T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Syncro Fora => Emne startet af: Alp efter 18. Juni 2009 kl: 23:37:09
-
mmm...en wbx suger som bekendt temmeligt på brændstof sparegrisen :?
Så spørgsmålet om konvertering til diesel kommer jo i tankerne...
Rent praktisk:
En 1.9 er til at opdrive,
En syncro diesel tank, nok lidt mere besværlig.
Koblingsklokke + diverse
...er der der en der har et 'slagte-bil' motorrum jeg kan plukke i ?
Hvad syntes i om iden, for besværligt ?
Der skal siges at det kunne være et vinter projekt og bilen pt ikke har danske papire, vejet til 1480 kg iøvrigt.
Indputs ?
-
Hvordan har du båret dig ad med at få vægten så langt ned?
-
"lb-reg" dvs helt tom ...og spulet
-
Jeg har en del af de stumper du skal bruge til konvertering. Dog ingen
syncro dele.
Mvh Jønne Ukendt
-
Jeg har en tank til Diesel liggende. Pluds lidt forskelligt andet.
-
ld-reg = svensk gulpladde, står vist for lastbil-registreret.
Tanken luner du med en varmepistol og trykker en lille bule i til dieselstarteren, ligesom du bare ringer når du vil have min 1,9 motor ;-)
-
Motorbøjler og beskyttelsesplade + bagerste monteringsplader til motorbøjlerne. Du behøver kun selve tanken. Studs mv. er det samme. Der skal kigges lidt på ledningsdiagram før du får forvarmning på nøglen, men et relæ og en knap kan gøre det.
Speedometeret beholder du og bygger over i et diesel instrumentbræt fra en 2x4 for at få forvarme-lampen.
Ledningsnettet fra motorrummet i en diesel passer for 98% vedkommende med ledningsnettet fra Bens (fra motorrummet og frem til kabinen)
Husk koblingsklokke og højgearsaksel.
Hilsen en, der har lavet ombygningen.
-
mmm...en wbx suger som bekendt temmeligt på brændstof sparegrisen :?
Så spørgsmålet om konvertering til diesel kommer jo i tankerne...
Rent praktisk:
En 1.9 er til at opdrive,
En syncro diesel tank, nok lidt mere besværlig.
Koblingsklokke + diverse
...er der der en der har et 'slagte-bil' motorrum jeg kan plukke i ?
Hvad syntes i om iden, for besværligt ?
Der skal siges at det kunne være et vinter projekt og bilen pt ikke har danske papire, vejet til 1480 kg iøvrigt.
Indputs ?
Med fare for ikka at have forstået hvad det egentlig er at du skal bruge, ligger jeg alligevel nedenstående link ude til dig. Tænkte, at det måske er noget du kan bruge?
Link:
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=60691087
Dit projekt lyder spændende, så god fornøjelse :)
-
I første omgang har jeg søgt lidt her i forum på hvad der skal bruges, umiddelbart er her en liste.
Men det er unægteligt nemmere med en rådden bil med defekt motor jeg kan plukke af.
-Koblingsklokken, højgearsakslen,
-motorbøjler, beskyttelsesplade,
-bagerste monteringsplader til motorbøjlerne
-forrste gearkasseophæng
-plast-forbindelse mellem luftfilterkasse og turbo.
-nippel mellem oliefilter-sokkel og olierør
-gummi mellem turbo og indsugningsmanifold.
-slanger, ledningsnet
-luftfilterkasse, brændstoffilterkonsol
-starter, instrumentbræt, mv
-Bundkar, ind/ud manifold
For at danne mig et overblik ville det være optimalt hvis jeg får en ide om hvad det skal koste, hvis delene stadig sidder mere eller mindre monteret, vil et foto af motor rummet måske være optimalt.
@Jønne Ukendt: Vil du PM eller skal jeg komme forbi ved lejlighed ?
@Kkrogsgaard: Vil du PM, hvad skal tanken koste og hvad har du ellers på lager.
@casper: Den motor renovering der ligger i en tråd ser fin ud, umiddelbart vil jeg tro det får prisen over bugettet, har du et større lager af AAZ...? :lol:
@Mølle: Er der ikke noget med at der er en aksel på benz-gearkassen er 15 mm for langt ?
-
Du skal være mere end velkommen til at ringe, det er nemmere end alt det her skriveri.
-
Du kunne jo også gå rækkebenz-vejen. Jeg talte med en mand der havde kørt med en 1,6l benzin rækkemotor (golf). Han syntes den gik fint til bilen og kørte 10-12 km/l. Du kunne jo vælge én med lidt større volumen. Rent bøvl-mæssigt tror jeg dog ikke der er den store forskel mht ombygningen.
-
Du kunne jo også gå rækkebenz-vejen. Jeg talte med en mand der havde kørt med en 1,6l benzin rækkemotor (golf). Han syntes den gik fint til bilen og kørte 10-12 km/l. Du kunne jo vælge én med lidt større volumen. Rent bøvl-mæssigt tror jeg dog ikke der er den store forskel mht ombygningen.
Få lige billeder og beskrivelser af den bil. !
Kurt
-
Men er den ikke lidt underkuet den lille 75 hk motor? Har den et moment på omkring 40 Nm eller sådan? 8)
Ej spøg til side. En 90 hk eller 115 hk eller 129 eller 160 eller 174 hk eller 204 hk. Ja der er muligheder nok da.
-
I første omgang har jeg søgt lidt her i forum på hvad der skal bruges, umiddelbart er her en liste.
Men det er unægteligt nemmere med en rådden bil med defekt motor jeg kan plukke af.
-Koblingsklokken, højgearsakslen,
-motorbøjler, beskyttelsesplade,
-bagerste monteringsplader til motorbøjlerne
-forrste gearkasseophæng
-plast-forbindelse mellem luftfilterkasse og turbo.
-nippel mellem oliefilter-sokkel og olierør
-gummi mellem turbo og indsugningsmanifold.
-slanger, ledningsnet
-luftfilterkasse, brændstoffilterkonsol
-starter, instrumentbræt, mv
-Bundkar, ind/ud manifold
For at danne mig et overblik ville det være optimalt hvis jeg får en ide om hvad det skal koste, hvis delene stadig sidder mere eller mindre monteret, vil et foto af motor rummet måske være optimalt.
@Jønne Ukendt: Vil du PM eller skal jeg komme forbi ved lejlighed ?
@Kkrogsgaard: Vil du PM, hvad skal tanken koste og hvad har du ellers på lager.
@casper: Den motor renovering der ligger i en tråd ser fin ud, umiddelbart vil jeg tro det får prisen over bugettet, har du et større lager af AAZ...? :lol:
@Mølle: Er der ikke noget med at der er en aksel på benz-gearkassen er 15 mm for langt ?
Heyyy er det din motor og gearkasse på billedet :!: :?:
-
Det ligner noget Renault.... med træplade?
Hinze
-
langsomt voksende sibirsk lærk...... hahaha hva gør man ikk når man ikk li har en laserskæremaskine :0) stiksav og jem og fix :0) arrr mon ikk det bare er et mockup.
-
Hvis du laver benz. række konvertering, skal du alligevel bruge alle stumperne fra diesel konverteringen, incl. bl.a tank.
Hvis du finder en tohjulstrukket donorbil, så kan du godt bygge den med almindelige motorbøjler, hvis du har en doka eller sika, da der er plads til at motoren kommer lidt højere op, men vinklen på trækakslerne bliver lidt stejlere.
Du skal ikke skifte ophæng på gearkassen. De er de samme på B og D.
Højgearsakslens yderste del skal skiftes sammen med klokken. Det er ganske uproblematisk.
-
Det ligner noget Renault.... med træplade?
Hinze
Det ikke bare ligner, det ER en UN1 Renault gearkasse
langsomt voksende sibirsk lærk...... hahaha hva gør man ikk når man ikk li har en laserskæremaskine :0) stiksav og jem og fix en :0) arrr mon ikk det bare er et mockup.
hehe.. jooo det ligner et mockup.
-
@dokajønne: En benz-golf kunne vel osse være en mulighed, men der er nok for langt fra 112I til en 1600, jeg må nok forske lidt i benzin økonomin på sårn en 115/129 GTI. Men diesel er nok lidt mere "lego-agtigt-plug-and-play" så man ikke risikere at bli kvalt i projektet.
@WBX Manden: Billedet er ikke min, fundet på nettet og gemt med den lange aksel i tankerne...den der spånplade løsning tror jeg sq ikk på
@Mølle: 'Guld'-info Mølle, skulle nok have kigget frigange under 'pirat-dokaen' på fyn, glemte det. Hvor meget længere nede kommer motoren til at hænge ?
-
Motoren kommer kun et par cm længere ned end på en alm t3er. Hvis du bruger almindelige motorbøjler kommer motoren til at ligge en lille smule skråt, og peger op bagud. Sådan var omgangs-syncroen lavet.
Jeg synes at du skal gå efter at få den rigtige tank i, som passer til motortypen.
Husk at der findes 4 forskellige syncro tanke.. hhv. b + d til doka/sika og b+d til bus/kassevogn. Tankstudens indførelse i tanken og starterens placering er bestemmenede for typen.
Det er en ombygning, som kan gøres på et par arbejdsdage.
-
Husk at der findes 4 forskellige syncro tanke.. hhv. b + d til doka/sika og b+d til bus/kassevogn. Tankstudens indførelse i tanken og starterens placering er bestemmenede for typen..
Jep det må være Diesel bus tanken
Det er en ombygning, som kan gøres på et par arbejdsdage.
Dejligt positivt :D
-
"827-dele"
http://www.vw-winkler.de/product_info.php/info/p205_Motor-Umruestsatz-fuer-TDI-bei-ex-Wassergekuehltem.html
-
Syntes ikke jeg har kunne finde noget her i forum så tjekkede med Skat idag:
Til fastsættelse af vægtafgift bruges den dato der fremgår af bilens udenlanske registrings papire.
http://www.skm.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/242.html
Regstringsafgift kan man få en IDE om ved at bruge 'SØG' funktionen her i forum.
Guleplader: 3.000 dkr
Hvide plader: 10.000 dkr
-
Højgearsakslens længter:
Benzin 298mm
Diesel 287mm
http://www.kaefer-co.de/technik/pdf/getriebeglocke.pdf
-
Skulle jeg være så heldig at der er en der har en oliesugesnabel liggende som de vil af med ?
-
klokken på fotoet er den rette. Den på tegningen er til benz.
Det må vrimle med sugesnabler i jylland. Ellers så sig til. -men ikke til foræring.
-
Alp, jeg har en sugesnabel fra en JX'er liggende..
-
Lyder godt Morten
Jeg spekulere lidt over et 228 svinghjul (JX er 215)
Det skulle findes i Golf/Vento/Passat TDI sikkert 1Z/AHU, Golf G60 og nogle benz Passat mellem 88 og 96
Nummert er 028 115 269B men min onkel er syg så jeg kan ikke spørge mere precist.
Ligger sårn nogle svinghjul og flyder i hjørnerne rund omkring.. ?
-
Ett svinghjul från Golf/Vento/Passat eller Audi passer ikke i en T3 för kopplingen sitter mellan svinghjul o motor, på T3 sitter kopplingen mellan svinghjul o gearkasse.
-
Iden findes her:
http://wiki.club8090.co.uk/index.php/Gearbox_Clutch_CVs_-_Diesel_Uprated_Clutch
translate.google :
"For JX AAZ og 1.9 TDI motorer
Det består af en 228mm svinghjul omarbejdet
228 mm udskrive kurv
Et specielt konstrueret kørsel
MCC med en sports overflade for tunge byrder
Og indflydelse.
Da den normale JX kobling (215 mm) er for svag
især for omregning til 1,9 L TD
Denne Kuplung kan fordoble drejningsmoment ved rattet JX.
Den svinghjul anvendes af 1.9 TDI
som har været væk fra start-og abschirmblech normal passer.
Med den originale 1,9 l svinghjul starteren ikke passer.
Pres plade, der bærer Mittnehmerscheibe er nye!"
-
Er der ikke andre der har kommentar til den koblings ide, udover det måske er "over-kill" ?
-
hvilken motor vil du lægge i ?
-
1.9 TD evt med noget intercooler
-
Der er ingen problemer i at få den almindelige kobling til at holde med AAZ. Hvis du er paranoid over styrken, så kan du købe særligt stramme koblinger på ebay, og jeg tror, at det er betydeligt billigere end 228 mm løsningen, med mindre du selv har en drejebænk i baghaven.
Brug hellere pengene på en ekstern oliekøler og kontrol af at din vandkøler har tilstrækkelig kapacitet - det er meget mere påtrængende problemer, når man lægger AAZ i.
-
Der er ingen problemer i at få den almindelige kobling til at holde med AAZ. Hvis du er paranoid over styrken, så kan du købe særligt stramme koblinger på ebay, og jeg tror, at det er betydeligt billigere end 228 mm løsningen, med mindre du selv har en drejebænk i baghaven.
Brug hellere pengene på en ekstern oliekøler og kontrol af at din vandkøler har tilstrækkelig kapacitet - det er meget mere påtrængende problemer, når man lægger AAZ i.
De ebay koblinger ligger der billeder af tidligere i tråden, det se ud som et afdrejet svinghjul.
Det er lidt et spørgsmål om der ligger et 'forsøgs'-svinghjul et sted
Du mener vandpumpe/køler i en ordenlig stand, ikke Jarl ?
Oliekøler er på huske/ønske-listen.
-
Lidt fyld til den her gamle tråd:
Ingen tvivl om en dieselpumpe er sart når den ligger på 'lager' ..fugt, rust, snask..
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7FZwTn26uk4[/youtube]
-
Jeg har længe haft problemer med at bagerest diff ikke har virkede, nu kom dagen.
Sorry, men når først gearkasse er pillet af er det langt lettere at få til at virke.
Den langsigtede løsning er bestemt at få den udvendige del af akslen lukket inde, så man er fri for skulle bøvle mere med at rear-diff ikke virker.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=neWfnu-_Lho&feature=related[/youtube]
-
Når nu du leger med diffen, kan du så fortælle mig om man kan pille pinden og bøsningen ud, uden at skulle skille gearkassen ad??
OVERVEJER at pille dem ud af både gearkassen og for diff. til vinter og så få det renset ordentligt af for ir og skidt eller evt. få fat i det sæt rustfrie der findes, så man slipper for at det irrer...
PS. Er det den JX pumpe vi fandt ude i garagen der ser sådan ud indvendigt??
-
Der står lidt om spær vedligeholdelse her-http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-9796-postdays-0-postorder-asc.html.
Jeg kan godt levere en hulens masse billeder om det hvis i er inteseret.
Og alp. Hvad med en subaru motor i bilen.
Mv Daniel
-
Når nu du leger med diffen, kan du så fortælle mig om man kan pille pinden og bøsningen ud, uden at skulle skille gearkassen ad??
OVERVEJER at pille dem ud af både gearkassen og for diff. til vinter og så få det renset ordentligt af for ir og skidt eller evt. få fat i det sæt rustfrie der findes, så man slipper for at det irrer...
PS. Er det den JX pumpe vi fandt ude i garagen der ser sådan ud indvendigt??
Du ka IKK få pinden ud uden at skille gearkassen ad, no way.
Ser lige om ikke jeg kan skyde et forklarende billed.
Jeg smed gearkasse på siden, så det kunne løbe ned langs akselen WD40/olie/motion så virker det igen.
Ja det er pumpen fra garagen ;-)
Men det ser nok vildere ud end det var, men ingen tvivl pumperne har bedst af at stå tørt med diesel i, med mindere man har mod på at splitte den ad.
Jeg får muligvis brug for den tilslutning på højtryksdele vi snakkede om, Morten, de er godt nok lange dem der sidder på AAZ pumpen ?
-
Jammen, du ved hvor der ligger en pumpe mere, og der var de svjh. alle 4 i samme længde...
-
Når nu du leger med diffen, kan du så Du ka IKK få pinden ud uden at skille gearkassen ad, no way.
Ser lige om ikke jeg kan skyde et forklarende billed.
Jeg smed gearkasse på siden, så det kunne løbe ned langs akselen WD40/olie/motion så virker det igen.
Hej Alp
Når du er inde ved diffen (har pillet klokken af), så kan pinden vel godt komme ud???
-
Så længe det bare er klokken der skal af er det jo ikke så galt...Det burde vel være nok at tage klokken af...
-
Okay, nu skal vi ikke have rodet tingene mere sammen end nødvendigt.
Koblingsklokken skal af for akslen til 'rear-diff' kan komme ud.
Der sidder en stift der skal ud, se rød pil.
-
Der står lidt om spær vedligeholdelse her-http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-9796-postdays-0-postorder-asc.html.
Jeg kan godt levere en hulens masse billeder om det hvis i er inteseret.
Og alp. Hvad med en subaru motor i bilen.
Mv Daniel
Jeg hælder nok mest til brændstof økonomi så det må vel være TDI
Hvad er km/l pronosen på subaru motoren ?
-
Er der nogen der kan nummeret på den vandstuds på topstykket lige under højre arm, evt og nr. på følere
(http://www.furgovw.org/galeria/fotos/Lo1/Desmontaje-del-motor4.jpg)
-
har den 2 studser, må det være denne her:
http://hovwdiaudi.dk/_ul/xProductCatalogue/productDetails.aspx?id=121098014&Group=14439
har den en studs, må det være den her:
http://hovwdiaudi.dk/_ul/xProductCatalogue/productDetails.aspx?id=121046004&Group=14439
-
Og det hele kan svjh. findes i min skrotkasse ;)
Med andre ord, skal du ikke bare have hele skrotkassen med hjem?? :D
-
@verner
Den snød også mig, der mangler to temp.følere på den.
http://hovwdiaudi.dk/_ul/xProductCatalogue/productDetails.aspx?id=121046004&Group=14439
På AAZ sidder de som en føler på vandstudsen mellem 3 & 4, dem kender jeg Ikke data på og studsen er også færdig.
@BlackChart
Der er for dyrt at besøge dig ... :roll:
-
Arh pjat med dig ;)
Studsen med følere kan blive din for en hund, kan evt. slæbe den med til Fyn hvis det har interesse...
-
@BlackChart
Tak for budet, Morten, jeg satte AAZ versionen i ordre sammen med et par andre ting, den var så billig at det var forsøget med den orginale føler værd.
Men tag endelig tilslutningen fra højtryksdelen af JX skrot pumpen med til Fredericia.
Det er for meget vrikken rundt med rørne at skifte til den lange AAZ version
-
Er den nogen der sårn lige ud af hovdet ved om der er forskeld på motor bøjlerne, Syncro<>2WD, udover beslagne til underkøringsværn ?
Eg ligger motoren lavere i Syncro ?
-
Ja motoren ligger lavere.
-
Ja motoren ligger lavere.
Crap da osse..mine nymalede bøjler :roll:
Hvor ligger det Holger, bare i hullerne eller værre ?
-
Hvis du står med en 4wd og 2wd i hånden, vil du kunne se forskellen. Jeg var i værkstedet her til morgen for at tage billeder men desværre var der ingen 4wd afmonteret. Det er svært at forklare men selve røret er ud formet forskellig. Hvis du monterer 2wd holder på en 4wd hælder motoren fremad nedad. Trækakslerne til baghjulene skal nok klare det men vinklen på kardanleddet på akslen til frontdiffet får en forkert vinkel. Jeg har selv haft problemet da jeg købte min 16" (se min tråd om subaru 2,0T).
-
Hvis du står med en 4wd og 2wd i hånden, vil du kunne se forskellen. Jeg var i værkstedet her til morgen for at tage billeder men desværre var der ingen 4wd afmonteret. Det er svært at forklare men selve røret er ud formet forskellig. Hvis du monterer 2wd holder på en 4wd hælder motoren fremad nedad. Trækakslerne til baghjulene skal nok klare det men vinklen på kardanleddet på akslen til frontdiffet får en forkert vinkel. Jeg har selv haft problemet da jeg købte min 16" (se min tråd om subaru 2,0T).
Jep, nedad/fremad var osse hvad der sprang i øjnene.
Lige umiddelbart ser det ud til at være svært at redde uden at starte "forfra" med at klodse det hele op.
Måske bruge gummi-ophæng ala dem du har brugt, istedet for de orginale, afhængigt af hvor meget plads der er.
(http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-download-id-11775.html)
Hvis du har billeder med org. 4wd-diesel ophæng i bilen, blir de modtaget med glæde :D
-
Jeg er lige taget på miniferie et par dage, men det er der sikkert en anden der kan.
-
Hvis jeg har forstået dit indlæg rigtigt, så er du ved at lave en standard montering af en R4? Hvis det er rigtigt forstået er den eneste løsnig da at finde et par originale syncro bøjler.
-
Hvis jeg har forstået dit indlæg rigtigt, så er du ved at lave en standard montering af en R4? Hvis det er rigtigt forstået er den eneste løsnig da at finde et par originale syncro bøjler.
WBX til AAZ 827
Orginale er naturligvis nemest.
Havde lige lidt tid til af nær-kigge bøjlerne idag, klosse op osv.
Så her er lidt billeder til skræk & advarsel.
-
Det vil være super hvis der er en Syncro mand der kan supplere med et kontrol mål evt fra motor bøjlens bolt huld som bør være ens på Doka og Van.
Pusler lidt med tanken om at lave om til hydro-motor ophæng, når nu bøjlerne ikke passer..
-
"Bedre sent end aldrig", eller hvá?
-
@Holger
Tak for billederne, jeg fandt et sæt på Ebay, ændring/fabrikation af de eksisterende er udsat.
Næste udfordring ;
Jeg kan ikke få liv i den forvarme dioden /gløderørne, et eller andet har jeg overset.
Er der et bud ? (Det 3-stik er under mistanke)
-
..sq da osse..næsen i diagrammerne igen...basics er godt lige at ha ved hånden (vedhæftet :-)
Det lykkedes at få forvarmer/gløderør til at virke, ved at bruge de eksisterende kabler.
Den gule diode mangler dog lige pt..
:D
-
Yiharrrr... :D
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=M1t4tmxeo3g[/youtube]
-
Du skal have fyldt mere vand på den ;)
-
Du skal have fyldt mere vand på den ;)
@BlackChart
Ja ja, skulle jo lige forevige dette glorværdige øjeblik *G
-
Hey Alp.
Hvordan fungerer din dieselguffer? Har du været tilfreds med skiftet fra WBX?
Hvordan ser din brændstoføkonomi ud?
Og endte du egentlig med at skifte tanken til en diesel?
Mattias
-
Jep tanken blev skiftet, rabundus har skrevet lidt om benz kontra diesel tank på syncro i et indlæg.
Ellers er status her.....
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8MG12jRGDr0[/youtube]
-
Er det hvad jeg tror det er :-( ?
-
Øv! Det var da noget møg. Er det toppakningen eller mere omfattende? Hvad skal der så ske med den?
-
Øv! Det var da noget møg. Er det toppakningen eller mere omfattende? Hvad skal der så ske med den?
Tja...Jeg har pillet toppen af igen..
Fandt bagefter en tråd omkring efterspænning af top http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-10445-highlight-toppakning.html
:roll:
Det kunne godt se ud som om efterspænning måske kunne gøre det, selvom toppen er spændt efter 'bogen'
Men der er relativt store revner mellem ventilerne, med niveauforskel når jeg køre fingeren over.
[size=18]Hvad siger experterne ?[/size]
Nu må det vist være tid til at få bilen ud og rulle igen, selvom jeg har en trendy 2E på amagerhylden og også kunne lade mig friste af TDI muligheden, er jeg nok tilbøjlig til af vælge en 'nem' ny AAZ top