T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: wbx-winther efter 11. Juni 2009 kl: 23:15:47

Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: wbx-winther efter 11. Juni 2009 kl: 23:15:47
Kære alle T3ére. Når man dagligt kører i en 26 årrig wbxér opleves mange venlige opfordringer (biltema city syd aalborg), eksempelvis er det et "must" at være med i T3 nettet når man har sådan én bil, ... forstås! Opfordringen er hermed fulgt. :wink:
Lidt historie: Det begyndet med en vw 1200 fra 65, som blev opgraderet til lidt frisk kørsel på Ring Djursland, hvilket også skar et par tiendedele af tiden til arbejde. Den lever stadig men har  i nogle år været hengemt i venteposition til en restaurering .. ved lejlighed..

Vanagon WBX'eren kom med som "rejsegods" ifbm returnering fra Californien, og er en 1.9 DH med digijet og cat. "bussen" som ungerne kalder den er stadig mit daglige transportmiddel, ligesom camping tur til italien har været  i wbxéren.

Afslutningsvis kunne jeg godt bruge et hint fra en erfaren t3-wbxér: for nylig ved motorvejskørsel med 110 km/h opleves som om der indimellem køres på 3½ cyl.(effekt tab). Ved reset af tænding (stadig med 110) køres der igen perfekt på 4 i ca 5 min. og fremdeles. brændstofforbrug stiger fra ca de normale 8-9 km/l til 5.  Er der nogen der har lignende oplevelser og .. mulig løsning. :?:
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: KHSalvesen efter 12. Juni 2009 kl: 07:14:10
Velkommen til. Jeg kan desværre ikke hjælpe med wbx, men det skal der nok være andre der kan.

Var det dig med den brune bil.? Kommer der et indlæg i kategorien "min bil" med billeder og udførlig beskrivelse.?

Velkommen i den Nordjyske fraktion. :)  

Kurt - Backmobil.
(PS. Vi kan da nemt finde en Dieselmotor til dig :lol: )
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: wbx-winther efter 12. Juni 2009 kl: 08:48:06
Citat fra: "KHSalvesen"
Velkommen til. Jeg kan desværre ikke hjælpe med wbx, men det skal der nok være andre der kan.

Var det dig med den brune bil.? Kommer der et indlæg i kategorien "min bil" med billeder og udførlig beskrivelse.?

Velkommen i den Nordjyske fraktion. :)  

Kurt - Backmobil.
(PS. Vi kan da nemt finde en Dieselmotor til dig :lol: )

mange tak ..  &   "yes" det var det.
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: wbx-winther efter 12. Juni 2009 kl: 08:55:40
Citat fra: "Baja1500"
Jamen daws og velkommen...  

hvad skal der ske med din bobbel???

Og ved ik lige hvad der kan være galt med din wbx...  

Mvh. Bo


mange tak ... uafklaret ... skulle vel egentlig være "fars" reserve bil ...  med en opgraderet og let turbo tunet motor.. men tiden har ikke lige været til det.
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: WBX Manden efter 12. Juni 2009 kl: 09:07:39
Nu kender jeg ikke DH motoren særlig godt, men det kunne lyde som nogle lamdasonde problemer.... Er der ikke Digifant på en DH ?
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: wbx-winther efter 12. Juni 2009 kl: 12:23:19
Citat fra: "WBX Manden"
Nu kender jeg ikke DH motoren særlig godt, men det kunne lyde som nogle lamdasonde problemer.... Er der ikke Digifant på en DH ?

Den er udstyret med Digijet som så vidt jeg husker er systemet før digifant, og ssv udviklet for at overholde de californiske emissions krav. Den har rigtig nok en lambdasonde med 1 ledning. Sonden er for nylig udskiftget i forbindelse med kpl ny uds rør system. Lidt yderligere køre info er. at ved motor-vejarb med 60-80 (6- 8 km) var det mit indtryk at der ikke var symptomer.
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: POLLE955 efter 12. Juni 2009 kl: 20:59:02
Hej !
Velkommen til , kan det være det der vanagon syndrom ? det er jo en amerikaner , det er hvor den pludselig mister trækkraft efter lang tids kørsel , efter restart er der ikke noget i vejen i lang tid , så kan det komme igen , man kan få en lille dims at sætte imellem stikket ved luftmængdemåleren der sku fjerne det , god jagt .
hilsen poul
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: Hinze efter 12. Juni 2009 kl: 21:27:15
Det er digifant der har syndromet; her er der digijet (altså uden tændingsstyring)

Hinze
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: POLLE955 efter 12. Juni 2009 kl: 21:34:51
Nej hvor vi lære meget på t3 nettet , det er bare det med at huske det . :lol:  :lol:  :lol:
hilsen poul
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: CarstenAS efter 12. Juni 2009 kl: 21:55:05
Prøv at skifte dit brændstof filter
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: wbx-winther efter 13. Juni 2009 kl: 10:54:04
Jaa ... den er svær. Sidste år i forbindelse med sommerferien mod Italien oplevede vi første gang fænomenet. Bussen var checket, poleret, pakket og fuld tanket aftenen inden. kl 8 næste morgen går det sydpå. Bussen er fremragende til feríe, eksempelvis "kvinders særlige behov" for bagage, proviant og chaufføren sidder godt med et fremragende udsyn. kaffe serveres under kørslen af 1. styrmanden ved Ejer bavnehøj, dejligt, men ved kolding oplever chaufføren, der er eneste teknisk funderede deltager, fænoment med den manglende ½ cyl. uregelmæssigt on og of, og der er ingen forandring hvis der slækkes eller gives ekstra gas. Der pauses normalt ved motorvejsgrænsen (q8) og næste bekymring er nu tankmålerens lave niveau... når vi tanken. 1 styrmanden orienteres .. alvorlig bekymring" ved tanken konstateres ca dobbelt benzinforbrug ca 5 km/l. Vi starter igen og nu er symptomerne væk ... yes. men efter ti min og nu i tyskland er de tilbage. tænding of/on hjælper 5-ti min men så tilbagefald og kaptajnen beslutter at returnere. Shit 35 km til næste abfart. og så retur nordpå med 135, tænding løbende on/of og igen sydpå i lille konebil efterompakning til 1/4. fortsættes om lidt.
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: WBX Manden efter 13. Juni 2009 kl: 11:07:37
Det lyder som en eller anden form for computerproblemer.
Hvis jeg var dig, ville jeg kigge efter et digifant system. Det er 100% bolt-on og mit gæt er det tager et par timer at skifte.
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: wbx-winther efter 13. Juni 2009 kl: 11:13:41
I italtiens sol er der god tid til at tænke over tingene, og jeg savnede faktisk bussen, selvom den (og kaptajene) af resten af familien ikke rangerede højt.
jeg havde bemærket at temp måleren lå koldt og termostaten blev skiftet, ...og det løste problemet. (ræsonnement var at det kolde kølevand medførte signal om kold motor og dermed det store forbrug)
Da jeg alligevel var i gang blev alle stelforbindelser på motor renngjort og loddet til sko aht elominering af ir og evt. dårlig forb. havde i den forbindelse også mistanke til vandtemp føler til digijet, men den var iht spc 2300-2700 ohm v 20 gr. Ligeldes blev tændkabler og dyser målt og ohm visningerne var ligeledes iht spec.
men denne gang er der ikke tegn på termostat problemer, viseren ligger højt omkring den røde nivau-alarm-diode. Håber den lille fereiehistorie både bidrager til underholdningen men også til en diagnose og mulig afhjælpning. på forhånd mang tak.
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: wbx-winther efter 13. Juni 2009 kl: 11:17:07
Det skal nævnes at wbxén de siste par dage stadig kører fremragende til og fra arbejde (15 km hver vej)
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: Herr_Jensen efter 13. Juni 2009 kl: 11:36:01
Hey og velkommen,

Det er sjovt, for du beskriver fuldstændig en oplevelse jeg havde da jeg kørte hjem fra Fyns træffet i år: Da vi næsten var hjemme (bor på Amager) begyndte bussen at hakke og miste kraft. Jeg var træt og gal så jeg ga' den bare mere gas og stoppede ikke for at checke hvad der var galt. Det passede dog således at vi skulle af motorvejen ca. 5-10 mins efter at jeg mærkede det første hakken og da den kom ned og køre 60-80 i stedet for 100-110 forsvandt det. Det er altså værd at bemærke jeg ikke stoppede motoren men bare skiftede march hastighed. Dette kunne du evt. prøve hvis det sker igen.
Jeg har aldrig været ude for det før. Jeg tror det 'bare' er Vanagon Syndrome så jeg har ikke tænkt mere over det eller oplevet det siden.

Min er dog en MV'er så vi har forskellig indsprøjtning men alligevel lyder det meget ens...

Håber du får styr på det : )
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: wbx-winther efter 13. Juni 2009 kl: 18:54:40
der skulle vel ikke være en der kender den korrekte lambda spændingsværdi ved tomgang ved korrekt co indsstilling (ssv omkring 0.1 til o,3 volt)
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: wbx-winther efter 13. Juni 2009 kl: 20:06:27
Citat fra: "Herr_Jensen"
Hey og velkommen,

Det er sjovt, for du beskriver fuldstændig en oplevelse jeg havde da jeg kørte hjem fra Fyns træffet i år: Da vi næsten var hjemme (bor på Amager) begyndte bussen at hakke og miste kraft. Jeg var træt og gal så jeg ga' den bare mere gas og stoppede ikke for at checke hvad der var galt. Det passede dog således at vi skulle af motorvejen ca. 5-10 mins efter at jeg mærkede det første hakken og da den kom ned og køre 60-80 i stedet for 100-110 forsvandt det. Det er altså værd at bemærke jeg ikke stoppede motoren men bare skiftede march hastighed. Dette kunne du evt. prøve hvis det sker igen.
Jeg har aldrig været ude for det før. Jeg tror det 'bare' er Vanagon Syndrome så jeg har ikke tænkt mere over det eller oplevet det siden.

Min er dog en MV'er så vi har forskellig indsprøjtning men alligevel lyder det meget ens...

Håber du får styr på det : )

tak skal du ha. Er stadig i tvivl om symptomerne skyldes overfodring eller evt tændings/styrings fejl som jo så blot pumper fyldningen ud uden effekt, hvilket jo også resulterer i merforbrug. .... men vi gir´ikke op ..foreløbig
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: Hinze efter 13. Juni 2009 kl: 20:08:26
Jeg ville nu også vende blikket i retning af computer forstyrrelser. Du har sikkert allerede været der, men mon ikke skiftet af lamda sonden kunne gemme på et eller andet. Nu forvirre jeg mig lidt af lamdasonde på digijet. Har den så alligevel tændingsstyring og er vi så alligevel tilbage i vanagon syndromet (der opleves på digifant)?

Har du vacuumdåse på strømfordeleren; med en eller to studse?

Hinze
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: wbx-winther efter 13. Juni 2009 kl: 20:17:53
Citat fra: "WBX Manden"
Det lyder som en eller anden form for computerproblemer.
Hvis jeg var dig, ville jeg kigge efter et digifant system. Det er 100% bolt-on og mit gæt er det tager et par timer at skifte.

Kunne være en løsning, men så frister en komplet løsning med 2.1 motor, selvom der egentlig ikke er behov, og ligeledes kommer det nok til at koste lidt ekstra benzin. Har ikke indtryk af hvor meget af elnettet der skal tilpasses. og evt hvor tilgængelig det pt er.
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: wbx-winther efter 13. Juni 2009 kl: 20:26:47
Citat fra: "Hinze"
Jeg ville nu også vende blikket i retning af computer forstyrrelser. Du har sikkert allerede været der, men mon ikke skiftet af lamda sonden kunne gemme på et eller andet. Nu forvirre jeg mig lidt af lamdasonde på digijet. Har den så alligevel tændingsstyring og er vi så alligevel tilbage i vanagon syndromet (der opleves på digifant)?

Har du vacuumdåse på strømfordeleren; med en eller to studse?

Hinze

Lamda sonden er ny og giver fin varierende spænding fra ca 0 til 0.9 volt. og ja der er separat tændingsstyring via et hall element. og ja der er vacuumdåse med stuts på hver side af dåsen altså 2 stk.  Kan du repetere definitionen af syndromet. er det udelukkende dæmpning af svingninger fra luftmængdemåleren og følgevirkningerne ind i styreboksen der tænkes på eller er der andet?
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: WBX Manden efter 13. Juni 2009 kl: 20:52:37
Citat fra: "wbx-winther"

Lamda sonden er ny og giver fin varierende spænding fra ca 0 til 0.9 volt. og ja der er separat tændingsstyring via et hall element. og ja der er vacuumdåse med stuts på hver side af dåsen altså 2 stk.  Kan du repetere definitionen af syndromet. er det udelukkende dæmpning af svingninger fra luftmængdemåleren og følgevirkningerne ind i styreboksen der tænkes på eller er der andet?


Hvis der er tændingsstyring, så er der ingen vakumdåse !
Det du mener er at den har elektronisk styret tænding, ik' !?
Det er næsten med sikkerhed ikke Vanagon Syndromet, da det kun opstår på Digifant styringerne. Symtomer er heller ikke præcis som dine.
Der er masser af læsestof på: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=151300&sid=669f2f86b1f174920a6907f344506312

Hvornår var det bilen var fra ?
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: WBX Manden efter 13. Juni 2009 kl: 21:05:17
Citat fra: "wbx-winther"

Kunne være en løsning, men så frister en komplet løsning med 2.1 motor, selvom der egentlig ikke er behov, og ligeledes kommer det nok til at koste lidt ekstra benzin. Har ikke indtryk af hvor meget af elnettet der skal tilpasses. og evt hvor tilgængelig det pt er.


Det er klart nemmere at skifte styringen og samtidig er 1,9 motoren langt mere robust end 2,1 'ern.
Hvis din biler fra 86+ så skal du overhoved ikke røre ved ledningsnettet, bare sørg for at få ledningerne med der sidder på en digifant motor, sammen med strømfodeler og tændspole.
Benzinpumpe, dyser, luftmængdemåler, lufttilskudsventil, relæbokse tomgangsmodul mv. er det samme som på din digijet
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: wbx-winther efter 13. Juni 2009 kl: 21:18:33
Citat fra: "WBX Manden"
Citat fra: "wbx-winther"

Lamda sonden er ny og giver fin varierende spænding fra ca 0 til 0.9 volt. og ja der er separat tændingsstyring via et hall element. og ja der er vacuumdåse med stuts på hver side af dåsen altså 2 stk.  Kan du repetere definitionen af syndromet. er det udelukkende dæmpning af svingninger fra luftmængdemåleren og følgevirkningerne ind i styreboksen der tænkes på eller er der andet?


Hvis der er tændingsstyring, så er der ingen vakumdåse !
Joo.. som beskrevet, og hver side er forbundet til hver side af spjældet, til mekanisk forskydning af tændingstidspunktet. derudover er der et et elektronisk IDLE STABILIZER system)
Det du mener er at den har elektronisk styret tænding, ik' !?
 Jo  bosch kontaktløs med såkaldt Hall control unit.
Det er næsten med sikkerhed ikke Vanagon Syndromet, da det kun opstår på Digifant styringerne. Symtomer er heller ikke præcis som dine.
Der er masser af læsestof på: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=151300&sid=669f2f86b1f174920a6907f344506312

Hvornår var det bilen var fra ?

04/83.  man trans 4 speed, ac og stole med armlæn altsammen i den kendte 2 farvede creme/brun udgave. (øøh er løsningen i "masser af læsestof" tror du .. eller er det et trin i min videre (ud) dannelse  :wink:
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: WBX Manden efter 13. Juni 2009 kl: 21:36:24
Citat fra: "wbx-winther"
Citat fra: "WBX Manden"
Citat fra: "wbx-winther"

Lamda sonden er ny og giver fin varierende spænding fra ca 0 til 0.9 volt. og ja der er separat tændingsstyring via et hall element. og ja der er vacuumdåse med stuts på hver side af dåsen altså 2 stk.  Kan du repetere definitionen af syndromet. er det udelukkende dæmpning af svingninger fra luftmængdemåleren og følgevirkningerne ind i styreboksen der tænkes på eller er der andet?


Hvis der er tændingsstyring, så er der ingen vakumdåse !
Joo.. som beskrevet, og hver side er forbundet til hver side af spjældet, til mekanisk forskydning af tændingstidspunktet. derudover er der et et elektronisk IDLE STABILIZER system) Ok, vi taler ikke helt samme sprog... Selvfølgelig er der tændingsstyring også på en Digijet, men når jeg taler om tændingsstyring så mener jeg computerstyret.
En computerstyret tænding kan ikke fungere med vakumdåse og mekanisk tændingsstyring! mht. tomgangsstyringen, så sidder den i en box for sig selv, bag ved højre baglygte
Det du mener er at den har elektronisk styret tænding, ik' !?
 Jo  bosch kontaktløs med såkaldt Hall control unit.
Det er næsten med sikkerhed ikke Vanagon Syndromet, da det kun opstår på Digifant styringerne. Symtomer er heller ikke præcis som dine jeg har ingen problemer, kører med Megasquirt.
Der er masser af læsestof på: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=151300&sid=669f2f86b1f174920a6907f344506312

Hvornår var det bilen var fra ?

04/83.  man trans 4 speed, ac og stole med armlæn altsammen i den kendte 2 farvede creme/brun udgave. Hvis bilen er fra før 86 ved jeg ikke hvor meget el der skal laves... måske intet !? (øøh er løsningen i "masser af læsestof" tror du .. eller er det et trin i min videre (ud) dannelse  :wink: Jeg ved ikke om svaret står der, det var til at øge din almene viden inden for T3 :)
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: wbx-winther efter 13. Juni 2009 kl: 22:07:29
Citat fra: "wbx-winther"
der skulle vel ikke være en der kender den korrekte lambda spændingsværdi ved tomgang ved korrekt co indsstilling (ssv omkring 0.1 til o,3 volt)

Tak WBX-mand !  :)  Har du et bud på ovennævnte ?
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: WBX Manden efter 13. Juni 2009 kl: 22:40:00
Desværre ikke...
Har du prøvet at pille ledningen af lamdasonden og tjekke om symtomerne stadig er der ?

Lamda/ AFR værdien og CO indholdet i tomgang er fuldstændig ubrugelige til sige noget som helst om værdien ved motorvejskørsel.

Det eneste du kunne bruge tomgangsværdien til er, om det er den rigtige lamda du har fået sat i og om den virker
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: wbx-winther efter 13. Juni 2009 kl: 23:58:40
Citat fra: "WBX Manden"
Desværre ikke...
Har du prøvet at pille ledningen af lamdasonden og tjekke om symtomerne stadig er der ?
endnu ikke

Lamda/ AFR værdien og CO indholdet i tomgang er fuldstændig ubrugelige til sige noget som helst om værdien ved motorvejskørsel.

Det eneste du kunne bruge tomgangsværdien til er, om det er den rigtige lamda du har fået sat i og om den virker
 
Faktisk er lambdasonden ganske velegnet til at indikere indholdet af ilt og dermed blandingen. Det er således muligt at justere co i tomgang indirekte ved spændingen på sonden. Jeg manglede  blot værdien idet jeg ikke pt har en co måler ved hånden.  Derudover er det mit indtryk at sonden stort set ingen indflydelse har  på digijet motorstyringen under last, den ligger konstant på ca 0,7- o,8 volt og dermed i den fede ende grundet prioritering mod power.
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: WBX Manden efter 14. Juni 2009 kl: 00:14:43
Citat fra: "wbx-winther"

Faktisk er lambdasonden ganske velegnet til at indikere indholdet af ilt og dermed blandingen. Det er således muligt at justere co i tomgang indirekte ved spændingen på sonden. Jeg manglede  blot værdien idet jeg ikke pt har en co måler ved hånden.  Ok! Derudover er det mit indtryk at sonden stort set ingen indflydelse har  på digijet motorstyringen under last, den ligger konstant på ca 0,7- o,8 volt og dermed i den fede ende grundet prioritering mod power.

Lige præcis derfor skrev jeg at du ikke kunne bruge tomgangsværdierne til noget, når nu dine problemer var under last. CO skruen har ingen betydning så snart motoren er væk fra tomgang.
Mine målinger på digijet siger at AFR værdien ligger på 13-13,5 i stort  hele det belastede området af VE tabellen og netop af denne grund foreslog jeg Digifant systemet, da den ligger tæt på 14,7 og derved har en renere forbrænding og sikkert også mindre forbrug.
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: wbx-winther efter 14. Juni 2009 kl: 13:51:49
Har kørt lidt test. herunder på motorvej, med digitalt  fluke voltmeter til måling af lambda spænding for at få afdækket om der er tale om mager eller fed blanding. når der kørees ml 80- 100 ligger middelspændingen på omkring 0.5 volt, 0V ved slip af gas. ved fuld gas (acc) falder den derimod helt mod 0 V!! (dvs ekstrem mager -- havde forventet 0,9 volt altså fed?) men bilen kører perfekt unden "surging" eller tidligere tøven/ og ½ manglende cyl.?tilsvarende er middelspændingen målt med lambda sonde koblet til computeren uden mærkbare fejl. tilsvarende målinger ses også på motorvej. dog synes højhastighed 110 - 120 at trække spændingen ned igen mod 0  og sågar -0,1 volt, og det opleves som den har svært ved at få spændingen op på 0,2 -0.4 volt selvom der decellereres.
 men igen bilen kører fint selvom det tyder på ekstrem mager. off/on tænding får dermiod spændingen frem på 0,5 volt igen og synes at holde den der indtil høj fart og kraftig eller fuld gas.
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: Mads-kaa efter 14. Juni 2009 kl: 16:11:17
Hvis jeg var dig ville jeg oprette en tråd på www.thesamba.com - Chancen for at der er nogen som kender kombinationen DigiJet/katalysator er meget større der, da det primært er amerikanere som bruger forummet.

/Mads
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: WBX Manden efter 14. Juni 2009 kl: 20:33:37
Citat fra: "wbx-winther"
Har kørt lidt test. herunder på motorvej, med digitalt  fluke voltmeter til måling af lambda spænding for at få afdækket om der er tale om mager eller fed blanding. når der kørees ml 80- 100 ligger middelspændingen på omkring 0.5 volt, 0V ved slip af gas. ved fuld gas (acc) falder den derimod helt mod 0 V!! (dvs ekstrem mager -- havde forventet 0,9 volt altså fed?) men bilen kører perfekt unden "surging" eller tidligere tøven/ og ½ manglende cyl.?tilsvarende er middelspændingen målt med lambda sonde koblet til computeren uden mærkbare fejl. tilsvarende målinger ses også på motorvej. dog synes højhastighed 110 - 120 at trække spændingen ned igen mod 0  og sågar -0,1 volt, og det opleves som den har svært ved at få spændingen op på 0,2 -0.4 volt selvom der decellereres.
 men igen bilen kører fint selvom det tyder på ekstrem mager. off/on tænding får dermiod spændingen frem på 0,5 volt igen og synes at holde den der indtil høj fart og kraftig eller fuld gas.


Hmmm, har du tjekket dine dysser levere det de skal og at benzintryksregulatoren virker efter hensigten ?

WBX motoren kan køre meget magert uden det mærkes (dog ikke DJ, den må aldrig køre for magert !)
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: wbx-winther efter 15. Juni 2009 kl: 22:45:49
havde tidligere mistanke om evt utætte dyser. kontrol viste alle tætte og ensartede førstøvnings kegler. trykreguleringen er ikke checket, men forestiller mig det ville give tydligere og mere konstante fejl ?

Lambda sonden er ny og af typen Beru og  leveret fra det tyske "wagenteile". Dog bekymrer det mig at andre indlæg ikke virker tilfredse med Beru!
forsøger at låne et oscilloscop for at checke med hvilken frekvens der skiftems mellem lean/rich og med hvilken middelspænding.
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: wbx-winther efter 15. Juni 2009 kl: 22:51:53
Citat fra: "Herr_Jensen"
Hey og velkommen,

Det er sjovt, for du beskriver fuldstændig en oplevelse jeg havde da jeg kørte hjem fra Fyns træffet i år: Da vi næsten var hjemme (bor på Amager) begyndte bussen at hakke og miste kraft. Jeg var træt og gal så jeg ga' den bare mere gas og stoppede ikke for at checke hvad der var galt. Det passede dog således at vi skulle af motorvejen ca. 5-10 mins efter at jeg mærkede det første hakken og da den kom ned og køre 60-80 i stedet for 100-110 forsvandt det. Det er altså værd at bemærke jeg ikke stoppede motoren men bare skiftede march hastighed. Dette kunne du evt. prøve hvis det sker igen.
Jeg har aldrig været ude for det før. Jeg tror det 'bare' er Vanagon Syndrome så jeg har ikke tænkt mere over det eller oplevet det siden.

Min er dog en MV'er så vi har forskellig indsprøjtning men alligevel lyder det meget ens...

Håber du får styr på det : )

Tak ... rart at høre andre har oplevet lignende selvom jeg selvfølgelig håber det vare var "en klat på røret" hos dig og ikke kommer tilbage  :)
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: wbx-winther efter 16. Juni 2009 kl: 21:58:31
Citat fra: "wbx-winther"
havde tidligere mistanke om evt utætte dyser. kontrol viste alle tætte og ensartede førstøvnings kegler. trykreguleringen er ikke checket, men forestiller mig det ville give tydligere og mere konstante fejl ?
Nu checket og "right on spec" :  2.0 bar og 2.5 bar uden vacuum, -- ja desværre kunne man næsten fristes til at mene
Lambda sonden er ny og af typen Beru og  leveret fra det tyske "wagenteile". Dog bekymrer det mig at andre indlæg ikke virker tilfredse med Beru!
forsøger at låne et oscilloscop for at checke med hvilken frekvens der skiftems mellem lean/rich og med hvilken middelspænding.

også ok! på oscilloskop.

Spørgsmplet er om den skal køre så lean under høj last, og hvis ikke hvad der forårsager det?
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: pho2graph efter 02. August 2009 kl: 19:24:44
Hej.

Er netop kommet hjem fra frygtelig tur til Norge/Sverige i min multivan wbx 2.1
Bilen endte med at strande hos VW i Varberg hvor vi tog toget videre. Inden da havde vi overnattet 2 døgn hos VW i Angleholm for at vente på reservedele.

Vi har også været udsatte for noget der ligner det I debaterer herinde, nemlig at bilen sætter ud og hakker ved motorvejskørsel.
Det er som sagt en multivan camper, WBX, DJ 2,1. 1988. Jeg er stadig ikke sikker på om det er en digi-fant eller digi-jet?

Inden vi tog afsted havde en mekaniker forsøgt at skifte strømfordeler, rotor dæksel, kabler og tændrør og mente det havde løst problemet. Han kunne ikke fremprovokere fejlen på motorvejen ALENE i bilen.
Nej, den opstår nemlig først når bilen bliver udsat for at skulle bestille noget. Altså fuld opakning, kraftig modvind osv. Og det fandt vi så desværre først ud af da vi startede ud med at køre afsted, fuld læsset mod Norge sidste søndag morgen. For H..... en møgstart på en ferie.

Vi tog en besluttning og kørte videre og vi nåede til Helsingborg hvor den begyndte at hugge og hakke meget. Vi holdt ind og fik en gang kartoffelmos og kjøttbullar og jeg snakkede med Falck i Sverige. Han rådede os til ikke at køre videre og i stedet søge hjælp.
Vi overnattede i Angleholm (9 mand i 2 biler) og VW Børjesson sagde næste morgen at det var temperaturgiveren. Den skulle hjem fra Stockholm og vi måtte overnatte endnu en nat. Næste morgen kom vi afsted med frisk ny multivan. Op over Hallandsåsen i 5 gear 110 km/t fuld oppakning 6 mand uden sejtræk..det kørte bare, "On the road again"!

50 km senere var den gal igen med huggen og hakken. Vi kørte ind på Mcdonalds i Varberg og jeg kiggede også lige ned under bilen. Nu pissede det ud af et utæt jern-kølerør i venstre side. Skyndte mig over til VW Toveks som tilfældigvis lå ved siden af. Han kunne godt skaffe det utætte rør hjem fra Stockholm - til næste dag. "Vi kunne bare lige ta en overnatning i mens" Jeg bad ham skaffe røret og forsøge at fikse problemet med huggeriet. Vi tog toget videre og hentede så bilen her i går.
De havde skifet vakumslanger ved indsugning, justeret tomgang(motoren lå meget uroligt i tomgang) co2 justering og skiftet det utætte rør. Vi kggede lige inden vi kørte afsted, og tro det eller ej, så var der en ny lækage i et andet lille jern-kølerør som sidder sammen med det udskiftede. Det måtte vi selv fikse med lidt gummislange og spændebånd.

Kom ud på motorvejen...igen huggen og hakken..suk !
Vi nåede hjem, 110 km/t og 3300 omd. var max, så huggede den, og vi var tæt på at havarere på vej op ad storebæltsbroen pga tiltagende huggeri, da den blev udsat for modstand og blæst .

Så nu må jeg i gang med at fejlfinde og følger spændt med herinde også, om nogen skulle støde på de vise sten...

Paul
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: Hasse efter 02. August 2009 kl: 19:27:50
Katalysator = Digifant
Ingen Katalysator = Digijet
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: pho2graph efter 02. August 2009 kl: 19:29:04
Tak Hasse :-)
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: Hasse efter 02. August 2009 kl: 19:31:24
Prova med en ny lambdasond om du har katalysator
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: Mads-kaa efter 02. August 2009 kl: 19:41:15
DJ har ikke lambda og kører med DigiJet. Jeg skal lige forstå: den hugger når den bliver belastet, og når den kommer over 3300rpm.? Det lyder som om der er ved at være nogle issues med diverse rør og slanger. Måske skulle du overveje at skifte vacum-slangerne, især dem til strømfordeleren, du skal i hvert fald sikre dig at de er tætte. Her kan du også se om du kører med DigiJet eller DigiFant, hvis der er vacum dåse på fordeleren er det en DigiJet.

/Mads
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: pho2graph efter 02. August 2009 kl: 20:29:09
Ja, problemet med at den hugger opstår oftest når bilen er fyldt med mennesker og oppakning og vi cruiser og når op på ca 3000 omdr 95-110 km/t. Eller op ad bakke, eller kraftig modvind så kommer det tidligere f.eks ved 70-80 km/t. Og "huggeriet"  er virkelig som om motoren sætter helt ud i et splitsekund, og passagerer (og fører) bliver forskrækkede og utrygge.

Jeg har glemt at fortælle en vigtigt detalje som måske kan ha indflydelse. Når vi har kørt på motorvejen og f.eks er inde og fylde benzin på og motoren er varm, kan jeg ikke starte bilen igen uden at jeg sidder og pumper speederen samtidig, og der går nemt 10-15 sekunder før den går i gang.
Bilen som fulgtes med os på ferien fortalte når de kørte bagved, at der rendte meget væske ud af udstødningen når vi kørte.

Jeg smutter lige ud og tager et billede af motoren. Måske nogen kan tyde om det er digifant eller digijet :-)
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: Hinze efter 02. August 2009 kl: 20:52:16
Hvis digifant, måske http://www.benplace.com/vanagon_intermittent_syndrome.htm

Hvis det hjælper at "pumpe" gaspedal, for den for meget benzin, dvs du åbner for mere luft med spjæld for at starte motoren. Husk det ikke er de gode gamle karburatordage...

Hinze
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: pho2graph efter 02. August 2009 kl: 21:52:53
Motoren i min VW - før den fik en motorvask. Kan nogen se om det er med eller uden katalysator ?
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: jensjakob efter 02. August 2009 kl: 22:00:35
Hej,

Det der opeldøksel er noget klamp. Det er så vidt jeg ved udluftningen fra krumtaphuset, og normalt er der et fladt låg som holder helt tæt.
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 02. August 2009 kl: 22:06:36
Hvordan hænger en revnet toppakning sammen med disse sympptomer? Min gamle Golf 1 skød nemlig vandet ud gennem udstødningen, da toppakningen døde.
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: Mads-kaa efter 02. August 2009 kl: 22:25:11
Altså en DJ er altid en DigiJet, og hvis du ser på din strømfordeler er der vacum på den, så det bekræfter at det er en DJ. Krumtapudluftningen skal som JJ skriver skiftes.

/Mads
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: verner efter 02. August 2009 kl: 22:53:06
har du nyt benzinfilter på?
har du målt benzintryk og mængde?
prøv at tappe en halv liter benzin af ved en slange før dyserne, i en klar beholder, så du kan se om der er evt. er vand i benzinen(lille historie om det længere nede)

din symtomer kunne godt tyde på benzin mangel ved belastning, eller at tændigen falder ud, det er svært at "mærke" over nettet, men der kan jo være flere/mange ting som giver de symtomer du beskriver.

Men jeg havde engang en kunde der mente at hans bil kørte på "kenguru-benzin" men kun nogen gange den hoppede (meget) tror vi havde haft den i 14dage da ejeren tilfældigt kigger ind for at se hvordan det går med bilen, der nævner han tilfældigt at billen har kørt uden tankdæksel i længere tid, MEN de kan da ikke have noget at sige mener han... (skovl) selvfælgelig kan det det!
for da vi tager tankarmarturet op, er der både visne blade og en masse uklart grums og vand i benzinen...
det viser sig at det ikke er nok at tømme og rense tanken, og fylde frisk benzin på, da pumpen havde taget skade.
så ny benzin og pumpe så kørte den igen, men der havde baret været målt på alt og vi havde også haft en masse kloge folk til at kigge på den, både kikkert i cylinderne og speciel rens af indsprøjtningssystemet, af Tunap...
derfor er alle informationer vigtige for at lave den bedste fejlsøgning.
btw: bilen var en KIA Clarus ( men det er godt gennemprøvet Mazda teknik).
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: pho2graph efter 09. August 2009 kl: 01:37:15
Nu har jeg været nede og ligge under Mulle i eftermiddag og skiftet benzinfilteret, og det har desværre heller ikke hjulpet.(til gengæld fik jeg klemt en finger, rust i hovedbunden og et godt lag undervognsbehandling op under neglene.)
(Og så er jeg vist åbenbart god til at finde de vanskellige T3 ere ude i samfundet)
Bilen hakker stadig, og nu også ved lavere omdrejninger.
Indtil videre har jeg forsøgt med,
Nye tændrør,
Nyt fordeler dæksel,
Ny rotor
Nye fordeler kabler
Ny temperaturgiver
Nye gummirør fra benzinregulator til luftfilter
Nye gummirør til krumtapudluftning
Ny krumptapudluftning (tak Hasse og Mølle :-)
Nyt benzinfilter
Svejsning af udstødning
Justering af co2
Justering af tomgang
Tjek af kontakter ved indsprøjtningen.

Men jeg bemærkede at vandbeholderen er tom igen og motoren bliver ret hurtig ret varm når man står omme i motoren og kigger og lytter. Det er anden gang jeg fylder vand på beholder indenfor et par uger. Der er dog ingen indikationer om for høj temp fra måler og lampen i instrumentpanelet.

Jeg har set et par andre tråde der har handlet om at kølervandet er forsvundet på en 2.1 og hvor ordene at "bilen hakker" samtidig har indgået. Men i trådene har der desværre ikke været nogen løsning på selve hakkerierne.
Kan der mon være en sammenhæng mellem de to ting?
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 09. August 2009 kl: 09:05:00
Er der bobler ved tændt motor, eller olieslam i vandet?
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: Hinze efter 09. August 2009 kl: 09:10:15
Citat fra: "pho2graph"

Nye gummirør fra benzinregulator til luftfilter


Det har da været gang i udskiftningen. men vacuumslangen fra benzinregulatoren går forhåbentligt til plenum, ik.

Hvornår har du sidst udluftet kølesystemet, du ved; det med at løfte forenden af vognen 40cm; med 2000 O/min mens man udlufter?

Hinze
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: pho2graph efter 09. August 2009 kl: 09:54:25
Go morgen.
Jo, hvis du tænker på vacumslangen går til flere, mener jeg den forgræner sig i et t-stykke. Må hellere lige tjekke efter.
Når man ofte herinde snakker om de vigtige vacumslanger som bør tilses eller skiftes, hvilke er det man tænker på?
Bilen var som tidligere skrevet hos VW i Sverige, og her skiftede de det venstre jern-rør til kølersystemet, da det var irret op...(hvilken kølervæske er den rigtige?)
Og jeg går ud fra at de har haft kølervæsken ude og efterfølgende luftet systemet ordentligt ud...eller har de mon.
Mit dags projekt er at gå igang med en udluftning i dag og tjekke kølervæsken for skum og oliefilm. Tager lige et nyt foto af den nyvaskede motor.
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: pho2graph efter 09. August 2009 kl: 11:41:19
Billeder af WBX 2.1 DJ motor der trods adskillige værkstedsbesøg, blå negle, buler i hovedet og ondt i tegnedrengen hos ejeren bare står uden for vores hus og brænder vægtafgift af og NÆGTER at køre uden problemer  :twisted:
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: jensjakob efter 09. August 2009 kl: 11:46:13
Hej,

Har du tjekket alle samlinger, især til/fra de lange rør som løber under bilen op til køler foran?
De har det med at blive utætte der hvor de lange rør møder gummislanger.

Hvis du har kørt en tur, og lader bilen stå i tomgang 5 minutter før du stopper motoren,    er der så nogen steder under bilen der er vådt - enten på underlaget, eller hvis du kigger efter under bilen (lad VÆRE med at blive skoldet af en slange som pludselig hopper af når du rykker i den).

Gode hilsner

Jens Jakob
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: Hinze efter 09. August 2009 kl: 18:21:22
Har du forsøgt at "suge" i vaccumdåsens to tilslutninger. Du skal ikke kunne blive at suge, dvs membran er intakt.

Ikke at det betyder noget for fejlen, men din returfjeder på speedertræk skal sidde på den lille arm istedet (den med det lille hul)

Hinze
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: pho2graph efter 09. August 2009 kl: 20:57:28
Dvs, hvis jeg IKKE kan blive ved med at suge så er vacuumdåsen intakt?

Jeg fandt i et andet forum (Citroen) et lignende problem med hakkeri som mit.
Der fandt de tilsidst ud af, at det var omdrejningsføleren der var problemet. Har vi sådan en ? Eller en der har samme funktion?
En fra et Opel forum havde også samme problem hvor det var krumtapføleren der gav grå hår i deres hoveder. Har vi også sådan en ?
Jeg ved godt jeg skyder lidt med spredhagl, men noget tyder på noget følerværk af en art...måske...måske ikke.

Hvad kan det være for noget hvidt smat der lå i min kølerbeholder og i låget? (se billeder)
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: Hinze efter 09. August 2009 kl: 21:49:34
Citat fra: "pho2graph"
Dvs, hvis jeg IKKE kan blive ved med at suge så er vacuumdåsen intakt? Ja

Jeg fandt i et andet forum (Citroen) et lignende problem med hakkeri som mit.
Der fandt de tilsidst ud af, at det var omdrejningsføleren der var problemet. Har vi sådan en ? Eller en der har samme funktion? Nej
En fra et Opel forum havde også samme problem hvor det var krumtapføleren der gav grå hår i deres hoveder. Har vi også sådan en ? Nej
Jeg ved godt jeg skyder lidt med spredhagl, men noget tyder på noget følerværk af en art...måske...måske ikke.

Hvad kan det være for noget hvidt smat der lå i min kølerbeholder og i låget? (se billeder) "Cylindermayonaise" Vand og olie blandet sammen, plejer dog at sidde i oilepåfyldningslåget, HVIS der køres korte ture med mange koldstarter. Det betyder ikke ummidelbart noget, men der skal selvfølgelig ikke være olie i vandet (eller omvendt)


Det kunne være interessant at prøve en anden styeboks, har du prøvet det? Jeg har en digijet du kan låne og prøve, hvis du har lyst.

Hinze
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 09. August 2009 kl: 22:04:13
Har du tjekket om dine dyser sidder ordentligt? Så de ikke kan tage falsk luft ind og foresage hakkeri...
Efter min opfattelse skal de sidde helt fast og ikke kunne rokkes.
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: Hinze efter 09. August 2009 kl: 22:58:36
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Har du tjekket om dine dyser sidder ordentligt? Så de ikke kan tage falsk luft ind og foresage hakkeri...
Efter min opfattelse skal de sidde helt fast og ikke kunne rokkes.


De pakker med en O-ring, men ja bliver holdt på plads af det stykke "blik"  der sættes ned over. Hvis den ikke pakker helt tæt, tror jeg ikke det vil giver hakkeri, den bliver "bare" lidt mager i blandingen pga mere luft.

Hinze
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 09. August 2009 kl: 23:03:52
Min drukner og fylder kammeret  med benzin, til den ikke kan komprimere det mere. Jeg har bestilt nye hos VW og er spændt på resultatet...

Men hvordan opleves "mager blanding"?
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: pho2graph efter 09. August 2009 kl: 23:14:19
Go aften.
Tak, jeg er virkelig taknemlig for at I forsøger at hjælpe mig igang med WBX livet :-)

Blingbling, jeg har været nede og rykke lidt i dyserne, og jeg syns jo ikke de sidder særlig godt. Jeg kan slet ikke lide at de bare går ind med en gummi manchette. Men jeg tror ikke de er utætte..

Jeg har netop her til aften haft en ret motorkyndig og videndende ven med ude at prøve køre problembarnet.

Vi er enige om at de kører simpelthen bare godt den type motorer. Og denne her også. Bortset fra at den så hakker og sætter ud. Hans første indskyldelse var, at det virker som om tændingen kortvarigt forsvinder! Det samme som min egen formodning(uden jeg havde sagt noget først)
Vi fik snakket alle ting igennem, njaaa, nej, njaaa, nej det kan det heller ikke være, og jeg nævnte til sidst The Vanagon Syndrome, og hvad det gør. Og det gav lidt mening hos ham. Du har også nævnt det Hintze, og jeg hælder også mere og mere til det.
Jeg kunne jo lige skaffe den kondensator og lodde fætteren i. Så skulle den mulighed også være udelukket.

Men jeg tror altså rigtig gerne jeg vil prøve at låne din digijet boks hvis jeg på en måde kan få den til Odense. Skal jeg overføre noget mønt til porto ?

P
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 09. August 2009 kl: 23:19:12
Vanagon Syndrome, er det ikke typisk SS eller MV motoren det går ud over?
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: pho2graph efter 09. August 2009 kl: 23:24:59
Altså hvis det kun er Digifant systemet der kan få Vanagon syndrome, kan jeg jo godt droppe den teori.
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: Hinze efter 09. August 2009 kl: 23:25:15
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Min drukner og fylder kammeret  med benzin, til den ikke kan komprimere det mere. Jeg har bestilt nye hos VW og er spændt på resultatet...

Men hvordan opleves "mager blanding"?


øøhh drukner og kammer, taler vi karburator eller sprøjt?

Jeg forestiller mig at en lækage ved een dyse ikke er nok til at  vise sig som fejlen der beskrives, men du har ret i, hvis blandingen generelt er for mager, vil det kunne give huggen. DJ har kompression på 10:1, hvilket en mager blanding ville kunne "høres" som detonationer og motoren vil blive varm.

Hinze
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: Hinze efter 09. August 2009 kl: 23:34:24
Send mig en PM med adressen, så ryger den afsted.

Hinze
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: Hinze efter 10. August 2009 kl: 16:57:12
Så er boksen sendt.

Hinze
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: pho2graph efter 10. August 2009 kl: 19:40:44
Jubii, tak :-) Glæder mig til at prøve. Men jeg skal nok lade være med at blive skuffet hvis den ikke hjælper. Men så er der da en fejlmulighed mindre :-)

Tog en eftermiddag/aften tur efter at jeg har luftet bilens kølersystem ud.
Den var helt slem med hakken og huggen efter noget kørsel. MEN kun når bilen skulle køre og med belastning på. Hvis jeg kobler ud er der ingen problemer, så spinder motoren som en kat ved alle omdrejninger, men det øjeblik jeg sætter i gear og når 1500-2000 omdr. så hugger og hakker den så det hele er ved at falde fra hinanden. Prøvede at sprøjte wd-40 på vacuumslangerne for at lukke evt små revner, men det ændrede ikke noget.

Et tillægs spxm. Hvor varm skal sådan en DJ motor være i grader for at den har det rart og godt og ikke ødelægger noget ? (har købt målegrej som også kan måle temperatur)
Jeg syns den ret hurtig virker noget varm, selvom om temp. viseren står klokkerent i midten over den lille røde lampe.

Da jeg luftede bilen ud i dag fik jeg snuden op på to blå ramper og der kom en del luft ud. Jeg var alene, så det var frem og tilbage, på med vand, køre lidt på 2000 omdr. hen foran og kigge. Tilsidst efter 7-8 min gav jeg 2500 omdr. og toppede helt med kølervæske og lukkede det blå dæksel på. Der kom kølervand ud foran i udluftningskruen, men det var ikke varmt...Skal det være det? Der kom en del hvid snulder slam ind i Expansionsbeholderen. Jeg tror ikke det var skum, lignede mere at nogen havde smidt gråt toiletpapir ned i.
Der sad en del af det i det blå dæksel. Skal man kun kunne blæse ind i dækslet?
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: PARKHAVE efter 10. August 2009 kl: 22:15:08
To ting ??
Dem der har skiftet det nydelige kølerør, har vel ikke glemt noget af det papir de har proppet i hullerne for ikke at blive våde - således at flere kanaler rundt omkring er tilstoppet ???? Det ser unægteligt ud som aftørringspapir, der er opløst

Ved siden af det nyligt skiftede rør er der et lille tyndt gammelt rør, hvorpå der sidder en lille stump slange - det stykke slange er klemt (formodentlig fordi det er lidt for langt), så der ikke er ordentligt flow igennem.  Hvad er det lille rør til og indeholder det i det hele taget vand ??, det er vel ikke den der styrer vand omkring eller i nærheden af nogle temperatur sensorer ??
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: biff efter 10. August 2009 kl: 23:43:51
Citat fra: "PARKHAVE"
To ting ??
Dem der har skiftet det nydelige kølerør, har vel ikke glemt noget af det papir de har proppet i hullerne for ikke at blive våde - således at flere kanaler rundt omkring er tilstoppet ???? Det ser unægteligt ud som aftørringspapir, der er opløst

Ved siden af det nyligt skiftede rør er der et lille tyndt gammelt rør, hvorpå der sidder en lille stump slange - det stykke slange er klemt (formodentlig fordi det er lidt for langt), så der ikke er ordentligt flow igennem.  Hvad er det lille rør til og indeholder det i det hele taget vand ??, det er vel ikke den der styrer vand omkring eller i nærheden af nogle temperatur sensorer ??


Ja det kunne faktisk godt ligne opløst papir på proppen, måske ikke det allerbedste at have cirkulerende rundt i kølesystemet, men der kan et nærmere kig måske fastslå.

Hvis det er billede nummer fem fra oven du henviser til, er det slangen fra ekspansionsbeholderen, som bliver nødt til at være lidt for lang for at beholderem kan løftes af, ser umiddelbart fin ud for mig at se.

Rasmus
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: Mads-kaa efter 11. August 2009 kl: 09:43:25
Udover at returfjederen på gasspjældet sidder forkert, og der er et par af de tynde vandslager som burde skiftes, så synes jeg ikke jeg kan se noget forkert i dit motorrum. Er du sikker på at den tændspole du har er den rigtige til tændrørene?

/Mads
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: pho2graph efter 11. August 2009 kl: 15:53:47
Der er virkelig nogen med skarpe syn herinde. Fedt :-) Returfjederen har jeg fået på plads. Og vi har nemlig også kigget lidt på det lille bøjede kølerør.
Det er VW i Varberg som har skiftet de forskellige kølerslanger og muligvis glemt aftørringspapiret inde i et af rørene.

Mads, nej det er jeg ikke sikker på. Kan man teste sådan en tændspole, eller er der et navn/nummer på? Kan sådan en periode fejle?

Prøvede med en anden Digijet boks til formiddag (stor tak Hintze:-) men desværre uden forandring. Nu kaster jeg mig på Hintzes opfordring over en test af benzinpumpen. (det må sq da lykkes at finde den skide fejl på et tidspunkt..:-)
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: Mads-kaa efter 11. August 2009 kl: 16:38:22
Jeg ved kun hvad der står en håndbøgerne, og sådan en har du vel???

/Mads
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: pho2graph efter 11. August 2009 kl: 16:50:25
Ja selvfølgelig. Jeg fik købt den blå Haynes forleden dag og er gået igang. Vil læse om tændspolen i aften.
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: pho2graph efter 11. August 2009 kl: 19:42:59
Med fare for at virke som en spade, har jeg lavet en pære tester. Min mening er at teste om benzinpumpen får strøm, og jeg har lavet det som en insert, altså bare sat pæren ind imellem strøm og pumpe. Er det den korrekte måde at gøre det på ?

Jeg havde pæren liggende ved siden af mig og kørte en tur, og når bilen huggede og hakkede lyste pæren bare lystigt videre. Men det fortæller vel selvfølgelig ikke om pumpen er defekt, kun at den får vedvarende strøm ?
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: Hinze efter 11. August 2009 kl: 19:51:02
Den skulle nok sidde i serie, så den lyser der forbruges strøm af pumpen.

Hinze
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: Mads-kaa efter 11. August 2009 kl: 21:17:06
Det bedste ville nok være at rulle ned til et værksted og få et manometer på brændstoftilførslen i motorrummet. Der er et udtag til det, så det burde ikke være noget problem. Selv om pumpen pumper er det jo ikke sikkert den kan levere tryk nok.

/Mads
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: pho2graph efter 11. August 2009 kl: 22:02:58
Ja, I har ret.
Jeg har været ude og køre til aften og det er helt slut med bilen nu.
Har fået tid på et Bosch værksted i Odense, Lange Jørgensen men de kan desværre først på tirsdag...det er sq længe at vente. Var fristende lige at smutte ned på et mindre der ku ta den med det samme.
Giver en melding hvis og så snart de finder fejlen. Hvad står en renoveret DJ 2.1 motor i kroner og øre mæssigt, og kan man få fat på sådan en? ( i tilfælde af at uheldet skulle være ude..den har kørt 299.000 km)

Og, ja Hintze,  altså således at lampen kun får strøm der HAR passeret pumpen ik ? Som i det serieforbundne på billedet herunder? Hvor jeg har parallelforbundet...
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: jensjakob efter 11. August 2009 kl: 22:19:37
Du har jo Dr Thing 45 km syd for Odense - han kan trylle!
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: pho2graph efter 11. August 2009 kl: 22:25:18
I know :-) har ringet og skrevet til ham. Gir ham lige et kald igen..måske jeg er heldig at få tid :-)
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: Hinze efter 11. August 2009 kl: 23:03:25
Citat fra: "pho2graph"
Og, ja Hintze,  altså således at lampen kun får strøm der HAR passeret pumpen ik ? Som i det serieforbundne på billedet herunder? Hvor jeg har parallelforbundet...


Yep,

Selvom du har fået tid til værksted, kunne ventetiden til tirsdag måske give plads til forsøget. Og tænk hvis man selv fandt fejlen og kunne aflyse værkstedsbesøget. Top Nice, ik  8)

Mon ikke Thing har en tændspole du kan låne et par minutter.

Hinze
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: Mads-kaa efter 12. August 2009 kl: 09:41:10
Jeg tror ikke du skal kaste penge efter en ny motor, men det kan en kompressionstest fortælle dig mere om. Dit problem ligger i alt det uden om motoren, og der er kun en vej, og det er at blive ved med at prøve nye ting. Som Hinze siger så er det noget af en tilfredsstillelse at endelig finde fejlen.

/Mads
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: pho2graph efter 12. August 2009 kl: 11:21:50
Æææhh...:-)... Jeg har altså her til morgen sat T3-Mulle på en Falck-taxa og sendt den ned til dr. Thing på sydfyn.
Den havde det virkelig skidt i aftes. Min kæreste og jeg var ude at køre i den, og vi var enige om at det var sq op ad bakke for den stakkels vogn.
Jeg har det på samme måde som I siger, at nu er jeg så tæt på at finde fejlen selv, men Thing ringede i aftes og havde endelig et sjældent hul i denne uge og så smed jeg kantstens-mekaniker-håndklædet i ringen og slog til hos ekspertisen.
Jeg melder tilbage a.s.a.p hvad Thing forhåbentlig finder af fejl.
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: Hinze efter 12. August 2009 kl: 11:25:53
Finno, det er okay at smide håndklædet. Næste gang der måske er en fejl, går der længere tid inden håndklædet ryger. Det er jo sådan erfaring opbygges :D

Ser frem til at høre, at den igen køre ordentligt

Hinze
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: jensjakob efter 12. August 2009 kl: 11:40:13
Hvis jeg boede så tæt på Dr Thing, så var der også nogle gange hvor Frk G kom på hans bord.
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: Hinze efter 13. August 2009 kl: 13:45:51
Hvad sker der så? Køre den?

Hinze
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: pho2graph efter 13. August 2009 kl: 19:33:21
Så fik jeg allerede et opkald fra Dr Thing i går eftermiddags, at bilen holdt og spandt hos ham som en mis.

De havde fundet fejlen i et tændingsmodul, sluttrin og skiftet det ud med et andet brugt. Jeg har lagt billeder af det, og af Haynes tegning og forklaring af tændingssystemmet.

Jeg er sikker på flere af jer ved hvad den gør. Nogen som kan forklare det ?
Jeg har ikke super meget forstand på den del, men mener at forstå ud fra Haynes, at det er en control unit, en forstærker der booster spændingen på tændspolen..?

Men utroligt betydning den enhed har haft, og hvor meget hovedpine den har givet, og som bilen nu pludselig kører som en drøm :-)

Men kort sammenfattet hvis nogen støder ind i samme fejl. Så startede bilen med at hugge og sætte ud, som regel på motorvej over 3000 omdrejninger. Vi kunne sagtens køre småture uden at mærke noget. men efter ca 10-14 dage, blev det være og ved lavere og lavere omdrejninger, for til sidst at være næsten hele tiden.

(Og bare lige en stor tak til alle som har hjulpet mig med at fejlfinde. Man bliver jo dejlig klog, og jeg kan forhåbentlig selv med tiden hjælpe til herinde:-)
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: Hinze efter 13. August 2009 kl: 20:11:30
Lyder fedt, stort tillykke med befrielsen :D

Hall giveren (nymodens erstatning for platiner) i strømfordeleren giver et 5 volt signal til dit tændingsforstærkermodul, der som det hedder forstærker til 12 v (svjh) på primærspolen i tændspolen (den grønne ledning).

Hinze
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 13. August 2009 kl: 20:11:38
Vil det sige der er elektronisk tænding på den, altså ingen platiner?
Jeg samler jo også selv lidt ind til min egen kværn, der ikke er kommet igang endnu. (mest fordi jeg ikke har haft et hul i tidsplanen endnu)

Mads: Sådan en gang nye forringer og stempler er det så dyrt i Tyskerlandet? Det koster vist 4000 hos Hovwdiaudi...
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 13. August 2009 kl: 20:12:13
Hov... Tillykke med operationen.
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: Hinze efter 13. August 2009 kl: 20:21:15
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Vil det sige der er elektronisk tænding på den, altså ingen platiner?


jada, det er der på dem alle, selv min lbx.

Hinze
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 13. August 2009 kl: 20:22:14
Ok, så er det udelukket med startproblemer pga platinerne.
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: Hinze efter 13. August 2009 kl: 20:34:49
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Ok, så er det udelukket med startproblemer pga platinerne.


Det er derfor VW type1 og type2 drengene (altså de gamle modeller) er vilde med at "stjæle" fordeleren med modul fra T3.

Hinze
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: wbx-winther efter 08. Januar 2010 kl: 17:04:36
skulle der tilfældigvis være en der for nylig har rep/skiftet blæser til varmeapparat (front) på WBX'er (model 83) eller har en tråd. det synes  ikke beskrevet i min RB-manual. (og det sker selvfølgelig nu vi har -12 i nordjylland)
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: biff efter 08. Januar 2010 kl: 17:16:54
Mener der ligger en fin billedserie i wiki fra Bensplace. Nok ikke skide sjovt arbejde lige de næste par dage hvis det skal foregå udendørs.

Rasmus
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: KHSalvesen efter 08. Januar 2010 kl: 17:24:23
Sæt en varmeblæser ud i bilen.

Det kan gøres på en eftermiddag.

http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=4624&postdays=0&postorder=asc&start=30

VH Kurt
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: wbx-winther efter 08. Januar 2010 kl: 17:42:36
Citat fra: "biff"
Mener der ligger en fin billedserie i wiki fra Bensplace. Nok ikke skide sjovt arbejde lige de næste par dage hvis det skal foregå udendørs.

Rasmus

Tak... forsøger at finde den.
hvilken årgang er din DH?
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: wbx-winther efter 08. Januar 2010 kl: 17:48:01
Lækkende hydraulisk løfter (ere) og deraffølgende ventilstøj de første ca 10 km løses effektivt med ... evt et komlet sæt af nye løftere.
er der alternativt erfaringer med enkel identificering af den/ de eventuelt lækkende løfter som så kan  skiftes enkeltvis vha flex stød rør.  :idea:
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: biff efter 08. Januar 2010 kl: 17:52:11
Citat fra: "wbx-winther"

Tak... forsøger at finde den.
hvilken årgang er din DH?


registreret første gang nytårsaften 1983, så blev der fest..
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: KHSalvesen efter 09. Januar 2010 kl: 23:29:45
Citat fra: "wbx-winther"
Citat fra: "KHSalvesen"
Sæt en varmeblæser ud i bilen.

Det kan gøres på en eftermiddag.

http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=4624&postdays=0&postorder=asc&start=30

VH Kurt

Tak, ..ref dit billede, er du tilfreds med blæseren -- var den fra howdiaudi, --- og er blæseren for øvrigt identisk med den under bagsædet?
Indtil videre har min kørt upåklageligt, vi er enige om du har tjekket det ikke er kontakten der er blevet trist. Ellers prøv lige at kortslutte den først.

Mener ikke du kan bruge den under bagsædet.

Kurt
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: verner efter 10. Januar 2010 kl: 21:58:57
howdi blæsermotor er fin, dog skulle der andre kabelsko på ledningerne da stikket ik var det samme på vores camper fra 90'
husk at købe 1meter vinduesbånd (fås til ca 5kr pr.m i jem og fusk) det bruges rundt langs kanten af den nye blæsermotor, det har den org men ikke den ny fra howdi!

ellers er det bare at klø på :) det kan laves uden at tappe vand af :)
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: KHSalvesen efter 11. Januar 2010 kl: 07:32:59
Listen og stikket var så på næste side. Her er linket hvis man ikke selv vil bladre :wink:

http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=4624&postdays=0&postorder=asc&start=45

Kurt
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: wbx-winther efter 15. Januar 2010 kl: 21:33:25
Citat fra: "KHSalvesen"
Citat fra: "wbx-winther"
Citat fra: "KHSalvesen"
Sæt en varmeblæser ud i bilen.

Det kan gøres på en eftermiddag.

http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=4624&postdays=0&postorder=asc&start=30

VH Kurt

Tak, ..ref dit billede, er du tilfreds med blæseren -- var den fra howdiaudi, --- og er blæseren for øvrigt identisk med den under bagsædet?
Indtil videre har min kørt upåklageligt, vi er enige om du har tjekket det ikke er kontakten der er blevet trist. Ellers prøv lige at kortslutte den først.

må vist en tur forbi viborg. den ser ud til at trække strøm når kontakt aktiveres. sammemholdt med periodisk tør pibende lyd på lav kunne tyde på permanent vinterferie. lejerne er formodentlig færdige.

Mener ikke du kan bruge den under bagsædet.

pudsigt de ikke har valgt dem identiske og lavet variation i huset

Kurt
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: wbx-winther efter 23. Januar 2010 kl: 23:09:51
Lækkende hydraulisk løfter(ere) og deraffølgende ventilstøj de første ca 10 km løses effektivt med ... evt et komlet sæt af nye løftere.

Er der alternativt erfaringer med enkel identificering af den/ de eventuelt lækkende løfter som så kan skiftes enkeltvis vha flex stød rør. :idea:
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: Hinze efter 24. Januar 2010 kl: 09:09:04
Jeg tror øret skal være trænet godt, for at kunne skelne den enkelte utætte løfter. Højre/venstre kan godt lade sig gøre. Flex rørene koster kassen, så løsningerne er ikke enkle.

Hinze
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: wbx-winther efter 24. Januar 2010 kl: 10:41:24
Citat fra: "wbx-winther"
Lækkende hydraulisk løfter(ere) og deraffølgende ventilstøj de første ca 10 km løses effektivt med ... evt et komlet sæt af nye løftere.

Er der alternativt erfaringer med enkel identificering af den/ de eventuelt lækkende løfter som så kan skiftes enkeltvis vha flex stød rør. :idea:


Havde maskinen ude sidste år i fbm fornyelse af udst rør system. skiftede her alle løfterne og satte i den forbindelse også alu flex stød rør som både er fine og er helt tætte.
 Derimod viser det sig at en eller flere af de nye løftere lækker, og det irriterende problem er derfor ikke løst. Den isatte type er med kugle luk (de gamle var med plade luk) idet alle blev åbnet og cheket bleeded med nyt olie inden isat. Så her godt og vel et halvt år senere ligner det en ommer (og her kunne der være rart at finde den utætte og så kun bytte den).
Eneste forskel er at de nuværende synes at genfyldes lidt hurtigere (de gamle kunne være helt op til 20 km om at genfyldes men det er ligesom en ringe trøst . Skal nok også lige have kvaliteten vendt med den tyske lev.
Er der evt nogen der efter løfter skift straks kørte videre uden problemer i en årrække?
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: Mølle efter 24. Januar 2010 kl: 13:09:35
Hvis du tager topdækslerne af, og føler på hver enkelt vippetøj samtidig med at du tørner motoren kan du sikkert mærke, hvis et af vippetøjerne ikke står stramt på stødstangen når ventilen er lukket. -og så har du fundet synderen.
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: verner efter 24. Januar 2010 kl: 13:10:19
hvilken olie kører du på?
jeg har i både i min gamle golf2 1,8 med hydr løftere og min gamle vento 1,8 kunnet mærke forskel om vinteren på 10/40 og 5/40 olie!
hvor jeg klart ville foretrække en 5/40 olie til de hydr.løftere, da de fyldes hurtigere og generalt kan du høre og mærke det på motoren om vinteren.
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: wbx-winther efter 24. Januar 2010 kl: 15:03:53
Citat fra: "verner"
hvilken olie kører du på?  
jeg har i både i min gamle golf2 1,8 med hydr løftere og min gamle vento 1,8 kunnet mærke forskel om vinteren på 10/40 og 5/40 olie!
hvor jeg klart ville foretrække en 5/40 olie til de hydr.løftere, da de fyldes hurtigere og generalt kan du høre og mærke det på motoren om vinteren.


helix Ultra 5W/40, dog er ambitionen jo de ikke skal efterfyldes, med mindre den har stået mange mange dage... og modsat wbx er der for golfen formodentlig kun tale om få sec før lyden er rigtig...
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: wbx-winther efter 24. Januar 2010 kl: 15:09:55
Citat fra: "Mølle"
Hvis du tager topdækslerne af, og føler på hver enkelt vippetøj samtidig med at du tørner motoren kan du sikkert mærke, hvis et af vippetøjerne ikke står stramt på stødstangen når ventilen er lukket. -og så har du fundet synderen.


et forsøg værd og måske tørne en cyl om dagen, idet det må formodes det skyldes belastning ved åbentstående ventil.
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: wbx-winther efter 30. Maj 2010 kl: 00:21:36
Citat fra: "wbx-winther"
Citat fra: "Mølle"
Hvis du tager topdækslerne af, og føler på hver enkelt vippetøj samtidig med at du tørner motoren kan du sikkert mærke, hvis et af vippetøjerne ikke står stramt på stødstangen når ventilen er lukket. -og så har du fundet synderen.


et forsøg værd og måske tørne en cyl om dagen, idet det må formodes det skyldes belastning ved åbentstående ventil.


Jvf tidligere har der været kontakt til den tyske leverandør WAGENTEILE i Hannover. De nye løftere er af dårlig kvalitet idet en eller flere lækker, og efter knap 8000 km er de ikke kommet til at virke. Men værre er det at Wagenteile over adskillige mails forsøger at snakke sig ud af problemet. De ønsker ikke påtage sig noget ansvar, eller hjælpe med at løse problemet, ejheller med deres leverandør, dvs. ingen garanti eller interesse for kunden. Så undgå Wagenteile og lad gerne advarslen gå videre.  :evil:
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: Hinze efter 30. Maj 2010 kl: 07:42:26
Blev de fyldt inden de blev monteret; de sælges som regel tomme for olie.

Hinze
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: wbx-winther efter 30. Maj 2010 kl: 10:33:41
Citat fra: "Hinze"
Blev de fyldt inden de blev monteret; de sælges som regel tomme for olie.

Hinze

Yes -- det blev de alle.  det virkede som nogle var fyldt og andre indeholdt noget der minder om en blanding af konsistensfedet og olie. formodentlig kinesisk konservering. Det der den gang virkede påfaldende var en farvemæssig uensartethed, som om hærdningen havde været forskellig, så nogen var lysere end andre.men der var ikke synlig slid. Så ellers fed ud med de nye alurør, så skuffelsen var enorm forstås, og olie og filterskift samt tilkørsel har ikke ændret en pind. og Wagenteiles "OG" (over grænsen  :( ) garanti var ikke forudset.

Skal jo nok på jagt efter et sæt nye inden bussen skal på ferie kørsel, nogen bud på troværdig kvalitets løfter leverandør.
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: Hinze efter 30. Maj 2010 kl: 15:38:27
jeg købte mine hos CSP (http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop/front/shop_main.cgi)

Hinze
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: wbx-winther efter 03. Juni 2010 kl: 13:48:50
Citat fra: "Hinze"
jeg købte mine hos CSP (http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop/front/shop_main.cgi)

Hinze

Tak Hinze
er det de sje løftere med den specielle segering der er billede af under din twin tråd side 2 ?
og hvordan var oplevelsen, var larvefodslyden væk og forblev væk, selv efter et par dages stilstand ?
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: Hinze efter 03. Juni 2010 kl: 14:08:13
Citat fra: "wbx-winther"
Citat fra: "Hinze"
jeg købte mine hos CSP (http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop/front/shop_main.cgi)

Hinze

Tak Hinze
er det de sje løftere med den specielle segering der er billede af under din twin tråd side 2 ?
og hvordan var oplevelsen, var larvefodslyden væk og forblev væk, selv efter et par dages stilstand ?


ved ikke om de var speciel legering, tror det ikke. Men lyden gik væk, dog husker jeg at skulle fylde den ene en gang mere, herefter kørte det.

Nu er det jo på en LBX, så meeegeeet nemmere at skifte.

Hinze
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: wbx-winther efter 03. Juni 2010 kl: 14:21:00
Citat fra: "Hinze"
Citat fra: "wbx-winther"
Citat fra: "Hinze"
jeg købte mine hos CSP (http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop/front/shop_main.cgi)

Hinze

Tak Hinze
er det de sje løftere med den specielle segering der er billede af under din twin tråd side 2 ?
og hvordan var oplevelsen, var larvefodslyden væk og forblev væk, selv efter et par dages stilstand ?


ved ikke om de var speciel legering, tror det ikke. Men lyden gik væk, dog husker jeg at skulle fylde den ene en gang mere, herefter kørte det.

Nu er det jo på en LBX, så meeegeeet nemmere at skifte.

Hinze

låsering (=segering). hvad mener du med den skulle fyldes en gang mere,... ville den slet ikke udlufte selv ?  altså efter de normale 10 km med larvefodslyd.
(...overvejer at undlade beskyttelses blik i en periode, måske permanent idet området omkring stød rør jo alligevel støver til)
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: Hinze efter 03. Juni 2010 kl: 14:39:45
Citat fra: "wbx-winther"
Citat fra: "Hinze"
Citat fra: "wbx-winther"
Citat fra: "Hinze"
jeg købte mine hos CSP (http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop/front/shop_main.cgi)

Hinze

Tak Hinze
er det de sje løftere med den specielle segering der er billede af under din twin tråd side 2 ?
og hvordan var oplevelsen, var larvefodslyden væk og forblev væk, selv efter et par dages stilstand ?


ved ikke om de var speciel legering, tror det ikke. Men lyden gik væk, dog husker jeg at skulle fylde den ene en gang mere, herefter kørte det.

Nu er det jo på en LBX, så meeegeeet nemmere at skifte.

Hinze

låsering (=segering). hvad mener du med den skulle fyldes en gang mere,... ville den slet ikke udlufte selv ?  altså efter de normale 10 km med larvefodslyd.
(...overvejer at undlade beskyttelses blik i en periode, måske permanent idet området omkring stød rør jo alligevel støver til)


Arr ja, selvfølgelig. Jeg mener der er to forskellige udgaver af låseringen. Jeg synes ikke den ville holde op med larm efter 10 min, så jeg fyldte den igen (efterfyldte). Det er lidt noget "ged" at fylde, men en skruestik hjælper.

Hinze
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: wbx-winther efter 03. Juni 2010 kl: 14:53:50
Citat fra: "Hinze"
Citat fra: "wbx-winther"
Citat fra: "Hinze"
Citat fra: "wbx-winther"
Citat fra: "Hinze"
jeg købte mine hos CSP (http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop/front/shop_main.cgi)

Hinze

Tak Hinze
er det de sje løftere med den specielle segering der er billede af under din twin tråd side 2 ?
og hvordan var oplevelsen, var larvefodslyden væk og forblev væk, selv efter et par dages stilstand ?


ved ikke om de var speciel legering, tror det ikke. Men lyden gik væk, dog husker jeg at skulle fylde den ene en gang mere, herefter kørte det.

Nu er det jo på en LBX, så meeegeeet nemmere at skifte.

Hinze

låsering (=segering). hvad mener du med den skulle fyldes en gang mere,... ville den slet ikke udlufte selv ?  altså efter de normale 10 km med larvefodslyd.
(...overvejer at undlade beskyttelses blik i en periode, måske permanent idet området omkring stød rør jo alligevel støver til)


Arr ja, selvfølgelig. Jeg mener der er to forskellige udgaver af låseringen. Jeg synes ikke den ville holde op med larm efter 10 min, så jeg fyldte den igen (efterfyldte). Det er lidt noget "ged" at fylde, men en skruestik hjælper.

Hinze

Du har ret. og lige tilbage til din erfaring -- hvor længe kunne de nye holde sig fyldte: en dag -  en uge - en måned eller længere ved henstand ?
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: Hinze efter 03. Juni 2010 kl: 21:26:44
det var ved første opstart
Titel: wbx-winther intro
Indlæg af: wbx-winther efter 13. Juni 2010 kl: 14:08:13
Citat fra: "Hinze"
det var ved første opstart


har skiftet allle løfterne til nye, som alle blev fyldt med nyt olie og ens "faste" ved isætning og efterfølgende justering, YES. ved opstart er der en cyl der klaprer voldsomt (uds cyl 1 er blød, dvs olien lækket i den løfter). checker justeringen igen, alle ok) opstarter og kører varm og yes løfter fyldes og den går fint. Her til morgen starter og yes ingen klapren. skifter luft filter, rengør tændkabler og lidt diverse ..ca 1 times tid. starter og ...klapren igen.

er der nogen der har en ide om hvorfor løfterne vedbliver ikke at holde tæt. Det er mig en gåde. filter  og olie er nyt så urenheder udelukker jeg. Principielt skulle de jo holde tæt når de en gang er fyldte. ????