T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Syncro Fora => Emne startet af: Jes efter 10. December 2008 kl: 16:24:08
-
Hvad er årsagen til, at man ikke må trække en syncro ( over længere afstande ) før end man har pillet kardangakslen af ?
Mvh Jes
-
Jeg kan ikke forestille mig, hvad der skulle være i vejen for at trække en Syncro, når bare den har alle 4 hjul på vejen?
Det er indlysende, at man ikke kan bugsere den f.eks. på en grill, så den kun har enten for- eller baghjul på vejen. I det fald vil den jo søge at synkronisere hjulenes omdrejningstal og vriste sig fri af grillen eller koge visco-koblingen i stykker.
Anderledes er det med biler med aut. gear, der er afhængige af motorens rotation for at oppebære smøring i gearkassen.
Men jeg vil gerne være klogere, så hvis nogen kan angive gode argumenter for, at Syncroer slet ikke må trækkes, så lytter jeg med.
-
Er jeg helt fejl på den her? Troede det var syncro'erne der skulle trække! :lol:
Når du skal trækkes op nede ved åen kan falck nemt klare det og den smule trækkeri gør ikke nogen skade på visco'en!
Hvilket alm tovtrækkeri heller ikke skulle gøre. Dette er dog kun lovligt over kortere afstande.
Skal den flyttes over længere afstande finder vi nok ud af det.
ps:
Jes du mangler at sende en mail... :wink:
-
Kan heller ikke se noget til hinder for at trække en syncro, selv over lange afstande, når blot den (som Jarl skriver) har alle 4 hjul på jorden...
Hvor har du det fra at man ikke må trække i en syncro??
-
no problemo
træk bare løs. hver sin lyst.
-
Jeg tror , efter at have læst indlægene , at jeg har blandet lidt af alt sammen. Og så kommet til den konklusion at den ikke måtte trækkes.
Så nu skal der flytte reservebil.
Vil lige indskyde at her i det meget "lyse" Bjerringbro / Lee er der faldet ca 0,05cm sne. Kan næsten ikke vente til imorgen tidelig , når snedriverne
skal forceres.Og bare rolig Wilson, kommer forbi og henter, så du er sikker på at komme på job, hvis sneen kommer :-)
Du får vel også 4x4 engang??
Nu skal du huske Wilson, at å´en det var den gang, man kørte et engelsk
adels mærke!!! som der godt nok skulle en traktor til at trække op/fri. Selv om en hjælpsom sjæl med en Patrol gjorde hvad han kunne.
Men efter at have vendt kærligheden til tysk materiel ,så sker det ikke igen :-)
Der er en mail på vej.
Mvh Jes
-
Som nævnt sker der ikke noget ved at slæbe en Syncro, når blot den har alle hjul på vejen....undtagen lige reservehjulet altså :lol: :lol: :lol: :lol:
Men husk når sådan en skal til syn, at bremseprøvestanden er absolut forbudt område for en Syncro......der kræves visse steder ret overbevisende argumenter til bilsynsfolkene desangående, og jeg kender i hvert fald en, der fik smadret temmelig meget i undervognen på sin Syncro da den var til syn....
-
Som nævnt sker der ikke noget ved at slæbe en Syncro, når blot den har alle hjul på vejen....undtagen lige reservehjulet altså :lol: :lol: :lol: :lol:
Men husk når sådan en skal til syn, at bremseprøvestanden er absolut forbudt område for en Syncro......der kræves visse steder ret overbevisende argumenter til bilsynsfolkene desangående, og jeg kender i hvert fald en, der fik smadret temmelig meget i undervognen på sin Syncro da den var til syn....
Inden I begynder at belære synsmanden, så tjek lige om bremseprøvestanden kan køre rullerne modsat. Det kan de nemlig nogle steder, og så er der jo ingen problemer, når blot der ikke er spær på.
Jeg kan faktisk ikke forestille mig, at man kan ødelægge en syncro i god stand ved at forsøge med traditionel bremsestand. Man vil lynhurtigt finde ud af, at det ikke duer... Dumt - og uhensigtsmæssigt . ja... men om der går noget i stykker tvivler jeg nu på.
-
Hos Applus Herfølge skal man bare antyde at det er en syncro. Så får de et meget forstående og ærefuldt blik i øjnene og kører den forsigtigt uden om bremseprøvestanden. De må jo have nogle erfaringer.
-
Enig med Mølle - konsekvensen af en alm. bremseprøvestand er jo typisk at bilen bare "hopper" frem, når rullerne begynder at snurre.
Vedr. modsatspindende ruller: Gad vide, hvor troværdig sådan en måling er? Klodserne er jo slidt til hovedsageligt med fremadspindende hjul - monstro, så ikke det hjul, der spinder baglæns har en marginalt anderledes bremseeffekt?
-
Hos Applus Herfølge skal man bare antyde at det er en syncro. Så får de et meget forstående og ærefuldt blik i øjnene og kører den forsigtigt uden om bremseprøvestanden. De må jo have nogle erfaringer.
Og hos Herfølge Bilsyn har de en bremseprøvestand, som kan tage syncro. Så er I advaret... :lol:
-
Hos Applus Herfølge skal man bare antyde at det er en syncro. Så får de et meget forstående og ærefuldt blik i øjnene og kører den forsigtigt uden om bremseprøvestanden. De må jo have nogle erfaringer.
Ja, erfaringer fik den ældre mand, hvis Syncro vi efterfølgende købte for en del år siden, også da hans bil skulle bugseres fra synshallen efter en tur på bremsestandsen hos en bilinspektør der mente han vidste bedre.
Og efter mandens udsagn lød det alt andet end godt da de forskellige dele knækkede, og det kunne slet ikke hænge sammen økonomisk at lave den, så vi købte den til ophug.....men han opgav desværre at gå videre med sagen, fordi bilsynsassistenten i en temmelig overlegen tone havde fortalt ham, at synshallen ikke hæftede for evt. fejl der måtte opstå under afprøvning af bilerne.
Det skulle lige ha' været min bil :twisted: :twisted:
-
Kan de måske køre bremse rullerne modsat af hinanden og på skift begge veje... for derefter at samligne målingen???
Min nabo har oplevet skade efter rulle felt og det var enda hos fdm den var til syn. De betalte dog for den skade der skete på vicosen.
-
Mon ikke Applus har nogle retningslinier desangående ?
Da jeg var til syn med min, "forsvandt" Levinsen et eller andet sted hen for, at hente direktiver om træktøjet / max. påhængsvægt.
Kunne godt formode, at der ligger nøje direktiver om syncro også ?
-
Da jeg var til syn kiggede han på fronten og sagde noget i stil med:
"Nå, jeg kan jo se at det er en af de sjove Transportere, den må jeg jo ikke sætte på bremseprøvestanden så jeg tager lige en tur ude i gården og prøver om den bremser lige."
Som sag så gjort, og så var den skid slået...Den kunne både bremse lige og blokere hjulene når han klodsede bremserne, så var han tilfreds :)
-
Mon ikke Applus har nogle retningslinier desangående ?
Da jeg var til syn med min, "forsvandt" Levinsen et eller andet sted hen for, at hente direktiver om træktøjet / max. påhængsvægt.
Kunne godt formode, at der ligger nøje direktiver om syncro også ?
Er Levinsen ikke snart pensioneret.?
Kurt
-
ja der findes bremseprøve stande der kan tage 4X4, men tror ikke at de kan klare en syncro med visco-kobling.
det er rigtigt at rullerne køre hver sin vej, dvs man tester en side ad gangen, da de selvfølgelig skal testes i fremadgående retning.
men jeg tror kun det virker på biler hvor du kan koble for/baghjul fra.
-
Hej!
Jeg var til syn med en syncro her i Finland for 2 måneder siden, og den testede de heller ikke, til trods for at det var en af de mest moderne og krakilske synshaller jeg nogensinde har set!
Hilsen
Jan
-
ja der findes bremseprøve stande der kan tage 4X4, men tror ikke at de kan klare en syncro med visco-kobling.
det er rigtigt at rullerne køre hver sin vej, dvs man tester en side ad gangen, da de selvfølgelig skal testes i fremadgående retning.
men jeg tror kun det virker på biler hvor du kan koble for/baghjul fra.
Hvis du kobler for- baghjul fra...... så er det altså ikke en 4x4 sådan teknisk set.... eller har jeg misforstået det du skriver??????
-
ja der findes bremseprøve stande der kan tage 4X4, men tror ikke at de kan klare en syncro med visco-kobling.
det er rigtigt at rullerne køre hver sin vej, dvs man tester en side ad gangen, da de selvfølgelig skal testes i fremadgående retning.
men jeg tror kun det virker på biler hvor du kan koble for/baghjul fra.
Hvis du kobler for- baghjul fra...... så er det altså ikke en 4x4 sådan teknisk set.... eller har jeg misforstået det du skriver??????
nu tænker jeg på sådan nogle kønsløse plastic biler med to gearstænger!
normalt er det jo træk på baghjulene i en sådan, og mulighed for at koble forhjul til, samt at låse differantialerne! en sådan bil kan godt testes i bremsestand, hvis den kan køre rullerne modsat og differatialene ikke er låst.
-
ja der findes bremseprøve stande der kan tage 4X4, men tror ikke at de kan klare en syncro med visco-kobling.
det er rigtigt at rullerne køre hver sin vej, dvs man tester en side ad gangen, da de selvfølgelig skal testes i fremadgående retning.
men jeg tror kun det virker på biler hvor du kan koble for/baghjul fra.
Hvis du kobler for- baghjul fra...... så er det altså ikke en 4x4 sådan teknisk set.... eller har jeg misforstået det du skriver??????
nu tænker jeg på sådan nogle kønsløse plastic biler med to gearstænger!
normalt er det jo træk på baghjulene i en sådan, og mulighed for at koble forhjul til, samt at låse differantialerne! en sådan bil kan godt testes i bremsestand, hvis den kan køre rullerne modsat og differatialene ikke er låst.
Jeg forstår ikke hvad du mener... hvis forhjulene kan kobles til og fra, kører man jo bare bilen på en alm. bremsestand med forhjulene koblet fra og tester en aksel ad gangen. Intet behov for at køre modsat der. Det behov påstår kun, når der er fast forbindelse imellem for- og bagaksel. Eller hva???????
-
Jeg har pillet kardanakslen af når jeg kører til syn, det står der i instruktionsbogen at man skal.