerne var slidte, så byttede man dem bare om højre til venstre?!
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: elmo efter 28. December 2007 kl: 13:47:41
Citat fra: "BlackChart"
Du nakker da bare de trækskaler der sidder på 'vellen :)

Hov, var der ikke en der snakkede om at hvis trækakslerne var slidte, så byttede man dem bare om højre til venstre?!


jo jo - det var der en der nævnede da jeg skulle skifte... men det er vel ikke en holdbar løsning?!? Når man alligevel har dem pillet af, er det vel smartere at skifte til et sæt der er i orden.

Og Jan - selv jeg kunne finde ud af det, så det er lige til at gå til ;o)
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: Jarl efter 28. December 2007 kl: 13:52:34
Trækaksler på T3 (2wd) er umådeligt holdbare, da de ikke bliver trukket ud i skarpe vinkler som på forhjulstrækkere. Det eneste der dræber dem er utætte manchetter.

Man kan sagtens få nye homokinetiske led til dem - mon ikke hovwdiaudi har dem? De er vist endda til at betale, men selvf skal man huske nye manchetter oven i. På den anden side er der god mening i at montere et sæt brugte, der ikke er forknoklede.

Tricket med at vende dem om er efter min bedste overbevisning noget amatørfusk. Gør man det, kan man så fornøje sig med knagen og bragen, når man bakker eller, når man motorbremser. Fusk!
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: jankjerbye efter 28. December 2007 kl: 19:14:08
Tak for svarene...Ok.. så jeg går efter et par brugte trækaksler til erstatning...

Jeg finder ud at at skille dem ad så jeg kan tjekke for slidspor og slid på kuglerne. Tager lidt billeder når jeg kommer så langt.. så kan i hjælpe med at bedømme.

Køber evt. nogle nye manchetter.

Hvor lang tid tror i erfaringsmæssigt jeg kan trække den før jeg holder et sted og skal trækkes hjem?

Jeg skal lige finde en weekend med stilstand før jeg kan begynde reperationen.

Nogle gode tips når man skal have trækaksler af og på.. nogle fifs der kan gøre det nemmere?
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: KHSalvesen efter 28. December 2007 kl: 19:59:21
Ang.: nogle fifs der kan gøre det nemmere?

Øv dig på vognparken.  :lol:
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: doka efter 28. December 2007 kl: 20:10:06
Det er svært at sige hvor lang tid de kan holde,men i alle de år jeg skruede i Vw så jeg yderst sjældent et led der var slidt så meget at bilen ikke kunne køre.

Mht afmontering er det ganske nemt. Løsn de seks bolte ved gearkassen + de seks på det yderste led. ( skruer sidder i hullet på triangelarmen )

Når leddene skal af akslen sidder der en låsering der skal fjernes. Herefter kan det være nødvendigt at presse dem af,men det kan ofte lade sig gøre at slå dem forsigtigt af.

Leddene skilles ad ved at dreje kugleholderen i leddet på tværs og derefter presse kuglerne ud.
Når det skal samles foreskriver Vw at der presses 90gram fedt ind i hver led ( 45 gram fra hver side )
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: opelhaj efter 28. December 2007 kl: 20:36:53
er det ikk bare og finde et par brugte og smide på og så køre??? er det en rolls royce du kører i jan? :D  hehehehe ska den ikk snurre og ture og regere sårn en dieselhakker??? :D
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: doka efter 28. December 2007 kl: 21:05:47
Det er aldrig olie der er i leddene. Det er helt rigtigt at det tit er noget tyndt snask der er i leddet som næsten selv løber ud når manchetten tages af. Dette er dog ofte fordi der er brugt en forkert type fedt eller fordi der er blevet blandet to slags (feks ifm. udsk af en manchet )

Det fedt der skal bruges  er en speciel type til trækaksler G6 smørefedt eller et tilsvarende produkt (laves af flere - bla Molykote og farven på denne type fedr er sort )

Mht at gøre boltene rene kan jeg kun give dig ret - skal iøvrigt spændes med 45 Nm
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: Aran efter 28. December 2007 kl: 23:39:13
Og skulle de sidde for fast inde ved gearkassen, kan enten en "svejsetang" (fastholdertang) eller en lille rørtang anvendes med forsigtighed.
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: ThomasG efter 28. December 2007 kl: 23:39:56
På min første Transporter T3 fra 1980 oplevede jeg, at venstre trækaksel periodisk gav en temmelig højt 'dok-dok' lyd fra sig. indimellem ved sving. Jeg kunne afhjælpe det ved at rykke akslen frem og tilbage. Så røg den 'på plads' igen.Det var rigtigt muntert, da det skete første gang på en tre-ugers ferie i Øst-Europa. Til sidst hev jeg mundstykket af min fedtsprøjte og 'skød' en ordentlig gang Molybdæn-fedt ind bag manchetten (mod hjulsiden). Jeg skiftede aldrig leddet og kørte videre med det, som det var.
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: jankjerbye efter 28. December 2007 kl: 23:47:11
Kan lejefedt (til hjullejer) bruges? Eller skal jeg ud og lede efter noget sort fedt etellerandet sted?
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: ThomasG efter 29. December 2007 kl: 00:03:24
Jeg er ikke ekspert udi fedt-produkter men tror umiddelbart, at hjullejefedt ikke er 'groft' nok. Jeg brugte noget mørk-beget stads ala sådan noget man bruger som smøremiddel til landbrugsmaskiner. Det hang ihvertfald godt ved, tåler varme og omdrejninger og bliver ikke så let vasket ud. Jeg pressede studsen ind mellem manchet og aksel (temmelig uproff. men alligevel) og skød til jeg mente det var nok. Skal nok lukke enden af manchetten med en strip bagefter.

Ved ikke om det kan virke her. Men det løste da mit problem umiddelbart.
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: verner efter 29. December 2007 kl: 00:23:30
jeg mener at sådan en fedt patron med molykote (mos2) koster en ca 20-30kr! og der er ca 400g i.
og vil ikke anbefale at bruge alm hjulleje fedt!
mener faktisk at det H/N sælger til 25kr er noget molykote-agtigt noget.
hvis du ikke har sådan et unbrako, torx, xzn(tolvkant) bits/toppe sæt til 100-130kr fra H/N ell. lign. er det et must og helt uundværeligt til opgaven.
og som sagt husk at rense kærven på bolten, og jeg plejer også altid at slå bitsen ind med en hammer for at sikre at den er i bund 8)  ellers kan du risikere at lave kærven rund :cry:

ellers det bare på med vanten (og tyboronhabiten)  :)
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: verner efter 30. December 2007 kl: 12:12:08
jeg var lige i H/N i går og det er ikke molykote fedt det de sælger til 25kr, men noget ok universal fedt!
men det jeg købte for ca 10 år siden var molykote :roll:
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: jankjerbye efter 30. December 2007 kl: 15:00:21
Ok.. tak for gode råd.. jeg må se om Meca ikke har det fedt.. Jeg skriver det ned og tager det med til drengene derinde..

I dag havde jeg deadline på afhentning af brænde på Djursland så der var ingen vej uden om.. der måtte satses..

Hele vejen derud var der ingenting overhovedet.. (koldt fedt??)

10 km fra hjemmet (med laddet fyldt med brænde + fyldt trailer) hvor jeg var begyndt tilfreds (og dovent) at konkludere at det måtte have været noget vindstøj og en sten i den bremse eller noget i den stil kom det tilbage.. først mest med samme frekvens og lyd som vindstøj men med en "gok gok gok" lyd underneden.. og så da vi kom ud på de små veje en TYDELIG "SKRUNK SKRUNK SKRUNK" lyd der forsvandt 100% når man kobler ud og bare triller med samme hastighed. På toppen af Purhus bakken holdt jeg ind til siden og rumsterede med den venstre trækaksel. Jeg hev frem og tilbage i den "på tværs" af gearkassen frem og tilbage 90 grader på hjulet,  hvor den kan gi sig 5-10 cm.. Den kunne også drejes en anelse "rundt med og mod drivretningen" med hånden.. Der var ikke noget udsivende synligt.. MEN det var vådt og mudret.. så det siger ikke så meget... Ind i vognen og trille forsigtigt videre.. det kom lidt igen.. og så KRAFTIGT igen.. Ind til siden og mokse (denne gang lagde jeg kræfter i.. måske lidt af temperamentet var oppe og koge der) med den på samme måde.. Og så forsvandt det efterfølgende??!?!

Nu er jeg da 99% sikker på at det er den trækaksel? ikke?

En kobling eller en bremsefejl ville vel ikke forsvinde fuldstændigt efter en trækken ud og ind i trækakslen?

Jeg finder en trækaksel på lageret eller skruer en af caravellen.. Og så skal den lige have en husmandsrenovering.. ->

Rust pudses af.. der rustbeskyttes lidt.. renses? Måske en ny manchet?? Er der andet der lige er godt at gøre når man står med den på bordet?

Jeg snupper nogle billeder og håber i kan hjælpe med at bedømme standen..

HELT dovent kunne man jo ønske det bare var nok at fedte den der sidder på op igen..  :oops:
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: TONY efter 30. December 2007 kl: 16:03:29
Det lyder til at være sikkert nok ..... trækakslen må faktisk næsten ikke kunne drejes eller "nokkes" i drivretningen, kan du dreje den mere end 1-2 mm. når leddene er fastlåst (bilen bremset og i gear) er akslen så godt som færdig.

Tony
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: jankjerbye efter 01. Januar 2008 kl: 16:05:08
ok

Så fik jeg hevet en trækaksel frem af dyngerne.

Den kan når den sidder i skruestikken kun rokkes 1 mm (dok dok) meget lidt i "drivretningen". Det er vel ok?

Hvis jeg skal rense det gamle fedt og evt. skidt ud (og det skal jeg vel??) skal jeg have kugleledene fra hinanden i begge ender.. så kan jeg også nemmere inspicere kuglerne.

Skal jeg have en ny låsering når jeg får den af?

* tøffer ud i kulden igen *
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: DT63 efter 01. Januar 2008 kl: 16:28:54
Ja Mølle det ville jeg også og så tage en anden god brugt
ned fra hylden
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: jankjerbye efter 01. Januar 2008 kl: 16:31:32
Ja ok.. Det er på sin vis også det jeg har gjort.. men fedtet er helt størknet (og den ene ende har ikke været dækket til så der er nok sand og møg i) Min Amagerhylde er ikke helt så fin og ren som den nok burde være...

Jeg har fået låseringen af nu.. hvordan kommer manchetterne af? Vold? Jeg vil jo gerne undgå at ødelægge manchetterne som er ok og uden revner... Skal de af ved akselen eller oppe ved ledklumpen? Er det et trick?

* update *

Nå.. det var bare vold.. manchetten var groet lidt fast på akselen.. nu er den komplet adskilt..

Jeg kommer lejerne i benzin natten over og så må jeg få skaffet det fedt i morgen,
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: PARKHAVE efter 01. Januar 2008 kl: 17:21:11
@Ctange - uden at gøre mig mere klog på det end nødvendigt :lol: mener jeg at vide at visse bedsteforældre havde en amagerhylde, hvorpå man lagde ting og sager i fin og god orden, nok mest til beskuelse for gæster :lol:

At det så i denne forbindelse bliver brugt som term for et stort, beskidt og uigennemtrængeligt lager med store beskidte autoreservedele og til tider hele og halve biler må udelukkende stå for amagerhyldens ejers regning.

Men monstro der er et lille skjult hint til netop modsætningen mellem de to ting og at man måske gerne ville at det så ud som en amagerhylde i bedste stil :?:  :?:  :lol:  :lol:
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: PARKHAVE efter 01. Januar 2008 kl: 17:24:08
@Jan, jeg har nu aldrig brugt det der med benzin og deslige affedningsmidler.
Manchetten godt tilbage, masser af gamle klude til at tage det værste sorte snask mens man drejer og regerer og derefter ny molybdæn/molykote fedt i.
Manchetten tilbage på plads, nyt ( eller gammelt spændebånd - hvis det stadig duer) eller også store fede strips og på med kardan'en igen.
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: jankjerbye efter 01. Januar 2008 kl: 17:34:03
Ok! Tak for det..

Nu gik det sådan at jeg fik hele lortet fuldtændigt skilt ad.. så kugler og alt faldt ud og det hele var i enkeltdele... Oh well.. Så blev det totalt rengjort... Og nu mangler jeg bare det fedt.. Er der noget jeg skal være opmærksom på når jeg samler ledet med kuglerne igen?

Er der nogle gode generelle staldtips til opfedtning af sådan et "leje" igen, så man er 100% sikker på det trænger ind overalt? Det er første gang jeg prøver det.

Der var ingen spændebånd eller strips på manchetterne.. men der kan da komme et par strips på ind mod akslen når jeg samler lortet igen.
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: T3Anders efter 01. Januar 2008 kl: 18:59:06
Du plejer at være god til billeder Jan, skyd lidt, de kan altid blive lagt op senere!  8)
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: doka efter 01. Januar 2008 kl: 19:27:43
Citat fra: "jankjerbye"
Ok! Tak for det..

Er der nogle gode generelle staldtips til opfedtning af sådan et "leje" igen, så man er 100% sikker på det trænger ind overalt? Det er første gang jeg prøver det. .


Som tidligere nævnt Total 90 gram = 45 ilejet fra hver side + en ekstra klat i manchetten,så spiller det.
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: Jarl efter 01. Januar 2008 kl: 21:07:22
Læser man i de rigide faglitterære mekanikermanualer fra Arrilds tid, så påståes det, at de enkelte kugler ikke må skifte plads. Det er principielt nok rigtigt, men jeg tvivler på, at det har nogen betydning på vores vognpark.

Jeg plejer også altid at benzinbade delene, så de er hysterisk rene og så blæse den helt tørre og fine. Når man så fedter op, så er det en fin ide, at køre en finger med fedt inde i hver at "harmonika-bælgene" på den nye manchet, for derved at undgå at der kan slides "gummi-mod-gummi". Det er selvfølgelig mere udtalt på forhjulstrækkere, der "knækker" ledet mere skarpt. Samtidig er det vigtigt, at aftørre alt fedtstof udvendigt på manchetten, for at minimere risikoen for at en lille led sten bliver "limet" fast og sidder og gnaver, når manchetten vinkler sig. Ellers tror jeg bare, at projektet er straight forward - der er vist ingen større faldgruber.

PS.; Husk at rengøring også omfatter de gamle fedtklatter der sidder tilbage inde i flangerne på gearkassen og akselstubben.
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: jankjerbye efter 02. Januar 2008 kl: 10:57:27
Damnit.. Meca har det ikke på lager...

Nogen ideer?

Hmm Agrotek "har en masse af detder fedt i forskellige kvaliteter"

Har det et præcist navn? Molykote er vel et produktnavn? Et nummer? Etellerandet præcist?

Har lige fundet en oversigt og der er over 50 forskellige "Molykote" fedt produkter.

Hm..

Citér
Molykote Longterm 00

Ekstremt klæbende halvflydende mineraloliefedt til lukkede gear.
Til alle typer hårdt belastede lukkede metalgear, gearmotorer samt lukkede kardan-led.
Farve       sort       
Anvendelsestemperatur       -40 til +110       
Svejsebelastning, N       3400



Er det mon noget der ku du?

/Jan
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: wilson efter 02. Januar 2008 kl: 11:24:55
Molykote er som du rigtigt nok skriver et varenavn - men bliver i slæng brugt over sort fedt (grafit fedt)

Det fedt du er på jagt efter skal være højtryksfedt med Molybdænsulfid(MoS2) - den store forskel på dette og leje fedt er at de er mere sticky / trægt, dvs det bliver hængende og ikke slynget ud fra kardanleddet.

Omvendt dur det ikke som leje fedt i rulle lejer...

De skulle meget gerne have noget du kan bruge ved MECA - måske ikke lige molykote  :idea:
Men den lager ekspedient burde måske kende sine kundersbehov og sit lager lidt bedre hvis ikke kunderne skal rende forgæves og han skal holde skindet på næsen.
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: jankjerbye efter 02. Januar 2008 kl: 12:21:36
Tak!! Konen er sendt til Hobro med den information.

Nu er der 6 unbrako bolte løsnet fra gearkassen, så kommer de andre ude ved hjulet...

Hvordan hulen kommer man til derinde i mørket??!?  :x

Er det nemmest at lade den sidde på gearkassen og skal hjulet kunne drejes? eller?

Jeg brugte en alm unbrkaonøgle til de 6 på gearkassen.. det er der vist ikke plads til derinde.. hmm ..

/Jan
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: wilson efter 02. Januar 2008 kl: 12:37:11
Om hjulet er af eller på gør ikke den store forskel.
Det gør lejet derimod.

Men da jeg har det princip at jeg helst ikke skiller ting af der virker, ville jeg prøve at tage boltene med unbraco top. Evt på luftnøgle på laveste trin eller løsne dem med slagskruetrækker, da man så kan ligge tryk på mens man drejer.
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: Jarl efter 02. Januar 2008 kl: 12:37:49
Enten en laaaang bit eller en kortere bit på en forlænger til topnøglesættet, så kommer du fint til derinde. Og jo, det er bestemt rart at kunne dreje hjulet, så du hele tiden kan arbejde på den position, hvor der er mest plads.
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: jankjerbye efter 02. Januar 2008 kl: 12:56:02
Nå... der er vist dømt ufrivillig pause til konen returnerer fra Hobro med 6 er unbrako top og molybdænsulfidholdigt højtryksfedt...
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: verner efter 02. Januar 2008 kl: 13:53:30
meca min b..e :twisted:

det tog mig ca 1 min at finde, incl google søgning på meca :)

http://catalog.meca.dk/ProductSheet.aspx?Article_ID=360472&CarReference_ID=-1&CategoryType_ID=4

og

http://catalog.meca.dk/ProductSheet.aspx?Article_ID=360472&CarReference_ID=-1&CategoryType_ID=4

mht til værktøj kan jeg varmt anbefale sådan et sæt fra H/N ell. Jem og Fix :)

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=8712&n=40100&KundeID=
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: jankjerbye efter 02. Januar 2008 kl: 14:10:57
Så ankom den udsendte fra Hobro.. med sild.. og pølse..  og øh.. (jeg skal vist ha et stykke med mad)

nåja.. MoS2 fedt til 30 kr for 500Gram fra Agrotek..

(efter at Meca knægtene havde forsøgt at sælge hende noget rødt hjullejefedt og sågar en kædespray??!??! :roll: )

Og en PRO-6mm top til 89kr ved Meca..

...

Frokostpause.. og så håber jeg det går glat når jeg går ud igen..

* update * (med frysepose over tastaturet, godt tip til "midt i reperationen" updates på nettet :) )

Så er akslen samlet. Den er en anelse træg i yderpositioner, så Jarls pointe med kuglernes indbyrdes plads holder helt sikkert stik. Jeg håber det kan slides til.. Jeg har ikke andre muligheder end at knalde akselen på.. den skal køre i morgen.

Manchetterne er silikonerede og har fået en strip hver ved akslen, jeg her fedt op til ørerne og nu skal jeg forsøge at rengøre den flanche ud mod hjulet, den står i blød i wd40, det bliver ikke super-sauber da der simpelthen stod vand og grus inde i mancetten og leddet!! Leddet var rustent indeni og fedtet sad kun i små klatter helt inde ved kuglerne.. Sikke noget.. update med et par billeder senere.
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: jankjerbye efter 02. Januar 2008 kl: 18:34:42
Så er Ingegerd kørende igen. Ingen foruroligende skrunk lyde der kunne afsløre at jeg havde lavet noget lort.. både i 1 gear og i bak.. I morgen kommer den store test til Århus på motorvej.. Der kom lidt fedt på boltene mens jeg asede og masede med at få den til at sidde pænt og hæfte med den  1.ste bolt.. og det er jo ikke normalt en god ide.?. så måske skal jeg efterspænde på sigt?

Et trick som kan bruges hvis man kun er en mand om opgaven er at man kan sætte den i gear på gearkassen når man skal ha modhold til de 45 nm på boltene og tage den ud igen samme sted med hånden bare. * dreje dreje * Og så er der et sæt bolte mere der er klar til at blive spændt.

Billeder herunder. Billedteksten står over billedet.

Ledene og manchetter adskilt totalt, renset i benzin med tandbørste og messingbørste, aftørret og blæst igennem med trykluft. Manchetter har fået silikone og er blæst igennem.
(http://www.martinelund.dk/jan/aksel/Billede255.jpg)

Fedtet op og klar.
(http://www.martinelund.dk/jan/aksel/Billede252.jpg)

Husmandsrenoveret
(http://www.martinelund.dk/jan/aksel/Billede253.jpg)

Rengjort så godt jeg kunne inde i bærearmen.. Nøøj der var moget.
(http://www.martinelund.dk/jan/aksel/Billede254.jpg)

Gerkasseflanchen parat til aksel.
(http://www.martinelund.dk/jan/aksel/Billede259.jpg)

Den gamle aksel!! Avav.. så tror skudda pokker den skrumlede lidt.
(http://www.martinelund.dk/jan/aksel/Billede262.jpg)

Værktøj og So Wirds gemacht
(http://www.martinelund.dk/jan/aksel/Billede263.jpg)
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: jankjerbye efter 02. Januar 2008 kl: 20:47:15
ARGH jeg er lige kommet i tanke om at jeg har glemt låseringene...!!

DOOOH!!

Det kan man ikke køre med vel?

 :oops:  :oops:  :oops:  :oops:   :evil:  :evil:  :evil:
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: doka efter 02. Januar 2008 kl: 20:56:15
Desværre - du skal igang igen. Akslen falder ikke af men de skal være der for at sikre at leddet ikke kører unødigt frem og tilbage  på akslen.
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: jankjerbye efter 02. Januar 2008 kl: 21:10:51
sikke en tåbelig fejl.. Argh.. nu har jeg vasket hænder..

Jeg må tidligt op i morgen og udbedre miseren inden jeg kører på job.. tis..

 :x  :x
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: T3Anders efter 03. Januar 2008 kl: 12:53:12
Hmm, surt! Nu gik det ellers lige så godt kan jeg se....
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: jankjerbye efter 03. Januar 2008 kl: 12:57:16
Så er der låseringe på igen..

Det tog alligevel 1 time inklusiv alt.. det er noget værre fedteri..

Nå.. efter prøveturen kommer status.. men jeg regner nu med at det spiller..

Hvad siger ekspertpanelet til spørgsmålet om efterspænding? Hvor mange km?

BlackChart fortæller frygtelige historier om NÆSTEN tabte trækaksler.

/Jan
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: BlackChart efter 03. Januar 2008 kl: 16:53:50
Historier ved jeg nu ikke med, men jeg efterspændte ikke mine før jeg begyndte at kunne ane sjove mislyde fra omkring gearkassen, det var så ca. ½-delen af boltene der sad løse fordi jeg ikke havde efterspændt dem :?
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: jankjerbye efter 03. Januar 2008 kl: 21:18:22
Nå hjemme efter en halv times testtur..

Lyden er forsvundet, så håber jeg det var det.

Trækakslen er nu helt fast i drivretningen og kan rokkes en DEL mindre "på tværs".

Så alt ialt på trods af min dumme glemsomhed med låseringene en succes! Spændende med de første 120 km på motorvej i morgen.. så får vi se.

Jeg håber ikke der bliver grund til at efterspænde.. men må jo hellere tjekke dem efter et par hundrede km?
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: MchAlf efter 04. Januar 2008 kl: 11:02:52
Citat fra: "jankjerbye"
Så er der låseringe på igen..

Det tog alligevel 1 time inklusiv alt.. det er noget værre fedteri..

Nå.. efter prøveturen kommer status.. men jeg regner nu med at det spiller..

Hvad siger ekspertpanelet til spørgsmålet om efterspænding? Hvor mange km?

BlackChart fortæller frygtelige historier om NÆSTEN tabte trækaksler.

/Jan


Det er det samme problem med trækakselerne på de gl. luftkølede VW modeller.

Hvis der er fedt eller snavs imellem trækaksel leddet og flangen, " sætter " ledet sig ikke rigtigt.

Under efterfølgende kørsel arbejder leddet og boltene løsner sig.

Så det er en god iden at tjekke efter.

Mch.
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: jankjerbye efter 04. Januar 2008 kl: 12:07:44
Ah.. javel.. så det er flanchen der skal være fedtfri og ren?

Så skal jeg sku ha det hele af igen  :x

PIS
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: wilson efter 04. Januar 2008 kl: 12:14:08
Hvis der er sand, så vil jeg mene ja, men det tror jeg ikke rigtigt på med den rengøring du har lagt for dagen. Det er ihverfald ikke Råbjerg Mile du har gemt imellem flange og trækaksel  :P

Er der en smule fedt imellem burde ikke gøre alverden, når det er spændt ind skulle fedtet gerne blive presset væk. Den hinde der er tilbage lukker bare vand og fugt ude - det er ikke en bagdel!

Hvis du vil sove roligt om natten kan du prøve at efterspænde når du kommer hjem idag og igen inden du kører øst over i næste uge, men tror ikke du vil opleve at boltene er løse. IMO
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: jankjerbye efter 09. Marts 2008 kl: 10:49:48
Efter 3500 km (den holdt jo stille hele julen :wink:)  uden efterspænding og intet mærkbart slør må operationen betegnes som en success.. Tusind tak for hjælp og gode råd..

Nu er det sku snart kun gearkassen jeg ikke har haft skruet på..
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: Hawaiibussen efter 09. Marts 2008 kl: 10:51:13
Citat fra: "jankjerbye"
Efter 3500 km uden efterspænding og intet mærkbart slør må operationen betegnes som en success.. Tusind tak for hjælp og gode råd..

Nu er det sku snart kun gearkassen jeg ikke har haft skruet på..



den skal vel også skiftes først ik  :?:
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: lagoni efter 22. April 2009 kl: 18:11:41
Billederne på side 3 er blevet væk  :?
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: KHSalvesen efter 22. April 2009 kl: 22:08:16
Citat fra: "lagoni"
Billederne på side 3 er blevet væk  :?
Så må du ordne det med ugens rapport istedet. :oops:  :lol:

Kurt
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: PARKHAVE efter 22. April 2009 kl: 22:43:52
Var der ikke noget med at Kjerbye havde nedbrud eller noget med den server hvor billederne lå ???
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: jankjerbye efter 23. April 2009 kl: 11:56:41
Jo.. jeg mistede en del billeder ved min gamle udbyder...

Måske ligger de på en DVD backup et sted i rodet...

Hvad mangler du specielt?

/Jan
Titel: Renovering og skift af trækaksel
Indlæg af: Alp efter 23. April 2009 kl: 21:43:16
Der var et par her