T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Syncro Fora => Emne startet af: Kkrogsgaard efter 05. Januar 2008 kl: 14:51:22

Titel: Hævning (ikke bagværk)
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 05. Januar 2008 kl: 14:51:22
Nu har jeg snakket med Jan Kjerbye nogle gange ang. hævning og deraf mere frihøjde, er der nogen herinde der har erfaringer med dette?

Jeg vil umiddelbart mene at man hæver bilen ved at ligge skiver, af en vis tykkelse, ind oven på fjedrene, da der er en "piv" til at holde fjederen på plads. Men som jeg kan forstå det på Jan så skriver han de skal ind under fjedrene...?

Jeg kan da godt se at få 3-5 cm mere frihøjde, det vil betyde chancen for at få 16" på, uden de store problemer, men hva siger ekspertpanelet?
Titel: Hævning (ikke bagværk)
Indlæg af: jankjerbye efter 05. Januar 2008 kl: 15:10:36
Skal du hæve den seriøst og have nogle terrænegenskaber ud af den slipper man nok ikke for at skifte fjedre og støddæmpere: http://www.syncro.org/suspension.html

Har du en vogn der decideret hænger med røven eller bare mangler 1 cm eller 2 for at mokke nogle ballondæk ind i skærmkasserne, så ville jeg købe nogle af de billige skærebrædder af kunststof i en genbrug (måske endda i en matchende farve   :P ) , skære en passende skive ud og mokke 1 ind ekstra i hvert ophæng hvor de originale skiver sidder.
Titel: Hævning (ikke bagværk)
Indlæg af: TONY efter 05. Januar 2008 kl: 15:32:27
Citat fra: "Kkrogsgaard"


Jeg vil umiddelbart mene at man hæver bilen ved at ligge skiver, af en vis tykkelse, ind oven på fjedrene, da der er en "piv" til at holde fjederen på plads. Men som jeg kan forstå det på Jan så skriver han de skal ind under fjedrene...?


Den der "piv", er det "metal-styretappen" du mener, sådan en har du forhåbentligt også på bærearmen  :?:
Da fjeder-enderne bliver styret af en fordybning i bærearmen, og af en gummiskive for oven, så er det "rigtige" sted at lægge en flad skive vel egentligt foroven.  :roll:
Men du kan gøre det i begge ender af fjederen, en flad skive hård kunststof + en "styre-gummiskive" i begge ender af fjederen skulle nok kunne give dig 3-4 cm. ekstra frihøjde bagude.

Tony
Titel: Hævning (ikke bagværk)
Indlæg af: Mølle efter 05. Januar 2008 kl: 15:34:26
Du kan uden probl. sætte 16" på som den er. Hvis du vil hæve den synes jeg at du skal finde et sæt, som er lavet til det med højere fjedrer og støddæmpere. Ellers opnår du at støddæmperne er strakt helt ud ved alm. belastning, hvilket er uhensigtsmæssigt. Der ud over opnår du dårligere komfort og øget slid på trækakslerne. Nogen der sagde lysseslukker???
Titel: Hævning (ikke bagværk)
Indlæg af: jankjerbye efter 05. Januar 2008 kl: 15:45:00
100% enig med Mølle
Titel: Hævning (ikke bagværk)
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 05. Januar 2008 kl: 19:16:00
Nej du er ikke en lyseslukker, men jeg ville blot undersøge hvordan og hvorledes...
Titel: Hævning (ikke bagværk)
Indlæg af: opelhaj efter 05. Januar 2008 kl: 20:43:09
du kan sagtens ligge skiver under foroven.... har selv en 2cm rustfri på i toppen i bag
Titel: Hævning (ikke bagværk)
Indlæg af: T3Anders efter 05. Januar 2008 kl: 21:42:01
Busman har varerne.

http://www.busman.be/pagina50aa.html

fjedre og støddæmpere ser lidt dyre ud :roll: måske også skiverne, hvis man kan skære nogen skiver af noget fidelihut selv som Jan foreslår.
Titel: Hævning (ikke bagværk)
Indlæg af: Mølle efter 05. Januar 2008 kl: 22:10:37
ja.. for 1000 øvro kommer du langt. Husk fotos. :lol:
Titel: Hævning (ikke bagværk)
Indlæg af: kaizer efter 05. Januar 2008 kl: 22:27:50
Jeg fik sat fire stivere fjedre på (fra Bernd Jaeger), men beholdt mine gamle støddæmpere. (havde ikke råd til det hele) men mærker nu ingen problemer der. Møles pointe med større slid på trækakslerne må jeg nu nok give ham ret i. Jeg hører fra tid til anden rumlen dernede fra, specielt når bilen ikke er kørt varm. Mon ikke det er det?!?

Men frihøjde fik jeg, ca 4 cm, samtidigt fik jeg også et par skiver på (foroven) så jeg her fem cm bagi!

På trods af dette havde jeg stadig problemer med 16" hjul. specielt foran hvor de kørte på skærmene ved brems i sving og i terræn. Derfor er jeg nu gået ned i 15". - og den er stadig pænt høj :D
Titel: Hævning (ikke bagværk)
Indlæg af: opelhaj efter 05. Januar 2008 kl: 22:32:25
uanset hvordan man laver lift på sårn en dåse så vil der komme mere slid på drivled, det gælder jo oz hvis man laver en lowrider, men så finder man vel bare et par brugte som er gurr nok og så kører vi igen... bare op i æ himmel med øsen :D
Titel: Hævning (ikke bagværk)
Indlæg af: Herr_Jensen efter 06. Januar 2008 kl: 00:13:43
Jeg har ogsaa unders0gt dette.

Kaizers bus har mere frih0jde end min med hans opsaetning : /...

Jeg har talt med Busman om dette og han foreslaar f0lgende:

Rear spacers € 50
Front spacers € 90
Stronger springs front and rear € 380
Old man emu shocks € 550

Ouch...

Dette vil give en frih0jde paa omkring 50cm. Jeg har ca. 30 nu. 50 er ligesaa h0jt som en fuldvoksen dvaerg naesten. Det er fandme vildt.

€1070. Jeg er vel bare en quitter der ikke vil have min frih0jde slemt nok...

Men.

 Hvis du bare k0ber spacers vil du ca. faa 3-5 cm. extra. frih0jde. Jeg har aldrig selv pr0vet at montere dem men de haarde drenge siger det er nemt saa du kan sikkert sagtens finde ud af det.

@Mølle
Du har dit gamle pseudo ID i brug igen: Velkommen tilbage til de levende formoder jeg : ).
Du er den f0rste 'autoritet' som er kommet med samme melding som jeg selv tror er sand: Traekakslerne tager skade af at afvige for meget fra fabriks graderne. Kaizer piver over hans 'rumlen' og det er vel bare sund fornuft at traekaksler som er designet til virke i X grader vil have problemer med at opererer i en 'faktor 10' af disse tal. Medmindre... Kan man faa 'reinforced' traekaksler maaske?


 - Jensen

PS: Hopper du op i 16" har jeg nogle daek liggende du naesten maa faa i nakken (hvis jeg altsaa kan ramme).
Titel: Hævning (ikke bagværk)
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 06. Januar 2008 kl: 08:55:58
Jensen det lyder meget spændende som Busman skriver, men jeg har PT andre sager at formøble 10.000 kr. på, så det bliver lige udskudt (langt ud i fremtiden) Det kunne være cool at få den i luften, men ligenu, da jeg har skiftet til vinterdæk, så er den så trist og lav at se på. Når engang jeg får fat i Bos 15" så sker der underværker igen.

Jeg har noget nylonplade liggende og vil nok forsøge at lave et par skiver at ligge under, jeg kan dog ikke helt forstå hvordan spacers skulle give frihøjde og hvordan er nerverne mht at køre med spacers? umiddelbart er mine ikke til det!

Den rumlen du skriver om Kaizer, kan det ikke være din kardan, der knævrer, det gør min ofte ved lave omdrejninger og i skarpe sving.

Lidt synd der ikke er et større brugtmarked for Custom Syncro undervogne og hillclimbers... :-(
Titel: Hævning (ikke bagværk)
Indlæg af: opelhaj efter 06. Januar 2008 kl: 11:38:15
det rumlen kommer jo når den stakkels gamle træk aksel li pludselig ikk køre i samme position. 20cm mere frihøjde??? det er oz lidt mer end et par skiver på et par centimeter... hehe så tror jeg sku oz den vil KLAGE sig den stakkels aksel. men det må se sindsygt vildt ud  :D  we like
Titel: Hævning (ikke bagværk)
Indlæg af: opelhaj efter 06. Januar 2008 kl: 11:39:05
og nu er en t3 nok ikk li det første der blir tænk på når der blir sagt ROCK CRAWLER
Titel: Hævning (ikke bagværk)
Indlæg af: kaizer efter 06. Januar 2008 kl: 12:27:43
Citér
20cm mere frihøjde???


..Ja, jeg kan heller ikke helt gennemskue hvad der er Herr Jensen har fundet på med ham belgieren :D  - men med 20 cm hævning har man vel nærmest lodretstående trækaksler!

Mine rumler ved bare fire cm.! Men måske det virkelig er kardanen - lyden er svær at lokalisere, men den forekommer hyppigst ved høje omdrejninger, når jeg køre den helt ud i 1. og 2. gear.
Men den forsvinder ofte igen når mekanikken har kørt sig varm...
Titel: Hævning (ikke bagværk)
Indlæg af: christian efter 08. Februar 2008 kl: 22:57:52
De 50 cm "frihøjde" - markfrigang , men et mål taget navcenter og lodret op til skærmkant.

hilsen christian