T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: casper efter 26. August 2006 kl: 15:31:55

Titel: Skift af tandrem på en JX
Indlæg af: casper efter 26. August 2006 kl: 15:31:55
For at klargøre maskinen til et senere raps-t3-kursus, vil jeg følge Jarls råd og skifte tandremmen så den er tip-top iorden.

Selve proceduren har jeg ikke kigget på endnu, men den kan jeg vel læse mig til i so wird.../bentley vwpix eller lign.
Så spørgsmålene går mere på selve hardwaren.

Hvad skifter man normalt udover selve remmen ? fx. strammerhjul ?
Er der kvalitetsforskelle på forskellige tandremme ?
Hvor køber i tandrem+tandremsdele ?
Er vi ude i en gang ebay.de igen ?
Titel: Skift af tandrem på en JX
Indlæg af: Djursland efter 26. August 2006 kl: 17:43:45
hej hej med dig...

det var da en god ting at ha i orden inden vores raps kursus

du SKAL skifte strammehjulet når du skifter rem..

for jeg har set nogle der ikke har gjort det og når de lejer der er i en strammer bliver slidt nok render remmen af eller bliver slap fordi kuglene mangler og du kan nok selv regne ud hvad det så vil koste istedet for fordi man synes at det er sgu godt nok den stammen her...

Mvh Flemming  :lol:
Titel: Skift af tandrem på en JX
Indlæg af: casper efter 30. August 2006 kl: 16:55:33
Er der ikke 2 strammer hjul ?

Der sidder jo 3 tandhjul og 2 "hjul" , det på krumtappen, det på pumpen, det på knasten. Udover er der strammeren og et hjul mere, det sidste hjul bliver vel også slidt i lejerne ?
Titel: Skift af tandrem på en JX
Indlæg af: casper efter 30. August 2006 kl: 16:55:29
Er der ikke 2 strammer hjul ?

Der sidder jo 3 tandhjul og 2 "hjul" , det på krumtappen, det på pumpen, det på knasten. Udover er der strammeren og et hjul mere, det sidste hjul bliver vel også slidt i lejerne ?
Titel: Skift af tandrem på en JX
Indlæg af: Djursland efter 30. August 2006 kl: 17:20:03
hej casper

jeg må være dig svar skyldig for jeg kan ikke huske det man jarl kan gareateret huske det


Mvh Flemming  :lol:
Titel: Skift af tandrem på en JX
Indlæg af: Jarl efter 30. August 2006 kl: 17:38:37
Der sidder set nedefra i tandremmens omløbsretning (med uret når man kigger på motoren bagfra):

1) Krumtappens hjul (check lige, at den bolt, der holder det er i 12.9 kvalitet - ellers risikerer man deep shit, når den knækker)

2) Strammerhjulet (kendetegnet ved 2 små "øjne" til at dreje det med - skiftes ubetinget hver gang!!!)

3) Knastakslens hjul

4) Dieselpumpens hjul

5) Mellemakslens "tandløse" hjul (stort alu-hjul). Det er nok det, der omtales som et ekstra strammerhjul, men det er det ikke. Mellemakslen driver vacuumpumpen og oliepumpen (altså til smøreolien). Derfor behøver den ikke at være "i takt". Man skal ikke bekymre sig om lejerne her - det er lejeskaller tryksmurt af motorolien.

Generelt skal man tænke sig om, når man skifter tandrem. Selvfølgelig angående timingen - men sandelig også hvad angår tilspændingen af tandremmen. Spænder man den for hårdt "spiser" den dieselpumpens lejebøsninger og der skal man altså have rimelig meget diesel i kroppen for at skifte sådan en svend.
Stram så den føles tilpas. Drej motoren rundt med en topnøgle på krumtappen indtil tandremmen har kørt et par gange rundt. Tag en hammer og giv et pænt "dunk" med skaftet mellem knasthjul og dieselpumpens hjul, så skal remmen kunne drejes ca. 90 grader med fingrene.
Titel: Skift af tandrem på en JX
Indlæg af: casper efter 01. September 2006 kl: 13:22:11
Hvordan ved man om man har en styrke 12.9 bolt ? måske var det bedere bare at skifte den til en 12.9, så ved man det er gjort.
(jeg troede egentligt kun det var noget man skulle være opmærksom på ved aaz moteren)

Når du siger 90 grader, mener du så at man tager fat i remmen fx. mellem pumpen og knasten og så kan trække remmen en kvart omgang på knastens tandhjul ?
Titel: Skift af tandrem på en JX
Indlæg af: Jarl efter 01. September 2006 kl: 15:39:24
Igennem tiderne har der været 3 bolte i spil.

Først en sekskantet 10.8'er, der klarer jobbet fint

(http://i3.tinypic.com/27wuovq.jpg)

Derefter kom den ulykkelige tolvkantede 8.8'er, der har taget livet af mange motorer

(http://i2.tinypic.com/27wvajl.jpg)

Og så kom den stærke tolvkantede 12.9'er, der har en "næse" på toppen

(http://i3.tinypic.com/27wupkz.jpg)

Når den er monteret på motoren kan man stikke en finger ned til remskiven og føle om "næsen" er der

(http://i8.tinypic.com/27wup07.jpg)

Mht. remspændingen mener jeg, at man tager ved remmen og prøver at vride den rundt ligesom, når man drejer gashåndtaget på en motorcykel. Altså med en finger på "tandsiden" og en på bagsiden prøver man at vriden den rundt, så den står lodret. Prøven laves midt mellem knast- og pumpehjul.
Titel: Skift af tandrem på en JX
Indlæg af: casper efter 15. Oktober 2006 kl: 20:59:36
Nå, så har jeg brugt de gode 6 timer på den "%##"¤%¤#% tandrem henover weekenden. Dyret holder stadig på gaden, og jeg har slået fingrene en 2-3 gange, først efter de var blevet godt kolde naturligvis.
Nu er der så kommet varme i fingrene, og det skal gå ud over tastaturet.

Jeg gjorde følgende:
1) demonterede det øverst tandremsdæksel
2) demonterede den tank køleranlæget tager vand fra
3) skruede 8 10´ møtrikker af ventilfækslet og tog det af, slangen til olietågen blev stripset op ude i siden.
4) demonterede slangen på udlufningen til gearkasse klokken.
5) satte en 19´nøgle på krumtappen og stillede ind på OT på først cylinder, det passede fint OT mærket der kunne ses gennem udlufningshullet
6) knastakslen blev fixeret med en skruetvinge da pladen i det indkøbte tandremssæt fra biltema ikke passede.
7) Indsprøjtningspumpen blev fixeret med en 16´dorn fra tandremssættet
8 ) generatoren blev demonteret for at kunne tage kileremmen af
9) udstødningen blev demonteret for at give mere plads
10) den nederste tandremsafdækning blev forsøgt demonteret, og her gik det galt.

Hvordan demonteres den nederste tandremsafdækning ?

Jeg antog at de 4 6´Hex bolte skulle ud, de gik fint med de 2 første, men så drejede jeg indmaden ud af de 2 sidste hex bolte :-(  :oops:  :-(

Måske er ovenståede mest et Jarl spørgsmål, men der er vel andre der selv skifter tandrem på deres JX´er
Titel: Skift af tandrem på en JX
Indlæg af: Jarl efter 15. Oktober 2006 kl: 21:59:03
Jamen, så må jeg jo gribe bolden...

Ja, Biltemas pis-lineal er for tyk. Den kan slibes/files til den rette størrelse. Indtil man gider det kan en passende lige stykke fladjern bruges. F.eks passer "nøglen" fra min Makita-vinkelsliber præcis i kærven.

De der umbrachobolte kan du nemt ordne. Tag et sæt med forskellige størrelse torx og tolvkant-bits. Find en, der er lidt for stor og giv den nogle dask med en hammer til den er kommer i bund. Så løsnes de nemt. Og når du så samler det igen, så ved du, hvorfor det godt kan betale sig at bruge 12.9 bolte alle steder.

Nederste remdæksel sidder med 3 befæstigelser. Først skal remhjulet på krumbassen selvfølgelig af. Så sidder der en 8 mm bolt (umbracho) på den ene side af krumtaphjulet og en 6 mm (ti'er) på den anden side. Til sidst sidder der en møtrik (6 mm - ti'er nøgle) på vandpumpens overkant.

Held og lykke med projektet - og pas nu godt på fingrene - lange forlængere sparer mange knoer...
Titel: Skift af tandrem på en JX
Indlæg af: casper efter 15. Oktober 2006 kl: 23:50:29
Jeg takker mesteren........

Med skruetvinge mente jeg faktisk det lange stykke fladjern fra en lille af den gamle type skruetvinge, den passer lige i. Tror vist det er en 10-kr-markeds model fra silvan.

Jeg vil give torx/tolvkant metoden et forsøg mandag/tirsdag når jeg har fået mig et sæt.

Jeg har skruet holderne til dækslet af, egentlig så troede jeg det var noget fusk der var lavet..... helt ærligt, 1 unbrako, 1 bolt og en møtrik ud af tre på et dækse, kunne de ikke have lavet det ens?

Bolten i midten af krumtappen er en 10.9 type, så det er jo godt nok. Havde ellers købt den med tappen hjem (12.9) hvis det skulle være den farlige 8.8 type jeg havde.
Titel: Skift af tandrem på en JX
Indlæg af: casper efter 17. Oktober 2006 kl: 23:03:04
Nå...... så er det tid til fortsættelsen

Jeg fik mig et sæt torx og et sæt 12kanter idag. Har lige stået og kigge på det og sparket en gang dæk med hawaiibussen, og det gik egentlig fint til at starte med.

Boltene er unbrako 6mm, og efter et besøg med en 12kant 8´er, og 4 af de friske med en 2kg muggert så kom de fint ud. Faktisk sad de så godt fast at vi brækkede den ene 12 kant i et forsøg på at få den ud af bolten igen. Alle 4 unbrako bolte er ude, and then what? skal der nu endnu et stykke ikke eksisterende værktøj til for at komme videre, en aftrækker måske? eller kunne det måske klares med et forsigtigt koben mellem blok og remskive?

Jeg tog da også et billede undervejs, det kommer her:

(http://www.t3nettet.dk/album_pic.php?pic_id=353)
Titel: Skift af tandrem på en JX
Indlæg af: Jarl efter 17. Oktober 2006 kl: 23:20:30
Til remhjulet på krumtappen? Den ydersteremskive tages med fingrene og den tykke (svingningsdæmperen) får bare et lille kærligt klask med den mindste bolchehammer du har - så stryger den lige af. Så er det remdækslet og så er du ved calorius.
Titel: Skift af tandrem på en JX
Indlæg af: casper efter 17. Oktober 2006 kl: 23:38:40
Lyder til jeg lige har misset en detalje, jeg har lige være nede på gaden og forsøge uden held. Skal den center bolten i remhjulet også skrues ud (10.8, 19mm hoved) ?
Titel: Skift af tandrem på en JX
Indlæg af: Jarl efter 18. Oktober 2006 kl: 00:30:52
Nix - den bliver, hvor den er. Det er bare (kile)remhjulene, der skal væk.
Titel: Skift af tandrem på en JX
Indlæg af: casper efter 18. Oktober 2006 kl: 16:49:14
Ok, har lige ligget på gaden og hevet i remskiverne som en gal, den er ikke til at rokke, måske den skal lunes lidt?

Hvis nu jeg skulle have lavet noget galt, har jeg lige skudt et billede, så der er lidt og kigge på

(http://www.t3nettet.dk/album_pic.php?pic_id=354)

Remmen til generatoren og vandpumpen går på den inderste skive, den yderste er ikke i brug
Titel: Skift af tandrem på en JX
Indlæg af: Jarl efter 18. Oktober 2006 kl: 18:25:06
Det ser fint ud. den skal bare af. Du må helst ikke varme på den - det er jo en svingningsdæmper, så der er masser af gummi i. Klask lidt på den eller brug en aftrækker - de plejer ikke at sidde sååå fast.
Titel: Skift af tandrem på en JX
Indlæg af: Djursland efter 18. Oktober 2006 kl: 20:28:31
hej hej med dig

nej jeg mindes nu heller ikke de sidder såååå fast men som den gode mend jarl siger brug en aftrække så hopper den lige af

Mvh Flemming  :lol:
Titel: Skift af tandrem på en JX
Indlæg af: casper efter 19. Oktober 2006 kl: 01:41:08
Yes Sir!  Så er tandremmen på :-)

Remskiven blev lige "nudged" lidt fra bagsiden med en plademejlsel og en lille hammer, en 8-10 små tryk og den hoppede lige af. For at få nederste tandremsdæksel af var det også nødvendigt at skrue remskiven til vandpumpen af, den sidder med 3 små unbrako 6mm bolte.

Jeg kontrollerede lige for 8. gang af knasten var fint låst, indsprøjtningspumpen var låst, og krumptappen stod ud for mærket på svinghjulet. Jeg løsnede strammerhjullet, det sidder med 17mm møtrik, strammerhjulet blev sat i den position der gav mest længde på remmen. herefter var remmen lige til at trække af tandhjulet på indsprøjtningspumpen.

Inden remmen blev trukket af tandhjulene havde jeg sat en prik med en speed-marker ud for en tand på hvert hjul, og talt tænderne mellem hver prik, for at være sikker talte jeg afstanden i tænder 2 gange, en gang venstre om en gang højre om.

Den nye rem blev sat på, og i et øjebliks panisk angst for at have lavet en fejl, kontrollerede jeg knasten, indsprøjtningspumpen og krumptappen. Dernæst talt jeg tænder mellem prikkerne, igen 2 gange, højre og venstre om.

Det var så hvad jeg kunne nå på en time nede på gaden lidt før 23 i lommelygtens skær. Egentligt forbavsende hvor mange der bare går forbi på den tid, uden så meget som at kigge, eller undre sig over at der ligger en mand på gaden halvt under en bil, med en tandrem på maven, værktøj over det hele, og så tæller tænder højt :-)

Jeg har skudt et par billeder undervejs, de kommer her:

Remhjulet er af:
(http://www.t3nettet.dk/album_pic.php?pic_id=355)

Den gamle rem:
(http://www.t3nettet.dk/album_pic.php?pic_id=356)

Den nye rem:
(http://www.t3nettet.dk/album_pic.php?pic_id=357)

Det bliver spændende og se hvordan den kører når den er færdig. En update ryger på når jeg er færdig med at samle det hele igen.
Titel: Skift af tandrem på en JX
Indlæg af: Djursland efter 19. Oktober 2006 kl: 09:05:38
hej med dig

blæret må jeg sige...

jeg er dybt imponeret over at folk vil lave sån noget på en vej midt i kbh i lommelygtens skær

for hvis jeg skal lave sån noget skal jeg ind på et værksted og lave det jeg kan ikke lave sån noget midt på en vej med en lommelygte der skal være ordenligt lys osv osv....

så dyb respekt for dig og jer andre der gør det

men gør dig selv en tjenste ar sætte nøgle på krumtapen og drej den rundt for at se om ventilerne går på stemplerne og for at se om mærkeren passer igen når de har være rundt...

Mvh Flemming  :lol:
Titel: Skift af tandrem på en JX
Indlæg af: Jarl efter 19. Oktober 2006 kl: 09:15:42
Respekt, Casper!

Der ligger en stor dieselfremtid og venter på dig!

Jeg elsker din perfektionisme - sådan har jeg det også selv.

Og lyt til Djursland. Det er vigtigt at "spole" remmen et par gange rundt med håndkraft. På den måde kan du checke om den er timet rigtigt og samtidig sætter remmen sig i sit naturlige spor, og først når den sidder der, kan du bestemme om den har den rigtige spænding.
Titel: Skift af tandrem på en JX
Indlæg af: Mads-kaa efter 19. Oktober 2006 kl: 10:20:24
Når en to værelses koster det samme som 20 tønder land må man lære at sno sig! Jeg skiftede også gearkasse ude på vejen, og jeg kunne sgu godt finde på at gøre det igen hvis det blev nødvendigt!
Tillykke med at det endelig lykkedes dig at blive færdig Casper!

/Mads
Titel: Skift af tandrem på en JX
Indlæg af: casper efter 20. Oktober 2006 kl: 01:04:51
Så blev det sidste samlet, det var en hyggeligt lille 2 timers seance i lommelygternes skær sammen med hawaiibussen.

Jeg havde indkøbt 4 nye 12.9 unbrako bolte i rustfast stål til remskiven på krumptappen. det gav lidt problemer af monteret remskiven igen. Hullerne i skiven passede ikke med hullerne i remhjulet, hjulet blev roteret 90 grader uden held, så 180 igen uden held, ved 270 passede hullerne fint sammen. (senere viste det sig dog at der er en tap på remhjulet, der passer til et fordybning i remskiven, (damm lommelygter...))

Fixeringerne af knasten og indsprøjtningspumpen blev fjernet og jeg drejede med en 19´ nøgle på krumtappen motoren rundt to gange for at kontrollere at alt var som det skulle være. Hawaiibussen kiggede på remmen mens motoren blev trukket rundt for at se at den gik lige og i et fint spor. Alt var fint :-) krumtappen stod lige på OT, indsprøjtningspumpen stod hvor den skulle, og knasten stod så fint at fixeringen var lige til at skubbe på akslen.
Remmen fik et slag mellem knasten og indsprøjtningspumpen og tilspændingen blev kontrolleret igen.

Tidligere på dagen var der gået lidt motorrums-styling i den. Jeg kørte hjem i frokosten, rengjorde ventildækslet og malede det med mat sort kakkelovnsmaling, sweet.....

Ventildækslet blev monteret, kølevandsbeholderen blev monteret i, snorklen til koblingsklokken blev monteret og så kom turen til kileremmen. Det viste sig at være lidt problematisk at stramme generatoren, men det gik (efter en frisk lille lysbue :-)).

Det øverste tandremsdæksel blev monteret, så pol skoen på indsprøjtningspumpen, og det var tid til det nervepirrende øjeblik.......
Motoren startede og gik godt i tomgang, lidt højt dog........
Nå ja, udstødningen skulle lige monteres, det blev den så på et kvarters tid og vi kørte en prøvetur.

Den lyder bare godt den motor, og så den ro i sjælen, det giver at vide man kører med en tandrem der har 4 km på klokken :-)

Jeg takker for al den feedback der har været på den her tråd.

Nu er jeg jo ved at føle mig som en mindre tandrems ekspert, så lad os aflaste Jarl lidt..... Hvis tråden her er lidt uklar, og skulle der være nogen der skal have skiftet tandrem i den her del af landet så ring eller pm mig. Så skal jeg nok agere tandrems guide.
Skulle der også være nogen der skal have skiftet tandrem og ikke selv vil lave det, men ligger inde med lidt dele til vognen jeg savner, så slå på tråden og vi finder nok ud af noget
Titel: Skift af tandrem på en JX
Indlæg af: Djursland efter 20. Oktober 2006 kl: 10:26:14
jamen tillykker med det

er det ikke dejligt at køre i en vogn man kender = selv har lavet og ved hvordan den er skruet sammen for hvis man så kan høre en lille mislyd så hvad man præcis hvad det er

er det ikke herligt

Mvh Flemming  :lol: