T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Jesper efter 07. Maj 2008 kl: 10:59:11

Titel: Ujævn motorgang
Indlæg af: Jesper efter 07. Maj 2008 kl: 10:59:11
Hejsa,

Har et lille problem med min KY'er,
der er ved at drive mig til vanvid, måske nogen har et bud:

Data

- Ventiler stillet til 0.25 / 0.45
- Pumpetiming 0.90 ifht knasten (ift OT på svinghjulet er den lidt anderledes)
- Bruger ikke nævneværdig olie eller vand
- Har nye dyser
- Kører 12.4 / l
- Springer igang med det samme, både  i kulde og varme
- Nyt luftfilter
- Kompression målt for ca 20.000 km siden, ok.
- Plejer at ligge på 100kmt på motorvej (GPS)

Problem

Ved lave omdrejninger, når jeg sætter i gang hopper/ryster bilen lidt. Både når jeg kører frem eller bakker. Jeg har også før kunne starte i 2. gear men det kan jeg ikke rigtigt længere. Hvis jeg gasser lidt op og forsigtigt kobler til går det bedre. Jeg er ret sikker på det IKKE er koblingen. Når motoren er helt varm går det bedre.

Ved høre omdrejninger er det som om jeg kan fornemme en svag rysten. Som om et hjul er ude af balance (men der er helt nye dæk på alurullerne og de er lige blevet afbalanceret)

Spørgsmål

1) Ventiler
Jeg tænker om mine ventiler er brændt lidt? Udstødningsventilen på Cyl 4 kører med shim på 3.15 og de andre på ca 3.6 - 3.8 Noget kunne tyde på den bliver slidt mere end de andre?

2) Trækaksler
Kan slidte trækaksler have noget at gøre med det? Min venstre trækaksel har lidt slør op og ned. Den højre intet slør.

3) Pumpetiming
Jeg har justeret efter knasten til 0.90, men OT iflg knasten (med skinne) og OT på svinghjulet er ca. 0.15 forskelligt (omregnet til pumpetiming). Aner ikke hvorfor. Min tandrem ser ikke slidt ud - den er 2.5år gammel, har fin spænding og har kørt ca 45.000

4) Dieselfilter
Tænker på om et stoppet filter kan få motoren til at hoppe lidt ved lave omdr?

Nå, håber på et bud, da jeg skal til Als i weekenden med 4 passagerer og bilen fyldt med surfudstyr. Gider ikke rigtig rende ind i problemer...


Mvh Jesper
Titel: Ujævn motorgang
Indlæg af: Jens Flensborg efter 07. Maj 2008 kl: 11:11:25
Måske er indstillingen af systemet perfekt, så:

tjek Dieselfilter - er den monteret den rigtige vej - er der skidt i den eller vand? Den mangler måske Diesel i tomgang?

Trækker Dieselledningen luft - er der små bobler i den? Også her er der for lidt Diesel ...

Luftindsugningen er ren?

---

alternativ tror jeg på en desolat detalje hhv. forkert justering af esp, men det er grå teori  

Jens
Titel: Ujævn motorgang
Indlæg af: Crapz efter 07. Maj 2008 kl: 11:46:09
jeg har lige haft lidt af det samme i tomgang :d

det var et hul i et dyserør  :(

er der nogen våde pletter på din motor ? og rundt om dine dyser?

se på din motor imens den køre :P
Titel: Ujævn motorgang
Indlæg af: Jesper efter 07. Maj 2008 kl: 12:12:54
Hejsa,

Jeg tror ikke det er rørene - der er intet diesel spild, men man ved aldrig. Det kan måske også være en dyse der hænger lidt selvom de er nye? Mindes ikke at have problemet med de gamle dyser. Tror jeg skifter dieselfilteret bare for en sikkerheds skyld...

Jesper
Titel: Ujævn motorgang
Indlæg af: Mølle efter 07. Maj 2008 kl: 12:18:41
Selv om det ikke er det mest indlysene, så kan det måske være motorophængene, som er ved at give fortabt. bare et gæt????
Titel: Ujævn motorgang
Indlæg af: Jesper efter 07. Maj 2008 kl: 12:22:42
Det er sgu ikke noget dårligt bud - vil helt sikkert kigge efter inden jeg kører.

Mvh Jesper
Titel: Ujævn motorgang
Indlæg af: Hawaiibussen efter 07. Maj 2008 kl: 12:34:12
Citat fra: "Jesper"
Hejsa,

Jeg tror ikke det er rørene - der er intet diesel spild, men man ved aldrig. Det kan måske også være en dyse der hænger lidt selvom de er nye? Mindes ikke at have problemet med de gamle dyser. Tror jeg skifter dieselfilteret bare for en sikkerheds skyld...

Jesper


Så ville du ikke være i tvivl! En masse hvid røg ved koldstart!

Hvor langt har du kørt siden de nye dyser!
Titel: Ujævn motorgang
Indlæg af: Jesper efter 07. Maj 2008 kl: 13:04:53
Den ryger lidt hvis den er kold og der lugter lidt, men det går hurtigt over. Jeg har kørt ca 3000 km med dem vil jeg tro...
Titel: Ujævn motorgang
Indlæg af: jankjerbye efter 07. Maj 2008 kl: 13:25:21
Hmm jeg tror sku jeg vil gætte på trækaksler... Det er rimeligt hurtigt og nemt at husmandsrenovere dem .. og så er man da ovre det de næste mange tusinde km.
Titel: Ujævn motorgang
Indlæg af: Hawaiibussen efter 07. Maj 2008 kl: 14:40:28
Citat fra: "Jesper"
Den ryger lidt hvis den er kold og der lugter lidt, men det går hurtigt over. Jeg har kørt ca 3000 km med dem vil jeg tro...


Py ha! det er der ikke tegn på at der er en som hænger!
Titel: Ujævn motorgang
Indlæg af: Jarl efter 07. Maj 2008 kl: 15:44:06
Sikkerhed i datainput = sikkerhed i diagnoseoutput.

Vi skal have klarhed over om det er et motorfænomen eller noget transmission. Er det motoren, der går urent? Er det transmissionen, der er problematisk? Er det begge dele? Optræder det ved kold og/eller varm motor?

Og vedr. pumpetiming:

Det er helt sort tale for mig, at man justerer pumpe i forhold til knasten. Skal vi ikke være enige om, at det er krumtappen, der styrer stemplerne, og AL OT regnes i forhold til stemplerne. Knasten er i den sammenhæng bare en biting.

Usikkerhedsmarginen ved at stille i forhold til knastens OT er enorm. Vær opmæsksom på at krumtappen i en firetakter roterer dobbelt så hurtigt som knast og pumpe. Dermed kan timingen stilles langt mere præcist ved at rette sig efter krumtappen. Vær ligeledes opmærksom på, at knasthjulet jo kan justeres trinløst i forhold til akslen, så hvis knasthjulet sidder 10 grader forkert (hvilket ikkke er usædvanligt) så svareer det til 20 grader på krumtappen - altså kan man hurtigt få timet sin pumpe helt hen i skoven.

Vedr. ventilerne, så er det helt normalt, at der er store spring mellem justerskiverne. Det er imidlertid ikke et argument for at din udstødningsventil ikke kan være brændt. Det er tilgengæld en fin kompressionstest - hvis ventilen var brændt, så kunne den jo ikke holde på kompressionstrykket. Må vi høre dine kompressionstestværdier - så kan vi få et indtryk af, om der kan ligge fejl der.

På mavefornemmelse, så er mit første bud timing og/eller utæthed/forstoppelse i dieselsystemet.
Titel: Ujævn motorgang
Indlæg af: Jesper efter 07. Maj 2008 kl: 16:38:23
Citat fra: "Jarl"
Sikkerhed i datainput = sikkerhed i diagnoseoutput.

Vi skal have klarhed over om det er et motorfænomen eller noget transmission. Er det motoren, der går urent? Er det transmissionen, der er problematisk? Er det begge dele? Optræder det ved kold og/eller varm motor?



Jeg er ret sikker på det er begge dele, men jeg tror der er overvægt på uren motorgang. Dog er det ikke hørbart (med mine ører) men kun mærkbart.

Citat fra: "Jarl"


Og vedr. pumpetiming:

Det er helt sort tale for mig, at man justerer pumpe i forhold til knasten. Skal vi ikke være enige om, at det er krumtappen, der styrer stemplerne, og AL OT regnes i forhold til stemplerne. Knasten er i den sammenhæng bare en biting.

Usikkerhedsmarginen ved at stille i forhold til knastens OT er enorm. Vær opmæsksom på at krumtappen i en firetakter roterer dobbelt så hurtigt som knast og pumpe. Dermed kan timingen stilles langt mere præcist ved at rette sig efter krumtappen. Vær ligeledes opmærksom på, at knasthjulet jo kan justeres trinløst i forhold til akslen, så hvis knasthjulet sidder 10 grader forkert (hvilket ikkke er usædvanligt) så svareer det til 20 grader på krumtappen - altså kan man hurtigt få timet sin pumpe helt hen i skoven.



OK, så må jeg have fyret ud igen og time efter krumtappen. Pumpen står i så fald forkert og sprøjter ind for tidligt.

Citat fra: "Jarl"


Vedr. ventilerne, så er det helt normalt, at der er store spring mellem justerskiverne. Det er imidlertid ikke et argument for at din udstødningsventil ikke kan være brændt. Det er tilgengæld en fin kompressionstest - hvis ventilen var brændt, så kunne den jo ikke holde på kompressionstrykket. Må vi høre dine kompressionstestværdier - så kan vi få et indtryk af, om der kan ligge fejl der.



Jeg får lavet en ny test - den gamle test har mange km bag sig.

Citat fra: "Jarl"

På mavefornemmelse, så er mit første bud timing og/eller utæthed/forstoppelse i dieselsystemet.


Som sagt, prøver at time pumpen igen i aften samt skifte brændstoffilter. Virker det ikke får jeg en kompressionstest lavet hos Bosh - de var flinke til at lave det sidst for ganske få penge.

Tak for vejledning til alle - nu har jeg lidt at gå efter.

Jesper
Titel: Ujævn motorgang
Indlæg af: Hawaiibussen efter 07. Maj 2008 kl: 17:03:30
Citat fra: "Jesper"
Citat fra: "Jarl"
Sikkerhed i datainput = sikkerhed i diagnoseoutput.

Vi skal have klarhed over om det er et motorfænomen eller noget transmission. Er det motoren, der går urent? Er det transmissionen, der er problematisk? Er det begge dele? Optræder det ved kold og/eller varm motor?



Jeg er ret sikker på det er begge dele, men jeg tror der er overvægt på uren motorgang. Dog er det ikke hørbart (med mine ører) men kun mærkbart.

Citat fra: "Jarl"


Og vedr. pumpetiming:

Det er helt sort tale for mig, at man justerer pumpe i forhold til knasten. Skal vi ikke være enige om, at det er krumtappen, der styrer stemplerne, og AL OT regnes i forhold til stemplerne. Knasten er i den sammenhæng bare en biting.

Usikkerhedsmarginen ved at stille i forhold til knastens OT er enorm. Vær opmæsksom på at krumtappen i en firetakter roterer dobbelt så hurtigt som knast og pumpe. Dermed kan timingen stilles langt mere præcist ved at rette sig efter krumtappen. Vær ligeledes opmærksom på, at knasthjulet jo kan justeres trinløst i forhold til akslen, så hvis knasthjulet sidder 10 grader forkert (hvilket ikkke er usædvanligt) så svareer det til 20 grader på krumtappen - altså kan man hurtigt få timet sin pumpe helt hen i skoven.



OK, så må jeg have fyret ud igen og time efter krumtappen. Pumpen står i så fald forkert og sprøjter ind for tidligt.

Citat fra: "Jarl"


Vedr. ventilerne, så er det helt normalt, at der er store spring mellem justerskiverne. Det er imidlertid ikke et argument for at din udstødningsventil ikke kan være brændt. Det er tilgengæld en fin kompressionstest - hvis ventilen var brændt, så kunne den jo ikke holde på kompressionstrykket. Må vi høre dine kompressionstestværdier - så kan vi få et indtryk af, om der kan ligge fejl der.



Jeg får lavet en ny test - den gamle test har mange km bag sig.

Citat fra: "Jarl"

På mavefornemmelse, så er mit første bud timing og/eller utæthed/forstoppelse i dieselsystemet.


Som sagt, prøver at time pumpen igen i aften samt skifte brændstoffilter. Virker det ikke får jeg en kompressionstest lavet hos Bosh - de var flinke til at lave det sidst for ganske få penge.

Tak for vejledning til alle - nu har jeg lidt at gå efter.

Jesper


sig til hvis jeg skal komme forbi og lytte med  :D
Titel: Ujævn motorgang
Indlæg af: casper efter 07. Maj 2008 kl: 17:03:55
stil også lige knasten så OT på krumbassen også er OT på knasten
Titel: Ujævn motorgang
Indlæg af: Jesper efter 07. Maj 2008 kl: 17:14:05
Citat fra: "Hawaiibussen"

sig til hvis jeg skal komme forbi og lytte med  :D


Hej Morten,

Det ville være helt perfekt! Jeg kan evt komme forbi di så du kan prøve en tur inden jeg skruer...

Citat fra: "Casper"

stil også lige knasten så OT på krumbassen også er OT på knasten:D


Hmm, det ville unægteligt være super at få dem syncroniseret, men jeg tror jeg venter til tandremmem alligevel skal skiftes om ca 15.000km og så fokuserer på at få pumpen timet igen. Medmindre altså det er helt galt. Når jeg kigger ned på krumtappen (når retskinnen sidder svarende til OT på knasten er der ca 1,5 cm til OT mærket.

Mvh Jesper
Titel: Ujævn motorgang
Indlæg af: casper efter 07. Maj 2008 kl: 17:18:35
det er relativt nemt at fixe, så jeg ville gøre det når man alligevel er inde og rode ved remmen.

Du løsner bare bolten i remhjulet ca. 2 omdrejninger, giverhjulet et dask med en dorn gennem hullet bagfra, så det løber frit på akslen.
Så stiller du knasten på OT, drejer krumbassen over på OT og spænder bolten igen med 45 nm.
Titel: Ujævn motorgang
Indlæg af: Jarl efter 07. Maj 2008 kl: 17:23:09
Citat fra: "Jesper"



Hmm, det ville unægteligt være super at få dem syncroniseret, men jeg tror jeg venter til tandremmem alligevel skal skiftes om ca 15.000km og så fokuserer på at få pumpen timet igen. Medmindre altså det er helt galt. Når jeg kigger ned på krumtappen (når retskinnen sidder svarende til OT på knasten er der ca 1,5 cm til OT mærket.

Mvh Jesper


Det ville jeg godt nok reagere på omgående. Det betyder, at 1) din timing af pumpen er fuldstændig ud i det blå, og 2) at dine ventiler er faretruende tæt på at blive klasket af stemplerne mellem 800 og 4000 gange i minuttet. Gad vide, hvorfor ventilerne gerne har villet stilles så meget...
Titel: Ujævn motorgang
Indlæg af: Jesper efter 07. Maj 2008 kl: 18:14:26
OK, nu må jeg hellere lige checke det hele i aften!

1,5 cm er frit fra hukommelsen, kan godt være mindre (ikke mere) og jeg brugte ikke søgerblade under retskinnen, så det var sådan ca. Jeg checker det efter, med søgerblade under skinnen som foreskrevet i den store tykke VW bog, og sammenligner med mærket på svinghjulet.

Hvor meget forskel er ok?
Hvis det ikke er ok, så har mekanikeren der skiftede tandrem vel sat den forkert på eller? Er det nemt (læs kan jeg nå det på en aften) at rette det? Alternativt skal jeg vel vente til i morgen og skifte tandremmen - lidt presset lige inden turen synes jeg.

Hvis det er ok timer jeg pumpen til 0,90 (iflg svinghjulet) og kører glad på tur i weekenden...

Mht ventiljustering ofte: Jeg har justeret een gang før. Det var lige efter det første træf, hvor udstødningsventilen på cyl 4 stod i 0. De andre blev justeret med een størrelse op/ned. (jeg fik i øvrigt aldrig givet den fadbamse for din diagnose dengang Jarl)

Se nedenstående tråd for første justering (August 2006)
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=1234&highlight=pilotleje

Den justering jeg lige har foretaget var igen på cyl 4 (0,1 mod 0,45 sidst) og 0,05 hhv 0,1 på to indsugningsventiler. Ved ikke om det er ofte eller meget på ca 25.000 km?

Mvh Jesper (som er lidt flov over at have lavet noget klamp i første omgang  :oops:)
Titel: Ujævn motorgang
Indlæg af: Jesper efter 07. Maj 2008 kl: 21:10:35
Nu er jeg så i gang - her er resultatet af første undersøgelse [Krumtap VS Knastaksel]

Knasten er fikseret med en skinne. Der var ,30 luft med søgerblad i venstre side, når jeg drejede på kruptaphjulet i urets retning. Jeg lagde et 0,15 søgerblad under og drejede mod uret.

På svinghjulet kan jeg se mærket ca 1,5 cm til VENSTRE for markøren.

Jeg går udfra det betyder at ventiler mv. jo står faretruende forkert ifht stemplerne (suk)

Jeg vil derfor EDIT MED STATUS

OK 1) Løsne remhjulet som Casper fortalte.
OK 2) Give det et lille dask med en dorn
OK 3) Dreje svinghjulet frem til OT
OK 4) Sikre at knasten stadig sidder i OT
OK 5) Stramme hjulet (45Nm)
OK 6) Checke igen at det hele stemmer

7) Time pumpen

Er det ikke den rette vej??

Mvh Jesper
Titel: Ujævn motorgang
Indlæg af: Jesper efter 07. Maj 2008 kl: 22:42:45
Låst? altså ikke løsnet fra konsollen eller låst på anden måde? Jeg forstår det ikke helt.

Anyway,

jeg er færdig nu - mangler at dreje nøglen. Skal lige tage mod til mig og tørre værktøjet af mvh .... uuhh
Titel: Ujævn motorgang
Indlæg af: PARKHAVE efter 07. Maj 2008 kl: 23:12:36
OG ???
Har du drejet??
Titel: Ujævn motorgang
Indlæg af: Jesper efter 07. Maj 2008 kl: 23:28:02
Ja - det lyder som om der ligger en helt anden motor i den! Lidt blidere lyd når der gives gas.

Tør næsten ikke fortælle jer hvordan pumpen stod da jeg fik rettet tingene ind, tror Jarl får et hjertestop, selvom jeg max har kørt et par hundrede km med den indstilling...
1,22

Den 'hakker' stadig lidt ved igangsætning, men måske det hjælper at justere tomgangen lidt op, tror den står lidt lavt. Ellers må jeg jo til at eftergå transmissionen (når jeg er hjemme fra weekendtur)

Men nu er ventiler og pumpe da indstillet og timet. Igen med T3nettets hjælp  :D  :D

Mvh Jesper
Titel: Ujævn motorgang
Indlæg af: PARKHAVE efter 08. Maj 2008 kl: 05:03:02
Det er da godt gået -  :D  :D
Titel: Ujævn motorgang
Indlæg af: Jesper efter 08. Maj 2008 kl: 13:21:45
Her til morgen (med friske øjne og ører) er der tydelig forskel på når jeg bakker og kører frem. Er ret sikker på at det er min højre trækaksel, der bidrager med resten (den har mærkbart slør op/ned ude ved hjulet) så det bliver næste projekt nu motoren spinder igen.

Håber ikke jeg har hærget den for meget med den alt for tidlige indsprøjtning.

Mvh Jesper