T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Crapz efter 11. August 2009 kl: 22:20:13

Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 11. August 2009 kl: 22:20:13
nå venner

min turbo's Wastegate har sat sig, og den skal tages af :(

nogen gode råd til at få den af ?

det er vel nemmest at tage hele turboen af ?

Olieforbrug:

efter jeg har skiftet min motor over til min OJ motor er olieforbruget steget :S

den bruger ca. en litter på 100Km, den er jo alt for meget suk....

motoren har været meget varm det første år i kørte til kroatien, hvad det kan give mig af problemer nu vil jeg jo gerne vide

hvad skal I guder vide for at kunne stille en diagnose ?
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: poot efter 11. August 2009 kl: 22:30:15
Husk den gamle turbo ligger hos mig.   hvis du skal bruge reservedele.

Ang dit store olie forbrug.   Er ked af det. men hvis det ikke er turboen der æder olien, og det ikke drybber ud. Tja så spiser motoren altså det.

Tja så er det måske Hasse du skal have fat i.  

Hilsen Poul
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 11. August 2009 kl: 22:50:34
ja men er det Toppen eller bunden som driller mig ?

hvad for den til at drikke ?
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: poot efter 11. August 2009 kl: 23:02:51
Citat fra: "Crapz"
ja men er det Toppen eller bunden som driller mig ?

hvad for den til at drikke ?


Det kan kun jeppe på bjerget svare på :)

Jeg kan forstå at intet har ændret sig siden turbo skiftet. Udover at westagaten har sat sig.

Det er sgu da ved at være lidt trælst det der.  :?:

Håber der er andre der har gode ideer.

Poul
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: jensjakob efter 11. August 2009 kl: 23:13:41
HVor meget olie brugte din OJ FØR du tog den ud af den anden bil?
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 11. August 2009 kl: 23:21:18
Citat fra: "jensjakob"
HVor meget olie brugte din OJ FØR du tog den ud af den anden bil?


Hmm det normalte som jeg husker det 1000 km under 1 Liter


har lidt mere info

når den starter så ryger den MEGET hvid røg og den lyder som om den ikke køre på alle Cylinder i tomgang hvis den så får en lille smule gas få lyder den godt....
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: jensjakob efter 11. August 2009 kl: 23:48:44
Det lyder weird.

Så vi ved:
1. Da den sad i anden bil brugte den ikke for meget olie.
2. Nu bruger den for meget olie.

Det fører til spørgsmål:
A. Har den brugt meget olie fra dag 1 i den nye bil?
(Kan olieforbrug have noget at gøre med indbygningen i den nye bil? )
B. Hvor lang tid lå din OJ på lager (Kan pakninger blive utætte/tørre/møre af at ligge på lager)
C. Den smider ikke olie nogen steder? Drypper ikke? Kører du med bundskjold under motor (kan skjule meget olie....)?

Gode hilsner

JJ
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 12. August 2009 kl: 08:54:14
Citat fra: "jensjakob"
Det lyder weird.

Så vi ved:
1. Da den sad i anden bil brugte den ikke for meget olie.
2. Nu bruger den for meget olie.

Det fører til spørgsmål:
A. Har den brugt meget olie fra dag 1 i den nye bil?
(Kan olieforbrug have noget at gøre med indbygningen i den nye bil? )
B. Hvor lang tid lå din OJ på lager (Kan pakninger blive utætte/tørre/møre af at ligge på lager)
C. Den smider ikke olie nogen steder? Drypper ikke? Kører du med bundskjold under motor (kan skjule meget olie....)?

JJ


A.
Ja det synes jeg den har, det troede jeg jo så var en Defekt Turbo, den dryppede også olie ud fra under oliefilter konsollen den pakning er nu skiftet.

B.
Den lå i lidt over 1 år.

C.
Nop den drypper / tisser den ikke nogen steder hvor det er synligt.


Hvis jeg tænker mig om så er det KUN 2 ting som ikke var på OJ motoren inden jeg satte den i !


1. Vacum pumpen er fra de anden motor da jeg kom til at knække platisk studesen på den fra OJ'en

2. Der er kommet oliekøler på !


X.
Det jeg tænker på er kan det være at Vacum pumpen ikke kan gøre så oliepumpen suge den varme tynde olie fra turboen væk hurtigt nok så det ligger der nede og koger ?

XX.
Kan det være at oliepumpen er kaput ?

XXX.
Kan det være noget i topstykker ?
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 12. August 2009 kl: 09:47:00
Citat fra: "ctange"
Citat fra: "Crapz"


når den starter så ryger den MEGET hvid røg og den lyder som om den ikke køre på alle Cylinder i tomgang hvis den så får en lille smule gas få lyder den godt....

motoren har været meget varm det første år i kørte til kroatien,
hvad det kan give mig af problemer nu vil jeg jo gerne vide.




Ikke på alle cylindre: virker alle gløderør?

Hvid røg: Hvordan med topstykket? Hvordan ser kølevand ud?
Turen til Kroatine har muligvis ødelagt topstykket.

Jeg troede egentlig du havde købt helt ny turbo!?
-eller har jeg misforstået noget?

Generelt har man vel andet at bruge tilværelsen på end
uendelige problemer med topstykke/turbo, så genovervej
om du ikke skulle droppe den turbo.



Har ikke testet gløderørene det skriver jeg på listen over ting jeg skal teste

jeps har købt en ny turbo og den er sat på :D

Køle vandet ser fint ud blåt og uden grums skum klumper snask og bobbler :D
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 12. August 2009 kl: 10:36:55
Topstykket sat på fra Jarl :D

køleslangerne er pumpet hårde som sten når den har kørt et stykke tid ..... ??

hvordan så du dit overtryk?
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: BlackChart efter 12. August 2009 kl: 11:18:30
Køleslangerne skal ikke være hårde som sten, det er tegn på overtryk i kølesystemet...
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 12. August 2009 kl: 11:21:27
Citat fra: "BlackChart"
Køleslangerne skal ikke være hårde som sten, det er tegn på overtryk i kølesystemet...



aaah okay :D

så kunne det være jeg skulle smutte ned og skrue den andet topstykke af så vi kan se på det :P


hvor får jeg sat i nye strækbote til at skrue topstykket fast igen ?

og en ny toppakning ?

og topstykket kan vel også være skylde i olieforbruget ik ?
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: BlackChart efter 12. August 2009 kl: 11:25:32
Ud fra dine beskrivelser vil jeg sige ja til at problemet skyldes dit topstykke...Du skriver selv at den var varm under en tur syd over, så kan det godt tænke sig at det har slået sig eller er revnet et eller andet sted...

Mht. strækbolte så kan du få dem ved Krogslund og sikkert også ved Mekonomen...
Og det samme gælder toppakningen...
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 12. August 2009 kl: 11:28:06
ok jeg prøver lige at tage det gamle topstykke af den motor døde jo fordi der var undertomprikion i den så skulle topstykke vel MÅSKE være ok ik ?
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: BlackChart efter 12. August 2009 kl: 12:24:40
Jo, godt du huske måske ;)

Men af med det og se hvordan det ser ud...
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Jarl efter 12. August 2009 kl: 13:00:21
Topstykker bruger generelt ikke olie - jo, hvis paraplyer eller styr er defekte, men det bliver de ikke på et år og heller ikke af varmkørsel, men derimod af dårlig/manglende olie/brutal koldstart.

Cylindre/stempler kan bruge meget olie - hvis motoren har været overophedet/koldstartet for vildt laver den en "kolbenfresser" - altså river stempelsiderne, stempelringene og cylindrene. Det er ikke usædvanligt i turbomotorer. Det afklares med en kompressionstest.

Vacuumpumpen i sig selv kan ikke bevirke et øget olieforbrug, man hvis vacuumpumpen kan suge falsk luft et eller andet sted på vejen til bremseforstærkeren, så er olieforbruget astronomisk.

Turboer kan blive defekte af at ligge stille. Jeg har masser af gange afmonteret en velfungerende turbo, lagt den på hylden, monteret den et par måneder senere - blot for at erkende, at nu fossede olien igennem den.

Hvis returslangen fra turboen ikke har den oprindelige diameter (Ø10) HELE VEJEN, så er olieforbruget også astronomisk.

Du kan altså angribe din fejlsøgning på flere måder. Selvf. kan du tage topstykket af, måle cylindrene, stemplerne og stempelringene, tjekke ventilstyrene og paraplyerne, men er det ikke en anelse nemmere at starte med at lave en kompressionstest? Det kan naturligvis ende med at du skal lukke helt op alligevel, hvis der er symptomer på en kolbenfresser, men at lette toppen af "på mistanken" forekommer lidt som overkill.
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Hawaiibussen efter 12. August 2009 kl: 13:29:41
prøv at tage din oliefælde af og se om det damper op med olie tåge
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 12. August 2009 kl: 13:29:46
Citat fra: "Jarl"
Topstykker bruger generelt ikke olie - jo, hvis paraplyer eller styr er defekte, men det bliver de ikke på et år og heller ikke af varmkørsel, men derimod af dårlig/manglende olie/brutal koldstart.

Cylindre/stempler kan bruge meget olie - hvis motoren har været overophedet/koldstartet for vildt laver den en "kolbenfresser" - altså river stempelsiderne, stempelringene og cylindrene. Det er ikke usædvanligt i turbomotorer. Det afklares med en kompressionstest.

Vacuumpumpen i sig selv kan ikke bevirke et øget olieforbrug, man hvis vacuumpumpen kan suge falsk luft et eller andet sted på vejen til bremseforstærkeren, så er olieforbruget astronomisk.

Turboer kan blive defekte af at ligge stille. Jeg har masser af gange afmonteret en velfungerende turbo, lagt den på hylden, monteret den et par måneder senere - blot for at erkende, at nu fossede olien igennem den.

Hvis returslangen fra turboen ikke har den oprindelige diameter (Ø10) HELE VEJEN, så er olieforbruget også astronomisk.

Du kan altså angribe din fejlsøgning på flere måder. Selvf. kan du tage topstykket af, måle cylindrene, stemplerne og stempelringene, tjekke ventilstyrene og paraplyerne, men er det ikke en anelse nemmere at starte med at lave en kompressionstest? Det kan naturligvis ende med at du skal lukke helt op alligevel, hvis der er symptomer på en kolbenfresser, men at lette toppen af "på mistanken" forekommer lidt som overkill.




uuuuh se nu kommer der guld korn !!!!

den er blevet sjov i bremsen

(den skal trykke helt i bund for at bemse andre gange er den hård og andre gange er det blød hvis man pumper den så synker den i bund og andre gange ikke)

efter den nye motor er kommet i troede det var efter at jeg hade skiftet bremser / skiver foran at den ikke var lufet godt nok ud.

men nu når jeg tænker det igemmen var bremserne faktisk anderledes inden jeg skiftede bremserne ...

hvordan testet jeg nemest vacumpumpen ?

retur røret .... det er det som går FRA turbo til bundkar ik ?

Her er billeder af de nye til og fra rør jeg har sat på !
(http://bigballs.dk/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=10341&g2_serialNumber=2)
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Mølle efter 12. August 2009 kl: 13:52:58
Du kan jo afmontere slangen fra vacumpumpen og sætte en lille stump slange på, som er blændet af med en prop. Bilen kan bremse uden vacum. Der skal bare trykkes hårdt nok på bremsen. Hvis olieforbruget forsvinder, ved vi hvor geden er barberet???
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 12. August 2009 kl: 14:09:59
@mølle jeg pille lige røret af og finder en slange og ser hvad der sker ;)
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Jarl efter 12. August 2009 kl: 19:23:29
Du tester vacuumsystemet på følgende måde:

Med slukket motor: Pump kraftigt med bremsepedalen 20 gange. Nu skal bremsen være hård og træg at træde. Så sætter du foden på pedalen og træder hårdt og vedvarende. Bliv ved med det, mens du starter motoren. Nu skal pedalen synke lidt og igen blive blød og let at træde. Nu kender du så forskellen på, hvordan en bremse med og uden bremseforstærker føles. Hvis pedalen føles som om den mangler "hjælp" fra bremseforstærkeren f.eks. efter en nats stilstand, så er der en utæthed i vacuumsystemet.
Er der det, så suger vacuumpumpen masser af atmosfærisk luft til sig og afleverer det nede i motoren. Det kommer til at fungere som overdrevet underkompression med de symptomer, det nu fører med sig.

MEN! Du kører rundt med et uoriginalt returrør. Jeg har endnu aldrig fået en turbo til at være ordentligt tæt med andre returrør end det originale. - jo det passer ikke helt, for jeg har også lavet et af 12 mm kobberrør, og det virkede også. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at at få en undersøgelse af, om dit rør har den nødvendige indre diameter hele vejen - ikke kun i enderne, men også der, hvor flex-delen er "muffet" på. Der ville jeg starte, hvis bremsen viser sig at være OK.
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: poot efter 12. August 2009 kl: 21:31:16
Nu kom jeg i tanke om noget. Den vakum slange til bremsen, ligger den i nærheden af venstre  panel, som du fik svejset til synet.

Hilsen Poul
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 12. August 2009 kl: 21:40:31
@poot hmmm ved ikke lige hvor den ligger meeeen ja det kunne være det :D
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 12. August 2009 kl: 21:48:19
vi prøvede lige det mølle forslog og det ser sku ud til at det virker !!!!!

(http://galleri.t3nettet.dk/albums/userpics/normal_IMAG0048.jpg)

efter det tog vi så og samlede det hele igen også synes jeg den begyndet at drikke igen så det stoppede vi hurtigt så nu køre jeg lige på jobbet i morgen og hjem også ser vi om den har brugt noget :D
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: FarT3 efter 13. August 2009 kl: 07:47:11
Hør HOV ! Hvad er det for noget du har givet den at ryge ? :D
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: jensjakob efter 13. August 2009 kl: 09:15:54
Hvor er det dog fedt med dette forum, hvor man på så kort tid kan få se meget god hjælp :-)
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 13. August 2009 kl: 09:17:17
er spændt på at se om hun har drukket olie når jeg kommer hjem i aften :D
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Mølle efter 13. August 2009 kl: 09:28:33
Ja. Det er da lidt af en lille rygeklump hun har fået der...
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 18. August 2009 kl: 11:41:11
Nå lidt nyt !

Da vi var nede ved Poot så vi har der kom lidt olie ud af oliekøleren ude på fronten.

så den blev taget fra.

vi fandt en bolt og satte i slangen på Vacumpumpen ser ud til at holde tæt.

den trækker meget bedre nu end da de 2 ting ikke var lavet.

Men den bruger stadig olie ???

jeg har prøvet at tage "plastik hatten" af ventiltopdækslet for at mærke om der kommer noget luft ud der og det kommer der.

da jeg skiftede turboen nede ved poot sagde han at Olie der var i maksien var MEGET tyk som sirup men efter som den har drukket hmm 10 liter olie på det sidste har den så fået skyllet det hele rent ?

eller skal jeg prøve med noget olierens ting ? 4 litter Diesel i eller ?

den er også noget røg når den starter så køber lige 4 nye gølderør på vejen hjem og skifter dem


hvad syens folken jeg skal teste nu :D ????
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 18. August 2009 kl: 11:57:01
når ja vi fik et Wastegate af den gamle turbo som virker :D, så den skal lige sættes på den her turbo :D
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Jarl efter 18. August 2009 kl: 12:28:38
Kompressionstest?
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Djursland efter 18. August 2009 kl: 12:39:39
hej

det kan vel også være olie tyvene (paraplyrene) der er blevet hårde og gledet af styret så de sider oppe i toppen af ventilstammen

pil topdækslet af og sat noget lys på en ventil og tag en tynd skruetrækker og sæt den ind mellem ventil fjerdere og tryk forsigtig på olietyven og mærk om den er blød gummi som den skal være for at slutte tæt eller om den er hård som sten som den ikke skal være

og tjek om de alle 12 sidder på sin plads og om alle er bløde..

og som jarl siger en kompression test kan fortælle dig om hvor du skal lede efter sønderen

Mvh Djurs  :lol:  :lol:
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 18. August 2009 kl: 13:05:19
asdf
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 18. August 2009 kl: 13:14:06
@ Jarl

Ringede til Bosch, de ville have 1000 Kr. for at lave sådan en test :S

Har lige kigget på Ebay....kan sådan en bruges ???

http://global.ebay.com/DIESEL_COMPRESSION_TESTER_ADAPTER_GAUGE_VW_MERCEDES_NEW/160355746663/item
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 18. August 2009 kl: 13:37:15
ser ud til den
DIESEL COMPRESSION TESTER  kan bruges til vores motor :D

Jeg er lige ved at finde ud af hvad fragten bliver`:P

hvis det er kan jeg jo høre ham hvor mange han har, hvis der er nogen som vil have et sæt med ?

til den pris er det jo kanon :D
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Hawaiibussen efter 18. August 2009 kl: 13:46:53
Jeg vil gerne have et sæt......hvis han har: )
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 18. August 2009 kl: 13:54:21
så er vi oppe på 3 sæt :D venter spændt på hans mail :P
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: poot efter 18. August 2009 kl: 16:18:01
Jeg kan godt nøjes med at låne jeres, når i får dem.    Har de virkelig ikke sådan en på gds.   Hvad med traktor værksteder.

Poul
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 18. August 2009 kl: 16:20:18
@poot tjoooo måske

men til den pris :D
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: BlackChart efter 18. August 2009 kl: 16:30:55
Husk nu lige at der kommer told oveni!
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 18. August 2009 kl: 16:46:51
Told ?

det er en brugt vare :D ?

og det er ikke et nærke som er i EU osv. det er sendt som en gave fra min ven .......
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: BlackChart efter 18. August 2009 kl: 16:49:24
Hvis du kan overbevise tolderne om at det er en gave uden værdi så slipper du for told, men bliver du snuppet i en stikprøve så skal du betale told af den værdi som tolderne fastsætter det til at have...
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 18. August 2009 kl: 19:01:36
hæhæ (A)
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Rabundus efter 18. August 2009 kl: 21:27:58
bestil også en til mig hvis det er rimeligt i fragt !!!!!!! PS hvor meget måler den til i tryk??
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 19. August 2009 kl: 08:56:28
Citat fra: "rabundus"
bestil også en til mig hvis det er rimeligt i fragt !!!!!!! PS hvor meget måler den til i tryk??


Push Pressure Scale/Gauge: 0 - 1000 PSI, 0 - 7000 KPA
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 19. August 2009 kl: 09:01:19
Nå så har jeg fået svar ang. fragt

vare + fragt = 310,- hvis vi køber 4 :D

så det køber jeg :D
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Hawaiibussen efter 19. August 2009 kl: 09:54:32
Det er super, send PM med konto. Har du en paypal konto?
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 19. August 2009 kl: 21:21:48
Så er de sku betalt :D

når de lander sender jeg lige kones konto nr. osv :P

Der var en om ringede i eftermiddags om han gerne vill have have haft et med med der hade jeg bestilt og vi kunne ikke lave den om så jeg fik kun 4 men du er velkommen til at låne mit sæt :D

så de heldige som fik et er
Hawaiibussen
rabundus
Djursland
Crapz
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Djursland efter 19. August 2009 kl: 21:25:59
Citat fra: "poot"
  Hvad med traktor værksteder.

Poul


hmmmm hvor mange trator værksteder mon der ligger i KBH poot

Mvh Djurs der griner  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Rabundus efter 19. August 2009 kl: 21:26:39
tak Chr. du sender lige lidt info når fruens konto skal forstærkes  :)
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: BlackChart efter 19. August 2009 kl: 21:27:37
Kommer du langt nok ind i Kbh. aner de ikke engang hvad en traktor er + de kun har set en ko på et billede :D
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 19. August 2009 kl: 21:37:49
ja vi hade en fejl på vores fiber net, som en Kbh'er skulle beskrive det lød sådan

"fiber brud i det nordlige Jylland"

det ændre han så til

"fiber brud i det nordlige MidtJylland"

hmmmmmmm fiberen var gravet over i Aarhus syd og fejlen var størst syd / sydvest for Aarhus :D
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: poot efter 19. August 2009 kl: 21:40:58
Men de har masser af gravemaskiner, traktore til vej og park vedligehold. NU ER DER JO ANDET END ASFALT KBH  :wink:
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: jensjakob efter 19. August 2009 kl: 22:43:54
Altså, ahrm!!!!!!!!!!!!!!!!

Ved i hvordan man finder jyden på et Københavns kontor?
















(Beder om at tale med chefen ;-) )
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 24. August 2009 kl: 11:56:03
ang. told så kan man se på

skal åbnes i IE

http://vita.toldskat.dk/
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 24. August 2009 kl: 21:43:25
Fucking pis ! og bæ !QF#"Q¤GF"#

nå vi fik det wastegate af den "ny indkøbte" turbo, 2 bolte knækkede suk jeg fik boret dem pænt ud synes jeg .... da jeg så vil skrue en bolt i knækker den ene grrrrrrrrrrrrrr

prøver med diverese kunster at få den ud lykkes ikke hmm okay godt så ....

hmm så vil jeg bare tage den ene bolt på også svejse wategaten på de sidste 2 steder...

men nu skal jeg så have den lange bolt i wastegaten i ... nu knækker den så gevindet i den anden ende *!#rwqer"!RW pis bæ hitler gaaaas død ved kølle !

så nu mangler jeg så en wategate som virker som jeg så måske kan skrue 2 nye huller til eller svejse på ...


er der nogen som har en wastegate til at ligge eller en turbo hvor der sidder en på som er i live ?

mener jeg har en turbo mere nede i min kælder hvor der sidder en på men er ikke sikker ..... suk byd ind venner er lidt meget nede med næbet !!!!
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: TONY efter 24. August 2009 kl: 22:02:56
Du må en tur til jylland og fiske....de ligger vist i havnebassinerne rundt omkring herovre.  :lol:
Desværre lidt langt væk, ellers har jeg stadig nogle liggende som har overlevet, men donerer gerne en,
 hvis den kunne nå derover inden du indser at fremtiden i T3 er turboløs...  :wink:

Tony
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: POLLE955 efter 24. August 2009 kl: 22:12:53
Det er da en værre historie ! jeg kan godt ha noget med fra Tony på søndag , hvis det er , så kommer det da til øen , bare sig til . hilsen poul
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 24. August 2009 kl: 22:20:20
@polle955 det lyder sku da kanon hvis du kan have noget wastegate med som virker måske så ville det sku være kanon !!!

for så har jeg da lidt at se frem til :(
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 24. August 2009 kl: 22:21:05
lige en update på vores teste kit !

20. august 2009        14:21        Registreret i udlandet
23. august 2009       10:23       Afsendt til DANMARK
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: poot efter 24. August 2009 kl: 23:25:17
Crapz dog. :o  Op med hovedet.   Jeg har en Jx og en Golf turbo liggende.   Hvad med den du har der ligger i en pose hos mig. samt din jakke og bøger.  

Skal du bruge søjleboremaskine .

Kan bilen køre. eller giver du kaffe en af aftenerne.  

Hilsen Poul
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 24. August 2009 kl: 23:30:02
aaaah ja har glemt den turbo hos jer ;)

nej bussen har en gamel turbo på lige nu for at holde rør og huller lukket ;)

så den køre ikke

hvis du har tid og løst så kunne vi måske finde ud af noget i weekenden ? GDS i køge ligger jo kun 700 meter væk :D

men ja ellers en aften :D
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: poot efter 24. August 2009 kl: 23:37:55
OK
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 25. August 2009 kl: 22:55:10
så er det sku mere info om vores kit's :D

Vægt:       8.55 kg
Længde:      392 mm.
Højde:      284 mm.
Bredde:      307 mm.

Dato     Kl.     Registrering
20. august 2009       14:21       Registreret i udlandet
23. august 2009       10:23       Afsendt til DANMARK
25. august 2009       06:47       Ankommet til DANMARK
25. august 2009       16:53       Ankommet til 704 Københavns Pakkecenter

så får jeg sku snart finger i dem :D skal nok tage billeder af dem :D
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Rabundus efter 25. August 2009 kl: 23:41:20
det er godt nok imponerende  :shock:
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 26. August 2009 kl: 08:53:07
20. august 2009        14:21        Registreret i udlandet
23. august 2009       10:23       Afsendt til DANMARK
25. august 2009       06:47       Ankommet til DANMARK
25. august 2009       16:53       Ankommet til 704 Københavns Pakkecenter
26. august 2009       06:54       Ankommet til omdeling 2774 Pakkedist. København

så skulle jeg sku have den i dag :D
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Djursland efter 26. August 2009 kl: 10:14:03
Citat fra: "Crapz"
20. august 2009        14:21        Registreret i udlandet
23. august 2009       10:23       Afsendt til DANMARK
25. august 2009       06:47       Ankommet til DANMARK
25. august 2009       16:53       Ankommet til 704 Københavns Pakkecenter
26. august 2009       06:54       Ankommet til omdeling 2774 Pakkedist. København

så skulle jeg sku have den i dag :D


jaaa så er der snart nyt legetøj til drengene

hold da helt op jeg glæder mig til at se dem

Mvh Djurs  :lol:  :lol:  :lol:
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 26. August 2009 kl: 13:18:29
Så kom posten sku

(http://bigballs.dk/gallery2/d/10676-2/DSC_0021.jpg)

(http://bigballs.dk/gallery2/d/10681-2/DSC_0022.jpg)
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Hawaiibussen efter 26. August 2009 kl: 13:26:56
hold da kæft det ser godt ud : )
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Hawaiibussen efter 26. August 2009 kl: 13:27:26
Så skal der snart laves kompressions "træf" i køge
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 26. August 2009 kl: 13:36:45
hæhæ jaa det kunne da være sjovt ;) hvad skal folket i weekenden ?
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Hawaiibussen efter 26. August 2009 kl: 13:43:16
Citat fra: "Crapz"
hvad skal folket i weekenden ?


Kompressions teste  :D  

Og windsurfe
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Rollenlager efter 26. August 2009 kl: 21:34:54
Hej Crapz,

Jeg købte også sådan et sæt, det har fungeret fint men behøvede lige lidt hjælp i starten, for det viste sig at adapterne til at sætte i gløderørshullerne ikke var så praktiske pga. ESP´ens placering...... Så der var kun den mulighed at bruge en af de sorte "indsprøjtningsdyser" og når jeg skruede ventilen ned i den, gik den ikke hele vejen ned indvendigt, så der blev for meget "ekstra forkammer" i den... og dermed viste den for lavt tryk.  Jeg tog en snittap og skar adapterdyssens invendige gevind op så ventilen kunne komme helt ned i bunden så tæt på kammeret som muligt, hvilket gav mere konsistente målinger...

Mvh.  Leif
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: poot efter 26. August 2009 kl: 21:41:24
Skal motoren køre i tomgang, når målingen foretages.
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: verner efter 26. August 2009 kl: 22:49:35
@crapz, det ser godt ud hvad blev samlet pris med fragt og told pr.sæt?
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 27. August 2009 kl: 08:11:09
310,- kr. pr. stk.

ingen told men eller ville det have været ca. 3% i told og + moms ca. 399,125
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: KHSalvesen efter 27. August 2009 kl: 08:32:05
Rooolig nu. Told og moms kan godt komme et par uger efter, det afhænger af hvilket firma der har leveret. De opkræver så også lige et gebyr på 100 Kr for at toldbehandle det for dig. Altså både stikker og gebyrgrib i et selskab.

VH Kurt
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Rollenlager efter 27. August 2009 kl: 09:56:14
Har du tjekket om de 2 lange ventiler kan skrues helt ned i de sorte adapterdysser så de flugter med bunden Crapz, lidt uheldigt hvis de stopper 30 mm fra bunden, det giver over 20 % fejlvisning hvis du lægger det ekstra volumen i dysen til forkammeret,  gør en del forskel på hvad du får i resultat når du roterer motoren..... !  fa..... ellers en god pris !
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 27. August 2009 kl: 10:11:44
Citat fra: "KHSalvesen"
Rooolig nu. Told og moms kan godt komme et par uger efter, det afhænger af hvilket firma der har leveret. De opkræver så også lige et gebyr på 100 Kr for at toldbehandle det for dig. Altså både stikker og gebyrgrib i et selskab.

VH Kurt


uuuh ja der er dejligt :D
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 27. August 2009 kl: 10:14:17
Citat fra: "Rollenlager"
Har du tjekket om de 2 lange ventiler kan skrues helt ned i de sorte adapterdysser så de flugter med bunden Crapz, lidt uheldigt hvis de stopper 30 mm fra bunden, det giver over 20 % fejlvisning hvis du lægger det ekstra volumen i dysen til forkammeret,  gør en del forskel på hvad du får i resultat når du roterer motoren..... !  fa..... ellers en god pris !


Har ikke haft det sat i endnu det bliver nok først i aften eller weekenden ;)

skal nok tage billeder osv :D
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 30. August 2009 kl: 21:13:10
så fik jeg lavet en kompressions test de ligger på 26,25,25,26 det er sådan og test dysen fylder ikke kammet helt så går ud fra der skal ligges lidt til min de ligger jo ellers fint :D

jeg fik samlet min en turbo, tak til potte forlevering af reservedele....

jeg er meget sikker på det må være de pakninger "paraply" som er hårde, så må have købt mit et sæt også få dem skiftet :D
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 30. August 2009 kl: 21:22:14
tror de har midestet den blød hed af at står klemt i 1 år
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: poot efter 30. August 2009 kl: 21:28:53
Vil det sige bussen kører igen.  :)
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Jarl efter 30. August 2009 kl: 22:11:11
Kompressionen ligger fint jævnt. Det absolutte niveau kan jeg jo ikke rigtigt vide noget om, da jeg ikke kender kompressionstesteren, men det ville være sært om alle 4 var dårlige på én gang.

Nu er det på tide at få nogle observationer på banen. Jeg vil gerne vide, om den ryger synligt blåt, og om der er særlige situationer, hvor den blå røg er meget udtalt. Samtidig mangler jeg endnu en be- eller afkræftelse af, om returrøret fra turboen har original diameter hele vejen.

Nu tager jeg lige et vovet sats: Jeg tror ikke på paraplyerne. De bliver stive og utætte på en 15 år gammel motor, der har kørt på eddikesyre som smøremiddel. De bliver ikke stive på 2-3 år - med mindre de har været gloende varme. I den forbindelse kunne det være rart at få en udredning om den kroatiske varmkørsel. Hvor varm var den? Hvad skete der? Var det vand og olie på?

Så er der et par spørgsmål tilbage: Hvilken olie kører du på? Hvor stoppet er dit luftfilter? Får motoren TOTALT uhindret luft? Hvilket oliefilter har du på? Hvor gammelt er det? Under hvilke omstændigheder var motoren opmagasineret? Drypper motoren en eneste dråbe olie nogen steder? Er din udstødning frisk og med OK gennemstrømning?

Og inde i mit hoved tænker jeg: Hvis jeg havde dette problem, så ville jeg anse alle operationer for nytteløse indtil jeg havde prøvet et originalt turboreturrør.
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Rollenlager efter 31. August 2009 kl: 01:55:56
Hej Crapz,

Bare til orientering, da jeg foretog kompressionsprøve med ventilen siddende ca 20 mm fra bunden, lige efter at have modtaget sættet, var kompressionen 24 bar plus minus 1bar og efter at have skåret gevindet op så ventilen flugtede med bunden var der 29 bar plus minus 1 bar så du kan helt klart lægge lidt til, alt efter hvor langt oppe ventilen sidder i "dyssen"

Leif
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 31. August 2009 kl: 10:23:53
Blåt rør:

Efter jeg har fået lavet en turbo med en wastegate som virker køre hun en raket! der kommer hvis rør når hun starter / er kold.
der kommer sort / blå sværdet at se forskel ud af sideruden ;), men når jeg trykker speederen i bund så ryger den lidt .....

kroatiske varmkørsel:

Da vi var på den tur var der olie på, og der var vand på.
da den blev varm stoppede vi bilen og vi kunne høre vandet kogte så vi ventede en time til hun var hold kom vand på og kunne se den manglede lidt så vi luftede hende ud det skete hmm 2-3 gange tror jeg kan ik huske det 100% , det her skete på vej op i bjergene !!!

efter vi fik vand på og luftet den rigtigt godt ud kørte vi hjem ca. 3500 uden de at vi puttede meget vand på tror det var gange da vi kom til Danmark hvor den var nede ved min. i vandbeholderen :D

Olie:
De første 5000k 5W/40 det var det som Jarl forslog mener jeg ?
eller 10w/40

luftfilter
Er skifter i starten da jeg begyndte at fejlsøge

der er ikke nogen snorkel på fra luftfilteret og ud, der har jeg sat en stiv hård slange på som ikke kan bleve suget flad.

Oliefilter:
Det er fra Thansen deres standart.... blevet skifret hmm 4 gange de sidste 1500 da jeg har prøver en masse med uden oliekøler så skiftede det når jeg nu hade det af :D

Opmagasineret:

Den har sat i bussen det første ½ år så pille jeg den ud så den var på en palle

Drypper:

den har dryppet fra oliefilter konsollen den er skiftet, den har dryppet fra oliepåfyldings rør'et den er skiftet .... ellers kan jeg ikke se nogen dryp mere...

Udstødning:

hmm der kommer masser af udstødnings gas ud ? ved ikke lige hvordan jeg skal teste det ?

tror jeg fik alle spørgsmål med ?
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Jarl efter 31. August 2009 kl: 10:44:35
Lav følgende test:

1) Ved varm motor - stil den 5 min i tomgang - stil dig bag ved bilen - få en hjælper til at give den frisk gas i 20-30 sek. - iagttag, om der kommer massiv blå røg.

2) Ved varm motor - få en hjælper til at køre bagved - kør hurtigt ned ad en bakke - slip speederen ved et på forhånd aftalt sted - bed hjælperen om at se, om der kommer tydelig blå røg ved speederskift.

Vær meget om hyggelig med at sondre mellem blå og sort røg. Det er to helt forskellige ting - blå røg ved varm motor = afbrændt motorolie / Sort røg ved varm motor = uforbrændt diesel. Fuck det sorte røg - det er bare et justeringsspørgsmål - vi interesserer os kun for den blå, og al røg ved kold motor er uinteressant - det har kun med gløderør og justering at gøre. BTW: Tag thansens oliefilter og smod det i den nærmeste mergelgrav - køb et ordentligt oliefilter - Fram/Man/KS/etc. Vedr. olie: Det er noget tyndt slim, du kører på. Tynd olie = højt olieforbrug og lavt olietryk i små overophedede turbomotorer. Find en mineralsk HD 15W40 - det er langt billigere, og dengang din motor blev konstrueret (i 1976 og med turbo i 1980) var der slet ikke noget, der hed letløbsolie/syntetisk olie.

Hvor meget olieforbrug på 1000 km snakker vi egentligt om? Hvordan er dit kørselsmønster - korte lange ture/ klampen i bund - morfar?
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 31. August 2009 kl: 13:51:47
inden den store test i weekenden... 1L 100km så det er jo helt i hegnet !

jeg finder en til at lugtet / kigge hende i røven ;)
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 03. September 2009 kl: 16:04:45
jeg hilste lige på Morten her sidste dag,

jeg kørte 60 km forbi ham og han har lige fortalt at den lugtede af brændt olie og røg ikke .....  andre test som skal udføres eller er der en diagnose ?
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Aran efter 03. September 2009 kl: 19:25:12
Ja, dit olieforbrug er da helt ekstremt. Brændt olie giver ganske rigtigt en blålig "tåge" og det stinker ad h...... til. Hvis du med driftvarm motor gasser jævnt op et par gange, og ret hurtigt løber om til bagdelen, vil du som regel både kunne se og lugte, hvis det er forbrændt motorolie.
Er det tilfældet, er det nok tid til, at overveje, om toppen skal af for en nærmere inspektion. Man kan godt skifte "olietyvene" med toppen på, hvis man har kompressoren og værktøjet til det, men "smutter" en ventil af den ene eller anden grund, er der ingen kære mor. Så skal hatten af, nye pakninger, strækbolte osv. osv. Så vælger du, at sætte tryk på, skal du ialtfald have et vågent øje på, at ingen "liiiige skal låne din luftslange". Og ellers kan jeg kun give Jarl ret: Oliefiltre og motorolie bør ALTID være det bedste af det bedste. T.Hansens filtre kan (måske ? ) bruges på Brians gejlede gamle Corolla, men bestemt ikke på noget man vil værne om.
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Eva efter 03. September 2009 kl: 21:22:09
Jeg følger spændt med her, for at høre årsagen til  dine motorkvaler.

Men jeg tror der er sket noget alvorligt med din motor da den var kørt varm på ferieturen, selv om jeg ikke lige ved hvad det er.

For jeg har selv haft en motor der opførte sig meget lig det du beskriver, og der nåede jeg aldrig at finde fejlen..kun årsagen tror jeg:

Turborøret knækkede og der rendte temmelig meget olie ud...der har nok kun været omkring en liter tilbage i motoren, så den har sikkert været for varm og ikke smurt ordentligt.

Efter den omgang begyndte den at bruge olie som bare fanden....1 liter pr ca 125-150 kilometer.

Motoren og turboen spildte ikke en dråbe olie, udstødningen lugtede ikke nævneværdigt "kritisk"..og der var, helt uforståeligt det store olieforbrug taget i betragtning , overhovedet  ingen unødig røgudvikling.

Olien forsvandt bare med lynets hast , og selv om den gangse opfattelse er, at en slidt/defekt motor der bruger olie også samtidigt ryger meget, så igen....en ting er teori, en anden praksis ;-).

Sådan var det i et par måneder (bilen skulle bare køre så længe som muligt fordi den alligevel skulle afmeldes fordi den ikke skulle periodesynes igen)...så begyndte der at komme ret store oliemængder i kølevandet, og en dag var systemet åbenbart stoppet til, for der sprang en slange henne under bilen....og så blev pladerne pillet af den.
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: verner efter 03. September 2009 kl: 21:30:10
det er måske nævnt før, men er det muligt at paraplyerne en eller flere er hoppet op ad ventil stammen?!
bare af med toppen ;-)
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 03. September 2009 kl: 22:12:00
ja tror vi piller toppen af og ser på det ;)

starter med at tage topstykket af min gamle motor, så kan jeg kigge på den lære i ved ;)

så skal jeg have bestilt en toppakning og bolte hvor kan jeg bestille det samlet ?
jeg har købt et paknings sæt med alt andet :D
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: verner efter 03. September 2009 kl: 23:19:36
der er forskel på tykkelsen af toppakning, men det står vel på den stamtavle der fulgte med din oj ;-)
det virker måske lidt drastisk at pille toppen af, men det kan måske give dig svaret!
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 04. September 2009 kl: 15:03:24
hvad for en toppakning skal jeg vælge ?

http://thansen.dk/products.asp?c=3025008729&n=361628915
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: poot efter 04. September 2009 kl: 15:54:09
Prøv denne her. prøv at se forskellen.

http://www.thansen.dk/product.asp?c=3025078316&n=361627097&pn=1646676215

Kan se du skal en tur til vordingborg.  :lol:

Poul
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 04. September 2009 kl: 18:07:50
tja hvis den kan bruges og jeg henter den så kommer vi forbi til kaffe ;)
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: poot efter 04. September 2009 kl: 20:32:08
Så skal det da være i morgen formiddag.  :lol:   Vi skal til 40 års i morgen eftermiddag.    Hvornår finder du ud af om den passer.

Poul
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 04. September 2009 kl: 23:37:37
jeg skal ned og se på den pakning som sidder i bilen i morgen tidlig :D

hvis den ikke passer skiller jeg den gamle top af den gamle motor og ser hvordan den har det :P
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: poot efter 05. September 2009 kl: 09:48:20
Citat fra: "ctange"
Citat fra: "poot"
Prøv denne her. prøv at se forskellen.

http://www.thansen.dk/product.asp?c=3025078316&n=361627097&pn=1646676215

Kan se du skal en tur til vordingborg.  :lol:


 Thansen skaffer hurtig til nærmeste butik er min erfaring.


Ja hvis han havde bestilt den torsdag aften, så havde den været ved den lokale fre kl 14.  Men det nytter jo ikke hvis han skal skifte i denne weekend.
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 05. September 2009 kl: 11:21:20
så har jeg lige været nede og tage topstykket af den gamle motor...

tja billeder siger mere end ord ik ?
http://bigballs.dk/gallery2/v/upload/topstykke/

man kan se hvad for et stempel som har været slidt tror jeg gætter på det som er helt sort ?

Den toppakning som sad på den er vist forkert efter hvad jeg har læst mig til er det ik rigtigt ?
(http://bigballs.dk/gallery2/d/10747-2/IMAG0013.jpg)
den har 3 huller ?

Den toppakning som sidder på min OJ har 2 hakker i kanten, så det er sådan en jeg skal have fat i ik ?

jeg skal også have et nyt topstykke :S

så må find en tysk webshop som har toppakning og bolte, har måske en som har et topstykke som jeg kan købe :D
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: poot efter 05. September 2009 kl: 11:35:08
Citat fra: "Crapz"
så har jeg lige været nede og tage topstykket af den gamle motor...


Den toppakning som sad på den er vist forkert efter hvad jeg har læst mig til er det ik rigtigt ?
(http://bigballs.dk/gallery2/d/10747-2/IMAG0013.jpg)
den har 3 huller ?

Den toppakning som sidder på min OJ har 2 hakker i kanten, så det er sådan en jeg skal have fat i ik ?

jeg skal også have et nyt topstykke :S

så må find en tysk webshop som har toppakning og bolte, har måske en som har et topstykke som jeg kan købe :D


Det er da den rigtige toppakning.  På Hydraliske ventilløfter toppakninger er der 2 store huller over de tre hak(det ene sætte du strækbolten igennem) medens der kun er 1 stort hul når det er mekaniske ventilløftere.

Du kan sagtens bruge 3 hak pakninger hvor der før har været brugt 2 hak's bare ikke omvendt.
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 05. September 2009 kl: 11:38:13
Mener Mølle har topstykker som er uden revner.
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: poot efter 05. September 2009 kl: 11:48:28
Kan se du er skiftet til HTC Hero  :?:     Har du taget toppen af den motor der sidder i bilen.  altså OJ Motoren.
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Jarl efter 05. September 2009 kl: 11:49:43
Nu skal jeg lige værne om min ære... ved at understrege, at den der toppakning, det er IKKE den jeg har lagt i. Jeg kan nemlig godt finde ud af, at vende en toppakning rigtigt.... men det topstykke der - det er vist ved at være udtjent. Du kan fint køre med en tre-hakstoppakning, men jeg vil da gerne høre argumentet for ikke at lægge den i, der bedst matcher stempeloverstanden.
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 05. September 2009 kl: 11:52:11
sorry for det store billede ;)
men

1: det er her jeg af læser hvad for en pakning der er ik ?
2: her ser det ud som om der har været en masse vand tryk på som ikke har kunme komme igemmen pakningen eller ?

(http://bigballs.dk/gallery2/d/10748-1/IMAG0013+-+Copy.jpg)
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 05. September 2009 kl: 12:00:33
Citat fra: "Jarl"
Nu skal jeg lige værne om min ære... ved at understrege, at den der toppakning, det er IKKE den jeg har lagt i. Jeg kan nemlig godt finde ud af, at vende en toppakning rigtigt.... men det topstykke der - det er vist ved at være udtjent. Du kan fint køre med en tre-hakstoppakning, men jeg vil da gerne høre argumentet for ikke at lægge den i, der bedst matcher stempeloverstanden.


Din ære i intakt det er toppakningen fra den motor som SAD i bussen da vi købte den af parkhave
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 05. September 2009 kl: 12:01:22
Citat fra: "Jønne Ukendt"
Mener Mølle har topstykker som er uden revner.


Jeps har snakket med ham skal lige have fundet noget guld til ham ;)
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 05. September 2009 kl: 12:04:29
Citat fra: "poot"
Kan se du er skiftet til HTC Hero  :?:     Har du taget toppen af den motor der sidder i bilen.  altså OJ Motoren.


Nej det er ikke fra Vores kære OJ fra Jarl !!!

den kommer ikke ud før jeg har Topstykke og bolte og pakning til at ligge klar ;)

har i nogen links til en tysker som har bolte og pakninger ?

@ Jarl og det skal være en med 2 hakker som du har sat i ik ???
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 05. September 2009 kl: 17:08:40
10 x Zylinderkopfschraube
(http://www.kaefer-co.de/shopimages/detail_104840.jpg)
http://www.kaefer-co.de/index.php?view=details&path=0.191.248.&size=large&id=3147

1 x Zylinderkopfdichtung 1,6l Diesel, Turbo Diesel - 3 Loch (Dicke 1,61 mm) - Made in Germany
(http://www.kaefer-co.de/shopimages/detail_1386.jpg)
http://www.kaefer-co.de/index.php?view=details&path=0.191.248.251.&size=large&id=3191

1 x Zylinderkopfdichtung 1,6l Diesel, Turbo Diesel - 2 Loch -
Zylinderkopfdichtung 1,6l Diesel, Turbo Diesel - 2 Loch (Dicke 1,57 mm) - Made in Germany -
(http://www.kaefer-co.de/shopimages/detail_1386.jpg)
http://www.kaefer-co.de/index.php?view=details&path=0.191.248.251.&size=large&id=3190

eller skal jeg KAN jeg "bare" gå ud fra at efter som der sidder en med 2 hakker i nu så skal jeg bruge en med 2 hakker nu ?
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Jarl efter 05. September 2009 kl: 17:22:01
Sidder der en med to hakker, så genmonterer du selvf. en med to hakker.
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Mølle efter 05. September 2009 kl: 17:56:12
Citat fra: "ctange"
Skruer og toppakning kan jo købes hos Krogslund, Thansen, og Hovwdiaudi til ca. samme pris,
så det er vel lettere.


Det ville jeg også gøre... Jeg plejer at få fra Mekonomen.
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 05. September 2009 kl: 19:46:23
så er toppakning og bolte bestilt og Topstykket er bestilt hos mølle

så mangler jeg bare lige det sidste vigtige ting !!!
TID

jeg skal lige have fat i Hawaiibussen så han kan få sit test kit ;) også måske lige låne hans timer ur ;)

hmm men hvad med når jeg tager toppen af ?

min ide er at sætte den op OT på svinghjulet, sætte en bolt i Pumpens OT

Stripse tandremen fast på alle de remhjul jeg kan

så er det vel BARE at sætte det nye topstykke til OT ? hvordan gør jeg det ???

hmm ja så bolte skidtet i ;)

noget jeg har glemt ?
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Mølle efter 05. September 2009 kl: 20:02:02
Jeg drejer motoren 90 grader i forhold til OT. Så er der ikke nogle stempler, som kan komme op og ride på en ventil under motnering. Når toppen er monteret sætter jeg motoren i OT. Drejer forsigtigt, for at sikre, at et stempel ikke støder på en ventil. Sker det, så drejer jeg blot motoren den anden vej.

Når motoren stå i OT monteres remmen på pumpen, som er fikseret og til sidst på knasten, som ligeledes er fikseret i bagenden og med takhjulet monteret men ikke strammet. Så mangler bare pumpetimingen. Og Mortens ur ligger hos mig, så hvis du må låne det af ham, så ligger det i det røde lyn.
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 05. September 2009 kl: 20:22:26
ok skriver lige til ham :D

hmm så tror jeg sku jeg går i gang med det hele på fredag :D

tror jeg tager fri på fredag så hvis der er nogen som vil lege kan de jo sige til ;)

hov forresten er der nogen som har en moment nøgle jeg kan låne ?? min er glasset knækket så kan ikke se hvad den står på suk, så må lige have lavet en måle streg eller noget på den ;)
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 08. September 2009 kl: 13:35:21
nå så fik jeg min pakke fra Howdoaudi :S

10 bolte + en forkert toppakning suk
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: poot efter 08. September 2009 kl: 13:43:12
Synes også efterhånden de er ved at slappe for meget af. har også fået fejlleverancer, men når det er en simmering til 19 kr. gider man ikke gøre noget ved det.  MEN MÅSKE SKULLE MAN: det er vel den der skal betale porto ved bytninger.   :idea: Kunne jo være de så opdagede der er noget galt.
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 08. September 2009 kl: 13:51:24
ja de sender mig en retur slip og en ny pakning

hvis den ikke kommer inden torsdag kan mekonomen skaffe en hjem til køge til på fredag ;), hvis det ikke holder ligger der en i Holbæk hos Thansen !

suk ;)

skal lige have hørt morten om jeg måtte låne hans timer ur og om nogen hvad en moment nøgle jeg lige kunne låne ? og om hvornår jeg kunne hente topstykket hos mølle :)

men når det er på plads så skifter jeg sku top stykke på fredag ;) jeg vil prøve at få det optaget på video, hvis jeg kan lokke trunde til at filme mig ;)

men hvem kan sige nej til at film mig ind smurt i olie !!!;)
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Hawaiibussen efter 08. September 2009 kl: 13:53:54
Mølle har stadig mit ur - du henter det bare der....
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 11. September 2009 kl: 22:19:42
sådan noget lordt !


den toppakning jeg har fået fat i var forkert !!!

så er der nogen som har en toppakning med 2 huller / hakker til at ligge ?
 som jeg kan købe ?

skal på jagt efter en i morgen suk ...

ring hvis i har nogen ider

den ene pakning jeg har fået der den rigtige med er med 3 hakker suk ... den kan jo ikke bruges ??
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Aran efter 11. September 2009 kl: 22:29:03
Toppakning har jeg ikke noget af, men du må da godt låne min momentnøgle. Jeg kan tage den med hjem på mandag, hvis det er tids nok ?
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 11. September 2009 kl: 22:31:41
bussen holder hos GDS i sydhaven så har lånt deres :D

hvor meget er det jeg skal spænde de strækbolte med og dyserne ?

mener det er 70 på dyserne ik ?
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 11. September 2009 kl: 22:31:57
men ellers mange tak aran :D
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 11. September 2009 kl: 22:36:07
så har nogen løst til at lege med i morgen så er vi der nok fra kl 1200 måske før ring hvis det er ;)
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 11. September 2009 kl: 22:39:11
kanon så køre jeg sku lige ud og ser på den imorgen :D takker :D
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: KHSalvesen efter 12. September 2009 kl: 10:09:51
Vi er enige om at den eneste forskel på toppakningerne er om det er en to eller tre hakkers. Den eneste forskel er tykkelsen på pakningen. Brug trygt en tre hakkers hvis du ikke kan finde en to hakkers.

Kurt
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: poot efter 13. September 2009 kl: 19:39:31
Må vi høre der må være nyheder.
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 13. September 2009 kl: 22:57:27
fik samlet det hele i går 10 min får GDS lukkede så hmm ja fik da spændt alle bolte osv,

den er lidt utæt ved ventil topdækslet ;) så ded skal lige have noget flydene pakning :D

tjaaaa også skal den times ..

den lugter ikke af olie da vi kørete den over til fullrate hvor den har sovet til i dag og til i morgen :D

der kom en masse hvid røg da den startede, tror det var lidt vand osv, men efter den hade køre til fullrate var der ikke noget røg ...

 så er spændt på at starte den i morgen ....

i morgen vil jeg så time den og tilpasse den på mængde skruen
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 16. September 2009 kl: 18:29:57
nå den bruger stadig olie den lugter lidt af brændt olie når man holder stille og giver det noget gas hvad søren skal jeg nu prøve ?

jeg har ikke skiftet olie pumpen og vacum pumpen og vandpumpen

er ved at lave en vacum pumpe som jeg sætter på iaften suk
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Jarl efter 16. September 2009 kl: 18:43:30
Citat fra: "Jarl"
Topstykker bruger generelt ikke olie - jo, hvis paraplyer eller styr er defekte, men det bliver de ikke på et år og heller ikke af varmkørsel, men derimod af dårlig/manglende olie/brutal koldstart.
... Undskyld - selvfedme er ikke klædeligt  :oops:

Har du skiftet til en original returslange i turboen?

Hvordan så cylindrene ud?
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 16. September 2009 kl: 18:56:41
Citat fra: Jarl
Citat fra: "Jarl"
Topstykker bruger generelt ikke olie - jo, hvis paraplyer eller styr er defekte, men det bliver de ikke på et år og heller ikke af varmkørsel, men derimod af dårlig/manglende olie/brutal koldstart.
... Undskyld - selvfedme er ikke klædeligt  :oops:

Har du skiftet til en original returslange i turboen?

Hvordan så cylindrene ud?[/quote

cylindrene:

inger risser eller hakker

jeg kunne se at stempel 1 ,4 har været óppe at kysse topstykket og der sad noget snask og toppakningen har ramt kanten på dem ellers var det okay

original returslange:

det er den fra bundkaret til turbo du mener ikke ?

nej det er stadig den nye....

jeg går ned og finde det gamle omlidt

men tænker du på at den ikke kan komme af med olien ? eller ?
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Jarl efter 16. September 2009 kl: 19:45:01
Og hvad med slidkant i cylindrene? Var krydssporene fra honingen stadigt synlige? - Også i den 4. cyl.?

Og ja, - det er returslangen fra turbo til bundkar, jeg tænker på.
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 16. September 2009 kl: 20:23:59
ok skifter det retur rør i morgen efter jobbet

slidkant ?

hvis jeg mærkede rundt i alle cylindrene kunne jeg ikke mærkse andet end en kant ca. hmm 9-10 mmm nede fra toppen af cylindrene men ikke sådan en kant man kunne se kun føle MEGET lidt ...

der var ingen spor fra honingen i nogen af cylindrene

hvad bestyder det for mig ?
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: poot efter 16. September 2009 kl: 22:21:21
Citat fra: "Crapz"
ok skifter det retur rør i morgen efter jobbet

slidkant ?

hvis jeg mærkede rundt i alle cylindrene kunne jeg ikke mærkse andet end en kant ca. hmm 9-10 mmm nede fra toppen af cylindrene men ikke sådan en kant man kunne se kun føle MEGET lidt ...

der var ingen spor fra honingen i nogen af cylindrene

hvad bestyder det for mig ?


Såvidt jeg ved er det da det rigtig returrør du kører med. kan du ikke finde et billede af det så det kan blive bedømt af ekspert panelet :)

forresten hvor mange km har motoren kørt siden du fik den fra Jarl.

Hilsen Poul
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 16. September 2009 kl: 22:24:17
hmm

den har vel kørt 10000 15000 det er et gæt
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: verner efter 16. September 2009 kl: 22:25:46
hvor meget har du lavet/skiftet i forbindelse med toppakningsskifte?
har du skiftet paraplyer og kontroleret ventiler?
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 16. September 2009 kl: 22:29:05
det det topstykke som kommer fra TONY MEGET MEGET fint stand

skiftede toppakning og strækbolte

og sat det hele på igen

har ikke kigger på paraplyer og kontroleret ventiler
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Jarl efter 16. September 2009 kl: 22:58:32
I en motor, der han kørt så lidt skal der slet ikke være en slidkant, og honesporene skal være tydelige. Den er jo dårligt nok kørt til. Min frygt er, at de der hedeture, den har haft, har været lidt lede ved ringene og stemplerne. Når honesporene allerede er væk, så tyder det på, at stemplerne har haft en temperatur, så de blev "store" og fyldte lidt for meget, så de har rykket lidt rigeligt gods af sig selv og af cylindergangen. Men lad os håbe, at det er en ubegrundet frygt - kompressionen virker jo ok.

Du tog ikke tilfældigvis et billede af cylindrene? Og du lavede heller ikke tilfældigvis en test, hvor du fyldte diesel i cylindrene og tjekkede, hvor længe det var om at løbe ned langs siderne på stemplet?
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 16. September 2009 kl: 23:07:47
Citat fra: "Jarl"
I en motor, der han kørt så lidt skal der slet ikke være en slidkant, og honesporene skal være tydelige. Den er jo dårligt nok kørt til. Min frygt er, at de der hedeture, den har haft, har været lidt lede ved ringene og stemplerne. Når honesporene allerede er væk, så tyder det på, at stemplerne har haft en temperatur, så de blev "store" og fyldte lidt for meget, så de har rykket lidt rigeligt gods af sig selv og af cylindergangen. Men lad os håbe, at det er en ubegrundet frygt - kompressionen virker jo ok.

Du tog ikke tilfældigvis et billede af cylindrene? Og du lavede heller ikke tilfældigvis en test, hvor du fyldte diesel i cylindrene og tjekkede, hvor længe det var om at løbe ned langs siderne på stemplet?


nej det ville jo have været smart :C

men der kom vand ned til de 2 miderste som ikke forsvandt før jeg brugte en noget trykluft til at få det væk

hmm kan bare ikke forstå det skidt ikke spiller for mig sil  :x
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 17. September 2009 kl: 09:28:07
Lige en ting !

(http://bigballs.dk/gallery2/d/10756-2/IMAG0022_001.jpg)

jeg har sat retur røret så den flugter (helt vandret)  med motoren, det er ikke sådan at den skal pege ned af ved det knæ der er på røret så olie ikke løber tilbage til turboen ???

(http://bigballs.dk/gallery2/d/10463-2/IMAG0011.jpg)

håber i forstår hvad jeg mener ? er der en som ligge kigger under deres bil ;)
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: KHSalvesen efter 17. September 2009 kl: 10:34:51
Du har vist noget at lære om libeller og hydraulik. :wink: Oliestanden vil være ligestor på begge sider af røret, uanset hvordan du vender det.(luftlommer er irrelevant her)

Hvis turboen spiser de mængder olie må rørene være slammet gevaldigt til.!
Hvis det pisser ud under kørsel vil bilen være sort i hele i bagenden.!
Hvordan konstaterer du egentligt det kæmpe olieforbrug.?

Kurt
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 17. September 2009 kl: 11:27:49
Hvis turboen spiser de mængder olie må rørene være slammet gevaldigt til.!

Det er helt nyt med masser af hul :D

Hvis det pisser ud under kørsel vil bilen være sort i hele i bagenden.!

der er næsten ikke noget fandt 2 meget meget små pletter på røven af hende i går ;)

Hvordan konstaterer du egentligt det kæmpe olieforbrug.?

jeg hælder olie på så det passer med den øverste mærke på olie pinden, lader motoren køre lidt kigger om det stadig er olie på stopper venter

hælder olie på så den igen er ved mærket.

så køre jeg til og fra arbejde måler det når jeg kommer hjem så er den så under den nederste mærke på olie pinden og olie trykket falder til lige over en bar når den er der nede

når der er den rigtige mængde olie på ligger den på 2-2,5 bar når den er varm.
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: TONY efter 17. September 2009 kl: 14:15:40
Røret mellem turbo og indsugningsmanifold må da være total sovset ind i olie... eller hvad. ?
Hvad med plastrøret lige inden turboen, står der masser af olie der. ?
hvis der gør, så tag slangen af på oliefælden i topdækslet, buk den sammen og sæt en strips på. Sæt et andet stykke slange på oliefælden og før slangen over i en åben beholder, efter næste køretur kan du se om den har spyttet olie i beholderen.
Der vil være lidt olie hvis din vacumpumpe suger luft gennem et utæt rør til bremseforstærkeren, eller hvis du har en meget kraftig underkompression.
Hvis et af tilfældene passer, og du samtidig har for stor modstand på indsugningssiden, så æder den rå mængder olie uden at sovse bagklappen til fordi olien ryger gennem forbrændingen. Måske et klemt/defekt/bukket/delvis stoppet indsugningsrør før luftfiltret, og evt et dårligt uoriginalt luftfilter (selv om det er nyt)
Den sviner nok heller ikke bagklappen til, hvis turboen kun er utæt på indsugningssiden...?...nok ikke særlig sandsynlig...  :roll:
Men ud fra dine beskrivelser ville jeg tjekke hele indsugnings-siden, hvis det ikke allerede er gjort. (har ikke lige kigget alle 11 siders indlæg igennem)

Har du fjernet den klud du satte i røret for at der ikke skulle komme skidt i....  :lol:

Tony
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 17. September 2009 kl: 20:14:38
aaaarg

så fik jeg sku nok af den motor

købte 2 x ServiceRens 3

http://belladd.dk/home.asp?ServiceRens%203=&ContentID=157

og 1 x ServiceRens 1D

http://belladd.dk/home.asp?ServiceRens%201D=&ContentID=149

kom hele skidet i ... lad den stå 1 time i tom gang  :D

så tappede jeg det hele af bundkaret

skyllede bundkaret af med 3L Diesel, 1L af gang til der kom rent diesel ud af det :D

så har jeg kommet rent olie og olie filter i

nu er olie ikke sort efter 5 min i tom gang ... efter 50km kunne jeg ikke se noget olie forbrug så nu er jeg spændt at se efter 100km om hun er drukket noget ...

retur røret er samme størrelse som det gamle ... så har ikke skiftet det endnu men det er næste ting.
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: verner efter 17. September 2009 kl: 22:50:34
Citat fra: "TONY"
Røret mellem turbo og indsugningsmanifold må da være total sovset ind i olie... eller hvad. ?
Hvad med plastrøret lige inden turboen, står der masser af olie der. ?
hvis der gør, så tag slangen af på oliefælden i topdækslet, buk den sammen og sæt en strips på. Sæt et andet stykke slange på oliefælden og før slangen over i en åben beholder, efter næste køretur kan du se om den har spyttet olie i beholderen.
Der vil være lidt olie hvis din vacumpumpe suger luft gennem et utæt rør til bremseforstærkeren, eller hvis du har en meget kraftig underkompression.
Hvis et af tilfældene passer, og du samtidig har for stor modstand på indsugningssiden, så æder den rå mængder olie uden at sovse bagklappen til fordi olien ryger gennem forbrændingen. Måske et klemt/defekt/bukket/delvis stoppet indsugningsrør før luftfiltret, og evt et dårligt uoriginalt luftfilter (selv om det er nyt)
Den sviner nok heller ikke bagklappen til, hvis turboen kun er utæt på indsugningssiden...?...nok ikke særlig sandsynlig...  :roll:
Men ud fra dine beskrivelser ville jeg tjekke hele indsugnings-siden, hvis det ikke allerede er gjort. (har ikke lige kigget alle 11 siders indlæg igennem)

Har du fjernet den klud du satte i røret for at der ikke skulle komme skidt i....  :lol:

Tony


der er mange gode ting at tjejke der!!

for motoren suger luft hvor den kan og kan den ikke få det gennem luftfilteret gør den det f.eks gennem bundkar = stort olie forbrug!!
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 21. September 2009 kl: 20:43:15
Citat fra: "TONY"
Røret mellem turbo og indsugningsmanifold må da være total sovset ind i olie... eller hvad. ?
Hvad med plastrøret lige inden turboen, står der masser af olie der. ?
hvis der gør, så tag slangen af på oliefælden i topdækslet, buk den sammen og sæt en strips på. Sæt et andet stykke slange på oliefælden og før slangen over i en åben beholder, efter næste køretur kan du se om den har spyttet olie i beholderen.
Der vil være lidt olie hvis din vacumpumpe suger luft gennem et utæt rør til bremseforstærkeren, eller hvis du har en meget kraftig underkompression.
Hvis et af tilfældene passer, og du samtidig har for stor modstand på indsugningssiden, så æder den rå mængder olie uden at sovse bagklappen til fordi olien ryger gennem forbrændingen. Måske et klemt/defekt/bukket/delvis stoppet indsugningsrør før luftfiltret, og evt et dårligt uoriginalt luftfilter (selv om det er nyt)
Den sviner nok heller ikke bagklappen til, hvis turboen kun er utæt på indsugningssiden...?...nok ikke særlig sandsynlig...  :roll:
Men ud fra dine beskrivelser ville jeg tjekke hele indsugnings-siden, hvis det ikke allerede er gjort. (har ikke lige kigget alle 11 siders indlæg igennem)

Har du fjernet den klud du satte i røret for at der ikke skulle komme skidt i....  :lol:

Tony



det vil jeg lige prøve de næste par dag, den bruger nemlig stadig olie

men nu har jeg jo skiftet hmm alt undtages dyser,vandpumpe, oliepumpe

så hvis jeg ser på hvad der er tilbage så kunne det måske være at vandpumpen som er kaput så den bliver forvarm ?

så olien bliver for tynd også brænder det væk ?

jeg hade jo de kabler som gik i stykker så har måske sat dem forkert ?

den viser ellers vand temp men den stiger ikke over dioden... og den blinker olie under opstart og som den ellers skal eller er det her helt ude i hampen venner ?

 Trunde er ved at være MEGET træt af at den bil aldrig virker :S
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: poot efter 21. September 2009 kl: 22:42:00
Det er vel ikke sådan at der er en der har en turbo liggende, som virker. det kunne jo være resten af turboen er i samme stand som westagaten.  :idea:  :idea:  :idea:
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 21. September 2009 kl: 22:55:10
hmm tjaa det kunne sku godt være :S

har du tid en weekend så kan vi jo prøve at brygge nogen ?
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: poot efter 21. September 2009 kl: 23:22:15
Citat fra: "Crapz"
hmm tjaa det kunne sku godt være :S

har du tid en weekend så kan vi jo prøve at brygge nogen ?


Efter d 3 okt skulle weekenderne være fri.  nogen der har pakningssæt og lejer.
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 22. September 2009 kl: 08:25:16
Jeg tror Mølle hade noget til at ligge jeg snakker lige med ham :D
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Mølle efter 22. September 2009 kl: 10:03:47
Jeg har både turbo uden slør og kompl. rep sæt til turbo.
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 22. September 2009 kl: 10:08:15
ok vi må lige ringes ved mølle så vi kan afregne og finde en trubo løsning
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 01. Oktober 2009 kl: 19:58:36
den bruger stadig olie !

i dag tog jeg slangen af cylinderhatten og der var masser af tyk sort olie !!!

kunne stikke finger i cylinderhatten så var den smurt sort :(

så skyllede cylinderhatten igemmen med Diesel

klemte slange ned til den store slange sammen og satte en strips på.

så tog en slang på cylinderhatten til en flaske køret en tur.

det var ikke noget olie i flasken efter hmm 50 km

så hvad betyder det ?

kan cylinderhatten være kaput ?

suger turboen olien ud af den ?
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 01. Oktober 2009 kl: 20:04:24
når jeg skriver cylinderhatten mener jeg den hmm bøf som sidder oppe på ventil topdæksel :D
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: poot efter 01. Oktober 2009 kl: 21:56:19
kan det være olie fra før motorudskiftningen.   den si der sidder i topdækslet, er den hel. den skal jo gøre at det meste olie skulle udfældes inden overtrykket ledes  til indsugningen.  
- Kan huske du for ikke så længe siden havde problemer med at luft indtaget blokerede, der har motoren jo suget lifligt luft gennem den slange.
 - der var din olie jo også meget tyk.   har du renset der efter du har skiftet olie.



Måske skal du prøve at læne dig tilbage og skrive alt op du har lavet på motoren, og hvad dine problemer er.(bare lige for at få overblik igen)

Hvis jeg tænker olie forbrug. uden at skele til dine problemer vil min tjekliste se nogenlunde sådan her ud.

1 Turbo
2 underkompression - Går gennem bøffen i top dækslet
3 Luftfilter
4 tætninger ved ventilerne. - Parablyer
5 udvendig udtætheder-retur fra turbo, pakninger om krumtap-mellemaksel-knastaksel

Håber det kan være til lidt nytte.
Hilsen Poul (der er vel ikke nogen der stjæler olien) :o
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 01. Oktober 2009 kl: 22:12:50
de skal kunne stæjle olie i mes jeg køre så det hmm HÅBER jeg da ikke ;)

Trunde og jeg "vaskede" det filter i dækslet med bremse rens og diesel så tror ikke er er mere der .... men ja kunne jo rense slangen også :D og kigge på den si igen :(

men skulle en kompression test ikke vise om der er underkompression  ?

den lå jo på ca. 26 bar på alle 4 som jeg husker det .

kan jo godt lave en kompression test mere for at være sikker ???
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: poot efter 01. Oktober 2009 kl: 22:35:34
hvor sikker er du på punkt 1 -- TURBO
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 02. Oktober 2009 kl: 00:41:23
hmmm ja

har jo lånt en af mølle og den har ca. det samme olieforbrug som min "nye" som jeg levede af nogen af min og dine dele :D
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: poot efter 02. Oktober 2009 kl: 07:52:54
Så er der et spørgsmål tilbage.   det er måske Jarl der kan svare på det........   er der noget med at der er nogle olie skrabere på stemplet. under stempelringene.  Kan de være færdige...

Poul
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 02. Oktober 2009 kl: 09:27:00
men igen ville jeg ikke kunne se det med en kompression test ?
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: poot efter 02. Oktober 2009 kl: 09:40:40
Citat fra: "Crapz"
men igen ville jeg ikke kunne se det med en kompression test ?


Ikke hvis det er de ringe der skal skrabe olien væk.

Du skriver jo også at der ikke kommer noget olie af betydning ud af ånde hulet i topdækslet.

Kan du huske om olie forbruget var det samme, da du kørte med den gamle motor.   + hvilke dele der blev flyttet over på den nuværende motor.

(undres stadig over problemet)
Poul
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 02. Oktober 2009 kl: 09:44:54
Det var ikke det samme olieforbrug ved den gamle motor der var der "kun" underkompression så den pustede olie ved oliepinden....

 aaah nu er jeg med Poot, tja det kan jo godt være... der var jo ikke til at se / føle spor efter honigen eller hvad det hedder
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Jarl efter 02. Oktober 2009 kl: 10:05:40
Tillad mig 2 minutters frækhed - og ja, jeg ved godt, at jeg er lidt ude med riven, men grundlæggende mener jeg det som hjælp:

Når man stiller en diagnose, så starter man med at konstatere symptomerne og dernæst afklare årsagskæderne - altså at svarene på spørgsmålet "Hvad kan foranledige disse symptomer og hvordan hænger denne teori sammen med, hvad jeg kender til bilens historie og enkeltkomponenternes tilstand?" Så kan man fastslå nogle sandsynlige scenarier - og væsentligst af alt - så kan man udelukke en helt masse andre.
Udelukkelsen er det vigtigste, for gør man ikke det, så kan man skifte alt i blinde. Udelukkelsen sker på det nævnte teoretiske grundlag, men skal understøttes af observationer i praksis.
Endvidere er det helt centralt, at basere sine diagnoser på sikker viden frem for løse antagelser. Sikker viden tilvejebringes ved at studere relevant faglitteratur og ved at gøre væsentlige iagttagelser i den praktiske verden.
Et sidste element er fingerspidsfornemmelse - den evne, man oparbejder gennem mange års praktisk arbejde med sagerne - den evne, der gør, at en rutineret dieselmekaniker kan stille dieselpumpen med øret, men han kan ikke nødvendigvis forklare, hvordan den skal lyde - han kan mærke det på mavefornemmelsen.

Før man går i gang med en fejlsøgning må man forsøge at samle så mange af de her nævnte kompetencer som muligt ellers ender det med at blive dyrt, for så kan man skifte alt mellem himmel og jord.

Lad os kigge på tingene:

Symptom: Massivt olieforbrug. Desværre ingen ordentlige observationer af, hvornår forbruget finder sted - jævnt/ved høje omdr./efter længere tomgang/kold-varm motor/påløb-medløb

Hvilke mulige årsagskæder er der så:

Kan der være turboen, der er skidt? Ja. Ved vi noget som helst om det? Nej, for vi har byttet en muligvis defekt turbo med en anden, som bvi ingen sikker viden har om. Må jeg erindre om, at en brugt turbo kan dø af at ligge 14 dage på en hylde.

Kan det være topstykket, der bruger olie? Nej, for nogen har fortalt, at topstykker slet ikke kan foranledige olieforbrug i den størrelsesorden. Har vi alligevel skiftet det? Ja.

Kan det være olieringene på stemplerne og/eller cylindrene, der er beskadigede efter varmkørsel? Ja. Har vi nogle observationer, der understøtter det? Nej, for da vi skiftede topstykket (som ikke kunne være skyld i problemet) og vi havde fri udsigt til cylindre og stempler, da tog vi ikke nogle mål, tests eller billeder af dem. Vi har en kompressionstest, der peger i retning af, at kompressionsringene burde være fine, men det giver os ikke sikker viden om olieringene, selv om der oftest er overensstemmelse.

Jeg ved godt, at dette her er uendeligt frækt, men mit bedste bud er at starte fejlsøgningen helt forfra, og så hele tiden søge at fremskaffe sikker viden. Myter, overleveringer, "gode historier" og værtshussnak er bestemt underholdende, men som diagnostiseringsgrundlag er det uanvendeligt.

Start med turboen. Køb en splinterny, eller lav en med et rep.kit. så du VED den er tæt. Monter med rør, der mindst har original diameter hele vejen (jeg tror ikke på det returrør, du har). Virker det ikke, så tag topstykket af igen og mål denne gang. Mål cylinderdiameter lige over og lige under øverste stempelrings vendepunkt Er hvad er målet? Tag bundkarret af og tag det fjerde stempel ud og mål stempelringsgabet for alle tre ringe.
Når disse ting er sket, så har vi sikker viden - indtil da er alt bare løse slag i bolledejen.

PS: Igen - undskyld min bramfrihed - men hvis bilen skal ud at køre igen, så tror jeg, at det er nødvendigt med lidt struktureret fejlsøgning.
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 02. Oktober 2009 kl: 10:27:34
okay !

jeg skifter det rør i morgen !

hvis det ikke hjælper så laver jeg en turbo.

så tager vi den der fra !
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Hinze efter 02. Oktober 2009 kl: 10:30:31
Stærkt Jarl, det er jo det vi allesammen lærer noget af :D

Hinze
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Eva efter 02. Oktober 2009 kl: 13:31:15
Overskriften på tråden her lyder:
"Ingen røg, men olieforbrug"

Der kommer , ud fra gængs viden angående olieforbrug,  nogen kvalificerede bud på enten defekt turbo eller defekte/slidte skraberinge.

Men som jeg ser det, så bør de defekter, sådan ud fra logisk tænkning, vel være ensbetydende med en massiv røgudvikling og en markant lugt af brændt motorolie fra udstødningen? , hvilket fremgår at der ikke er tale om.

Olie i luftfilteret (underkompression) er jo sådan set udelukket, da der med det store "forbrug" hurtigt ville være tale om, at motoren i stedet for luft ville begynde at bappe olie i sig, med en meget "sjov" motorgang til følge.



Jeg følger spændt med og venter på løsningen på problemet, for jeg har som tidligere nævnt, selv haft en motor med samme uforklarlige problem, et olieforbrug på en liter pr ca 100-150 km's kørsel....og ingen røg, olien forsvandt bare.
Det problem blev dog aldrig løst, fordi motoren kort tid efter begyndte at sende ret store mængder olie ud i køleanlægget og så blev bilen skrottet.
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Hawaiibussen efter 02. Oktober 2009 kl: 13:34:49
da min WS brugte en Liter olie pr. 200km på vej til Østrig, lugtede den ikke brændt  af den karakteristiske olielugt. Den led af kraftig underkompression.  Når jeg tog hatten af ventildækslet, stod der en sort olietåge ud.
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 06. Oktober 2009 kl: 23:15:55
så sidder det gamle retur rør fra turboen på ........ oooooooog resultatet !!!





bruger den samme olie ....


nå så nu skal jeg rep en trubo nogen som har en guide ?

andet end det på jarls side ?

Ps. har lige spottet en Fræk Sort T3 i det nye afsnit af House MD sæson 6 afsnit 3 hæhæ :D
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: poot efter 07. Oktober 2009 kl: 08:40:47
Pøj Pøj med turbo renovationen.    Husk akslen fra min den gamle er sansynligvis skæv. eller i uballance.  
Poul
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Mølle efter 08. Oktober 2009 kl: 07:47:13
Citat fra: "Crapz"
så sidder det gamle retur rør fra turboen på ........ oooooooog resultatet !!!


Jeg kan da henvise til en lidt nørdet hjemmeside. Oprettet af en godmodig dieseltosse med sorte fingrer, som sværger til overtryksmotorer.

http://jarlpaulsen.dk/turborenovering.html






bruger den samme olie ....


nå så nu skal jeg rep en trubo nogen som har en guide ?

andet end det på jarls side ?

Ps. har lige spottet en Fræk Sort T3 i det nye afsnit af House MD sæson 6 afsnit 3 hæhæ :D


Jeg kan da henvise til en hjemmeside lavet af en gammel dieseltosse med sorte fingrer og som sværger til overtryksmotorer.

http://jarlpaulsen.dk/turborenovering.html
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: KHSalvesen efter 08. Oktober 2009 kl: 17:11:56
Citat fra: "Crapz"

nå så nu skal jeg rep en trubo nogen som har en guide ?

andet end det på jarls side ?

 :roll:  :wink:
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Jarl efter 08. Oktober 2009 kl: 18:40:40
Ja, der er også en, der har skrevet noget forkvaklet sludder her:

http://www.t3-infos.de/t3-infos_b.html#turboueb
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Mølle efter 08. Oktober 2009 kl: 20:02:11
Jeg har nogle, som er adskilt, hvis du har lyst til at kigge inden du går i gang.
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 08. Oktober 2009 kl: 20:49:14
har tager den som var Meget dårlig og lavet den som doner ;) så jeg kan lære lidt :D

ville meget gerne have en manual som det billede på den side tyske side

(http://www.t3-infos.de/images/Turbo_KKK.gif)

ville være meget rart så man fik samlet den og skidte den af rigtigt osv :D

står der noget i onkels testamente ?
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 08. Oktober 2009 kl: 20:55:32
hahahah

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=I2CwBwrdnvA[/youtube]

det tager KUN 4,53 min  at rep. en turbo :D
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: verner efter 20. Oktober 2009 kl: 11:25:50
Citat fra: "Crapz"
Nå så har jeg fået svar ang. fragt

vare + fragt = 310,- hvis vi køber 4 :D

så det køber jeg :D


hvad endte stk. pris på?
jeg har nemlig fundet et sæt magen til i england et sted hvor jeg alligevel skal have noget fra :)
de vil have 29,50£, men fragten koster 12£ op til 30kg med DPD som plejer at levere i løbet af 2dage :)

http://www.rdgtools.co.uk/acatalog/info_6848.html
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 20. Oktober 2009 kl: 11:34:44
de kostede alt i alt 310,- dkk :D
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: verner efter 20. Oktober 2009 kl: 22:01:09
ok, dvs 310/4= 77,5kr pr. sæt??
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: Crapz efter 20. Oktober 2009 kl: 22:56:15
hæhæ nej 310 pr. stk.
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: verner efter 20. Oktober 2009 kl: 23:28:43
ok, så er det vist ok med 30pund=ca. 250 plus fragt :D
jeg har bestilt det med da jeg skulle have noget andet og portoen dækker op til 30kg med luftfragt, forsikret og traked :)
men de kan godt sende med royal mail til 6,5pund ;)
Titel: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
Indlæg af: verner efter 29. Januar 2010 kl: 00:53:19
nå crapz er der noget nyt?
er spændt på dit tdi projekt som du har snakket om :)