T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: BlackChart efter 04. November 2009 kl: 12:47:18
-
Hvor mange volt skal der mon til før starteren står af?? :?
Har haft gevaldige startproblemer idag og havde egentligt dødsdømt generatoren da den opførte sig nøjagtigt som om batteriet var fladt..
Da jeg så fik liv i dyret kunne jeg måle - hold nu fast - ca. 15.5 volt over batteriet (i tomgang)! :shock:
Med slukket motor faldt spændingen over batteriet til lige omkring de 15...
Og nu kan den så ikke lige starte igen :(
Stelforbindelsen er helt fin...
-
Ja, hvor mange volt skal der mon til før starteren står af?? :?
Har haft gevaldige startproblemer idag og havde egentligt dødsdømt generatoren da den opførte sig nøjagtigt som om batteriet var fladt..
Da jeg så fik liv i dyret kunne jeg måle - hold nu fast - ca. 15.5 volt over batteriet (i tomgang)! :shock:
Med slukket motor faldt spændingen over batteriet til lige omkring de 15...
Og nu kan den så ikke lige starte igen :(
Stelforbindelsen er helt fin...
Starteren brænder ikke af ved at få 15-16 volt, hvilket den ikke kan få fra
et 12 volt batteri. Spændingen vil falde ved belastning.
At ladespændingen kommer så høj op lige efter start tyder vel på at batteriet ikke vil lade.
-
Ladespændingen på de ca. 15 volt var der også efter en lille køretur (ca. 30 minutter)...
Men du er altså inde på at det er batteriet der er færdigt??
Generatoren fik ny regulator/kul da jeg var i gang med at renovere motoren da de andre var slidt helt ned...
-
hvad har du målt med? en fluke eller den billige fra harald skrald?
jeg tror godt det kan være en fejl i laderegulatoren, den skal jo regulere spændingen så den ikke bliver for høj!
tror ik din starter tager skade af 15 volt, men hvis du har noget alarm eller lign. kan det godt tage skade....
-
1.21 gigawatt ... mere klares ikke af nuværende skrammel ;-)
check this out:
http://www.youtube.com/watch?v=I5cYgRnfFDA&feature=related
Jens
-
@verner: Kan ikke lige huske navnet, men den er sort og så ligger den i en gul kappe...
Men har lige målt efter på et andet batteri, der viser den sq også over 15 volt selvom det er flere dage siden der er blevet ladet på det...
Og så så jeg lige at den vil have strøm, så det kan vel være derfor "trofast" viser forkert...
Et billigt tang ampere meter fra harald skrald viser 13 volt på det i bilen og svinger mellem 12 og 13 på det andet jeg har til at stå (den viser ikke decimaler)...
Tror jeg vil prøve at arbejde lidt med stelforbindelsen, starteren er en nyrenoveret fra Mølle og jeg vælger, i første omgang, at lade somom den ikke fejler noget :D
-
yarh :D der kommer en BTTF4!!!
back to the 80's og masser af popcorn som mor lavede dem (før microovnen var folkeeje ;) )
-
prøv lige med direkte stel til starter og kortslut starter relæet med en skruetrææker eller et stk ledning...
-
Ja, gør du lige det på en syncro :D
Der er sq da næsten ikke plads til hånden derinde :D
-
har aldrig været der, så det må jeg have tilgode, der er jo masser af plads på en 2wd :)
kan du nå indtil kabelskoen og sætte en ledning på? for så har du en nem fjernstarter, når du roder i motorrummet :)
-
Et svært sulfateret batteri kan faktisk godt ende oppe i 15 - 16 Volt, men sulfateringen sker jo gradvist og samtidigt med at sulfat udvikler sig på pladerne falder kapaciteten, så når du står med et batteri der holder 15 volt efter en smule ladning, har du for længst haft gentagne startproblemer, så hvis du har haft et udmærket drive på starteren indtil i går, er det din laderegulator der er stået af. Lade regulatorer kan gøre en af to ting når de brænder.....1/ enten lyser din ladelampe og de giver ingen strøm gennem rotoren i generatoren, 2/ de kan alt efter konstruktionen åbne helt og lede strømmen ureguleret igennem rotoren, og så får man altså 16 Volt på systemet. Den sidte type bringer en hjem, men med alle pærer sprunget, den første strander dig et sted på motorvejen mellem Hamborg og Kassel.... Men som allerede sagt af Brian, er der ikke noget 12 Volt batteri der giver mere end din starter kan klare.. Når den snurrer er der kun 9 - 10 volt over den.
Tjek lige om du har vand over alle celler i batteriet.... 16 volt damper det hurtigt af...
Leif
-
Bum bum...
Direkte stel og en "snydeledning" får den kun til at sige *KLIK* og så er det ellers det...
Med det billige Harald Skrald multimeter står den fast på 13v selv når starteren bare klikker...
Gad vide om man skulle se om man kunne få pillet "fødeledningen" til starteren af, den kan vel også lave sjov...
Det gnistede forresten GEVALDIGT da jeg satte snydeledningen på + på batteriet, det kunne vel også indikere at den vil forsøge at trække ekstra effekt igennem den...
-
tjae med alt respekt for mølles starter-service, kunne nået tyde på at din starter hænger i relæet eller ikke får strøm nok!
hvis den ik falder i spænding når snydeledningen får plus, tyder det på at den ikke trækker noen strøm over starterrelæet!!
-
Nu er starteren under hæftig mistanke :(
Den begyndte at ryge en smule og så kørte den lidt og stoppede lidt igen...
Nøjagtigt som når der er strøm på...
Var ovre og låne naboens multimeter (tidligere elektriker med tingene i orden ;)) og den har ca. 13.5v hvilespænding (der hvor min egen viser 15)...
-
Den holder da bare rygepause. :lol: Nej, spøg til side, jeg ville også kaste mistanke på starteren.
Noget tyder på, at den ikke har hul igennem når relæet trækker. Brændte kontaktflader ?
Korroderede samlinger ?
-
Fik fisket starteren ud og testet den helt uden belastning på et friskopladet batteri...
Med fast stel og + og en skruetrækker over på stikket der aktiverer relæet har den MEGET svært ved at trække sig selv rundt...
Det er vel at mærke uden belastning, så tror da FANDEN at den ikke kan når den skal hive motoren med rundt...
Et eller andet må være gået galt med renoveringen af den starter...
Nå, en anden skulle være på vej fra Klovborg inden længe, så må jeg bruge den indtil vidre...
-
.... 2 stk. startere er på vej i dette øjeblik, en tyk og en tynd, så dine trængsler skulle være ovre......... for i dag. :wink:
Tony
-
Tony to the rescue - Igen ;)
-
For pokker da!
Satte den store i, Tony...
Aldrig har jeg da oplevet en bil have så stor velvilje til at starte!
2. "kompressions slag" på kold motor uden fuld forvarmning og så var den igang...
Den lyder MARKANT anderledes, men til den gode side...