T3nettet og T3Klub Danmark forum

Vores biler. => Dine Projekter... => Emne startet af: Hawaiibussen efter 23. Maj 2009 kl: 12:02:02

Titel: Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
Indlæg af: Hawaiibussen efter 23. Maj 2009 kl: 12:02:02
Hej

Lige en tråd om vigtigheden af af afkalkning af køleren. På min Brandbil som har stået stille i langtid og kun har kørt få tusinde km de sidste 10 år, havde jeg fornemmelsen af at den var unødig varm. Den lå over dioden ved motorvejs kørsel og køleren blev ujævn varm. Jeg troede det var termostaten og derfor skiftede jeg den ud med en kold en. Men da jeg skulle udlufte systemet og køre den varm blev den meget varm og jeg kunne ikke få den udluftet optimalt samt at vandet i ekspantionsbeholderen var lidt over 90 grader.

Jeg talte med Casper som har afkalket sit system og jeg gik i gang med det. Men grundet at køleren var så kalket til at den ikke virkede afmonterede jeg den, og prøvede at skylde den igennem, men der var næsten ikke noget flow i og på tilbageløbs siden væltede det ud med uklart grønt væske.

Nu har jeg hældt 5 gange afkalkning i og der kommer stadig en stor mængde "æggeskalder" ud, men jeg har fået flow i køleren.

Nu skal jeg montere køleren igen og affedte samt afkalke igen, så hele system bliver renoveret.
Titel: Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
Indlæg af: KHSalvesen efter 23. Maj 2009 kl: 12:52:08
Kalk burde det ikke være.! Kan vi få en kemisk analyse.?

Fint med et indlæg om køling, men du skriver ikke hvad du afkalker med og om du er sikker på det er teknisk forsvarligt.

Affedte og afkalke igen. Hvilke produkter.

Korosion og forvitring er ikke at spøge med i et lukket vandkredsløb, både gummi og alu er sarte materialer.

Jeg har selv overvejet en skylning af Backmobilen Meeen det skal altså være med noget godkendt stads, ikke tilfældige syre og baser.

Kurt
Titel: Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
Indlæg af: Hawaiibussen efter 23. Maj 2009 kl: 13:07:05
Citat fra: "KHSalvesen"
Kalk burde det ikke være.! Kan vi få en kemisk analyse.?

Fint med et indlæg om køling, men du skriver ikke hvad du afkalker med og om du er sikker på det er teknisk forsvarligt.

Affedte og afkalke igen. Hvilke produkter.

Korosion og forvitring er ikke at spøge med i et lukket vandkredsløb, både gummi og alu er sarte materialer.

Jeg har selv overvejet en skylning af Backmobilen Meeen det skal altså være med noget godkendt stads, ikke tilfældige syre og baser.

Kurt



Jeg bruger citronsyre 200g opløst i varmt vand og blandet op i vand så mængden passer til kølerens kapacitet. Affedtningen ved Casper hvad er, da jeg ikke er statet på det endnu, men det er vist bare opvasketabs, ca. 5 stk til hele systemet. Jarl har også lavet en tråd omkring dette
Titel: Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
Indlæg af: casper efter 23. Maj 2009 kl: 13:38:33
Det er ikke en tilfældig procedure, men en metode der stammer fra Mercedes hvor den bruges til at renovere kølersystemer på bl.a. w123 og w124 modellerne. Mercedes anbefaler en renovering hvert 10 år, eller havarier hvor der har sket udslip  af olie/automatgearolie til kølersystemet.

Nedenstående er tilpasset T3 forhold.

1)
Demonter thermostaten, og monter en gammel modificeret thermostat hvor i der er bore 2 styk 5mm huller i. Sørg for at alle varme apparater er fuldt åbnet.

2)
Hele systemet skal skylles et par gange i rent vand, så der ikke er rester af kølervæske.

3)
Affedtning, 1% Extran opløst i vand
Kør motoren med det i 30 min, tøm det af og skyl systemet godt med vand 2 gange.
(Rutinen kan gentages ved meget beskidt køler system, som eksempelvi efter topstykke havari. Systemet skal være helt fri for olie/fedtstoffer inden der gåes videre)

4)
Fyld systemet med vand, udluft og start motoren så vandet bliver varmt. Når vandet er varmt tilsættes 500g citronsyre direkte i den foreste ekspationsbeholder.
Kør bilen 30-60 min i tomgang, og sørg for at lufte ud undervejs og efterfylde med rent vand ved behov.
Mål undervejs pH værdien, og stiger denne til et neutral niveau er det tegn på at citronsyren er opbrugt. Sker dette afbryddes der og systemet skylles igennem en gang eller to med vand og step 4) gentages med endnu 500g citronsyre.

5)
Skyl systemet en 1-2 gange med vand, og tøm igen systemet fuldstændigt for vand.

6)
Tilsæt kølervæske og vand i et 50% forhold, og husk at benytte destilleret/ionbyttet vand.

Jeg har udført proceduren på flere T3´ere, og resultatet har været en så stor stigning i kølersystemets kapacitet, at temperaturen er fladet med 1-1,5 diodebredder på viseren.
På den ene bil gik jeg faktisk tilbage til en 87C thermostat i stedet for den 80C jeg havde sat i(for at afhjælpe for lav kølerkapacitet, men det viste jeg ikke på det tidspunkt.)

Grundet bedere flow i varmeapparaterne kommer der også markant mere varme i bilen.

Hvis Extran ikke lige er hyldevare eller svært at skaffe, kan 3-5 opvasketabs knust op opløst i kogende vand også fungere som affedtning. Det er blot lidt mere tidskrævende at skylle ud pga. af skumdannelse.
Titel: Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
Indlæg af: casper efter 23. Maj 2009 kl: 13:46:44
Citat fra: "KHSalvesen"
Kalk burde det ikke være.! Kan vi få en kemisk analyse.?

Kurt


Jeg skriver for tiden speciale på DTU-kemi, så hvis vi kan få Morten til at samle flagerne op, så skal jeg gerne lave en elementaranalyse på dem mens jeg alligevel står her og kører analyser.
Titel: Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
Indlæg af: Hawaiibussen efter 23. Maj 2009 kl: 14:04:26
Citat fra: "casper"
Citat fra: "KHSalvesen"
Kalk burde det ikke være.! Kan vi få en kemisk analyse.?

Kurt


Jeg skriver for tiden speciale på DTU-kemi, så hvis vi kan få Morten til at samle flagerne op, så skal jeg gerne lave en elementaranalyse på dem mens jeg alligevel står her og kører analyser.


jeg skal nok samle et par samples op.
Titel: Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
Indlæg af: KHSalvesen efter 23. Maj 2009 kl: 14:17:26
Når du så er igang, så find lige ud af hvor mange m3 vand der skal til for at danne 1 mm kalk på en m2.  :roll:

Backmobilen bruger ca 1 liter vand om året.

Har søgt på nettet den seneste time, det ser ikke ud til det er det mest omtalte emne, men fandt da ud af Biltema har en færdig kølerrens.

Kurt
Titel: Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
Indlæg af: casper efter 23. Maj 2009 kl: 14:36:36
Nu bor du i et område af Danmark der har relativt blødt vand, så hos dig skal der bruges ca 300 liter vand, hvad du boet i kbh. så kunne du have klaret dig 120 liter vand for samme kalkmængde
Titel: Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
Indlæg af: basseoghund efter 23. Maj 2009 kl: 18:47:26
2 poser Melitta afkalker i systemet kør en ca 30 min lang tur , lad bilen køle i 30 min , af med slangerne og skyl igennem med kold vand . på med nyt kølervædske og så er den ged barberet , tænk på hvor koncentreret det er i kaffemaskinen . så man behøver ikk at være så forsigtig med dytten , den største chance man løber der er at finde ud af om køleren måske ikk var så sund som man regnede med  :wink:
Titel: Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
Indlæg af: Djursland efter 23. Maj 2009 kl: 19:38:35
Citat fra: "basseogco"
2 poser Melitta afkalker i systemet


og det er så citroensyre der er i de poser smiler og det står endda på dem

Mvh Djurs  :lol:  :lol:
Titel: Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
Indlæg af: Hawaiibussen efter 23. Maj 2009 kl: 20:22:40
nå jeg monterede køleren igen og fyldte alm. postevand på og kørte en tur hvor den fik lov at arbejde og udluftede imens og jeg kunne mærke en forskel. Min køler blev varm over hele fladen og måleren viste sig at falde.

Jeg hældte 500g citronsyre på og hold da op en gang bobbelvand der kom....jeg kørte en tur og luftede ud og nu står den med låget til ekspansionsbeholderen af og bober som om jeg brygger vin i kølersystem. Imorgen hælder jeg det helle af og skylder systemet godt igennem.
Titel: Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
Indlæg af: Hawaiibussen efter 23. Maj 2009 kl: 20:40:27
Citat fra: "ctange"
Citat fra: "Hawaiibussen"


Jeg hældte 500g citronsyre på og hold da op en gang bobbelvand der kom....jeg kørte en tur og luftede ud og nu står den med låget til ekspansionsbeholderen af og bober som om jeg brygger vin i kølersystem. Imorgen hælder jeg det helle af og skylder systemet godt igennem.


Jeg tror det er en MEGET dårlig ide at lade et aluminiunstopstykke bade i varm syre et halvt døgn, og endnu værre med forbindelse til en støbejernsblok,
Var der ikke en kemiker til stede?


Talte med Kemi Casper under hele processen og han sagde ok at stå natten over. Det danner Co2 når syren går i forbindelse med aflejningerne.
Titel: Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
Indlæg af: KHSalvesen efter 23. Maj 2009 kl: 21:53:20
Jeg er meget mistænksom, men osse meget interesseret da der kan være slam i et 20 år gammelt system. Jeg tvivler på mængden af kalk, mest fordi, hvor skulle det komme fra.

Aluminium forvitrer let, så det er hård kost med opvasketabs, citronsyre O.S.V. Jeg er dog lidt lunken på ideen med opvasketabs, der jo er konstrueret til at nappe hele lortet i en omgang, Kalk, Fedt, og Olie. Så skal den bare ha Citronduft til sidst  :lol:

Men hvis jeg nu køber en omgang Biltema færdigblandet, så kan jeg tjekke hvad det indeholder og melde om erfaringer. Mon ikke jeg skal bruge en tre flasker, kølesystemet er vel lidt større end normale biler.?

Kurt
Titel: Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
Indlæg af: Hawaiibussen efter 24. Maj 2009 kl: 17:11:32
Kom ned til bilen her kl 11 og sørme om motorblok topstykke og køler var der endnu.......man kunne jo blive nervøs nu hvor kloge åge mente at det ville gå i opløsning og blive til brint og ilt.

Jeg skyldede system igennem ved at tage fremløbet af køleren og sætte en vandslange i og spænde den fast. Igen væltede det ud med hvide flager.

Jeg smagte let på vandet løbende og da det var neutralt i smag stoppede jeg og fyldte systemet igen med vand og kørte den varm og udluftede og det synes jeg godt nok er en kompliceret sag i en syncro. Jeg synes den skal meget stejlt op og køre i langtid før den ikke sprutter i udluftningsskruen.

Jeg synes den er er blevet koldere og køleren er varm fra bund til top. Nu har jeg tappet skylde vandet af og skyldet den igennem i 20 min med vandslangen. Nu skal der bare købes kølervæske og monteres ÖK.
Titel: Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
Indlæg af: KHSalvesen efter 24. Maj 2009 kl: 21:04:31
Ellers skift forruden, det sænker varmen med halvanden viserbredde. :roll:  :roll:

Kurt
Titel: Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
Indlæg af: Hawaiibussen efter 24. Maj 2009 kl: 21:07:15
Citat fra: "KHSalvesen"
Ellers skift forruden, det sænker varmen med halvanden viserbredde. :roll:  :roll:

Kurt


Det er sgu da fordi du har ryddet op i bilen og rengjort den..... :D  Det kan være at den nederste visser ikke falder så hurtigt når nu Backmobilen er gjort lettere
Titel: Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
Indlæg af: T3Anders efter 25. Maj 2009 kl: 03:23:49
Håber det kører Morten!  8)

Jeg fik skiftet vandpumpe og kølevædske for et par måneder siden hos mekanikeren og det har ihverfald resulteret i at viseren nu nærmest ikke kommer ud af det hvide felt til trods for at mit kørselsmønster er en hel del km og meget motorvej for tiden. Før kom den fra ca.halvvejs op mod dioden og til en viserbredde lige før dioden. Enkelte gange i sommervarmen ved stop, omtrent midt på dioden. Så det ser ud til at have virket. Vandpumpen var bare begybdt at blive en anelse utæt, så det var mest et skift for at komme en værre tilstand i forkøbet.

Skal lige huske at spørge ved lejlighed om der blev renset og i givet fald med hvad.
Titel: Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
Indlæg af: wilson efter 25. Maj 2009 kl: 06:26:59
Du må endelig ikke køre din motor for kold!

Nålen skal gerne stå omkring dioden ved driftstemperatur og ikke i det hvide felt.

Har de husket at montere termostaten?
Titel: Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
Indlæg af: T3Anders efter 26. Maj 2009 kl: 08:31:18
Hmm, hvor skal jeg kigge, Wilson?
Titel: Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
Indlæg af: wilson efter 26. Maj 2009 kl: 09:04:55
Citat fra: "T3Anders"
Hmm, hvor skal jeg kigge, Wilson?


Termostaten sidder inde i vandpumpen, så det er ikke lige til....

Men du kan mærke om slangerne frem til køleren bliver varme med det samme, gør de det er det ikke et godt tegn.

Men der er selvf også stor sandsynlighed for en el fejl, så et termometer på blok og slanger vil nok være den mest rigtige fejlsøgnings fremgangsmåde.

Har du godt med varme i varmeapparatet?

Nålen til vandtemperaturen skal helst stå lige omkring dioden efter 5-10 km kørsel i almindeligt tempo, det er der den når sin driftstemperatur.
Titel: Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
Indlæg af: Jarl efter 26. Maj 2009 kl: 14:39:18
Helt enig. Men med forbehold for termometerets usikkerhed. Her er en anekdote fra det virkelige liv:

Grundet forårets historie med uddøde motorer har jeg været meget opmærksom på min kølekapacitet.

Derfor har jeg leget lidt med et udvalg af termosensorer til T3, jeg havde liggende på Amagerhylden. Vist ca. 10 styks. Målt med et multimeter og med sensorerne på ensartet værkstedstemperatur svingede modstanden fra 160 til 700 ohm. Jeg monterede - efter tur - yderpolerne i studsen og tilsuttede termomereret. Helt som forventet gav den ene et latterligt lille udslag på termometeret. Den anden viste temperaturer fra det indre af jordens kerne.  Fint nok.

Heldigvis havde jeg to spritnye - en fra VW og en fra Hovwdiaudi. Samme reservedelsnr. så det var jo fint. Den ene viste 270 ohm - den anden 460 ohm...

På den baggrund har jeg ikke en fløjtende fis tillid til termometeret som absolut måling. Det er fint nok til relative målinger - så man kan se forandringer fra, hvor det plejer at stå, men det er også det hele.

Ikke overraskende for brugerne af dette forum er jeg ekstremt stokkonservativ og håbløs gammeldags. Derfor afgør jeg min kølevandstemperatur vha. et stenalder-fysiktermometer, jeg engang egenhændigt har hugget fra min bror, der selv har hugget det fra min far. Proceduren er følgende: Jeg kører en tur i bilen og sikrer mig at den har nået drifttemp. så noterer jeg mig instrumenthus-termometerets position. Dernæst suser jeg om til ekspansionsbeholderen - den forreste naturligvis - og åbner den med kørende motor ***ALVORLIG SKOLDNINGSFARE - BRUG INDERSIDEN AF HOVEDET!!!*** sætter fysik-termomeretet ned i strålen fra topstykket venter og kigger. Imens sikrer jeg mig at viseren på termometeret står, hvor jeg så, den var under drift. Så påstår jeg at kende min kølevandstemp. ret præcist. Og den er 92 grader, når termometerer står så højt, som det kommer. OG det er 2-3 diodebredder over dioden. Og hvis man sover bedre ved at have nålen spot on på dioden, så tager man bare termometeret ud af instrumenthuset og kalibrerer det - det er snydelet, men husk lige på, at det bliver motoren ikke én grad koldere eller varmere af...
Titel: Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
Indlæg af: Hawaiibussen efter 26. Maj 2009 kl: 18:36:24
idag fik jeg fat i et påligeligt termometer og jeg fik den fint udluftet og kørte den driftsvarm. VANDET I BEHOLDEREN VAR 89GR. efter jeg stoppede. Jeg har 80 gr. termostat i. Skal jeg tage skridtet og smide en ny køler i?
Titel: Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
Indlæg af: wilson efter 26. Maj 2009 kl: 18:39:33
Set i lyset af at den optimale driftstemperatur er 90°C må 89°C være spot on!

Ny køler - hvorfor dog det? Den er jo nyligt rengjort  8)
Titel: Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
Indlæg af: jensjakob efter 26. Maj 2009 kl: 22:03:10
Hej Morten

Nu slapper du af fra bilen, returnerer badevands-thermometeret til puslebordet og går en tur med konen og barnet - husk at nyd det medens barnet er lille - ligepludselig står du med en uregerlig teenager :-)

Goe hilsner

Jens Jakob
Titel: Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
Indlæg af: verner efter 26. Maj 2009 kl: 22:34:22
Citat fra: "jensjakob"
Hej Morten

Nu slapper du af fra bilen, returnerer badevands-thermometeret til puslebordet og går en tur med konen og barnet - husk at nyd det medens barnet er lille - ligepludselig står du med en uregerlig teenager :-)

Goe hilsner

Jens Jakob


 :lol:  :lol: ja det ved du vel alt om jj :wink:

morten jeg tror det er helt fint med de 89grader,hvorfor vil du ha den koldere? det er da en fin driftstemperatur :)

fortæl istedet om hvordan fødslen gik og hvordan mor og barn har det :)
Titel: Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
Indlæg af: T3Anders efter 27. Maj 2009 kl: 10:19:15
jeg må vist ud og måle lidt temperatur. Jeg skal bare lige finde et sted at låne et termometer der kan vise en 80-100gr.... pokkers man ikke kommer i fysiklokaler så tit længere  :)
Titel: Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
Indlæg af: WBX Manden efter 27. Maj 2009 kl: 10:41:40
Citat fra: "T3Anders"
jeg må vist ud og måle lidt temperatur. Jeg skal bare lige finde et sted at låne et termometer der kan vise en 80-100gr.... pokkers man ikke kommer i fysiklokaler så tit længere  :)

Jeg plejer at bruge et elektronisk stegetermometer til den slags, de kan købes for ingen penge hos isenkrammere mv.
Titel: Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
Indlæg af: Hawaiibussen efter 27. Maj 2009 kl: 21:07:44
Citat fra: "WBX Manden"
Citat fra: "T3Anders"
jeg må vist ud og måle lidt temperatur. Jeg skal bare lige finde et sted at låne et termometer der kan vise en 80-100gr.... pokkers man ikke kommer i fysiklokaler så tit længere  :)

Jeg plejer at bruge et elektronisk stegetermometer til den slags, de kan købes for ingen penge hos isenkrammere mv.


det bruger jeg også......
Titel: Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
Indlæg af: Hawaiibussen efter 07. Juni 2009 kl: 15:21:01
Jeg tog den beslutning at få en anden køler på. Jeg bestilte en ny hos Howdi, men den var sgu i restordre til slut juli......ØV da den var den billigste på markedet.,.....1156 kr mod 2500 hos Tsvansen...... :twisted:

Jeg fik en fra den kære slagter i Solrød og det virker sgu godt. Motoren er væssentlig koldere og køleren kan udluftes let.
Titel: Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
Indlæg af: Mads-kaa efter 07. Juni 2009 kl: 15:53:09
Citat fra: "Hawaiibussen"
Jeg fik en fra den kære slagter i Solrød og det virker sgu godt. Motoren er væssentlig koldere og køleren kan udluftes let.


Jeg tror ikke slagterforretningen i Solrød på nogen måde vil vedstå at de har foræret noget væk. Jeg er sikker på at du har KØBT den køler...

/Mads
Titel: Afkalkning af køleren......Nu med en Update v3
Indlæg af: Hawaiibussen efter 07. Juni 2009 kl: 18:17:04
Citat fra: "ctange"
Citat fra: "Hawaiibussen"
Jeg tog den beslutning at få en anden køler på.


Hvorfor dog det?
når kølesystemet åbenbart virkede perfekt?


Jeg har ikke sagt det var perfekt, men jeg troede sgu den var blevet go og det var den også, men ved motorvejskørsel blev den stadig varm - jeg fandt ud af at der ikke var den store gennemstrømning af luft gennem lammellerne, som var lukket af ir etc.